• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera och sova över natten

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Har läst lite trådar om övernattning på parkeringar/rastplatser med husbil och de ökade antal förbud som tycks dyka upp.
Jag funderar på den rättsliga grunden för att förbjuda mig att sova över på en parkering eller rastplats i en husbil (personbil klass 2). Jag har nästan lust att själv få det prövat i domstol. Var ligger själva problemet om vi bortser från exempelvis näraliggande campingägare som vill få in bilarna på campingen istället för att fricampa utanför?
För campingägarna handlar det om affärsmässiga saker så det kan jag iofs förstå. Men i övrigt, hur kan en husbil få bli ett problem på en parkering eller rastplats? Jag förutsätter att det handlar om en parkering/rastplats som är tillräckligt stor så alla får plats. Är det fullt så är det fullt naturligtvis. Då ska jag inte in där och bråka. Men en plats som är ledig och stor nog för min 7.5 m långa husbil borde vara tillgänglig även över natten. En hänsynsfull husbilsåkare släpper inte ut gråvatten eller tömmer ut toatanken på parkeringen, inte kastar vi ut skräpet eller matavfallet ut i naturen, vi fäller inte ut markisen och möblerar med bord och stolar utomhus på parkeringen, kort sagt vi åker runt med ett fordon som ”klarar sig själv”. Så varför skulle det vara förbjudet att sova en natt i bilen?
Är det någon som känner någon husbilsåkare som låtit pröva ”sovförbudet” rättsligt?
Är det här camping om stolar och bord inte ställs ut, markisen förblir infälld och så vidare?
Jag har god lust att själv pröva lagen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Gör du som du skriver, så blir det nog svårt att någon skulle ge dig en böta eller tillsägelse.... Så där kan du vara lugn...
Men om du bryter mot någon av förordning så är chansen liten att du skulle vinna i en domstol...
Men visst du kan få en felaktig böta och då ska du bestrida den...
Intressant ämne så skriv mer näg du är på G..... Lycka till
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är ur juridisk synpunkt helt ok att vara och sova i en parkerad bil, oavsett typ av bil.

De flesta kommuner har en lokal bestämmelse i ordningsstadgan att "camping är förbjuden" på allmän plats. Ingen har, såvitt jag vet, fått det prövat i domstol om vistelse i en parkerad bil räknas som camping. Det är inte förrän en domstol har prövat saken som det går att säga vad som gäller.

Sedan får man ju vara observant på att en del kommuner har börjat formulera det som "övernattning i parkerat fordon är förbjuden".

Båda typerna av bestämmelser har nog egentligen kommit till för att:
- hindra tältning i parker och liknande (utanför ringmuren i Visby t.ex.)
- hindra att personer bosätter sig i husvagnar och husbilar på vanliga parkeringar ("asfaltläggare")
- hindra s.k. EU-migranter att använda en vanlig parkerad personbil som bostad

Bestämmelsen är säkert inte primärt riktad mot husbilister på genomresa. Men som sagt: innan en domstol har prövat frågan så vet vi inte. Det är absolut ingen idé att fråga någon tjänsteman i kommunen. De har normalt inte kunskapen.

MVH
Hans
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Det är ur juridisk synpunkt helt ok att vara och sova i en parkerad bil, oavsett typ av bil.

De flesta kommuner har en lokal bestämmelse i ordningsstadgan att "camping är förbjuden" på allmän plats. Ingen har, såvitt jag vet, fått det prövat i domstol om vistelse i en parkerad bil räknas som camping. Det är inte förrän en domstol har prövat saken som det går att säga vad som gäller.

Sedan får man ju vara observant på att en del kommuner har börjat formulera det som "övernattning i parkerat fordon är förbjuden".

Båda typerna av bestämmelser har nog egentligen kommit till för att:
- hindra tältning i parker och liknande (utanför ringmuren i Visby t.ex.)
- hindra att personer bosätter sig i husvagnar och husbilar på vanliga parkeringar ("asfaltläggare")
- hindra s.k. EU-migranter att använda en vanlig parkerad personbil som bostad

Bestämmelsen är säkert inte primärt riktad mot husbilister på genomresa. Men som sagt: innan en domstol har prövat frågan så vet vi inte. Det är absolut ingen idé att fråga någon tjänsteman i kommunen. De har normalt inte kunskapen.

MVH
Hans
Tack för klargörande. Få se vad jag hittar på. Skulle som sagt vara intressant att få det prövat.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack för klargörande. Få se vad jag hittar på. Skulle som sagt vara intressant att få det prövat.
Du får väl försöka få någon att polisanmäla dig och sedan vägra det ena och det andra för att få det till domstol. Men jag tror du får kämpa på gränsen till rättshaverist för att lyckas med det.
Det jag har sett hittills är dock att polisen lägger ner fallen. De vill inte lägga möda på det. De tycker inte det är någon ide att utreda m.m. för något som max ger några hundra i böter för brott mot lokala ordningsstadgan.

MVH
Hans
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det framgår ingenstans men jag antar att vi enbart talar om Sverige!
Det finns dock länder inom EU som räknar övernattning (vad det nu är?) i husbil som camping. Nederländerna, Portugal, några provinser i Spanien, Kroatien (för att man undandrar sig turistskatt som skall erläggas per natt)! I dessa länder går det heller inte att överklaga boten. Den lokala ordningsstadgan i Sverige, vad gäller förbud mot övernattning i PB2, har inget stöd i Sveriges Rikes Lag. Det går således inte att beivra övernattning i husbil. Syftet är enbart att avskräcka laglydiga husbilsturister. Kommuner har förstått att det är enklare att förbjuda parkering under viss tid.
Julian
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Lite lustigt...
Ett så vanligt ämne, på så många forum, ibland flera olika trådar på samma forum i ämnet.
Och altid är den någon som är sugen på att ta det till domstol.
Så mest förvånad att ingen fått ut ändan ur vagnen än.
 
F

F.d. 58689

Guest
Det är ju upp till varje kommun att bestämma hur deras lokala ordningsstadga och parkeringsbestämmelser ska se ut och vad de skall innehålla, gällande deras offentliga platser. Sedan är det upp till polisen eller inhyrt vaktbolag att se till så det efterföljs. Dit räknas dock inte TRVs rastplatser, men även dessa undanber sig övernattning i fordon, enl skyltar på många platser.
Man kan bara önska att fler var lika tydliga som Savannen i Alingsås, för det är inte lätt så lätt att hitta och kolla olika kommuners ordningsstadgor och många uppdateras sällan. Jag skulle göra som CarnivalDK och hänvisa till trafiksäkerheten, om jag skulle bli påkommen att sova i ett lagligt parkerat fordon!!!!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det framgår ingenstans men jag antar att vi enbart talar om Sverige!
Det finns dock länder inom EU som räknar övernattning (vad det nu är?) i husbil som camping. Nederländerna, Portugal, några provinser i Spanien, Kroatien (för att man undandrar sig turistskatt som skall erläggas per natt)! I dessa länder går det heller inte att överklaga boten. Den lokala ordningsstadgan i Sverige, vad gäller förbud mot övernattning i PB2, har inget stöd i Sveriges Rikes Lag. Det går således inte att beivra övernattning i husbil. Syftet är enbart att avskräcka laglydiga husbilsturister. Kommuner har förstått att det är enklare att förbjuda parkering under viss tid.
Julian
Har aldrig haft problem att parkera och övernatta på parkeringen i Zagreb trots att jag bodde där många dagar i husbilen ,så allt är inte svart eller vit ,det finns nyanser i Kroatien ocksåIMG_20170522_095902.jpg
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack för klargörande. Få se vad jag hittar på. Skulle som sagt vara intressant att få det prövat.
I början av min husbilskarriär för ca. 12 år sedan resonerade jag i liknande banor. Med åren har jag lugnat ner mig men ser till att jag känner till Lagen (skyldighet!). Numera är jag ganska lugn, parkerar där jag får (lagligt), tar hänsyn till min omgivning, men går sedan och lägger mig om jag känner för det. Vem bryr sig?
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Har aldrig haft problem att parkera och övernatta på parkeringen i Zagreb trots att jag bodde där många dagar i husbilen ,så allt är inte svart eller vit ,det finns nyanser i Kroatien ocksåVisa bilaga 209697
Du behöver inte upprepa den historian igen Zlatko, den har vi redan klargjort i annan tråd tidigare! Oavsedd dina erfarenheter, vet du mycket väl att du skall betala turistskatt för varje övernattning som turist i Kroatien. Att Du sedan har sluppit och undandragit dig dina förpliktelser gentemot den Kroatiska staten är en helt annan sak! Det har jag också gjort! Många gånger! :cool:
Julian
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Du behöver inte upprepa den historian igen Zlatko, den har vi redan klargjort i annan tråd tidigare! Oavsedd dina erfarenheter, vet du mycket väl att du skall betala turistskatt för varje övernattning som turist i Kroatien. Att Du sedan har sluppit och undandragit dig dina förpliktelser gentemot den Kroatiska staten är en helt annan sak! Det har jag också gjort! Många gånger! :cool:
Julian
Föll väl lite utanför Sverige med för den delen...
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Föll väl lite utanför Sverige med för den delen...
Och?:rolleyes: Problemet finns inte bara i Sverige och det antyds ingenstans i tråden att den bara gäller i Sverige. Liknande diskussioner finns i andra länder! Att jämföra andra länders regelverk med det Svenska kan bara tillföra nyttig kunskap. T.ex. känner jag till flera fall i Grekland som har gått till domstol, där de åtalade med bildbevis kunde påtala att husbilen stod lagligt parkerat. Domstolen lade ner alla åtal om påstådd camping. Sånt är viktigt att redovisa även i Sverige där endast ett känd fall har försökts att dra upp i domstol! Fallet nedlagt!!!
Julian
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Och?:rolleyes: Problemet finns inte bara i Sverige och det antyds ingenstans i tråden att den bara gäller i Sverige. Liknande diskussioner finns i andra länder! Att jämföra andra länders regelverk med det Svenska kan bara tillföra nyttig kunskap. T.ex. känner jag till flera fall i Grekland som har gått till domstol, där de åtalade med bildbevis kunde påtala att husbilen stod lagligt parkerat. Domstolen lade ner alla åtal om påstådd camping. Sånt är viktigt att redovisa även i Sverige där endast ett känd fall har försökts att dra upp i domstol! Fallet nedlagt!!!
Julian
Ja, det är nog många som står utanför ringmuren på Gotland (som det står om i tråden) om lagar i andra länder. Greklands lag hjälper nog inte i alingsås (som det skrivs om i tråden).
En tråd för varje land torde nog vara bättre då, eftersom andra länder har andra rättsväsen. Och lite olika regler förvarar land
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Det är ju upp till varje kommun att bestämma hur deras lokala ordningsstadga och parkeringsbestämmelser ska se ut och vad de skall innehålla, gällande deras offentliga platser. Sedan är det upp till polisen eller inhyrt vaktbolag att se till så det efterföljs. Dit räknas dock inte TRVs rastplatser, men även dessa undanber sig övernattning i fordon, enl skyltar på många platser.
Man kan bara önska att fler var lika tydliga som Savannen i Alingsås, för det är inte lätt så lätt att hitta och kolla olika kommuners ordningsstadgor och många uppdateras sällan. Jag skulle göra som CarnivalDK och hänvisa till trafiksäkerheten, om jag skulle bli påkommen att sova i ett lagligt parkerat fordon!!!!
Nej det är inte upp till varje kommun att bestämma hur deras lokala ordningsstadga skall se ut. Ordningslagen sätter gränser. Friheten att utforma parkeringsregler är betydligt större.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag skrev till Transportstyrelsen och frågade om man fick övernatta i husbil då det kommit upp en skylt "Camping förbjuden" på en rastplats.
Svaret jag fick att det gick bra att övernatta och stå där i 24 timmar.
Sedan kan man fråga sig hur långtradarchaffisarna gör när körschemat påbjuder vila i en kommun som förbjuder att man sover i bilen.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Lite lustigt...
Ett så vanligt ämne, på så många forum, ibland flera olika trådar på samma forum i ämnet.
Och altid är den någon som är sugen på att ta det till domstol.
Så mest förvånad att ingen fått ut ändan ur vagnen än.
I detta fallet är det väl kommunen som ska dra det till domstolen
 
Toppen