• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ointresserade myndigheter!

F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Roadglider,

Det räcker ju med att felmarginalen på vågen råkar slå åt fel håll, så kan Du debiteras 2000 kr.
Snacka om mjölkkossa!

Mvh/Janne
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej,
Senaste nytt från min sida:
-----------------------------------------------------------------------------

Supportenheten
Transportstyrelsen

Hej Hans Cassepierre.

Tack för Ditt svar i ärendenummer TSMS 2011/9914.

Det är ju inte Polisen som skapar regelverket på hur en eventuell överlast skall beräknas utan där är nog Transportstyrelsen rätt instans vad jag förstår.

Sen hur Polisen tekniskt utför själva vägningen tar jag gärna med dem.

Mycket kort förtydligat så är det viktigt att eventuell överlast beräknas på skillnad mellan totalvikt och aktuell bruttovikt!

Då blir dessutom beräkningen på likvärdigt sätt som ex.vis Tyskland och andra EU länder använder sig av!

Sen förstår jag att det också finns begränsningar vad gäller axeltryck/boggitryck för fordon och vägar/broar, men det förhindrar inte beräkning enligt ovanståede modell.

Därför ser jag fram emot att detta förslag förs vidare till berörd avdelning för behandling på det sätt som respekten för likhet inför lagen kräver.

Vänliga hälsningar

Jan Svensson

------------------------------------------------------------------------------------

Hej Jan!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2011/10016.

Fråga: VB: Bruttovikt - totalvikt = ev. överlast

Svar: Frågan är på intet sätt ny, den har existerat under en lång tid bland annat för dem som har husvagn. De har precis samma problem som husbilsägarna med låga tillåtna lastvikter på sina fordon.

I och med att du själv skriver att du framfört dina synpunkter till samtliga politiker i Trafikutskottet, så har frågan nått rätt instans, där förändringsarbetet ska ta sin början.


Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo

Supportenheten
Transportstyrelsen

----------------------------------------------------------------------------------

Då har jag fått bekräftat att det är Trafikutskottet som är första instans för vår lobbing och då gäller det att så många som möjligt bearbetar dessa ledamöter via mail, telefon och ännu bättre genom direkt kontakter.

Kan nämna att jag i år bara mailat till Ordföranden i Trafikutskottet samt via telefon försökt samtala, men trots inspelat meddelande så ännu inget svar från Anders Ygeman (S).

Som nämnts tidigare hittas Trafikutskottet och dess ledamöter via:
Trafikutskottet - Riksdagen

Lycka till, hälsar/Janne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ointresserade myndigheter!

Detta tycks vara ett ämne som engagerar husbilisten och även jag har en synpunkt här. Jag har inte orkat läsa hela tråden vill jag påpeka om det skulle bli någon upprepning. Min lilla husbil är registrerad som lätt lastbil och därför intresserar ämnet mig.

Det finns en avgörande skillnad mellan husbil och lätt lastbil avsedd för godstransporter och det är att husbilen alltid är fullastad medan en lätt lastbil som används till godsbefordran sällan är lastad till maxvikten. Detta torde betyda att lätt lastbil inte utsätts för samma slitage som husbilen. Detta torde också betyda att risken är mindre att bilen är fullastad vid eventuellt olycksskapande incident vilket i sin tur torde innebära att risken för olycka också är lägre!

Vad tycks om ovanstående resonemang? Kom igen bara! Jag är van vid smockor, även verbala sådana!

Jappe
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Detta har direkt inte med frågorna i denna tråden att göra, men det jag reagerar på är vår styrelse över huvud taget inte kommenterar eller skriver några inlägg när vi frågar.
Nu ska det väl enligt uppgift vara styrelsemöte idag, men en kommentar från någon styrelserepresentant att man konstaterat fakta och kommer att ta upp det vid nästa möjlighet, tycker jag är på sin plats.

Det har ju även förekommit i andra trådar att styrelsen inte kommenterar över huvudtaget.

//Tommy
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Detta tycks vara ett ämne som engagerar husbilisten och även jag har en synpunkt här. Jag har inte orkat läsa hela tråden vill jag påpeka om det skulle bli någon upprepning. Min lilla husbil är registrerad som lätt lastbil och därför intresserar ämnet mig.

Det finns en avgörande skillnad mellan husbil och lätt lastbil avsedd för godstransporter och det är att husbilen alltid är fullastad medan en lätt lastbil som används till godsbefordran sällan är lastad till maxvikten. Detta torde betyda att lätt lastbil inte utsätts för samma slitage som husbilen. Detta torde också betyda att risken är mindre att bilen är fullastad vid eventuellt olycksskapande incident vilket i sin tur torde innebära att risken för olycka också är lägre!

