• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om kriget kommer

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Som de flesta vet sa gav MSB ut en information till Svenskahushall 2018, Om Krisen eller kriget kommer.

Vi som har husbil borde ju rent generellt vara mer forberedda, eller hur?
I dagens varld dar vi ar sa beroende av vara appar o "on demand" leveranser ar vi ju valdigt sarbara.
Tank er en solstorm som 1859 ett sakallat "Carrington" event, som pa den tiden fick telegrafstolpar att gnistra. om det intraffade idag sa tror jag att vi blir ganska handikappade, da allt bygger pa elektronik i dagens samhalle.

Men det finns ju massor av andra saker som kan intraffa, darav undrar jag hur klarar du och din husbil en kris? latsaga en manad utan komunalt vatten och ett kraftnat som har havererat, vad gor du?

Butikerna lar ju inte fa nagra leveranser, samt att vi har sett hur valforberedda myndigheterna ar, ett virus har fatt dem att ga pa kna..

Jag ar nyfiken pa vilka losningar och tankar ni har.
Sjalv har jag vattenfiltration som gor sjovatten eller regnvatten till prima dricksvatten
Mat har jag en del, men troligen inte for en manad i husbilen..


//Freddy
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag tror jag skulle klara en månad ganska bra. Vatten och fisk finns i sjön, studsaren och ammunition finns i vapenskåpet, ved i vedskjulet, vedspis i köket för matlagning och värme. Problemet är väl hur man skulle ta vara på det djupfrysta, endel skulle man väl kunna salta ned, det finge väl i så fall bli skinka, filé och ytterfilé från vildsvin. Vi har ju också mycket hembakat bröd i frysen vilket ju inte står sig så länge, köpebröd står ju hur länge som helst innan det möglar, men det går ju baka nytt med vedspisen. Husbilen tror jag inte skulle tillföra något, den skulle jag överge.
 
Senast ändrad:

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Som de flesta vet sa gav MSB ut en information till Svenskahushall 2018, Om Krisen eller kriget kommer.

Vi som har husbil borde ju rent generellt vara mer forberedda, eller hur?
I dagens varld dar vi ar sa beroende av vara appar o "on demand" leveranser ar vi ju valdigt sarbara.
Tank er en solstorm som 1859 ett sakallat "Carrington" event, som pa den tiden fick telegrafstolpar att gnistra. om det intraffade idag sa tror jag att vi blir ganska handikappade, da allt bygger pa elektronik i dagens samhalle.

Men det finns ju massor av andra saker som kan intraffa, darav undrar jag hur klarar du och din husbil en kris? latsaga en manad utan komunalt vatten och ett kraftnat som har havererat, vad gor du?

Butikerna lar ju inte fa nagra leveranser, samt att vi har sett hur valforberedda myndigheterna ar, ett virus har fatt dem att ga pa kna..

Jag ar nyfiken pa vilka losningar och tankar ni har.
Sjalv har jag vattenfiltration som gor sjovatten eller regnvatten till prima dricksvatten
Mat har jag en del, men troligen inte for en manad i husbilen..


//Freddy
Utan diesel lär bilen inte flytta på sig, den lilla diesel som finns hos bensinbolagen lägger staten beslag.

Om det nu kommer en kris, kan man bara sluta jobb då, hur får man då pengar?
Om alla springer och gömmer sig när det blir kris, vem löser problemet /försvar landet?

Nä, Ni, det är bara kavla upp ärmarna och hjälpa till!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vatten: 160 l i tanken + Tyringe radiumkälla
El: Solpanel
Värme: Två fulla gasolflaskor + Vindskydd, sovsäck och ved
Diesel: 100 l alltid full tank (även för att minska kondens i tanken). Behöver inte köra så mycket i kris. Stå still i Snapphaneskogen.
Mat: Beredskapsförråd + fiske och jakt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag ser till att alltid ha minst 100 avsnitt av någon serie nerladdad på min padda, rejält med energirikt godis i skafferiet och en back med Pepsi Max ståendes. Paddan laddar jag med en liten solpanel.
Sen rider jag ut stormen hemma i soffan och väntar tills någon annan löser allt.

