• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ointresserade myndigheter!

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Skickat till ett gäng politiker.
Pratat med polisen som enbart bekräftade vad ni redan varit inne på: De följer reglerna från Transportstyrelsen. Han skulle dock leta upp blanketten och återkomma till mig.

Pratat med en dam på Transportstyrelsen som jobbar med just dessa frågor. Hon kunde inte svara utan hänvisade till ett par kolleger jag kommer att kontakta i morgon.
Upplyste henne om att det är märkligt att man inte kan svara på en fråga som ligger inom ens ansvarsområde. Det blev märkligt tyst i luren. :msn_devil:

Fick svar från Transportstyrelsen nu precis. Vad det någon som sa: Goddag Yxskaft?

Svar: Polisen har till uppgift att övervaka trafiken efter vägen. Kontakta polisen för mer om proceduren kring vägning av fordon efter vägen.

Jag har bollat tillbaka frågan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Lite verkar frågan ha rört om i toppen! :D
Hoppas att någon där uppe vågar ta tag i det också!
Fick detta nu:

Jag har fått ett flertal mail i denna fråga och jag håller på att informera mig i de delar som jag inte har kunskap om i frågan och kan därför inte kommentera vad som sägs ytterligare.
Ha dé
Jan-Evert Rådhström (m)
vice ordf. Riksdagens Trafikutskott
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Vad jag har förstått så talar man i ex.vis Tyskland bara om totalvikten vid vägning. 5 % övervikt är då 175 kg hos en Ducato 3,5 tonnare.

Svenska regler borde kanske överensstämma med övriga EU?!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Vad jag har förstått så talar man i ex.vis Tyskland bara om totalvikten vid vägning. 5 % övervikt är då 175 kg hos en Ducato 3,5 tonnare.

Svenska regler borde kanske överensstämma med övriga EU?!

Har du någon dokumentation på detta? Är ju ett argument, som är hur bra som helst.

Roadglider
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Detta har jag kopierat från Ducatoforum.de som jag följer kontinuerligt. Har snabbt försökt hitta någon definition på övervikt men inte lyckats.
Tyskarna talar alltid om överlast i förhållande till totalvikt. I exemplet nedan skulle man klara sig med en överlast på upp till 5% utan konsekvenser!

Det skulle innebära 175 kg för en 3,5 tonnare!

På forumet har man också framfört Sverige som ett skräckexempel på vad en tysk kan råka ut för det det gäller vikter och böter!






Hallo,

so, jetzt habe ich für Deutschland nochmal nachgeschaut, wie eigentlich Überladung geahndet wird. Die Konsequenzen beziehen sich dabei jeweils auf die Überschreitung der zulässigen Gesamtmasse oder einer Achslast, die Prozentangaben auf die jeweils zulässige Last (Stand September 2009). Überladung:

  • bis 5%: Keine Konsequenzen
  • bis 10%: 10,- € Bußgeld
  • bis 15%: 30,- € Bußgeld, Untersagung der Weiterfahrt
  • bis 20%: 35,- € Bußgeld, Untersagung der Weiterfahrt
  • bis 25%: 95,- € Bußgeld, Untersagung der Weiterfahrt, 3 Punkte
  • bis 30%: 140,- € Bußgeld, Untersagung der Weiterfahrt, 3 Punkte
  • mehr als 30%: 235,- € Bußgeld, Untersagung der Weiterfahrt, 3 Punkte.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej!

Tog mig friheten att använda ditt underlag i mail till några av våra folkvalda i Riksdagen.
Hoppas du inte misstycker!

Roadglider
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej,

För att använda samma vokabulär som myndigheterna så följer en förklaring hämtad från Vägtrafikkungörelsen 1972:603.

