• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På lördag kostar dieseln över 20 kronor

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Är det inte typiskt för en svensk att gnälla. :rolleyes:

Tittar du på medelinkomsten i olika länder så ser du att många länder har långt under vad den är i..... ,
och Diesel pris L den 27/12-2021

Sverige 3062€. 1.928€
Spanien 1718 €. 1.664€
Grekland 917€. 1.5€. Hittade inte Grekland i listan men det är ungf vad jag betalar
Lettland 648€. 1.655€
Bulgarien 413€. 1.350€
Albanien 330€. 1.724€

Jag tycker ni klagar utan att inse hur dyrt andra får betala för diesel.... Tittar vi på Albanien så har de en medelinkomsten som är nästan 10ggr lägre än Sveriges. Ändå betalar de 1.724:-€ /litern diesel...
Höjer vi då priset 10ggr i Sverige så det blir samma som i Albanien då skulle ni fått betala per liter diesel 19.28:-€ .....

Nää jag kan bjuda dig på en kopp kaffe som en känd komiker sa...

Njae, dieselpriset i Spanien ligger snarare på mellan 1,26-1,42 Euro per liter !
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Det finns många som gnäller på de folkvalda och önskar inget annat än en ny ordning och då kommer väl allt bli bra!? Och jag undrar hur mycket bränslepriset kommer sjunka! Kommer vi alla att studsa av glädje? Jag tror inte att de ens sänker 1 krona eller något överhuvudtaget!
Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så ja.... Nu har jag ändrat summan efter diesel i tidigare inlägg... I de andra inlägg stämmer sen inte beräkningarna till 100%... Men mycket nära då ändringen blev ören-10 öringar.... De som vill ha rätt summa får själv göra sina beräkningar... Lycka till
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
900 mil om året (ställer inte av) 2l milen = 1800 liter.
1800 liter x prishöjning på 1,5 kr = 2700kr / 12 = 225 kr i månaden.

Hanterbar kostnadsökning, typiskt en sådan sak som jag inte hetsar upp mig för, då jag inte kan påverka detta.
Det resulterar bara i dålig livskvalitet (även för omgivningen) att vara arg för något som inte går att påverka."
"Citat" Hanterbar kostnadsökning. " slut citat"
Det va inte vi vanliga Svensson som nyligen fick "påökt" m. ca : 1600 Svkr / månad (lön!!!!!).
Problem nä det har dom inte, mer en med sej själva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024

Dieselpriset chockhöjs med 1,20 - 1,40 kronor på lördag, bensinen beräknas höjas med ca. 40 öre.

När vi vaknar upp på nyårsdagen har mackarna redan skyltat om, efter att största bränsleprishöjningen någonsin.

För dieselpriset blir effekten dramatisk. Under hösten har priserna på biodrivmedel skenat och den ökade inblandningen gör att diesel ser ut att bli över en krona dyrare direkt på nyårsdagen.

Anledningen till den stora prishöjningen är att reduktionsplikten på diesel höjs från 26 procent till 30,5 procent. Det innebär att mer biodrivmedel som är dyrare ska blandas i. Samtidigt höjs skatten med omkring 8 öre. Även för bensinen ökar reduktionsplikten från 6 procent till 7,8 procent. Skatten höjs med 10 öre.

Dieseln har redan gått upp kraftigt under hösten och en liter kostar redan över 19 kronor. Det innebär att priset efter nyår hamnar på över 20 kronor per liter på åtminstone de bemannade stationerna. Efter prishöjningen kommer Sverige fortsatt att ha världens högsta dieselpris, Hong Kong är fortsatt tvåa.

Har du inte redan fyllt tanken, så får du rätt bra betalt om du luftar husbilen och tar en sväng till macken innan lördag.

Tommy
Och i Spanien kan man köpa diesel för 12,5 litern. Vad faan får vi i SE för våra pengar som Leif Östling undrade och sedan fick kasta in handduken.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
"Och i Spanien kan man köpa diesel för 12,5 litern. Vad faan får vi i SE för våra pengar"

kommer inte ihåg, men var det inte ytterligare 7 miljarder förutom dom redan öronmärkta 50 miljarder som skulle skänkas bort till någon antagligen korrupt ledare utomlands?
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Och ert gnällande blir ju inte bättre när man läser detta....