Vad tycks om ovanstående resonemang? Kom igen bara! Jag är van vid smockor, även verbala sådana!

Jappe


visst e de så jappe,,hade själv en boxer innan denna bil,,hade ja lastat den full så hade de inte varit mycke te husbil,,problemet idag är att bilarnas bruttovikt ingår allt som e fast monterat,,låt oss då säga att en del har en marginal på 100 kg---upp-ner..de blir alldeles sanslöst förödande med tio% upp,,

en mycket intressant fråga i detta ämne är??? får du så höga böter för en ynka övervikt som ändå bilen klarar av??

eller grundar sej bötesbeloppet på körning av bil över 3500 kg vilket inte körkortsbehörigheten klarar av??

eller kan de hänga på att fordonsskatten bara är erlagd för 3500 kg,,

dessa frågor har ja ställt till riksdagen,,ja har inte fått nåt svar ännu,,men dom är i allra högsta grad relevanta,,

sen får du ingen smocka av mej jappe:D utan lite pilsner o whiskey:D:D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.597
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Gunnar!

Såg att du var inne och gav tips om djurdekaler.
Jag vet att du och andra har god kunskap om det mesta och har även tagit upp det i denna tråd.
Vad anser du om det fina erbjudande HBK fick av bjoer2. Vore det inte något att stötta med dina kunskap. Tror du kan ha eller finna all nödvändigt faktaunderlag och stötta honom i denna för oss alla så viktiga fråga.

Roadglider

Tackar för förtroendet, men tyvärr hinner jag inte engagera mig i alla frågor men så långt jag kan vill jag gärna hjälpa till även med denna fråga.

Jag utgår ifrån att någon i styrelsen tar kontakt med bjoer2 eller någon annan som visat intresse för att jobba med just detta ärende. Själv reser jag utomlands i morgonbitti och blir borta en vecka, någon uppkoppling till hemsidan räknar jag då inte med skall vara möjlig.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Jappe!

I och för sig så kör lastbilar även utan last ibland, men där finns även ännu större möjlighet att överlasta en sådan då lastutrymmet är desto större.
Även Din bil är förvisso inte tom, den har förmodligen inredning liksom de flesta plåtisar, eller hur?
Utan att vetenskapligt bevis tror jag att betydligt fler distributionsbilar (både skåp/lastbilar) är inblandade i skadehändelser än husbilar.
De ser ofta ut att ha ett betydligt högre tempo och önskan att komma fram fort som jag tyckt mig märka.
Ha det bra, hälsar Janne
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Jag skickade ett privat meddelande till en medlem i styrelsen sent igår kväll angående detta om styrelsen är intresserad av att hjälpa till i denna fråga.
Vi får se vad de säger, när jag/ vi får svar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ointresserade myndigheter!

Detta har direkt inte med frågorna i denna tråden att göra, men det jag reagerar på är vår styrelse över huvud taget inte kommenterar eller skriver några inlägg när vi frågar.
Nu ska det väl enligt uppgift vara styrelsemöte idag, men en kommentar från någon styrelserepresentant att man konstaterat fakta och kommer att ta upp det vid nästa möjlighet, tycker jag är på sin plats.

Det har ju även förekommit i andra trådar att styrelsen inte kommenterar över huvudtaget.

//Tommy

Varför sitter inte du i styrelsen Tommy? Tycker det är synd eftersom du verkar ha svaret på alla frågorna! Har du inte den styrelsen du önskar..., gör nåt åt det då!

Krister N
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej.
Vill börja med att Jag stöder ert arbete full ut med denna fråga,Men vill relatera lite till flyg som Jag också utövar. Inom flyg talar man om tillsatsvikt och det är av största vikt(ordvits).Om man överlastar eller fellastar ett flygplan så har man tagit stora risker att något kommer gå väldigt snett. Risken för böter är obefintlig men haveri eller till och med död förekommer pga överlastde flygplan.Därför om ett flygplan har för dålig tillsatsvikt är det i princip osäljbart samma verkar inte gälla för husbilar där det blir ett försäljningsargument,billigare skatt färjor vägavgifter mm.Vad som går fel är att vägningen utförs på felaktiga vågar om dom är till för riktigt tung trafik där felmarginalen spelar mindre roll.Är våra husbilar för tungt lastade vid normalt användande så är det någonstans där problemet startar.Att konsekvenserna blir omfattande är väl ett argument att se till att vid köp av husbil se till att det finns utrymme att ta med det man har för avsikt att medföra.Som ex ser att det finns likadana hb som min med 3500kg totalvikt tillsalu,då får både sambo och kattar bli hemma men kan medfölja om man har 3850kg. Så till er som är här av inntresse att skaffa husbil se noga upp med lastvikter nu när reglerna är som dom är.Som sagt Jag stöder arbetet med förändring av reglerna men tills dess kan det bli dyrt dessutom riskerar man att bli av med sitt pb2 körkort,mina tankar.
ha de
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Kom igen nu Krister!alla som har en synpunkt på styrelsen kan ju inte sitta i den. Med det sättet att resoner skulle riksdagen bestå av ett par miljoner ledamöter.
ha de
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej!

