• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ointresserade myndigheter!

F

F.d. 10432

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Eftersom grundbestämmelserna står i trafikförordningen beslutar regeringen om ändringar, dvs Trafikverket, Transportstyrelsen etc kan möjligen påverka men i grunden är detta en politisk fråga.

Trafikförordningen sorterar tydligen under näringsdepartementet. Det innebär att förslag till ändringar av förordningen utarbetas inom departementet.

Ansvarigt statsråd är infrastrukturministern, Catharina Elmsäter Swärd enligt departementets hemsida, dvs det är hon som formellt är föredragande statsråd i regeringen vid en ev förändring av förordningen. Hennes statssekreterare heter Carl von der Esch. Via Regeringen.se får man få kontaktuppgifter till statsråd, statssekreterare och övriga politiskt tillsatta tjänstemän.

För att få en ändring till stånd är det i första hand infrastrukturministern och hennes tjänstemän vi ska bearbeta. Hur vore det om vi kunde engagera alla husbils- och campingföreningar m.fl. kring en uppvaktning av statsrådet. Tillsammans med husvagnsägare m.fl. blir vi en ganska stor skara.

Den andra vägen att åstadkomma en förändring var någon inne på, media. Om vi ska välja den vägen gäller det att hitta något som är tillräckligt säljande. Enligt min erfarenhet verkar det enklast om vi kan hitta tillräckligt uprörande individfall, t.ex. husbilsägare som också är yrkeschaufför och som p.g.a. en mindre överlast blivit av med körkortet och därmed jobbet.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Du har rätt om att beslutet är en politisk fråga. Men om den centrala myndigheten, som "äger" ärendet inte är beredd att ta itu med frågan och med sin kunskap få de berörda tjänstemännen och politikerna att se frågan som vi, är det nog rätt kört.
Den myndighet, som insett problemen är ju Rikspolisstyrelsen och detta bör utnyttjas.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Roadglider, självfallet ska vi utnyttja Rikspolischefens engagemang. Tyvärr måste han ta upp frågan med en annan myndighet, Trafikstyrelsen eller Transportstyrelsen, som sedan i sin tur får gå till näringsdepartementet.

Kan vi vid sidan av det väcka frågan politiskt genom kontakter på så hög nivå som möjligt i departementet, helst med någon sorts mediabevakning, skapar vi ett mycket större tryck i frågan. Myndigheten blir mer intreserad av att ta upp frågan med departementet, departementet blir mer mottagligt om de anar att det kan påverka antalet röster 2014.

Slutligen, enligt min erfarenhet utreds och utformas förordningstexter normalt inom departementet (av opolitiska tjänstemän) på uppdrag av den politiska ledningen. Min erfarenhet från myndighetsvärlden är att man inte ska överskatta myndigheternas möjligheter att påverka.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

En direkt och muntlig information till ansvarigt depatrement är naturligtvis bra.
Denna blir ju avsevärt tyngre, som du skrev, om den ges av en organisation/förening eller flera samordnat och många på så sätt står bakom den.
Enstaka skrivelser eller e-post från enskilda till olika myndigheter har uppenbart en tendens att mer besvära än engagera.
Dock, ju fler enskilda som engagerar sig i frågan på olika sätt och framför sina synpunkter till berorda handläggare och beslutsfattare desto bättre.

Roadglider
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Jag har precis haft ett längre och faktiskt givande samtal, med någon som heter Conny, på Transportstyrelsen.
Problemet som han ser det är att det är ett försäljningsargument att sälja husbilar/ husvagnar med allt för liten lastkapacitet. Han tog exempel på husvagnar som får lasta 10 kg! Det har helt enkelt med körkortsbehörigheten att göra. I synnerhet i husvagnsfrågan.

Ett annat problem är att en husbil som har fast monterat "bohag" klassas som just PB2 och inte lastbil. Därför räknar man på lastvikt och inte totalvikt.
Ett lite krystat argument kan tyckas men så är tydligen deras regler.
Om jag inte missförstod honom så kan man tydligen inte lastbilsregistrera husbilar längre.

Därmed inte sagt att han inte tyckte att beräkningssättet var fel på något sätt. Efter en stund insåg han vårt problem.

På frågan om varför man från myndighetshåll inte reagerar, fick jag inget tillräckligt bra svar för att återges. Det var mest rapakalja ärligt talat.

Nästa steg för min del i detta, är att kontakta Riksåklagaren per telefon.
Återkommer med "rapport" ;)
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Det är bara att önska "lycka till". Regelverket ovanför RÅ förefaller ge honom ganska stor frihet att sätta bötesnivåer, om jag förstått rätt. Det är kanske en smart väg att gå.

Om jag kan hjälpa till får ni gärna höra av er. Tillsammans har hustrun och jag lång erfarenhet av att från myndighetshåll föra dialoger med departmentet, för min del dock helt från andra områden än trafik.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

hej,,har själv haft en bra kontakt med tre riksdagsledamöter från folkpartiet,alla har dom samma tycke som ja själv,,,vi skall komma ihåg att detta e en politisk fråga,,skall vi få någon som helst rättvisa i detta så måste de komma från riksdagen,,så ser de ut,,ja har hållt på i två år,,lycka till ,,teddi,,
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

"Om jag kan hjälpa till får ni gärna höra av er. Tillsammans har hustrun och jag lång erfarenhet av att från myndighetshåll föra dialoger med departmentet, för min del dock helt från andra områden än trafik"

Det låter ju utmärkt. Tycker ni skall erbjuda era tjänster till HBK styrelse. Så att det fortsatta arbetet i denna fråga kan ske i HBK namn och inte som nu i lite trevande enskilda försök att påverka.

Roadglider
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Ointresserade myndigheter!

Det låter ju utmärkt. Tycker ni skall erbjuda era tjänster till HBK styrelse. Så att det fortsatta arbetet i denna fråga kan ske i HBK namn och inte som nu i lite trevande enskilda försök att påverka.

Roadglider

Detta är ett bra förslag, här i strängen finns flera kunniga skribenter som
kan ingå i en sådan grupp.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

hej,,den trevandes enskilda försök att få nåt gjort e guld värd,,man måste börja nånstans,,inget ont:wink:

de viktigaste nu är att få med sej alla återförsäljare,,dom om någon måste ju ha ett stort intresse i detta,,gärna hela husbilsflottan om de går,,de finns ju en nordisk sammanhållning av detta åkande,,starta där,,kan ja hjälpa till från utlandet så ställer ja upp,,

i grund o botten handlar de om näringsdepartementet--skatteverket,,
alltså en politisk sak,,där finns både frågor o svar,,teddi,,
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Detta är ett bra förslag, här i strängen finns flera kunniga skribenter som
kan ingå i en sådan grupp.


I mitt föslag tror jag inte strukturering av problemet och det skriftliga agerandet är några problem med erfarenheten som beskrevs. Tror istället det behövs stöd i de rena faktafrågorna. Det finns ju i styrelsen och inom HBK web med all säkerhet en god kunskap i denna fråga, så det är väl bara att köra på, om nu Carina och Björn ställer upp.

Roadglider
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hur ser lagen ut i övriga Europa skall inte lagarna harmoniseras, kan man påverka EU?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Du kan se i tråden angående Tyskland. Har frågat om förhållandena i Norden, men inte fått någon respons.

Roadglider
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hur ser lagen ut i övriga Europa skall inte lagarna harmoniseras, kan man påverka EU?

Tog även upp denna fråga med Conny. Det verkade inte så intressant!
Det skulle dessutom ta låååååång tid!
Känns lite som de styrande - oavsett partifärg - är snabba på att harmonisera med EU i frågor som de själva väljer. I andra är det mindre noga!
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Om vi ska agera mot departementet är det nog en förutsättning att styrelsen ansvarar. Jag är övertygad om att styrelsen noga följer denna diskussion. Det skulle vara intressant, innan vi fortsätter diskussionen, att veta hur styrelsen ställer sig. Är detta en central fråga för klubben? Vill styrelsen agera? Är frågan så stor att vi ska försöka samordna oss med andra intressenter/föreningar?

För vår del gäller att om styrelsen så önskar står vi till förfogande, dock försvinner vi utomlands en vecka och vet inte vad vi kommer att ha för internetkontakt. Vi är tillbaka 30 oktober.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Vid mina kontakter har jag hävdat att vi är en stor grupp. Drygt 60 000 registrerade husbilar + alla husvagnar. Husbilarna är dessutom i relativt kraftigt ökande. Husvagnarna är ganska stillastående i antal registreringar (drygt 4 000 2010).