Bruttovikt på fordon Den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul,
band eller medar på ett fordon vid ett visst
tillfälle överför till vägbanan

Tjänstevikt på bil, Sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt
traktor, motorredskap driftfärdigt skick vid användning av tyngsta
eller tung terrängvagn till fordonet hörande karosseri, verktyg och
reservhjul som hör till fordonet, bränsle,
smörjolja och vatten, föraren

Totalvikt på bil, Summan av fordonets tjänstevikt och den
traktor, motorredskap beräknade vikten av det största antal personer
eller tung utom föraren och den största mängd gods som
terrängvagn fordonet är inrättat för

Med andra ord så är det bruttovikten som polis får fram vid vägningstillfället och då för närvarande beräknar hur mycket denna överstiger ex.vis 3500 kg. Sen kontrollerar man besiktningsinstrumentet och finner där hur stor lastförmåga bilen har och räknar då fram hur stor övervikten är i förhållande till denna lastförmåga.

Övervikten borde ju givetvis beräknas på skillnaden mellan totalvikten och bruttovikten vid vägningen. Denna summa beräknas sen i % utav totatvikten som flera i tråden påpekat att det är i andra EU länder.

Mvh/Janne
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej!
Har efter urusla svar från Transportstyrelsen lyft frågan där till högre chef.
Har dessutom tillskrivit Rikspolisstyrelsen, Riksåklagaren, Trafikutskottet och Justitieutskottet i denna fråga.
Har därvid resonerat som du och även påpekat Sveriges avvikande regler för beräkning av övervikt.
Där konsekvensen av övervikt i Sverige motsvarande en normal damväska (3.41 kg) kan ge 2000:- kronor i böter.
Förlåt mina damer, men skrivningen godkänd här hemma.
Får se vad som kommer ut av detta!!!
Är nog bra med påstötningar, då väl detta inte är den mest angelägna frågan för beslutsfattarna.


Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hadde vært spennende å fått fram en oversikt over hvor mange biler som er registrert i Sverige med høyere Tjänstevikt enn Totalvikt - de finnes garantert! Under arbeidet med endring av reglene for øking av totalvekt for husbiler i Norge ble det tatt frem en slik liste - dette er biler som ikke skulle vært godkjent for bruk den gangen de ble registrert første gang. Skrekkeksemplet var bil med egenvekt (tjänstevikt) på 3600 kg og totalvikt på 3490 kg.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Janne!

I dina definitioner borde nog även axelvikten ingå, då överlast även kan relateras till dessa.
Så är det tydligen i Tyskland.

Roadglider
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: Ointresserade myndigheter!

Janne!

I dina definitioner borde nog även axelvikten ingå, då överlast även kan relateras till dessa.
Så är det tydligen i Tyskland.

Roadglider

Det gäller även i Sverige, straff för överlast kan utdömas för att högsta tillåtna maximilast överskridits, för att högsta tillåtna axeltryck överskridits och för att högsta tillåtna boggitryck överskridits.

Ett minst lika stort problem som maximilasten är är det tillåtna axeltrycket, framför allt bak. De på många husbilar långa överhängen och stora garagen gör att det är svårt att lasta något tyngre och samtidigt klara axeltrycket.
Det som lastas långt bak i överhänget blir ju också "tyngre" på axeltrycket än vad det egentligen väger p g a hävarmseffekt.

/BJ
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Du har helt rätt. Uttryckte mig lite otydligt.

Menade att i Tyskland räknas tydligen övervikt på en axel på samma sätt som vad gäller totalvikten. Således upp till 5 % ingen åtgärd.

Hur gör man i Sverige? Räknas böter för övervikt i % av överlast på resp axel? Böter vid 1 %. På vår bil är den sammanlagda axelvikten högre än totalvikten. Om det är så, är ju teoretiskt sätt marginalen för övervikt på en axel mycket större än för totalvikten.
Denna metod talar ju ytterligare för det tokiga i att mäta övervikt på bilen på i besiktningsinstrumentet uträknad tillåten last och inte på totalvikten.
Eller?

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Eftersom jag är mer förtjust i telefon än av mail, ringde jag upp "ansvariga" i regeringen igår. Pratade med en snubbe som lovade att ta reda på någon som kunde svara och återkomma.
Efter någon timme ringde Transportstyrelsen!
Varför man lade över frågan på dom är för mig obegripligt! Vill man inte ta i saken själva?

