• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På lördag kostar dieseln över 20 kronor

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Förvånar mig ibland över hur mycket pengar husbilsägare tycks ha,,Litiumbatterier,e foy-anläggningar,luftkonditionerig.stora inverters,ställplats o campingar för 300-700kr dygn,när blir det för dyrt?Dessutom bränsle o bilskatterna på nya bilar,börjar det verkligen bli värt detta?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jost68 tycker tydligen att alla kostnads höjningar är ok för
Naturligtvis har vi råd med 1kr mer när vi åker med husbilen men en stor del av året måste vi även åka med vanlig person bil
betala för värme el mat kläder osv så man ska nog titta med lite större ögon på vad höjda skatter och kostnader innebär för alla som inte har oändligt mycket pengar som ligger och skräpar
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt denna domedagskänsla som finns just i husbilsforumet angående bränslepriserna. Med tanke på att husbilarna rullar 500 eller 800 mil i snitt per år (jag har sett båda siffrorna på det här forumet) så är bränslekostnaden bara en del av de flestas årskostnad för deras husbilar.
Värdeminskningar, räntor, vägskatt, verkstadsbesök, ställplatskostnader och andra kostnader är för många en betydligt högre kostnad än bara bränslepriset och med en höjning på 1 eller 3 kr så tror inte jag att folk i panik kommer sälja sina husbilar. Jag tror ens en höjning till 30 kr/liter kommer leda till en massförsäljning av just husbilar om nu någon på allvar tror att det skulle bli priset 2023. Nu tror jag personligen inte ens Miljöpartiet med egen majoritet skulle låta detta hända. Jag vill minnas att de pratat om 30 kr 2030 eller så.


Det finns även de som kör över 3000 mil per år.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns även de som kör över 3000 mil per år.
Tror ett fåtal av dessa kör enbart i Sverige där vi nu har världens dyraste diesel.

Fördelen med den dyraste dieseln är att det inte spelar någon roll till vilket land man åker.
Man vet när man är där att det är billigare än hemma....
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Läser i dagens PS.se, att vårt grannland Polen tar bort all moms på matvaror och sänker den rejält på andra varor som till exempel drivmedel, gas och gödningsmedel.

Kanske något att hoppas på?

Krister
Det tror jag inte ,här skulle det vara tvärtom på mera skatt och moms på skatten ..det har vi redan
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Läser i dagens PS.se 11 januari,att vårt grannland Polen tar bort all moms på matvaror och sänker den rejält på andra varor som till exempel drivmedel, gas och gödningsmedel.

Kanske något att hoppas på?

Krister
Det skulle aldrig hända här! Polen har politiker och myndigheter som först och främst ser till det egna folket och de som valt dom. I Sverige är man fullt sysselsätta med att dela ut skattebetalarnas pengar till jordens alla hörn och välkomna alla som tänker leva på de allt färre som arbetar och betalar en allt högre skatt på allt!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det skulle aldrig hända här! Polen har politiker och myndigheter som först och främst ser till det egna folket och de som valt dom. I Sverige är man fullt sysselsätta med att dela ut skattebetalarnas pengar till jordens alla hörn och välkomna alla som tänker leva på de allt färre som arbetar och betalar en allt högre skatt på allt!
Om du inte gillar demokrati så är ju Polens politiker ett föredöme, fri tv, radio och press är snart ett minne blott.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Jost68 tycker tydligen att alla kostnads höjningar är ok för
Naturligtvis har vi råd med 1kr mer när vi åker med husbilen men en stor del av året måste vi även åka med vanlig person bil
betala för värme el mat kläder osv så man ska nog titta med lite större ögon på vad höjda skatter och kostnader innebär för alla som inte har oändligt mycket pengar som ligger oc

Det finns även de som kör över 3000 mil per år.
Men sällan bara i Sverige vad jag förstår. Dina resor följer jag med stort nöje här på forumet. :)
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Jost68 tycker tydligen att alla kostnads höjningar är ok för
Naturligtvis har vi råd med 1kr mer när vi åker med husbilen men en stor del av året måste vi även åka med vanlig person bil
betala för värme el mat kläder osv så man ska nog titta med lite större ögon på vad höjda skatter och kostnader innebär för alla som inte har oändligt mycket pengar som ligger och skräpar
Det var nog en mer allmän känsla jag fått i hela forumet där någon tråd även funderade på hur många extra husbilar som blivit till salu på grund av bränslepriser osv..
Rent generellt funderar jag på hur många som är fattigpensionärer här egentligen. Om det är så fattigt och eländigt borde höjda skatter vara positivt då skatter egentligen är en omfördelning av kostnader och intäkter där just fattigpensionärer fått ta del av en sådan efter nyår om jag förstått det hela rätt.
Jag tycker mig dock se en helt annan mer politisk agenda här som jag inte riktigt uppskattar. Jag fick för mig att det här skulle vara ett opolitiskt forum som handlade om husbilar. Visst man behöver inte läsa alla trådar men det är snart svårt att hitta något som inte handlar om domedagen i form av skatter och inte domedagen i form av klimatförändringar vilket man skulle kunna tro att husbilsåkare var lite intresserade av. Undantaget är gråvatten såklart ;)
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det finns omkring 300 000 seniorer som får garantipension eller pensionstillägg. Åtminstone för några år sedan. Idag kanse 50 000 ytterigare.

