• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera och sova över natten

F

f.d. 53452

Guest
Du kan inte tänka dej att det är lämpligt att följa det som kommunen anger för att en bra och gratis Parkering för Husbilar skall vara kvar..?
Jo absolut följer jag alla föreskrifter och det skrev jag också indirekt i mitt inlägg ...."respekterar särskilda bestämmelser som tider utrymme, etc"...... Däremot ska ovidkommande synpunkter som stödben etc inte blandas in även om myndighetspersoner i såväl statliga som kommunala verksamheter älskar sina egna tolkningar. Men trafiklagstiftningen gäller för dem också.
Men jag ska vara helt ärlig, jag har aldrig mött någon kommunalt anställd som i sitt arbete påstått att "stödben nere är camping".
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vad kommunen tolkar som camping kontra parkering är ovidkommande.
Eftersom det är kommunal mark så är det kommunens tolkning som gäller. Det är Alingsås Kommuns ställplats för husbilar Savannen som vi diskuterar. Av skyltningen på platsen så framgår det tydligt vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom det är kommunal mark så är det kommunens tolkning som gäller. Det är Alingsås Kommuns ställplats för husbilar Savannen som vi diskuterar. Av skyltningen på platsen så framgår det tydligt vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.

Obs! att den inte anges som en ställplats utan en "parkering för husbilar"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo absolut följer jag alla föreskrifter och det skrev jag också indirekt i mitt inlägg ...."respekterar särskilda bestämmelser som tider utrymme, etc"...... Däremot ska ovidkommande synpunkter som stödben etc inte blandas in även om myndighetspersoner i såväl statliga som kommunala verksamheter älskar sina egna tolkningar. Men trafiklagstiftningen gäller för dem också.
Men jag ska vara helt ärlig, jag har aldrig mött någon kommunalt anställd som i sitt arbete påstått att "stödben nere är camping".

Kanske inte vanligt ännu i Sverige, men i andra länder är det ett av de vanliga kriterierna för att skilja på Parkering och Camping på en parkeringsplats.
 
F

f.d. 53452

Guest
Eftersom det är kommunal mark så är det kommunens tolkning som gäller. Det är Alingsås Kommuns ställplats för husbilar Savannen som vi diskuterar. Av skyltningen på platsen så framgår det tydligt vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.
Har jag förstått rätt att det inte är en ställplats utan en kommunal parkeringsplats för husbilar? Givetvis gäller de föreskrifter som är skyltade där.
Vad jag vänder mig emot är påståendet att användning av stödben skiljer parkering från camping. Det finns det inte stöd (sic) för i varken trafiklagstiftningen eller tolkningen av allemansrätten.
Längs väg eller landsväg (P-ficka) gäller parkering tillåten i 24 timmar eller den tidsbegränsning som är skyltad. Om jag använder stödben eller inte saknar betydelse!
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
”Men jag ska vara helt ärlig, jag har aldrig mött någon kommunalt anställd som i sitt arbete påstått att "stödben nere är camping".
Det kan ju bero på att ordet camping är ett substantiv, således en plats där det förekommer campande, vilket då är verbet som beskriver verksamhet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har jag förstått rätt att det inte är en ställplats utan en kommunal parkeringsplats för husbilar? Givetvis gäller de föreskrifter som är skyltade där.
Vad jag vänder mig emot är påståendet att användning av stödben skiljer parkering från camping. Det finns det inte stöd (sic) för i varken trafiklagstiftningen eller tolkningen av allemansrätten.
Längs väg eller landsväg (P-ficka) gäller parkering tillåten i 24 timmar eller den tidsbegränsning som är skyltad. Om jag använder stödben eller inte saknar betydelse!

