• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om kriget kommer

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Som de flesta vet sa gav MSB ut en information till Svenskahushall 2018, Om Krisen eller kriget kommer.

Vi som har husbil borde ju rent generellt vara mer forberedda, eller hur?
I dagens varld dar vi ar sa beroende av vara appar o "on demand" leveranser ar vi ju valdigt sarbara.
Tank er en solstorm som 1859 ett sakallat "Carrington" event, som pa den tiden fick telegrafstolpar att gnistra. om det intraffade idag sa tror jag att vi blir ganska handikappade, da allt bygger pa elektronik i dagens samhalle.

Men det finns ju massor av andra saker som kan intraffa, darav undrar jag hur klarar du och din husbil en kris? latsaga en manad utan komunalt vatten och ett kraftnat som har havererat, vad gor du?

Butikerna lar ju inte fa nagra leveranser, samt att vi har sett hur valforberedda myndigheterna ar, ett virus har fatt dem att ga pa kna..

Jag ar nyfiken pa vilka losningar och tankar ni har.
Sjalv har jag vattenfiltration som gor sjovatten eller regnvatten till prima dricksvatten
Mat har jag en del, men troligen inte for en manad i husbilen..


//Freddy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
I husbilen:
Vatten
: 160 l i tanken + Tyringe radiumkälla
El: Solpanel
Värme: Två fulla gasolflaskor + Vindskydd, sovsäck och ved
Diesel: 100 l alltid full tank (även för att minska kondens i tanken). Behöver inte köra så mycket i kris. Stå still i Snapphaneskogen.
Mat: Beredskapsförråd + fiske och jakt

I värsta fall får jag leta upp en solig plats i Snapphandebygden med rinnande vatten i närheten. Är jag osäker kokar jag vattnet över en lägereld. Det finns vattenreningstekniketter:
1646815416010.png


Hittade dom här böckerna i bokhyllan:

1646814988796.png

Sista utväg: Vinskydd, liggunderlag och sovsäck. Kniv, yxa och tändstål.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
I husbilen:
Vatten
: 160 l i tanken + Tyringe radiumkälla
El: Solpanel
Värme: Två fulla gasolflaskor + Vindskydd, sovsäck och ved
Diesel: 100 l alltid full tank (även för att minska kondens i tanken). Behöver inte köra så mycket i kris. Stå still i Snapphaneskogen.
Mat: Beredskapsförråd + fiske och jakt

I värsta fall får jag leta upp en solig plats i Snapphandebygden med rinnande vatten i närheten. Är jag osäker kokar jag vattnet över en lägereld. Det finns vattenreningstekniketter:
Visa bilaga 221889


Hittade dom här böckerna i bokhyllan:

Visa bilaga 221888

Sista utväg: Vinskydd, liggunderlag och sovsäck. Kniv, yxa och tändstål.
Det finns en moderna Soldf och försvarets överlevandes handbok som pdf på nätet.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
I husbilen:
Vatten
: 160 l i tanken + Tyringe radiumkälla
El: Solpanel
Värme: Två fulla gasolflaskor + Vindskydd, sovsäck och ved
Diesel: 100 l alltid full tank (även för att minska kondens i tanken). Behöver inte köra så mycket i kris. Stå still i Snapphaneskogen.
Mat: Beredskapsförråd + fiske och jakt

I värsta fall får jag leta upp en solig plats i Snapphandebygden med rinnande vatten i närheten. Är jag osäker kokar jag vattnet över en lägereld. Det finns vattenreningstekniketter:
Visa bilaga 221889


Hittade dom här böckerna i bokhyllan:

Visa bilaga 221888

Sista utväg: Vinskydd, liggunderlag och sovsäck. Kniv, yxa och tändstål.
Du glömde maskeringsnät till husbilen annars blir man ett lätt mål för övrigt bra upplägg.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag var in i en butik i Stockholm igår för å köpa kulor till luftgevären.
Frågade, lite på skoj, om de hade märkt någon ökning på varor nu i oroliga tider.
"Ja, sovsäckar, liggunderlag, spritkök och gasolkök är helt slutsålt även ovanligt många som köper luftgevär"....
Jag har ju pillat med luftvapen ett antal ar, min senaste FX impact .30 & .25 (7.62 & 6.35, har flera pipor som man snabbt kan byta) gar inte av for hackor ;) har kollat en del pa Youtube dar de jagar Alg med den bossan, mycket intressant ;) Utvecklingen pa luft sidan har verkligen exploderat de senaste aren, Hatsan har slappt ett helautomatiskt luftgevar, och Texan Airforce har cal.50 ;) och om noden kraver sa skulle jag inte tveka pa att anvanda det i jakt sammanhang. Om det handlar om overlevnad sa kanns det ratt bra med ett luftgevar som man kan pumpa forhand eller med kompressor. Kulor kan man ju lagra i aratal utan problem...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ju pillat med luftvapen ett antal ar, min senaste FX impact .30 & .25 (7.62 & 6.35, har flera pipor som man snabbt kan byta) gar inte av for hackor ;) har kollat en del pa Youtube dar de jagar Alg med den bossan, mycket intressant ;) Utvecklingen pa luft sidan har verkligen exploderat de senaste aren, Hatsan har slappt ett helautomatiskt luftgevar, och Texan Airforce har cal.50 ;) och om noden kraver sa skulle jag inte tveka pa att anvanda det i jakt sammanhang. Om det handlar om overlevnad sa kanns det ratt bra med ett luftgevar som man kan pumpa forhand eller med kompressor. Kulor kan man ju lagra i aratal utan problem...
Köpte en luftpistol för vinterträning för några år sedan.
Det stod att läsa i manualen att det var strängeligen förbjudet att pumpa mer än två slag.
Tog man tre eller fler blev vapnet licensbelagt.
Testat 5 pump och genomslagskraften heter duga....
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Köpte en luftpistol för vinterträning för några år sedan.
Det stod att läsa i manualen att det var strängeligen förbjudet att pumpa mer än två slag.
Tog man tre eller fler blev vapnet licensbelagt.
Testat 5 pump och genomslagskraften heter duga....
Jag har sedan några år en luftpistol som trycksätts av patroner. Den duger inte i dessa sammanhang men kan nog skada smådjur på nära håll.

Å andra sidan är den väldigt lik en Glock…
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Väcker liv i denna tråden, då det är aktuellt och det finns säkert fler som vill läsa om hur och vad man kan göra, samt tippsa andra. som omvärldenserut och media fokuserar på ämnet juest nu kanske vi kan få fler goda tipps här i denna tråd.

Freddy
Jag kan ge er ett tipps..... Vägra att kriga. :spinny:
;)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vägra kriga kan de flesta här på forumet, med ålderns rätt, göra även om undantag kanske finns. Vad det nu handlar om är att se över den egna personliga beredskapen; hur vi skulle klara oss om utifallatt. Det var väl detta ÖB försökte få fram med sitt uttalande.

Vad som verkligen skrämmer mig är folks och i synnerhet medias reaktion. Är folk så urbota korkade att de inte fattar vad som händer i Ukraina och vad som kan bli fortsättningen om det inte stoppas där?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Väcker liv i denna tråden, då det är aktuellt och det finns säkert fler som vill läsa om hur och vad man kan göra, samt tippsa andra. som omvärldenserut och media fokuserar på ämnet juest nu kanske vi kan få fler goda tipps här i denna tråd.

Freddy
Bra Freddy!

Alla som är krigsplacerade vet vad de ska göra. Alla vi andra kan på olika sätt ingå i civilförsvaret med humanitär, räddande och stödjande verksamhet. Kontakta Civilförsvarsförbundet för att se vilka olika medlemsnivåer som finns. Allt från stödjande till mer aktiva funktioner.

www.civil.se

Sedan kan vi helt enkelt bygga vidare på vår krisberedskapslåda. Det viktigaste är nog ändå uppvaknandet att kriget aldrig varit så här nära. Det måste vi prata om, inte minst med våra barn. Det finns bra samtalsstöd på nätet. Inte minst från Röda Korset och Skolverket. Faran och hotet blir faktiskt mer hanterbart och mer odramatiskt ju mer vi pratar om det. Så att frågan kommit upp och börjat debatteras på riktigt, är nyttigt.
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Vägra kriga kan de flesta här på forumet, med ålderns rätt, göra även om undantag kanske finns. Vad det nu handlar om är att se över den egna personliga beredskapen; hur vi skulle klara oss om utifallatt. Det var väl detta ÖB försökte få fram med sitt uttalande.

Vad som verkligen skrämmer mig är folks och i synnerhet medias reaktion. Är folk så urbota korkade att de inte fattar vad som händer i Ukraina och vad som kan bli fortsättningen om det inte stoppas där?

Så är det men tror ändå att många av oss inte har fallit för alla åldersstreck.
 

Bilagor

  • 20240108_203524.jpg
    20240108_203524.jpg
    540,2 KB · Visningar: 37

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Det beror lite på vem vi ska försvara oss mot.
Kommer Putin så ställer nog många upp(?)

Kommer norrmännen så kan dom gärna få annektera Sverige för mej ;)
Norska oljefonden är helt ok. De skulle kunna investera i Saab, Bofors, Norma och Hägglunds på en gång.

Putin kan vi dumpa i Haag och kasta bort nyckeln.
 
Toppen