Återigen en mycket vinklad artikel och en del rena fel (eller lögner). Visst finns det en del mycket rika personer i landet och det tas ofta som ursäkt att generellt höja skatterna. Det skrivs att fastighetsskatten har slopats men det har den inte den kallas bara avgift istället och talet om alla miljonärer så handlar det oftast om fiktiva förmögenheter, 75% av all förmögenhet i landet är bundet i fastigheter och andra fasta tillgångar. Bor du som här på västkusten så kan ett hus vara taxerat till fem till sex gånger försäljningsvärdet då taxeringsvärdena baseras på det genomsnittliga försäljnigsvärdet i kommunen och i kommuner med stor inflyttning av välbesuttna personer (som har och säljer mycket stora hus) så kan gamla och normala hus få en ren fantasitaxering som inte grundar sig på det reella värdet.
Det var som en äldre "urinnevånare" här uttryckte sig "det är ett helvete att vara förmögen men inte ha några pengar" det han åsyftade var fastighetsavgiften (skatten) som skulle betalas in och pensionen på 11500 i månaden räckte inte.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Återigen en mycket vinklad artikel och en del rena fel (eller lögner). Visst finns det en del mycket rika personer i landet och det tas ofta som ursäkt att generellt höja skatterna. Det skrivs att fastighetsskatten har slopats men det har den inte den kallas bara avgift istället och talet om alla miljonärer så handlar det oftast om fiktiva förmögenheter, 75% av all förmögenhet i landet är bundet i fastigheter och andra fasta tillgångar. Bor du som här på västkusten så kan ett hus vara taxerat till fem till sex gånger försäljningsvärdet då taxeringsvärdena baseras på det genomsnittliga försäljnigsvärdet i kommunen och i kommuner med stor inflyttning av välbesuttna personer (som har och säljer mycket stora hus) så kan gamla och normala hus få en ren fantasitaxering som inte grundar sig på det reella värdet.
Det var som en äldre "urinnevånare" här uttryckte sig "det är ett helvete att vara förmögen men inte ha några pengar" det han åsyftade var fastighetsavgiften (skatten) som skulle betalas in och pensionen på 11500 i månaden räckte inte.
Aftonbladets artikel är väl i allt väsentligt riktig: Fastighetsskatten är ju borttagen och ersatt i en fastighetsavgift som är samma för alla fastigheter. Dvs de som äger högt värderade fastigheter har fått, i vissa fall, en mycket stor skattesänkning.

Sverige har jämförelsevis hög skatt på arbetsinkomster för vanliga människor, men att Sverige är ett paradis för förmögna är väl uppenbart. Ingen förmögenhetsskatt, ingen skatt på konst/antikviteter, ingen lyxskatt på exklusiva bilar eller båtar, ingen skatt på arv eller gåvor, mycket låg skatt på högt värderade fastigheter, låg skatt på reavinst och inkomst av kapital jämfört med skatt på arbete, förmånliga skattevillkor för företag. Dessutom har ju regeringen visat sig väldigt förstående och gett generösa skattelättnader som gynnar de besuttna. Historiskt t ex till H&M och Tetrapac och i modern tid till alla som vill bygga servrar i Sverige.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Se där. Nytt rekord på Diesel. Och den rubriken kommer vi se många gånger detta år....

 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Aftonbladets artikel är väl i allt väsentligt riktig: Fastighetsskatten är ju borttagen och ersatt i en fastighetsavgift som är samma för alla fastigheter. Dvs de som äger högt värderade fastigheter har fått, i vissa fall, en mycket stor skattesänkning.

Sverige har jämförelsevis hög skatt på arbetsinkomster för vanliga människor, men att Sverige är ett paradis för förmögna är väl uppenbart. Ingen förmögenhetsskatt, ingen skatt på konst/antikviteter, ingen lyxskatt på exklusiva bilar eller båtar, ingen skatt på arv eller gåvor, mycket låg skatt på högt värderade fastigheter, låg skatt på reavinst och inkomst av kapital jämfört med skatt på arbete, förmånliga skattevillkor för företag. Dessutom har ju regeringen visat sig väldigt förstående och gett generösa skattelättnader som gynnar de besuttna. Historiskt t ex till H&M och Tetrapac och i modern tid till alla som vill bygga servrar i Sverige.
Fastighetsavgiften är inte samma för alla fastigheter. Avgiften är 0,75 % av taxeringsvärdet högst 8.524:- , för 2021.
Det vill säga om taxeringsvärdet är lägre än ca. 1.136.000:- så är avgiften lägre.
detta är ju långt ifrån dieselpriset utveckling, så jag föreslår att vi lägger ner snacket om fastighetsskatt och återgår till det otroligt höga dieselpriset
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Bara lugn! Efter bränslehöjning och el-höjning kommer inflationen och sen räntehöjningen. Rotfyllning 12000 - där rök Norrlandsresan
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Bara lugn! Efter bränslehöjning och el-höjning kommer inflationen och sen räntehöjningen. Rotfyllning 12000 - där rök Norrlandsresan
Aj aj ont gör det och mycket pengar men... tandläkare sköterska hon i kassan förmodligen lite verktyg och en byggnad, brukar jämföra med bilverkstaden. Senaste besöket gick på 21000 då va inte sköterskan med bara mecken och hon i kassan. Hoppas rotfyllningen lyckades. Tandvärk och gäster vill jag ha max 3 dagar.
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Aj aj ont gör det och mycket pengar men... tandläkare sköterska hon i kassan förmodligen lite verktyg och en byggnad, brukar jämföra med bilverkstaden. Senaste besöket gick på 21000 då va inte sköterskan med bara mecken och hon i kassan. Hoppas rotfyllningen lyckades. Tandvärk och gäster vill jag ha max 3 dagar.
Och jag tänker tandläkare, sköterska… jämför med ett hjärtbyte, kirurg, lokaler, narkos och verktyg 100:- typ
Även om det inte har med vare sig diesel eller inflation o ränta att göra
 
Toppen