• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om kriget kommer

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Som de flesta vet sa gav MSB ut en information till Svenskahushall 2018, Om Krisen eller kriget kommer.

Vi som har husbil borde ju rent generellt vara mer forberedda, eller hur?
I dagens varld dar vi ar sa beroende av vara appar o "on demand" leveranser ar vi ju valdigt sarbara.
Tank er en solstorm som 1859 ett sakallat "Carrington" event, som pa den tiden fick telegrafstolpar att gnistra. om det intraffade idag sa tror jag att vi blir ganska handikappade, da allt bygger pa elektronik i dagens samhalle.

Men det finns ju massor av andra saker som kan intraffa, darav undrar jag hur klarar du och din husbil en kris? latsaga en manad utan komunalt vatten och ett kraftnat som har havererat, vad gor du?

Butikerna lar ju inte fa nagra leveranser, samt att vi har sett hur valforberedda myndigheterna ar, ett virus har fatt dem att ga pa kna..

Jag ar nyfiken pa vilka losningar och tankar ni har.
Sjalv har jag vattenfiltration som gor sjovatten eller regnvatten till prima dricksvatten
Mat har jag en del, men troligen inte for en manad i husbilen..


//Freddy
 

Janne Folkesson

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mark
HBK-Nr
29864
Medlemskap
2022
Som de flesta vet sa gav MSB ut en information till Svenskahushall 2018, Om Krisen eller kriget kommer.

Vi som har husbil borde ju rent generellt vara mer forberedda, eller hur?
I dagens varld dar vi ar sa beroende av vara appar o "on demand" leveranser ar vi ju valdigt sarbara.
Tank er en solstorm som 1859 ett sakallat "Carrington" event, som pa den tiden fick telegrafstolpar att gnistra. om det intraffade idag sa tror jag att vi blir ganska handikappade, da allt bygger pa elektronik i dagens samhalle.

Men det finns ju massor av andra saker som kan intraffa, darav undrar jag hur klarar du och din husbil en kris? latsaga en manad utan komunalt vatten och ett kraftnat som har havererat, vad gor du?

Butikerna lar ju inte fa nagra leveranser, samt att vi har sett hur valforberedda myndigheterna ar, ett virus har fatt dem att ga pa kna..

Jag ar nyfiken pa vilka losningar och tankar ni har.
Sjalv har jag vattenfiltration som gor sjovatten eller regnvatten till prima dricksvatten
Mat har jag en del, men troligen inte for en manad i husbilen..


//Freddy
Skulle gärna veta viken anläggning du har för vattenrening
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Skulle gärna veta viken anläggning du har för vattenrening
Hej

Jag har en filtrations del och en UV del.
Filtren bestar av 3st 10" filter med 1 Micron filter forst, darefter ett Carbon Block filter (CTO) och sist sitter ett granulated carbon filter (GAC) filter.
Om jag sedan vill sa kan jag koppla in ett osmosis membran i serie med dessa filter, vilket tar bort particklar ner till 0.1 micron, tilsammans med ett mineral filter for att gora vattnet halsosamt att dricka. Darefter gar det in i min tank, dar det sitter en UV automatik som gar pa timer for att doda och stoppa tillvaxt i tanken. chlorine tabletter kan man slappa ner i tanken om man sa vill, sedan har jag vanliga test strips for att kolla vatten kvaliteten om jag ar tveksam.

Normalt sa ar 10" filtren alltid inkopplade, oberoende var jag fyller vatten. Byter dem med jamna intervall, och det ar ingen rolig syn som moter en nar man oppnar dem. Ofta fullt med sand o grus och andra oidentiferbara particklar. Da fyller jag kranvatten I sverige och ovriga Europa under aret.

Referenser

GAC Filter
CTO Filter
Ro Filter
Vatten test



//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Det var som f-n. Ursäkta mitt språkbruk, men nu blev jag imponerad. Vad har du för bakgrund? Eller har du fått hjälp av proffs?
Jag jobbar pa kryssningsfartyg som Ingenjor (en last om 5700 personer som vill ha vatten) . Da ar det vatten produktion, sanitation och 11 pooler att skota bland annat, sa en del har man snappat upp om vad man bor gora med sitt vatten for att halla sig frisk ;) Tidigare jobbade jag I maskin, saledes har man en ganska bred bas att sta pa nar det kommer till en husbil och hur man bor gora for att vara sa oberoende som mojligt om TEOTWAWKI intraffar ;) (the end of the world as we know it)...


//Freddy
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Å andra sidan kan man lära sej lite av våra gästande byggjobbare från Polen. Grannen anlitade ett par för lite renoveringsjobb på huset, och eftersom det var fint väder åt de sin lunch lutade mot husväggen. Praktisk nog satt det en vattenkran just där, så det var bara att släcka törsten. När min granne fick se vad de gjorde blev han orolig och påpekade att det var åvatten, bara för bevattning. Jasså, sa polackerna, men det smakade bra ändå. Och de kom tillbaka de följande dagarna, niema problema. Så min plan för vatten försörjning är sila och koka... :twitcy: :twitcy::twitcy:
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Jag jobbar pa kryssningsfartyg som Ingenjor (en last om 5700 personer som vill ha vatten) . Da ar det vatten produktion, sanitation och 11 pooler att skota bland annat, sa en del har man snappat upp om vad man bor gora med sitt vatten for att halla sig frisk ;) Tidigare jobbade jag I maskin, saledes har man en ganska bred bas att sta pa nar det kommer till en husbil och hur man bor gora for att vara sa oberoende som mojligt om TEOTWAWKI intraffar ;) (the end of the world as we know it)...


//Freddy
Mycket intressant. Har själv sysslat med vattenrening, men med fast mark under fötterna. Jobbat i samtliga kontinenter och världsdelar (dock ej Antarktis)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Som vi kan se sa ar det mycket som hander i var omvarld just nu.
Libanon star utan el, England har problem med bransle, transporter varlden over har problem, sydostasien har enorma oversvamningar, ryssland stryper gaslevreanser, energikostnader rusar mm.

Troligen ar det som sa att det yttersta som hander ar att vi kanske inte har farska jordgubbar till jul, men man vet aldrig...

Sa varfor inte lasa eller som jag lyssna pa lite bra bocker, har kommer nagra tips om vad jag lyssnat pa nyligen i amnet..

Lars Wilderang:
Midvintermorker
Midsommargryning
Hostsol
Hostregn

Samt de Scifi thrillers han producerat:
Stjarnklar
Stjarnfall
Stjarndamm

forsta bockerna ar Intressanta bocker som beskriver en utveckling som inte ar helt omojlig. Scifi bockerna ar for er med ett oppet sinne, de beskriver ocksa en heldel av hur det skulle kunna se ut om katastrofen var ett faktum idag.


For er som gillar att lasa om vad som komma skall.. Post Apocalyptiska serier. (kanske i morgon eller om 500ar, vem vet)
L.L Akers
SHTF Series
1. Fight like a man
2. Shoot like a girl
3. Run like the wind
4. Wait like a stone

Dessa bocker ar ur ett amerikanskt perspektiv, dar det handlar om vem som har mest ammunition i stort sett, men intressanta att lyssna/lasa da mycket av detta beteende skulle kunna vara fran din granne ocksa.


Glom inte att fylla upp forraden med toa papper, da helst ny-fiber da det funkar i Husbils tanken ;)


Nu nar jag har haft min "nya" husbil i tre ar och testat den for vintercamping, sa vet jag att jag klarar mig i Tva ar pa gasolen, frys, kyl, matlagning och varme. Darefter far jag fylla tanken fran mina fasta tankar for motorn, da klarar jag mig ytterligare tre ar... Husbilen kanns som ett bra alternativ om det oforutsedda hander :)



//Freddy
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som vi kan se sa ar det mycket som hander i var omvarld just nu.
Libanon star utan el, England har problem med bransle, transporter varlden over har problem, sydostasien har enorma oversvamningar, ryssland stryper gaslevreanser, energikostnader rusar mm.

Troligen ar det som sa att det yttersta som hander ar att vi kanske inte har farska jordgubbar till jul, men man vet aldrig...

Sa varfor inte lasa eller som jag lyssna pa lite bra bocker, har kommer nagra tips om vad jag lyssnat pa nyligen i amnet..

Lars Wilderang:
Midvintermorker
Midsommargryning
Hostsol
Hostregn

Samt de Scifi thrillers han producerat:
Stjarnklar
Stjarnfall
Stjarndamm

forsta bockerna ar Intressanta bocker som beskriver en utveckling som inte ar helt omojlig. Scifi bockerna ar for er med ett oppet sinne, de beskriver ocksa en heldel av hur det skulle kunna se ut om katastrofen var ett faktum idag.


For er som gillar att lasa om vad som komma skall.. Post Apocalyptiska serier. (kanske i morgon eller om 500ar, vem vet)
L.L Akers
SHTF Series
1. Fight like a man
2. Shoot like a girl
3. Run like the wind
4. Wait like a stone

Dessa bocker ar ur ett amerikanskt perspektiv, dar det handlar om vem som har mest ammunition i stort sett, men intressanta att lyssna/lasa da mycket av detta beteende skulle kunna vara fran din granne ocksa.


Glom inte att fylla upp forraden med toa papper, da helst ny-fiber da det funkar i Husbils tanken ;)


Nu nar jag har haft min "nya" husbil i tre ar och testat den for vintercamping, sa vet jag att jag klarar mig i Tva ar pa gasolen, frys, kyl, matlagning och varme. Darefter far jag fylla tanken fran mina fasta tankar for motorn, da klarar jag mig ytterligare tre ar... Husbilen kanns som ett bra alternativ om det oforutsedda hander :)



//Freddy
En undran Freddy.... Det låter som du har fyllt hela hb med gasol :rolleyes: det
För är det ingen vinter så förbrukar jag 1 p11 vart tredje vecka, och det blir då ca 346 liter på ett år... Och du värmer med gasol :eek:.... Det måste ju vara mer än 500 liter gas man då förbrukar på ett år... Du klarar två år :eek:... Då har du ju över 1000 liter gas i dom tankar.... Och sen har du gas för motor i tre år extra... Det blir då totalt över 2500 liter gas du har i din HB... Är det en ombyggd tankbil.? :rolleyes:
Kommer kriget vill jag definitivt inte sitta på den bomben ;)
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
En undran Freddy.... Det låter som du har fyllt hela hb med gasol :rolleyes: det
För är det ingen vinter så förbrukar jag 1 p11 vart tredje vecka, och det blir då ca 346 liter på ett år... Och du värmer med gasol :eek:.... Det måste ju vara mer än 500 liter gas man då förbrukar på ett år... Du klarar två år :eek:... Då har du ju över 1000 liter gas i dom tankar.... Och sen har du gas för motor i tre år extra... Det blir då totalt över 2500 kg gas du har i din HB... Är det en ombyggd tankbil.? :rolleyes:
Kommer kriget vill jag definitivt inte sitta på den bomben ;)
Tja, det beror ju helt o hallet pa hur varmt man har det ute, hur varmt vill man ha det inne osv. Alltsa beroende pa din gasforbrukning. Jag har klarat mig som jag skrev alldelles utmarkt med min bils fasta tank i Tva ar, sendan kan man nyttja de andra fasta tankarna som egentligen ar for motorn. Sjalvklart betyder det att man inte har nagot att da kora pa om man nu vill det, efter att man eldat upp gasolen.



//Freddy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tio manader efter att jag skrev forsta inlagget, och det kanns som att fler i Sverige intresserar sig for hur sarbara vi ar.
Tank vad snabbt varlden kan forandras.

forbered for det varsta och hoppas pa det basta...


//Freddy
Fan.... Skall jag göra det, då spricker ju min planering....
Med att ta en dag i taget :eek: :swoon:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Fan.... Skall jag göra det, då spricker ju min planering....
Med att ta en dag i taget :eek: :swoon:

Att ha lite extra i skapen gor vall att man kan ta en dag i taget, for inte ar det sa kul att handla att man vill gora det varje dag?
Fyll upp skapen med "bra att ha" mat o saker som du anvander ofta och mycket, for det ar garanterat det som kommer forsvinna fran hyllorna. ;)
(Iaf det du kommer att marka;) )
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Vi skaffade en helt ny mindre släpvagn med kåpa i helgen. Den kommer fyllas med 12 st 20L dieseldunkar, 6 st 20L vattendunkar, verktyg, reservdelar samt såklart 5-10 plastlådor med basmat.
Planen var redan före Ukraina-krisen att vi rullar iväg mot vår segelbåt i Spanien till sommaren men om krisen slår till mot Sverige kan vi påbörja förflyttningen tidigare och även bjuda med våra utflugna barn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att läsa på lite om olika matvarors hållbarhet hjälper också.
Läste häromdagen att trots att ris har två års datumstämpel så är hållbarheten minst 30år....
Efter en semester hittade jag ett oöppnad packet med salmikorv i kylen i min verkstad, såg att utgångsdatum var för ca1 månad sedan. Så jag tog hem paketet la det i kylen och sa till fam medlemmarna att inte röra salamikorven. (Jag ville se hur länge det tar innan den möglar)
Ca 5 år senare åker hela fam på en längre resa, och några av våra vänner får låna huset under tiden vi är borta.
Väl hemkommen efter resan så undrar jag hur det hade gått....kanon bra Inga problem alls.... Men korven som låg i kylen smakade lite konstigt.. :swoon:
... Så visst är hållbarheten längre än vad som är angivet på packetet :twitcy:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi hade en liten "tankesmedja" hemma med barnen i helgen.
Om det händer något i Sverige som gör att vi inte får vatten och mat, bensin mm vad ska vi göra då?
Frågan var helt enkelt -Du får ta med dig 10saker hemifrån, vad skulle det vara och vart ska vi ta vägen.
Summan blev ungefär:
All mat som finns hemma (räcker nog minst en månad).
Lite kläder.
Alla dunkar med bensin och diesel (kanske 100liter totalt).
Alla gasolflaskor (4st utöver de två i husbilen).
Allt från vapenskåpet (så vi kan skaffa mat).
Husbilen.
Pengar och smycken.
Batterier och ficklampor.
Alla ljus.

Sedan går transporten till fritidshuset som ligger mitt ute i ingenstans med 5mil till närmsta stad.
Där har vi egen brunn som invertern i husbilen klarar att driva och solpaneler på husbilen.

Jag föreslog att vi behövde ta med våra lagrade surströmmingsburkar och ena dottern säger
- Ja. Det luktar så illa så den kan vi kasta på ryssen så han spyr och åker hem :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Vi skaffade en helt ny mindre släpvagn med kåpa i helgen. Den kommer fyllas med 12 st 20L dieseldunkar, 6 st 20L vattendunkar, verktyg, reservdelar samt såklart 5-10 plastlådor med basmat.
Planen var redan före Ukraina-krisen att vi rullar iväg mot vår segelbåt i Spanien till sommaren men om krisen slår till mot Sverige kan vi påbörja förflyttningen tidigare och även bjuda med våra utflugna barn.

Det ar en bra losning.

Funderar pa det samma, men da ha tva fasta gastankar (2*200l) pa trailern, sa att man kan handla LPG dar det ar billiigare...
Kor ju mest pa det, men tommer min bensin tank engang om aret bara for att bensinen inte ska sluta vara bensin ;)
Fyller aven "fuel Stabilizer" nar jag val fyller tanken igen, sa det ska klara att sta ett tag utan formycket inverkan.
Samt att man med en trailer kan ha med allt annat som man behover. Som tex mina AC verktyg o reservdelar man kan behova.

For min del blir det nog husbilen ut i vildmarken o leva dar om ryssen kommer.. Tar med byssan o myssan sa kan jag leva gott ;)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Om det allra värsta inträffar och det blir allmän mobilisering så gäller totalförsvarsplikt för alla från 16år t,om, det år man fyller 70 enl. Lag
Samma typ av lag har använts i Ukraina för att hindra män som inte fyllt 60år att lämna landet
 
Senast ändrad:
Toppen