Några av dessa bor förmodligen året runt i sina HB och lever enkelt och billigare runt Medelhavet än i Sverige.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.744
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det var nog en mer allmän känsla jag fått i hela forumet där någon tråd även funderade på hur många extra husbilar som blivit till salu på grund av bränslepriser osv..
Rent generellt funderar jag på hur många som är fattigpensionärer här egentligen. Om det är så fattigt och eländigt borde höjda skatter vara positivt då skatter egentligen är en omfördelning av kostnader och intäkter där just fattigpensionärer fått ta del av en sådan efter nyår om jag förstått det hela rätt.
Jag tycker mig dock se en helt annan mer politisk agenda här som jag inte riktigt uppskattar. Jag fick för mig att det här skulle vara ett opolitiskt forum som handlade om husbilar. Visst man behöver inte läsa alla trådar men det är snart svårt att hitta något som inte handlar om domedagen i form av skatter och inte domedagen i form av klimatförändringar vilket man skulle kunna tro att husbilsåkare var lite intresserade av. Undantaget är gråvatten såklart ;)
Men hallå där... gråvatten i all ära men har du ingen tanke på svartvatten och inte minst färskvatten. Viktiga saker som inte får glömmas bort....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Igår läste jag att regeringen ska ta upp ett förslag om att kompensera alla villaägare som haft en elförbrukning högre än 2000kWh per månad under nov-jan.
En av orsakerna var att folk fått enormt höga elräkningar då de laddat sina elbilar....

Då borde även alla som kör vanliga bilar få kompensation för höga bränslepriser!?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Igår läste jag att regeringen ska ta upp ett förslag om att kompensera alla villaägare som haft en elförbrukning högre än 2000kWh per månad under nov-jan.
En av orsakerna var att folk fått enormt höga elräkningar då de laddat sina elbilar....

Då borde även alla som kör vanliga bilar få kompensation för höga bränslepriser!?
Valfläsket har startat :wub:
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Igår läste jag att regeringen ska ta upp ett förslag om att kompensera alla villaägare som haft en elförbrukning högre än 2000kWh per månad under nov-jan.
En av orsakerna var att folk fått enormt höga elräkningar då de laddat sina elbilar....

Då borde även alla som kör vanliga bilar få kompensation för höga bränslepriser!?
Upp till 2 000 kWh ska det vara. Förbrukningen över subventioneras ej och det gäller inte bara villaägare utan alla dock är det svårt att komma upp över i en lägenhet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Upp till 2 000 kWh ska det vara. Förbrukningen över subventioneras ej och det gäller inte bara villaägare utan alla dock är det svårt att komma upp över i en lägenhet.
Jag tolkar det som tvärt om, all el under 2000 kWh per månad betalas av kunden, förbrukning över detta subventioneras.
Om man har en förbrukning på 1999 kWh per månad får man ingenting.

 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag tolkar det som tvärt om, all el under 2000 kWh per månad betalas av kunden, förbrukning över detta subventioneras.
Om man har en förbrukning på 1999 kWh per månad får man ingenting.

Ja det är det som är så bra, den som slösar skall premieras
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag tolkar det som tvärt om, all el under 2000 kWh per månad betalas av kunden, förbrukning över detta subventioneras.
Om man har en förbrukning på 1999 kWh per månad får man ingenting.

På regeringen.se kan man läsa:

"Publicerad 12 januari 2022

Vilka hushåll kommer att få elpriskompensationen?
Kompensationen kommer att kunna gå till såväl hushåll som har lägre elförbrukning än 2000 kWh som de som har högre elförbrukning. Elpriskompensationen på 6 miljarder kronor kommer nå 1,8 miljoner hushåll. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad. Även hushåll som har en förbrukning under 2 000 kWh kan få ersättning. Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen. Den tekniska lösningen för kompensationen kommer regeringen att meddela vid ett senare tillfälle."
 
Toppen