• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om kriget kommer

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Som de flesta vet sa gav MSB ut en information till Svenskahushall 2018, Om Krisen eller kriget kommer.

Vi som har husbil borde ju rent generellt vara mer forberedda, eller hur?
I dagens varld dar vi ar sa beroende av vara appar o "on demand" leveranser ar vi ju valdigt sarbara.
Tank er en solstorm som 1859 ett sakallat "Carrington" event, som pa den tiden fick telegrafstolpar att gnistra. om det intraffade idag sa tror jag att vi blir ganska handikappade, da allt bygger pa elektronik i dagens samhalle.

Men det finns ju massor av andra saker som kan intraffa, darav undrar jag hur klarar du och din husbil en kris? latsaga en manad utan komunalt vatten och ett kraftnat som har havererat, vad gor du?

Butikerna lar ju inte fa nagra leveranser, samt att vi har sett hur valforberedda myndigheterna ar, ett virus har fatt dem att ga pa kna..

Jag ar nyfiken pa vilka losningar och tankar ni har.
Sjalv har jag vattenfiltration som gor sjovatten eller regnvatten till prima dricksvatten
Mat har jag en del, men troligen inte for en manad i husbilen..


//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
1859 så fanns det inte så många bankomater och inte lika många betalkort som idag, då hade dom riktiga pengar å ånglok.
Kommer en solstorm idag så kan man inte ens få tag i pengar eller betala med kort, bilarna fungerar inte överhuvudtaget.

Herman Lindqvist är rätt övertygad om att Sverige kommer hamna i krig igen, sen kanske han menar i olika allianser med andra länder som ex Nato, det vet jag inte. Det var rätt oroligt 2018 och försvarsmakten visste nog mer än vad som fick komma ut i media, jag var betydlig mer förberedd då än vad jag är nu.

Är man lite mer förberedd än alla andra så kommer man klara sig betydligt bättre än dom andra.
Precis, vi ar mer sarbara idag, och manga vagrar att inse det...
det behover ju somsagt inte vara krig som staller till det, ett litet visrus kan stallatilldet ganska rejalt ocksa.

Det finns ju troligen en anledning till att MSB valde att ga ut med informationen de gjorde 2018.
Det jag tycker att vi alla borde gora ar att tanka over hur har du det i din narhet? klarar du dig med mat och vatten en period om det skulle behovas? har du medecinerna du behover om det strulartillsig?

Lite enkel planaering och medvetenhet om vilka risker och problem som kan finnas i ens narhet, gor ju att man kan forbereda sig, kanske ha lite mer pasta,ris o patatis i skapet, inte handla for dagen utan planera lite. Jag har last en hel del om katastrofplannering, det tar ca 72h fran att man blev av med strom o vatten innan manniskor borjar agera i panik. vilket inkluderar valdsamheter och inbrott for att forse sig med mat till familjen.

Man behover inte vara extrem i sina forberedelser, men om nagot hander ar det en bra trygghet att veta att man kan laga den mat man har i skafferiet, att man har belysning o varme nar det behovs. som sagt fisk finns i sjon, men har du de verktyg o kunskaper som kravs for att fanga den? och att sedan tillaga den? samt det vatten som du behover dricka efter en proteinrik fisk middag?

Man missar latt detaljer, det ar gott att ha lite extra konserver i skapen, men kan du oppna dem om du inte har el?


/Freddy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bennsan... nu får vi inte prata politik.... men det är kanske snarare tvärt om... inom Nato lovar man att ställa upp för varandra. Så risken att dras in i något är kanske större inom Nato än utanför.. svårt att bedöma säkert. Eu har ju samma problematik..man får en del fördelar men får ta en del saker på köpet.
Sen vet jag inte om du har riktigt koll på läget inför svenskt Nato medlemskap ? Ta o kolla över vilka som är tänkbara för att rösta för! ! ! Måste bli en majoritet! Finns nog inte helt klart även om det blir en annan regering.
Jo, jag har nog rätt bra kontroll på detta med medlemskap i NATO & jag tror att det blir så.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En solstorm för några år sedan slog ju ut "halva Kanadas" elsystem under lång tid, så det behöver nödvändigtvis inte vara krig och terrordåd.
Efter Gudrun var vi utan el i 11 dagar och utan telefon i 13.
Värme från vedkaminer och vedspis som också användes för matlagning. Kyl och frys startades någon timme ett par gånger varje dag med hjälp av ett litet elverk.
Det enda problemet var dricksvatten eftersom vi har djupborrad brunn. Lite jobbigt att klättra ner 100 m. Så det tog vi med oss från jobbet, Diskvatten och till toan fick vi från sjön bredvid, och det hade gått att dricka de också om det knipit.
Som skyddsrum har vi en utmärkt jordkällare med ett tak av flera ton tunga stenblock. Som självförsvar få det räcka med en slangbella. :D
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Inte läst den men det skulle vara intressant att jämföra läge/sårbarhet/analys då 1992 när den skrevs med hur läget är idag. Ujujuj....