Det spelar egentligen ingen roll vad du tycker, i det här fallet bestämmer kommunen! Att man nödvändigtvis måste krångla med sådant
och inte följa det som anges på olika platser är det som förstör för oss överallt, resultatet blir t.ex. skyltar med Parkering förbjuden 18.00-06.00 :confused:
 
F

f.d. 53452

Guest
Det kan ju bero på att ordet camping är ett substantiv, således en plats där det förekommer campande, vilket då är verbet som beskriver verksamhet.
Den var bra. Men om jag då tolkar camping som ett tillstånd (skönt avslappnande) så är väl det också substantiv? Om man säger campingplats så är det väl det tautologi?
Ha en skön och avslappnande dag
Svante
 
F

f.d. 53452

Guest
Det spelar egentligen ingen roll vad du tycker, i det här fallet bestämmer kommunen! Att man nödvändigtvis måste krångla med sådant
och inte följa det som anges på olika platser är det som förstör för oss överallt, resultatet blir t.ex. skyltar med Parkering förbjuden 18.00-06.00 :confused:
Om du läser vad jag skriver så skriver jag ATT MAN SKA FÖLJA DE FÖRESKRIFTER som gäller!
Vad som definierar parkering är det inte vad jag tycker utan vad lagen säger. Utanför Alingsås gäller i allmänhet lagen.
Slutsnackat från min sida på denna tråd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske inte vanligt ännu i Sverige, men i andra länder är det ett av de vanliga kriterierna för att skilja på Parkering och Camping på en parkeringsplats.


Vad som definierar parkering är det inte vad jag tycker utan vad lagen säger. Utanför Alingsås gäller i allmänhet lagen.
Slutsnackat från min sida på denna tråd.

På alla platser där det är privat eller kommunal mark, och det är många av de platser som vi med husbil använder, gäller vad markägaren skyltar,
det verkar vara svårt att förstå.
 
Senast ändrad:

Åke Ludvigsson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
3863
Medlemskap
2024
Har läst lite trådar om övernattning på parkeringar/rastplatser med husbil och de ökade antal förbud som tycks dyka upp.
Jag funderar på den rättsliga grunden för att förbjuda mig att sova över på en parkering eller rastplats i en husbil (personbil klass 2). Jag har nästan lust att själv få det prövat i domstol. Var ligger själva problemet om vi bortser från exempelvis näraliggande campingägare som vill få in bilarna på campingen istället för att fricampa utanför?
För campingägarna handlar det om affärsmässiga saker så det kan jag iofs förstå. Men i övrigt, hur kan en husbil få bli ett problem på en parkering eller rastplats? Jag förutsätter att det handlar om en parkering/rastplats som är tillräckligt stor så alla får plats. Är det fullt så är det fullt naturligtvis. Då ska jag inte in där och bråka. Men en plats som är ledig och stor nog för min 7.5 m långa husbil borde vara tillgänglig även över natten. En hänsynsfull husbilsåkare släpper inte ut gråvatten eller tömmer ut toatanken på parkeringen, inte kastar vi ut skräpet eller matavfallet ut i naturen, vi fäller inte ut markisen och möblerar med bord och stolar utomhus på parkeringen, kort sagt vi åker runt med ett fordon som ”klarar sig själv”. Så varför skulle det vara förbjudet att sova en natt i bilen?
Är det någon som känner någon husbilsåkare som låtit pröva ”sovförbudet” rättsligt?
Är det här camping om stolar och bord inte ställs ut, markisen förblir infälld och så vidare?
Jag har god lust att själv pröva lagen.
Hej, Utanför Sundsvall ordnade kommunen till en stor plan med bl.a information om Sundsvallstejken. Denna plats blev en populär plats för husbilar o husvagnar. Efter 1 åt så stänger kommunen platsen med hänvisning till att det var miljöfarligt att vara där, trots att kommunen saneras området för 6 miljoner. En campingägare i närheten hade klagat hos kommunen att det var många som stannade på denna plats. I stället för att kommunen gick in och fixade en ställplatser för besökare till Sundsvall.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
På alla platser där det är privat eller kommunal mark, och det är många av de platser som vi med husbil använder, gäller vad markägaren skyltar,
det verkar vara svårt att förstå.
Vad säger allemansrätten om det? Där får du parkera 24 timmar utan att campa.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vad säger allemansrätten om det? Där får du parkera 24 timmar utan att campa.
Kan du visa var det står att allemansrätten gäller för husbilar.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Regler för parkering​

På enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar. Om markägaren ändå vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter.

I vissa fall kan markägaren förbjuda eller upplåta parkering. Stödet kommer från ”Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering”.

Inga skyltar utan tillstånd​

Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen, undantaget skyltar som förbjuder motorfordonstrafik på enskild väg. En enskild väg får inte skyltas med förbud mot gångtrafik eller cykling. I normala fall inte heller mot ridning.
 
Toppen