• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om kriget kommer

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Som de flesta vet sa gav MSB ut en information till Svenskahushall 2018, Om Krisen eller kriget kommer.

Vi som har husbil borde ju rent generellt vara mer forberedda, eller hur?
I dagens varld dar vi ar sa beroende av vara appar o "on demand" leveranser ar vi ju valdigt sarbara.
Tank er en solstorm som 1859 ett sakallat "Carrington" event, som pa den tiden fick telegrafstolpar att gnistra. om det intraffade idag sa tror jag att vi blir ganska handikappade, da allt bygger pa elektronik i dagens samhalle.

Men det finns ju massor av andra saker som kan intraffa, darav undrar jag hur klarar du och din husbil en kris? latsaga en manad utan komunalt vatten och ett kraftnat som har havererat, vad gor du?

Butikerna lar ju inte fa nagra leveranser, samt att vi har sett hur valforberedda myndigheterna ar, ett virus har fatt dem att ga pa kna..

Jag ar nyfiken pa vilka losningar och tankar ni har.
Sjalv har jag vattenfiltration som gor sjovatten eller regnvatten till prima dricksvatten
Mat har jag en del, men troligen inte for en manad i husbilen..


//Freddy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det blir ju inte så lätt med beväpningen heller om alla ska få ta till vapen.
De flesta sköt väl k-pist i lumpen men de skrotades också bort så nu behöver vi tränas på ny vapenteknik...

Läste häromdagen i någon vapentidning att svenska sportskytteförbundets medlemmar bidrar som vapeninstruktörer i händelse av krig.
Undrar om man kan få åka till någon förläggning och be om att få låna vapen under en dag så man vet vad man ska utbilda folk i.
Är rätt säker på att de inte har några .22or :cool:
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027

Totalförsvarsplikten​


Från det år du fyller 16 år till slutet av det år du fyller 70 år omfattas du av totalförsvarsplikten. Den gäller alla som är bosatta i Sverige. Det betyder att du, om det behövs, är skyldig att delta i verksamhet som krävs för att förbereda Sverige för krig.
20240108_203524.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Köpte en luftpistol för vinterträning för några år sedan.
Det stod att läsa i manualen att det var strängeligen förbjudet att pumpa mer än två slag.
Tog man tre eller fler blev vapnet licensbelagt.
Testat 5 pump och genomslagskraften heter duga....
Kollade på Youtube där finns filmer som visar hur man "Dieslar" (Dieseling air gun). Man lägger något lättantändligt bränsle i ihåligheten på luftgevärskulan. Bränslet antänds av kompressionen när man avfyrar geväret. Det kall vara gevär med brytmekanism på pipan, underspännare funkar också.
Bluff tänkte jag och provade på ett gammalt luftgevär ja haft liggande. Jag smetade Petroleum Jelly (Vaselin) i kulan och fyrade av mot en entums planka.
Harre-je vilken skillnad. Utan vaselin satte sig kulorna nätt och jämt i träet. Med vaselin gick kulorna in ca 15 mm.
Absolut dödligt för smådjur.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jösses...
Snacka om skilda världar, i flera städer smäller det dagligen på allmän plats och personer skadas, och t.o.m avlider.
Det formligen kryllar av tunga handeldvapen, granater m.m. (vår vardag i sverige idag)

Ifall/när kriget kommer så får man i den här tråden tips på luftvapen man kan använda sig i krig :eek:
Jag tror vi är i fel forum ifall det är beväpning ni vill diskutera, jag är säker på att det finns bättre forum för det.

Däremot fina tips på vad man bör tänka på när system kraschar, plastkorten slutar fungera, elen blir instabil, mobilnätet krånglar, produkter tar slut i butiker m.m. typ sånt som vi kan värna oss mot och ev. förbereda tycker jag är bra tips. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kollade på Youtube där finns filmer som visar hur man "Dieslar" (Dieseling air gun). Man lägger något lättantändligt bränsle i ihåligheten på luftgevärskulan. Bränslet antänds av kompressionen när man avfyrar geväret. Det kall vara gevär med brytmekanism på pipan, underspännare funkar också.
Bluff tänkte jag och provade på ett gammalt luftgevär ja haft liggande. Jag smetade Petroleum Jelly (Vaselin) i kulan och fyrade av mot en entums planka.
Harre-je vilken skillnad. Utan vaselin satte sig kulorna nätt och jämt i träet. Med vaselin gick kulorna in ca 15 mm.
Absolut dödligt för smådjur.
Så du tänker försvara dig mot smådjur :swoon:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jösses...
Snacka om skilda världar, i flera städer smäller det dagligen på allmän plats och personer skadas, och t.o.m avlider.
Det formligen kryllar av tunga handeldvapen, granater m.m. (vår vardag i sverige idag)

Ifall/när kriget kommer så får man i den här tråden tips på luftvapen man kan använda sig i krig :eek:
Jag tror vi är i fel forum ifall det är beväpning ni vill diskutera, jag är säker på att det finns bättre forum för det.