Skulle den skrivas idag så skulle den säkert också bara finnas att läsa i molnet :D

Ja det skulle vara intressant.
Självfallet har en del förändrats, men en hel del av det som nämns på sidan 13 (bilden) känner man ju igen. Elavbrott, datahaveri, bränslebrist, naturkatastrof, problematiken med rullande lager.
Och kapitlen därefter (bilden) är ju mycket basic kunskaper om skydd, värme, vatten, mat, mm som fortfarande efter 30 år går att tillämpa till stor del.
Även om vi såklart i många fall har bättre prylar idag, t.ex. bättre portabla vattenfilter.

7D998B20-54E2-4652-93D1-9F2FA1F02052.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja du DjFreddy, det var ingen lätt fråga. Vi har varsin "överlevnads ryggsäck" med lite av nödvändigaste grejer från McGiver serie:
- Schweizisk armékniv (används av Mc Giver, inte Stalone's "Rambo" killmaskin, den väger för mycket för vår "lilla" husbil... )
- Schweizisk vattenfilter Katadyn (används av läkare utan gränser. Vågar dom så vågar vi...)
- Egen tillverkad slangbella (vet ej om Schweizisk militär har något liknande än, men min fungerar ypperligt?)
- lite konserver och torrvaror (från överlevnadsbutiken Lidl i grannskapet)
- och så klart varsin sovsäck (tänk på kylan från filmen 2012...)

Tacksam för alla tips om vi har missat något (OBS! behövs inga kondomer längre ;-))))

överlevnad.jpg
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Ja du DjFreddy, det var ingen lätt fråga. Vi har varsin "överlevnads ryggsäck" med lite av nödvändigaste grejer från McGiver serie:
- Schweizisk armékniv (används av Mc Giver, inte Stalone's "Rambo" killmaskin, den väger för mycket för vår "lilla" husbil... )
- Schweizisk vattenfilter Katadyn (används av läkare utan gränser. Vågar dom så vågar vi...)
- Egen tillverkad slangbella (vet ej om Schweizisk militär har något liknande än, men min fungerar ypperligt?)
- lite konserver och torrvaror (från överlevnadsbutiken Lidl i grannskapet)
- och så klart varsin sovsäck (tänk på kylan från filmen 2012...)

Tacksam för alla tips om vi har missat något (OBS! behövs inga kondomer längre ;-))))

Visa bilaga 211043
Det ser ut som det finns en del bra att ha i dem.
Skaffa lite kullagerkulor, de ar effektiva i slangbellan. O trana med den, ett tyst och effektivt vapen som latt kan anvandas mot mindre vilt om man kanner sig hungrig ;) jag har ett par liknande de pa din bild, mest for att vannernas ungar gillar att skjuta med dem nar jag ar med. Men med lite ovning sa kan man bli ganska pricksaker. Testade pa en gammal vagskylt, det blev en rejal bula pa den ;)

Lite enkla sjukvardsprylar ar ju inte fel. Jag har jod, ren sprit samt lite olika forband. Sa attman kan fixa sma skramor innan de blir infekterade o jobbiga. Nagra vatskeersattnings piller/pasar ar inte fel heller om man forlorat mycket vatska i varmen. Samt ett personligt reseapotek for nagra veckor eller manader.

Dock racker det med lite staltrad, tuggummi o tejp om man ska reparera ett karnkraftverk, om man ar som Mc Gyver ;)


//Freddy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ramlade över” en artikel i ämnet som kanske kan vara av intresse;


Tommy
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Skrev till MSB för ett år sedan efter deras uppmaning att skaffa batteridriven FM radio för att kunna få samhällsinformation under kris. Det först leder fi gör är att slå ut kommunikation och att kanske långvåg därför är bättre. Tänk "London calling". Fick som svar att det var inte deras sak utan Sveriges Radios!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Intressant rubrik, när jag läser broschyrmaterial från länkar här samt i inläggen här så verkar det som man lever kvar i Ryssen kommer. Finns det fler hot? Tidigare Scania-vd:n: Sverige kan stå inför ett inbördeskrig

Ja, läser man och är insatt i historia så är det i nuläget många parametrar som pekar på det men kanske först om 40-50 år.

För egen överlevnad i krigs eller krissituationer så räcker det med att den situationen uppstår runt om och alla gränser plötsligt skulle stängas och varuflödet strypas helt. Vi har har inga matreserver i landet och i inledningsskedet skulle många svälta ihjäl, de som själva kan skaffa mat under 1-2 år har mycket större möjligheter. Efterhand skulle matproduktionen öka inom landet men i nuläget är det alldeles för få personer som har kunskapen för det och med den tiden det tar att bygga upp så är det för många för sent.
Vid en sådan situation handlar det heller oftast inte om veckor eller månader utan om åratal.
 
Toppen