Ett axplock från Husbil och vagn:
Nu kan det dock snart vara slut med denna möjlighet, åtminstone om man inte efter nästa årsskifte är beredd att betala över 30 kronorn litern. Sveriges har ett undantag från Europeiska kommissionen för att kunna befria rena och höginblandade biodrivmedel från koldioxid- och energiskatt. Undantaget gäller även E85 som i så fall kommer att höjas ännu mer, 8:50 mer per liter lyder prognosen. PS Motor skriver att staten beräknas få in 1,8 miljarder kronor på den nya skatten enligt det nya lagförslaget.
Det är PS Motor som levererar informationen även om det i flera år varit känt att det skatteundantag som EU tillåter årsvis och som går ut när vi börjar skriva 2023 inte nödvändigtvis kommer att förlängas. Tvärtom förbereder nu regeringen lagstiftningen eftersom de gör bedömningen att undantaget upphör.
Därutöver bedöms prishöjningen för fossil diesel på grund av reduktionsplikten som varje år ökar inblandningen i den fossila dieseln medföra en prishöjning i motsvarande nivå som den vid det gångna årsskiftet, det vill säga runt 1:40 per liter men försvinner skatteundantaget blir den höjningen ännu kraftigare. Men det finns ett alternativt scenario eftersom det kan bli problematiskt att få någon att vilja tanka etanol och HVO100 på grund av prisnivån. Det, menas i promemorian, skulle kunna lösas genom att de som tankar vanliga drivmedel får subventionera priset på E85 och HVO100 vilket möjligen skulle höja priset ännu mer.
En tredje faktor som kommer att öka priset är den indexerade höjningen som regeringen stoppade det gångna årsskiftet och den latenta höjningen är cirka två procent.
Skulle sedan råoljepriserna öka läggs detta förstås till.