• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På lördag kostar dieseln över 20 kronor

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Dessa skattefanatiker tror att all drivmedelsförbrukning orsakas av att Svensson nöjesåker. Hur det påverkar transporter, entreprenader, blåljus, försvar och sist men inte minst jordbrukssektorn verkar de ha "glömt" bort. Vi kommer att få markanta prishöjningar på, i princip, allt som krävs för att samhället ska fungera.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dessa skattefanatiker tror att all drivmedelsförbrukning orsakas av att Svensson nöjesåker. Hur det påverkar transporter, entreprenader, blåljus, försvar och sist men inte minst jordbrukssektorn verkar de ha "glömt" bort. Vi kommer att få markanta prishöjningar på, i princip, allt som krävs för att samhället ska fungera.
Olle.....
Du kan vara lugn..... Detta är bara början
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
?
Viktig signal på vad då? (Här kan ju finnas mängder av olika saker han menar)

Det är en relevant fråga, det är ju lite lite meningslöst att diskutera uttalandena annars! Jag har inte Sydsvenskan men i "min" tidning finns samma rubrik. Och i artikeln står det:

"Energiministern säger sig förstå hur problematiskt det höga dieselpriset är för de värst drabbade, men vill att man samtidigt måste se utvecklingen som ”en viktig signal” – inte minst till producenter av biobränsle om att det finns en stark efterfrågan, vilket han räknar med ska öka investeringarna i ny produktion."

" De ovanligt höga elpriserna är ett annat problem på energiministerns skrivbord.
– Vi ska inte ligga på de här nivåerna, konstaterar han.
Han noterar flera förslag i debatten, däribland möjligheten att sänka energiskatten. Men enligt Farmanbar finns det en risk att effekterna av en sådan justering kan komma att fastna hos elbolagen."
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Är det fortfarande ok med egen import av diesel från annat eu land detta har ju varit ok enligt flera domar tidigare.
Detta har praktiserats i norra Sverige med släpkärra och inköp i Finland .
Man funderar ju på att hänga på släpet och resa ner till polen med två LBC tankar 2000 liter blankdiesel blir många tusenlappar i sparade kostnader.
Jag funderar lite inför sommaren.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Är det fortfarande ok med egen import av diesel från annat eu land detta har ju varit ok enligt flera domar tidigare.
Detta har praktiserats i norra Sverige med släpkärra och inköp i Finland .
Man funderar ju på att hänga på släpet och resa ner till polen med två LBC tankar 2000 liter blankdiesel blir många tusenlappar i sparade kostnader.
Jag funderar lite inför sommaren.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Denna fråga är inte helt enkel att besvara Sverige kämpar för att förbjuda men EU rätten anser som jag tolkar det som tillåtet
Blir intressant att se hur utslaget blir om Sverige måste följa EU domstolens utslag.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bara som en fråga, har det hänt något sedan 2008 med bestämmelserna, då ovan länkade artikel publicerades?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Denna fråga är inte helt enkel att besvara Sverige kämpar för att förbjuda men EU rätten anser som jag tolkar det som tillåtet
Blir intressant att se hur utslaget blir om Sverige måste följa EU domstolens utslag.
Ja, tullverket och andra har haft 13 år på sig (artikel från 2008), då mycket av det som skulle ske, borde ha skett kan man kanske tycka.
Kanske, tullverkets informationssida (november 2021) är att rekommendera framför den tidningen, just nu iaf.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Ja Björn Mattilla har stämt Svenska staten på förlorade inkomster och att dom konfiskerat hans kärra i strid med EUs regelverk som inte förbjuder egen import av bränsle.
Detta enligt EUs regler som är över svensk lagstiftning i detta fall. Läste detta idag därav min fundering det blir intressant att se utslaget i EUs domstol. Fast den handläggningen tar nog lång tid tyvärr.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja Björn Mattilla har stämt Svenska staten på förlorade inkomster och att dom konfiskerat hans kärra i strid med EUs regelverk som inte förbjuder egen import av bränsle.
Detta enligt EUs regler som är över svensk lagstiftning i detta fall. Läste detta idag därav min fundering det blir intressant att se utslaget i EUs domstol. Fast den handläggningen tar nog lång tid tyvärr.
Men 13 år, är inte det lite lång tid?
Har du läst något om det i någon färskare tidning?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är det fortfarande ok med egen import av diesel från annat eu land detta har ju varit ok enligt flera domar tidigare.
Detta har praktiserats i norra Sverige med släpkärra och inköp i Finland .
Man funderar ju på att hänga på släpet och resa ner till polen med två LBC tankar 2000 liter blankdiesel blir många tusenlappar i sparade kostnader.
Jag funderar lite inför sommaren.
Problemet är väl egentligen inte importen av bränsle för eget bruk.
Man brukar åka på transporten om man fraktar för mycket.
Har en kompis som tidigare hade en isbrytare, jo hur konstigt det än låter, som nöjesbåt.
Han tuffade över till någon av baltländerna varje sommar och köpte diesel för 95öre/liter.
Fyllde tankarna i båten och hade ett gäng 1m3 fat på fördäck.
Det som inte gick åt för eget bruk i panna, båt och bil fick en annan köpa till självkostnadspris :cool:
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Jag har inte koll på detta med reduktionsplikten. Men borde det inte vara lägre skatt på den delen av av drivmedel som innehåller miljödiesel kanske är det så redan?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har inte koll på detta med reduktionsplikten. Men borde det inte vara lägre skatt på den delen av av drivmedel som innehåller miljödiesel kanske är det så redan?
Jo miljödieseln är, än så länge, skattebefriad men betydligt dyrare att tillverka (därav att dieseln blir dyrare).
Skattebefrielsen strider mot EU:s bestämmelser så därför riskerar vi att den blir skatt på i årsskiftet 22/23.
Då räknar man med att hvo100 kommer kosta 30:-/liter och motsvarande ökning kommer även drabba den utblandade dieseln.
Ovanstående har jag läst på Preem:s hemsida...
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jo miljödieseln är, än så länge, skattebefriad men betydligt dyrare att tillverka (därav att dieseln blir dyrare).
Skattebefrielsen strider mot EU:s bestämmelser så därför riskerar vi att den blir skatt på i årsskiftet 22/23.
Då räknar man med att hvo100 kommer kosta 30:-/liter och motsvarande ökning kommer även drabba den utblandade dieseln.
Ovanstående har jag läst på Preem:s hemsida...
Enligt vad jag läst på annat håll har EU ännu inte ens beslutat om att skattefrigeten måste upphöra men nuvarande S regering planerar ändå att börja beskatta mijöbränslet från 2023.....Man måste väl se till att få in tillräckligt med skatt för att kunna ge ut alla bidrag till den mer än halva miljon av Sveriges invånare som inte arbetar och bidrar till skatteinkomsterna. Det kostar ju att vara en humanitär stormakt.......
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Enligt vad jag läst på annat håll har EU ännu inte ens beslutat om att skattefrigeten måste upphöra men nuvarande S regering planerar ändå att börja beskatta mijöbränslet från 2023.....Man måste väl se till att få in tillräckligt med skatt för att kunna ge ut alla bidrag till den mer än halva miljon av Sveriges invånare som inte arbetar och bidrar till skatteinkomsterna. Det kostar ju att vara en humanitär stormakt.......
Vilken/vilka källa/källor är det du menar med ”på annat håll”?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ett axplock från Husbil och vagn:

Nu kan det dock snart vara slut med denna möjlighet, åtminstone om man inte efter nästa årsskifte är beredd att betala över 30 kronorn litern. Sveriges har ett undantag från Europeiska kommissionen för att kunna befria rena och höginblandade biodrivmedel från koldioxid- och energiskatt. Undantaget gäller även E85 som i så fall kommer att höjas ännu mer, 8:50 mer per liter lyder prognosen. PS Motor skriver att staten beräknas få in 1,8 miljarder kronor på den nya skatten enligt det nya lagförslaget.

Det är PS Motor som levererar informationen även om det i flera år varit känt att det skatteundantag som EU tillåter årsvis och som går ut när vi börjar skriva 2023 inte nödvändigtvis kommer att förlängas. Tvärtom förbereder nu regeringen lagstiftningen eftersom de gör bedömningen att undantaget upphör.

Därutöver bedöms prishöjningen för fossil diesel på grund av reduktionsplikten som varje år ökar inblandningen i den fossila dieseln medföra en prishöjning i motsvarande nivå som den vid det gångna årsskiftet, det vill säga runt 1:40 per liter men försvinner skatteundantaget blir den höjningen ännu kraftigare. Men det finns ett alternativt scenario eftersom det kan bli problematiskt att få någon att vilja tanka etanol och HVO100 på grund av prisnivån. Det, menas i promemorian, skulle kunna lösas genom att de som tankar vanliga drivmedel får subventionera priset på E85 och HVO100 vilket möjligen skulle höja priset ännu mer.

En tredje faktor som kommer att öka priset är den indexerade höjningen som regeringen stoppade det gångna årsskiftet och den latenta höjningen är cirka två procent.

Skulle sedan råoljepriserna öka läggs detta förstås till.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt denna domedagskänsla som finns just i husbilsforumet angående bränslepriserna. Med tanke på att husbilarna rullar 500 eller 800 mil i snitt per år (jag har sett båda siffrorna på det här forumet) så är bränslekostnaden bara en del av de flestas årskostnad för deras husbilar.
Värdeminskningar, räntor, vägskatt, verkstadsbesök, ställplatskostnader och andra kostnader är för många en betydligt högre kostnad än bara bränslepriset och med en höjning på 1 eller 3 kr så tror inte jag att folk i panik kommer sälja sina husbilar. Jag tror ens en höjning till 30 kr/liter kommer leda till en massförsäljning av just husbilar om nu någon på allvar tror att det skulle bli priset 2023. Nu tror jag personligen inte ens Miljöpartiet med egen majoritet skulle låta detta hända. Jag vill minnas att de pratat om 30 kr 2030 eller så.
 
Toppen