Det verkar vara dagens modell och jag är en modern man som anpassar mig ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Under och efter stormen Gudrun fick vi prova på lite överlevnad.
Bodde på landet då.
Ingen ström på en dryg vecka, ingen telefon på nästan två, mobilmasterna i närområdet kördes med portabla elverk (efter typ tre dagar).
En del av granarna låg på hotell under tiden.
Vi anpassade oss.
Ett av bilbatterierna anslöts till en inverter som matade kyl och frys.
Sedan växlades batterierna mellan bilarna och huset (laddades när vi åkte till jobbet).
Hade även en liten solpanel på husvagnen fast den gav inte så mycket men tillräckligt för att ha det batteriet till diverse belysning på kvällarna.
Sedan eldades det i braskaminen och lagades mat i husvagnen på gasol.
Vi passade på att äta ur frysen....
Det var en upplevelse men vi hade nog kunnat hålla ut ett gäng veckor till...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är väl inga konstigheter att överleva ..man lär sig efter ett tag ,jag bunkrar alltid zigenarsåsen som jag köper i Tyskland inte på grund av kriget utan att sån finns inte att köpa i den här landet som allt annatVisa bilaga 210786
OK... Men hur gör du med zigenaren..... Grillar du dem och sen har såsen till..... Eller är såsen bättre i en zigenare stuvning?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
För dom som bor i hyreshus, och det är mååååånga är det nog omöjligt att elda,jaga,fiska mm ? Läste för några dagar sen att vid en nedsläckning tar det ca 2 dygn innan det brakar ihop , avloppssystem ,, vattenförsörjning eftersom pumpsystemen icke fungerar , finns ingen centralvärme , det blir snabbt akut matbrist , bankomatsystem fungerar inte mm mm så låt oss hoppas att det aldrig händer.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
r snabbt akut matbrist , bankomatsystem fungerar inte mm mm så låt oss hoppas att det aldrig händer.
JA, det ar val ungefar vad som kan handa, men risken for att det hander ar nog storre an vad de flesta vill inse. Vi ar valdigt sarbara i dagens samhalle, sa en viss forsiktighet och rimliga forberedelser ar nog inte fel. Man kanske inte skall ga all in som vissa gor o bygger skyddsrum o koper vapen for en mindre arme', men att se till att man har det nodvandiga och att man har en plan ar en bra start.

Jag bor i husbilen storre delen av aret, darav sa ar det en naturlig del i min bil att vara sa oberoende som mojligt, min bil drivs av gas eller bensin 200L av varje finns i tankarna, sa om jag blir staende nagonstans raknar jag med att ha varme och el (om det nu inte har havererat totalt) for narmare ett ar i min bil. Vapen finns i vapenskapet, for tavlingsskytte bade handeldvapen och prickskytte gevar, och om det handlar om overlevnad sa kan man nog pricka nagot i skogen for att overleva och fisk finns i sjon..

men det ar orovackande manga som stoppar huvudet i sanden och tror att det inte hander mig, det kan vara en kraftig storm till terror attacker pa utsatta platser som kan skapa problem for oss all, sa lite sunt fornuft o mat i skafferiet ar inte fel.


//Freddy
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
JA, det ar val ungefar vad som kan handa, men risken for att det hander ar nog storre an vad de flesta vill inse. Vi ar valdigt sarbara i dagens samhalle, sa en viss forsiktighet och rimliga forberedelser ar nog inte fel. Man kanske inte skall ga all in som vissa gor o bygger skyddsrum o koper vapen for en mindre arme', men att se till att man har det nodvandiga och att man har en plan ar en bra start.

Jag bor i husbilen storre delen av aret, darav sa ar det en naturlig del i min bil att vara sa oberoende som mojligt, min bil drivs av gas eller bensin 200L av varje finns i tankarna, sa om jag blir staende nagonstans raknar jag med att ha varme och el (om det nu inte har havererat totalt) for narmare ett ar i min bil. Vapen finns i vapenskapet, for tavlingsskytte bade handeldvapen och prickskytte gevar, och om det handlar om overlevnad sa kan man nog pricka nagot i skogen for att overleva och fisk finns i sjon..

men det ar orovackande manga som stoppar huvudet i sanden och tror att det inte hander mig, det kan vara en kraftig storm till terror attacker pa utsatta platser som kan skapa problem for oss all, sa lite sunt fornuft o mat i skafferiet ar inte fel.


//Freddy
Du kan överleva på potatisen och för det behöver du inga pengar..men det är klart folk som har aldrig varit i kriget och förlitar sig att staten skall alltid fixa allt då blir det svårare i alla fall.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bennsan... nu får vi inte prata politik.... men det är kanske snarare tvärt om... inom Nato lovar man att ställa upp för varandra. Så risken att dras in i något är kanske större inom Nato än utanför.. svårt att bedöma säkert. Eu har ju samma problematik..man får en del fördelar men får ta en del saker på köpet.
Sen vet jag inte om du har riktigt koll på läget inför svenskt Nato medlemskap ? Ta o kolla över vilka som är tänkbara för att rösta för! ! ! Måste bli en majoritet! Finns nog inte helt klart även om det blir en annan regering.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
1859 så fanns det inte så många bankomater och inte lika många betalkort som idag, då hade dom riktiga pengar å ånglok.
Kommer en solstorm idag så kan man inte ens få tag i pengar eller betala med kort, bilarna fungerar inte överhuvudtaget.

Herman Lindqvist är rätt övertygad om att Sverige kommer hamna i krig igen, sen kanske han menar i olika allianser med andra länder som ex Nato, det vet jag inte. Det var rätt oroligt 2018 och försvarsmakten visste nog mer än vad som fick komma ut i media, jag var betydlig mer förberedd då än vad jag är nu.

Är man lite mer förberedd än alla andra så kommer man klara sig betydligt bättre än dom andra.
 
Toppen