Däremot fina tips på vad man bör tänka på när system kraschar, plastkorten slutar fungera, elen blir instabil, mobilnätet krånglar, produkter tar slut i butiker m.m. typ sånt som vi kan värna oss mot och ev. förbereda tycker jag är bra tips. :)
Nja, de luft vapen jag refereerar till är mer för att jaga.. så man får mat på bordet. Knappast något att skrämma ryssen med ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nja, de luft vapen jag refereerar till är mer för att jaga.. så man får mat på bordet. Knappast något att skrämma ryssen med ;)
Ok, Jag hade en armborst i mitten på 80-talet, vill minnas att den smugglades in från Norge, det var enorm kraft i den, men jag bytte bort den mot en revolver, tyvärr, och den är borta sedan många år sedan, armborst funkar till jakt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ok, Jag hade en armborst i mitten på 80-talet, vill minnas att den smugglades in från Norge, det var enorm kraft i den, men jag bytte bort den mot en revolver, tyvärr, och den är borta sedan många år sedan, armborst funkar till jakt.
När man var barn, eller ungdom, byggde man ju pilbågar av någon pinne i skogen.
De funkade men det var först när man plockade lite skräp i farsans soplådor (läs olika dimensioner vp-rör) och kom på att dessa kunde stoppas i varann varvid pilbågen plötsligt fick samma genomslagskraft som med det, med två fjädrar, trimmade luftgeväret.....
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Kommunikation lär behövas, både radio och kanske till och med kommunikationsradio.
Mobilnätet lär inte fungera.
Så frågan är, viken typ av "Hedenhös" kommunikationsradio man ska köpa/återuppliva för att kunna kommunicera med omvärlden?
Beror ju en del på vilka kunskaper man har, Det finns ju fria nät där man kan kommunicera några kilometer (PMR i Sverige), sedan om man har kunskap och utrustning kan man i stort prata med världen via radio. Har man haft båt har man troligen ett VHF cert liggande och kanske någon radio, där kan man ju alltid lyssna o prata, men även här är räckvidden till synlig horisont i stort.

Om det är krig så ska man nog vara försiktig med radion, dels kan man störa viktiga operationer, men man kan även lätt bli triangulerad och folk vet vart man är...

Om vi pratar om TEOTWAWKI (the end of the world as we know it) så bryr sig nog ingen om man är utbildad och certifierad, då är det ju bara att körapå.. men det förutsätter att man har ett hum om vad man gör.

Gå en kurs, läs på nätet. Det finns många kurser och mycket att läsa om hur radion fungerar och hur man använder den.
samt att det finns utrustning att handla världenöver, man behöver inte köpa nytt...


//Freddy
SM7YTG
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Kommunikation lär behövas, både radio och kanske till och med kommunikationsradio.
Mobilnätet lär inte fungera.
Så frågan är, viken typ av "Hedenhös" kommunikationsradio man ska köpa/återuppliva för att kunna kommunicera med omvärlden?
Hej!

Vill du kunna kommunicera i fredstid också, skall du skaffa en komradio att ha hemma och/eller i bilen.
Eftersom du bor i Mälardalen skulle jag skaffa en radio för 69 mhz då det är enkla att använda och populärt i Mälardalen, Närke och Dalarna,
annars hade jag valt en radio för 27 mhz.
Vill du bara ha en radio för kommunicera när situationen är mycket allvarlig och du struntar i lagen, då hade jag skaffa en jaktradio.

Du köper dessa bl.a. hos FBradio i Tullinge eller från Limmared radio & data.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej!

Vill du kunna kommunicera i fredstid också, skall du skaffa en komradio att ha hemma och/eller i bilen.
Eftersom du bor i Mälardalen skulle jag skaffa en radio för 69 mhz då det är enkla att använda och populärt i Mälardalen, Närke och Dalarna,
annars hade jag valt en radio för 27 mhz.
Vill du bara ha en radio för kommunicera när situationen är mycket allvarlig och du struntar i lagen, då hade jag skaffa en jaktradio.

Du köper dessa bl.a. hos FBradio i Tullinge eller från Limmared radio & data.
Jag har några 27mhz liggande.
Funderar på att slänga in i Husbilen. Triangulera den….
 
Toppen