Jag har också ifrågasatt vad besökande turister säger om de åker dit. Självklart är det upp till var och en att kolla vad som gäller i respektive land, men vi är ju trots allt med i EU.

Bland annat dessa båda argument var något som min "vän" Conny verkade ta till sig.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Glömde säga att jag jagat RÅ under dagen, utan resultat.
De svar jag fick från deras kansli var: Va? Har vi med det att göra?
Jakten forsätter efter helgen. Jag ger mig inte så lätt ;)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Kan inte tänka mig annat än att styrelsen är beredd stötta och driva denna fråga, som väl ligger i allas vårt intresse. Det måste väl vara alla medlemmars önskemål att verka för att ändra ett regelverk, som tillämpat kan ge en husbil 2000:- kronor i ordningsbot för en överlast på 1 % av maxlast och att den faktiska överlasten därvid kan vara 4 kg eller tom ännu lägre. Någon gräns måste finnas men rimlig.
Dessutom kan ett sådant agerande befrämja samarbetet med motsvarande föreningar inom och utom landet.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Gunnar!

Såg att du var inne och gav tips om djurdekaler.
Jag vet att du och andra har god kunskap om det mesta och har även tagit upp det i denna tråd.
Vad anser du om det fina erbjudande HBK fick av bjoer2. Vore det inte något att stötta med dina kunskap. Tror du kan ha eller finna all nödvändigt faktaunderlag och stötta honom i denna för oss alla så viktiga fråga.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Denna tråd har varit aktiv sedan 2011-10-14, 20:49. Den fick då så här många tack.

Daake (2011-10-16), Affezell (2011-10-14), Anita & Jyrki (2011-10-14), Annmari & Kjell 896 (2011-10-17), björnh (2011-10-18), Bosse O Lena (2011-10-18), carnival (2011-10-14), Ce-eN (2011-10-16), Chris o Benny (2011-10-19), Christer (2011-10-15), Christer o Marie (2011-10-17), clipper 582 (2011-10-15), decker (2011-10-14), Dj Freddy (2011-10-15), DraganK (2011-10-19), Elegance690 (2011-10-17), ellerto (2011-10-14), Emppu (2011-10-15), flor16 (2011-10-19), Foci 13 (2011-10-15), Folke (2011-10-17), Frankia (2011-10-14), Georg Flessa (2011-10-15), Gert O. (2011-10-16), Glada-Hudik (2011-10-16), Gunnel o Bernt (2011-10-16), GöteF (2011-10-17), Hannibal (2011-10-15), husbilar (2011-10-15), Janne & Kerstin (2011-10-18), Julle o Gunvor (2011-10-19), Jägarn (2011-10-15), KalleiViken (2011-10-14), kjellemona (2011-10-18), knarrevik (2011-10-16), Krister 820 (2011-10-16), Kurt Sundgren (2011-10-16), LaMoni (2011-10-14), Larwin (2011-10-16), Lasse & Fia (2011-10-15), Lasse & Ingalill (2011-10-15), Lasse-125 (2011-10-20), lenmar (2011-10-16), lennartoeva (2011-10-18), Lg & Mia (2011-10-15), Maria och Peter (2011-10-14), nilhol (2011-10-15), Näsum-EB (2011-10-17), Ove/Lizzy (2011-10-16), Paulkaj (2011-10-15), pelbo (2011-10-15), Per & Camilla (2011-10-18), peter nilsson (2011-10-14), Rensbyn (2011-10-17), roadglider (2011-10-17), Roffe Pilote (2011-10-17), Rolle-car (2011-10-14), Rörmockarn (2011-10-18), saxtorp (2011-10-15), Starcadia (2011-10-15), stefan l (2011-10-14), stigge44 (2011-10-15), teddi (2011-10-14), Tjolander (2011-10-16), Tommie o Birgitta (2011-10-19), Tommy-59 (2011-10-17), Uppsalaanders (2011-10-17), V-backen (2011-10-18et

Vad har hänt? Det är flera som jobbat på knegat verkligen med denna fråga och så dyker lite nytt liv upp och det är ju toppen!
Borde vi inte alla stötta detta och vara glada att få en ny kompetent input och ta emot det på alla nivåer med glädje och tillförsikt.

Roadglider
 
Toppen