Sluta hacka på varandra, frågan är viktigare än så, läs början på tråden. Har själv agerat genom att skriva till olika politiker och de har börjat att agera.
Det är alldeles för ofta dessa trådar slutar i påhopp på andra medlemmar och jag blir så trött. Kan ni inte hålla er till ämnet och agera för att vi skall få det bättre?
Skriv inte och klaga på styrelsen utan nyttja era snabba fingrar till att skriva till dem som kan påverka frågen.

Glada husbilshälsningar
Kjelle
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ointresserade myndigheter!

Kom igen nu Krister!alla som har en synpunkt på styrelsen kan ju inte sitta i den. Med det sättet att resoner skulle riksdagen bestå av ett par miljoner ledamöter.
ha de

Hallå clipper! Jag ville inte ha alla i styrelsen.., jag ville bara ha Tommy där! :)

Men du har rätt clipper. Visst var jag för kategorisk. Dessutom står Tommy faktiskt för många bra åsikter. :oops:

En liten pudel från
Krister N
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ointresserade myndigheter!

Jeg kan bare få opplyse at i Norge er det ikke noe system på det med overvekt på kjøretøy under 3,5t. Der er "bare" regelen at en får ikke kjøre videre før en er nede på riktig vekt. Er overvekten "stor" blir det anmeldelse og inndragelse av førekort.

Er bobilen over 3,5t er det derimot satser for hvor mye det koster for overlasten og det er et lite slingringsmonn på hvor mye overlast en kan ha. Her må manogså laste av til ret vekt evt. omlaste.

Tror også det som diskuteres her i tråden kun er under 3,5t og det gjelder mange bobiler og campingvogner, men det vel også mange som ikke kommer inn under regelen?

I dag har vi byttet bil for å komme unna overlastspøkelse og siden vi er endel i Sverige, så var vi helt ærlig mer bekymret i Sverige enn i Norge. Men nå intesiveres også vektkontrollene ut i Europa og det er jo ikke et likt system om hvordan det reageres i de forskjellige land.

Så kjernen ved problemet må vel være og kjøpe en bobil som er registrt for den vekten som en ikke overskrider. Altså kjøp en bobil med tilstrekkelig lasteevne, eller ikke ta med så mye at en får overlast.

Om de svenske reglene forandres, er vel ikke overlaststproblemet løst? Du kjører med overlast like herlig og er lovbryter. Det det egentlig er snakk om her er vel at en skal få en "straff" en kan leve med når en gjør noe ulovlig? Er det en måte å løse et problem?

Og at det nå "bikker" over til at de tillitsvalgte i Husbilsklubben skal gjøre livet "lit" enklere for alle lovbrytere, er vel ikke riktig?

Nå har jeg lagt hue på blokka, så bare fyr av. Greit jeg er norsk og har ikke noe med det, men dette har vært hverdagen min i mange år og lure på hva skjer om jeg blir tatt med overvekt. I Sverige har det altid hvert rimlig klart hva som skjer om en blir tatt med overlast. Er det en ulempe. eller fordel?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Du har en poäng i dina högtflygande åsikter Clipper! (Inget illa menat. En annan ordvits bara)
Visst är det så att det blir problem med allt för liten lastvikt. Inget snack om den saken.
Pratade med min husvagnsägande chef i natt. Han hade tre alternativ att välja mellan när de skaffade ny vagn. Han valde det mittersta. En lastvikt på 100 kg.
Nu vet jag inte vad som skiljer mellan vad man lastar normalt i en husvagn kontra husbil, eftersom man kan stoppa in en del i dragbilen också men jag tycker spontant att det låter lite.

Jag anser att det egentligen är ganska oviktigt hur mycket man får lasta. Alla har vi olika mycket prylar med oss. Frugan och jag har som bekant ibland våra dykprylar med oss. 150 kg bara där och genast ligger vi på gränsen.
Det är inte det, det hela handlar om, som jag ser det, utan helt enkelt som någon vis man sa: Likhet inför lagen. Det är inte rätt att man i en husbil ska riskera så mycket mer, än om man kört samma chassi med skåp eller flak om bruttovikten är densamma.
Det är ju den totala vikten som är intressant, eller hur? Bilen i sig belastas ju inte mer om totalvikten är konstant, oavsett vilken påbyggnad man har. Därför vill jag att beräkningssättet ändras och det är just den delen jag och flera med mig, jobbar och lobbar för. Det är även den skillnaden som de som styr och bestämmer, inte kan förklara för mig - eller knappt ens för sig själva!

Inget nytt under solen egentligen, eftersom det är det hela tråden handlar om, så varför jag skriver detta kan man ju undra :rolleyes:
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Tor H,

Tråden gäller inte specifikt 3,5 tons husbilar! Troligen har Du missat detta, eller så har jag inte förstått Norskan korrekt.
Huvudproblemet är att man i Sverige räknar eventuell övervikt i % på vad fordonet har för lastförmåga, detta gäller lika mycket en husbil med ex.vis 6 ton totalvikt!
Eftersom husbilar och husvagnar generellt har mycket liten lastförmåga i förhållande till motsvarande skåpbil så slår straffet mycket orättvist vid samma övervikt i kg.
All eventuell övervikt borde beräknas på hur mycket bruttovikten är i förhållande till invägd totalvikt. Alltså inget försvar från min sida att köra med övervikter!
Om Du vill veta mer om varför några av oss föredrad 3,5 ton och andra högre totalvikt så finns det andra trådar där detta behandlas djupare med för och nackdelar.
Mvh/Janne
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hei Janne
Greit da gjelder det kun 3,5 t og det er også ofte bygget på et chassis som ofte kan registeres på mange vekter. En kan på det mest ekstreme få 1000kg mer lasteevne, men det kan være mange grunner til at en ikke ønsker det og vil være under 3,5t og få langt mindre lasteevne. Er det da så galt at det "slås" hardt ned på, når enkelte ønsker alle fordeler?
Det det ofte er snakk om er vel om en ønsker en bobil over eller under 3,5t. Det er fordeler og ulemper med begge totalvektene, men det er "ditt" valg.
Skal ikke stikke det under en stol at mange har nok ønsket mer lasteevne, men ikke fått det fordi den første kunde registrerte på laveste totalvekt og bobilen lar seg vanskelig oppgraderes. Disse er jo litt mer uskyldige i problemet, men hva har en grenser for? Så hvor ligger egentlig problemet? Og da er det gjerne som sagt den første kunden som setter problemet, sidendet er % og ikke kg.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Enligt mina funderingar kanske frågan skulle relateras till den relativt nya fordonsslagsklassen PB II.
Det är ju möjligen så att denna klass inte per automatik kan "lyftas in i" det befintliga regelverket utan att snedheter uppstår.
Kanske detta snabbt kunde åtgärdas genom att Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot avseende påföljder vid överlast kunde anpassas på ett mer logiskt och rimligt sätt till denna fordonsslagsklass, innan en mer genomgripande översyn av regelverket kan genomföras.

Egentligen har ovanstående även bärighet på fordonsslagsklassen PB I.

För båda klasserna innebär överlasten 1 % några få kg.
För min husbil och min personbil blir det samma värde 3,4 kg.
Totalvikt 3500 kg och 1520 kg.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej igen Tor H,

Om vi i nytt exempel väljer en husbil (PB2) med en totalvikt på 6000 kg och en lastvikt på 1000 kg som exempel och motsvarande distributionsbil/lastbil med exakt samma chassi som jag här uppskattar har en lastvikt på 4000 kg.
Båda fordonen har nu vägts och har en bruttovikt på 6500 kg. Detta blir 500 kg övervikt som resulterar i 12,5% respektive 50% övervikt räknat på registrerad lastvikt som inte ens behöver vara korrekt vid leverans av fordonet.
Sen tillkommer möjlig felmarginal på vågarna som i exemplen med liten lastvikt slår oerhört hårt, trots att föraren kanske ligger inom laglig gräns!

Förstår Du nu vad jag menar att överlastberäkning i % på överskriden totalvikt i förhållande till lastvikt slår oerhört fel och orättvist, Det har inte det minsta med trafiksäkerhet att göra eftersom båda bilarna har samma bruttovikt!
Hälsningar/Janne
 
Toppen