Hur som helst så var det vår "vän" (han har säkert svarat er också?) Cassepierre som ringde. Vi hade ett långt samtal - som inte ledde någonstans mer än att han sa sig förstå problemet. Det har tydligen varit på tapeten 2010 också.
Varför inget hände till det positiva redan då, hade han inget svar på. Varför inte Transportstyrelsen som vet om problemet inte driver frågan mot regering m fl, hade han heller inget svar på. "Det är inte vi som stiftar lagarna".

Om jag märker att något är fel, så påtalar jag det för min arbetsgivare och det tror jag de flesta av oss gör. Men det medför givetvis lite extra arbete och det är kanske det man är rädd för inom myndigheter i allmänhet och Transportstyrelsen i synnerhet.

Han hänvisade till följande:
Svar: Hänvisar till tidigare svar, då det är Riksåklagarens föreskrifter (SFS 1999:178) om ordningsbot för vissa trafikbrott, enligt Trafikförordningen 4 kap. 4 § som är grunden för Polisens arbete.

Den lagen säger: 4 § Om en viss maximilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet.

Är det någon som vet under vilket departement det här ligger egentligen? Jag har hört uppgifter om både Näringsdepartementet och Justitiedepartementet.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Den lagen säger: 4 § Om en viss maximilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet.

Ja det är ju just denna skrivning, som är helt tokig och helt anpassad till lastfordon.
Den kan med Riksåklagarens bötestabell ge en PB2 (husbil) 2000:- kronor i böter med lite mer än 1 % i övervikt , vilket i praktiken kan motsvara vikten av en damhandväska.
En klok betraktare inser ju orimligheten i detta och vidtager åtgärder.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej igen,

Som jag nämnt när jag skapade tråden så kontaktade jag Transportstyrelsen, Polisansvarig och alla ledamöter i Trafikutskottet innan valet 2010 och eftersom jag inte fick bättre svar än vi hittills lyckats få fram så hoppas jag att vi alla kan hjälpas åt.
Jag förstår att Transportstyrelsen inte beslutar om en lag men misstänker starkt att dom föreslår utformning etc. som sen beslutas av regering och riksdag.
Ni av Er som kan detta bättre vem man skall vända sig till om inte ovanstående nämnvärt orkar besvära sig, svara med förslag.
Mvh/Janne
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej!

Jag har även skrivit till Riksåklagaren, som ju fastställer ordningsboten.

Tror inte på en snabb ändring av Trafikförordningen, men frågan skulle kunna hanteras snabbt genom samverkan mellan de berörda myndigheterna och med lämpligt utformade föreskrifter, allmanna råd eller andra styrdokument. Om viljan finns. Det är egentligen bara Rikspolisstyrelsen, den verkställand myndigheten, som insett orimligheten i nuvarande regelverk.

Bör kanske också överväga "Tipsa Aftonbladet".

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Efter att ha blivit skickad och hänvisad än hit och än dit mellan olika departement och myndigheter via telefon, ringde någon företrädare för Näringsdepartementet idag. Han sa i princip att: Ring inte oss mer! Vi ringer er!
Han lovade dock att de skulle ta tag i problemet men som Roadglider säger, så händer inget över en natt.
Att tipsa Aftonbladet tycker jag personligen är en lysande idé! Det finns en chans att det kan påskynda det hela.

//Lg
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Vore intressant att höra från våra nordiska medlemmar hur reglerna avseende övervikt är utfomade i respektive land.

Roadglider
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Janne!

Eftersom handläggaren på Transportstyrelsen kommit med undanglidande svar upprepade gånger ställde jag frågor enligt nedan direkt till Registrator på Regeringkansliet:
------------
Meddelande: Vilket departement och vilken myndighet under detta ansvarar för frågor rörande Fordonsförordningen?
Tacksam för svar.
-------------
Svar på dina frågor är

Näringsdepartementet och myndigheten är Transportstyrelsen

Vänligen


Registratorn
--------------
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen