• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ointresserade myndigheter!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Relax: Det är två huvudproblem. Det ena är att bilarna inte har tillräklig lastkapacitet.

Men problemet som tråden skapats för att belysa är att man relaterar övervikten till största tillåtna last och inte fordonets totalvikt så vore mer korrekt.

Det är för trafiksäkerhetens skull man har dessa regler. Alla fordon är ju konstruerade för en maximal totalvikt i första hand. Speciellt gäller det bl.a. hjul, -axlar, -upphängning, bromsar. Alltså är det enormt viktigt att man inte överskrider den totalvikten som fordonet är konstruerat för.

Sedan kan förvisso eventuella lastkontruktioner såsom lastöglor, lemmar etc vara dimensionerande de med.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Håller till viss del med dig Jangus, men problemet är inte så enkelt och så generellt som det framställs av Caravan Club mfl, ex;

¤ Bilar och chassier i "stora volymer" som Fiat/AL-KO 2010 (ex Bürstner i726/i730 mfl, tom 2010 och tidigare) har ofta en max totavikt på 4-ton
¤ Dessa och liknande bilars "fellastningsmarginaler" är stora inom sin totalvikt med max axelbelastning fram 2,1 ton fram och 2,4 ton bak = totalt 4,5 ton. Innebär att det finns en "marginal" på 500kg som kan flyttas mellan axlar men givetvis inom totalvikten 4 ton
¤ Att inte överskrida fordonets totalvikt inkl tekniska förutsättningar bör vara självklart och inget att spekulera i, dvs hur man "rättvisare" ska bestraffa dem som inte "bryr sig om/eller accepterar" de förutsättning som ett aktuellt fordon besitter
¤ %-relaterade "straff för överlast", oavsett vad man utgår ifrån har svag anknytning till trafiksäkerhet, polis på plats borde kunna göra bättre och säkrare bedömningar än vad dessa procentsatser leder till, betr ev straff
¤ Fordonstillverkaren är den enda som kan ta ställning till "farlig överlast ur teknisk synvinkel" på ett fordon, en myndighet kan däremot inte generellt (i efterhand) besluta och gradera hur farlig en överlast är.
¤ Överlast är överlast oavsett om den den baseras på maxvikt eller på enstaka axel (tror det senare är sällsynt, om inom totalvikt)

Av konstruktions- och kontrollskäl tror jag det vore bättre och enklare för alla parter att enbart konstatera "rimlig" överlast map aktuellt fordon med en liten och känd påföljd. Vid ev upprepning av förseelsen eller vid "grövre" överlast med samma fordon, körkortsvarning ...

Grunden för påföljdsdiskussioner måste vara att det inte är OK med överlast överhuvudtaget och att varje fordonsförare är skyldig att "känna" sitt fordon även i detta avseende!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Kan inte se att någon, som skrivit i detta ämne, på något sätt velat ringakta eller försvara att totalvikten eller axeltryck överskrids och att brott mot dessa bestämmelser sker.

Dessa gränsvärden är förståliga både ur teknisk och rättslig synvinkel.

Det är förarens, som också påpekats, hela ansvar att förfara lagligt, så att dessa värden inte överskrids och ett trafikbrott begås.

På samma sätt är det förarens ansvar, att även följa andra trafikbestämmelser.
Tyvärr är ju detta, som bekant inte alltid så, utan överträdelser sker.
Detta kan ge påföljder.

Vad vi vänt oss mot, är det sätt eventuella påföljder beräknas vid överlast.

Mer eller mindre godtyckligt satta vikter för maxlast utgör därvid grunden.
Dessa relateras sedan till schablonartade procentsatser för påföljd.
Regelverket är anpassat till fordon med stor lastkapacitet!

Det skapar stora orättvisor och ger skillnader vid en påföljd vid överlast med samma "trafikfarlighet" för tekniskt sett likartade fordon.

Det kan heller inte vara acceptabelt att en enskild polismans bedömning, skall rätta till ett i grunden orimligt regelverk och vara underlag för om en överträdelse skett eller ej och påföljd skall utgå eller ej.

Regelverket måste vara entydigt, rimligt, ge acceptans och vara rättvist.

Detta har även insetts av ett antal berörda myndigheter bl a RPS, som förordat en översyn.

Naturligtvis kan förarens ansvar aldrig ifrågasätta, men problematiken kan underlättas om tillverkare och försäljare inte sopat denna fråga under mattan.
Detta kan förhoppningsvis förbättras på sikt, särskillt om vi köpare reagerar.

Men vi ju den "husbilsflotta" vi har och den får vi leva med länge.

Hur ett nytt regelverk utformas i samråd med berörda i vid bemärkelse får väl framtiden utvisa.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Överlast är alltid överlast vid en kontrollvägning.
Påföljden för detta trafikbrott är en helt annan fråga.

Dagens påföljdsystem kan åskådådliggöras enligt nedan:

Häll upp exakt 3,5 l vatten i en kastrull.........................får symbolisera totalvikten.
Tillsätt därefter ytterligare en tesked vatten..................får symbolisera överlasten.
Då erhålls de viktsproportioner, som med dagens regelverk ger en ordningsbot på 2000:- kronor för överlast med min husbil.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Styrelsen har uppmärksammat frågan, och kommer att ta kontakt med berörda myndigheter.
Calle

Hej!

Jag har ju engagerat mig lite i denna fråga (regelverket för överlast) och har på begäran i oktober 2011 översänt ett personligt underlag med mina tankar till dej.
Vore därför intressant att veta vad som skett och hur frågan har utvecklat sig.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Ointresserade myndigheter!

Jag får svara ärligt, att det inte hänt så mycket i frågan. Vintern brukar vara en lugn period, men det gällde inte den här vintern.....
Återkommer när jag har något att rapportera.
Calle
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej igen!

Som du kanske sett i det som skrivits i ämnet. så har jag även sänt mitt underlag till andra berörda.
Förövrigt har ju även andra medlemmar som enskilda tagit upp frågan med olika intressenter.
Från mina andra klubbar CC och FMK samt från Riksåklagaren har jag ju fått svar och alla tycker frågan är mycket angelägen.
De båda klubbarna har i kontakter med ansvariga tagit upp ärendet och Riksåklagaren gör ju en översyn inom sitt ansvarsområde.
Möjligen kommer något att publiceras i någon av klubbtidningarna.
Har även fått förstående respons i frågan från tidskriften Husbil-Husvagn.
Inser att tiden inte alltid räcker till, men det vore ju bra att även från HBK sida kunna smida medan järnet är varmt. Tyvärr blir ju tiden knapp även när våren kommer och hjulen börjar rulla igen.
Ärendet är ju inte så lätthanterat, så det tar nog tid i alla fall innan någon ändring kan komma till stånd.
Tack för svaret i alla fall.

Roadglider
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

En undran i välmening:
Om nu inte du Calle, har tid att ta tag i frågan, vore det inte en alldeles förträfflig idé att låta några av de som har erbjudit sig att jobba med frågan, ta över?
Utan att vara helt uppdaterad i tråden, vill jag minnas att det finns några som är villiga att ta på sig detta arbete.

Jag ser det som väldigt angeläget att man löser problemet från ansvariga myndigheter omgående! Sommaren närmar sig med stormsteg, även om det inte verkar så, när man tittar ut genom fönstret. Vintern är ju trots allt den årstid, där man har tid att jobba med olika frågor. Sommartid vill i alla fall vi hellre åka husbil än att slita vårt hår gentemot diverse byråkrater.

Personligen anser jag att de som ev fortfarande känner sig manade och orkar agera med den kraft som krävs, ska ha möjlighet att bilda en arbetsgrupp så snart som möjligt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Vad jag förstått är både depatrementet och berörda myndigheter nu väl medvetna om bristerna i dagens regelverk - främst Trafikförordningen - och en översyn har indikerats.
Trots detta är det en lång och tidskrävande process innan en eventuell långsiktig ändrig kan komma till stånd.
Riksåklagaren gör ju en översyn av sina föreskrifter för att övergångvis åtgärda eller rättare mildra bristerna.
En enkel skrivelse från HBK till Näringsdepartementet och Transportstyrelsen är nog i dagsläget det enda som är nödvändigt.
I denna bör framgå att klubben ser positivt på en översyn av regelverket och att denna om möjligt sker skyndsamt samt att HBK är beredd lämna synpunkter vid en sådan översyn.
Vill minnas att HBK även är remissinstans till Transportstyrelsen.
Tror därför inte att en arbetsgrupp i egentlig mening behövs nu.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Tar lång tid, men igår kom detta svar!
Med vänlig hälsning,
Janne

16 mars 2012 16:02

REGERINGSKANSLIET
Näringsdepartementet

Departementssekreterare Fredrik Storm

Hej!

Tack för ditt brev till Näringsdepartementet. Jag beklagar att svaret har dröjt.

Jag vill helt kort återkomma och berätta att ditt brev har nått fram till Näringsdepartementet och att vi har tagit del av de synpunkter/frågor som du framför. Det är många som skriver till departementet och vi har tyvärr inte möjlighet att besvara samtliga brev i detalj.

Jag vill också passa på att tipsa om regeringens webbplats, där du kan finna information om Näringsdepartementets statsråd och ansvarsområden samt om regeringens politik i övrigt.

Startsida regeringen.se

Tack för ditt engagemang!

Stockholm i mars 2012
Med vänlig hälsning

Fredrik Storm

-------------------------------------------------------------------------
Postadress: 103 33 Stockholm
Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 70
Telefonväxel: 08-405 10 00
E-post: registrator@enterprise.ministry.se
Webb: Näringsdepartementet
-------------------------------------------------------------------------
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Tar lång tid, men igår kom detta svar!
Med vänlig hälsning,
Janne

16 mars 2012 16:02

REGERINGSKANSLIET
Näringsdepartementet

Departementssekreterare Fredrik Storm

Hej!

Tack för ditt brev till Näringsdepartementet. Jag beklagar att svaret har dröjt.

Jag vill helt kort återkomma och berätta att ditt brev har nått fram till Näringsdepartementet och att vi har tagit del av de synpunkter/frågor som du framför. Det är många som skriver till departementet och vi har tyvärr inte möjlighet att besvara samtliga brev i detalj.

Jag vill också passa på att tipsa om regeringens webbplats, där du kan finna information om Näringsdepartementets statsråd och ansvarsområden samt om regeringens politik i övrigt.

Startsida regeringen.se

Tack för ditt engagemang!

Stockholm i mars 2012
Med vänlig hälsning

Fredrik Storm

-------------------------------------------------------------------------
Postadress: 103 33 Stockholm
Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 70
Telefonväxel: 08-405 10 00
E-post: registrator@enterprise.ministry.se
Webb: Näringsdepartementet
-------------------------------------------------------------------------

Kan man tolka det som "god dag, yxskaft" eller är jag överkänslig?:confused:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Först vill jag passa på att tacka Janne S. för ett bra initiativ och arbete. Jag kanske i och för sig redan har gjort det tidigare, men det tål att upprepas. Om svaret kan betecknas som "goddag yxskaft" kan diskuteras, men någon form av "icke svar" är det i alla fall. Jag har följt tråden med stort intresse och är inte förvånad över resultatet. Janne S. har nått in i maktens boningar, men med vilket resultat vet vi inte.

Responsen kanske har kunnat bli bättre om Janne hade kunnat få skriva på uppdrag av HBK, och inte bara som privatperson, vilket han har gjort om jag inte har missuppfattat det hela.

Johan K.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ointresserade myndigheter!

Bra initiativ Janne S!

Man skall nog inte överskatta HBK:s roll, eller någon annan organisation heller, i kontakten med myndigheter.

Jag har själv i olika sammanhang, genom åren, som privatperson/företagare kontaktat myndigheter och politiker i olika frågor med positivt reslutat. Det viktiga är frågans relevans och aktuallitet för att nå resultat.

Egentligen är det bättre att flera enskilda personer påpekar eller ställer samma frågor till myndigheten, om fler än tio gör detsamma betraktar politikerna det närmast som "uppror" bland medborgarna.

Gunnar /medlem
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Ointresserade myndigheter!

Nu har det gått ytterligare drygt en månad, har det hänt något från något håll eller är det fortfarande helt ointressant för våra folkvalda?
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Min undran är följande:

Om jag blir vägd av Polisen så antar jag att jag får visa upp bilen regbevis där toalviket finns. För min gäller Tjänsktevikt 2280 kg Totalvikt, kg:2810 kg allt där emellan bode vara last 530 kg.

Väger inte fordonet vid vägningstillfället mer än 2810 kg hur räknar då Polisen ut om jag lastat för mycket:confused:

Skulle fordonet vid kontroll väga 3000 kg blir vad jag kan förstå att jag överskridit min tillåtna Totalvikt med 190 kg och då är jag torsk:(

Hur menar ni att Polisen avgör om jag har lastat för mycket om inte Totalvikten överskridits:confused:

Inte ber de oss väl att lasta ur allt som finns i gaderober och kylskåp, sängkläder och så vidare och väger det, lasten med andra ord:confused:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Vingen.

"Ang totalvikten så är det vad bilen väger när Du stoppas som är intressant. Polisen struntar i om Du har tom vattentank, halvfull dieseltank etc, vad det är som väger bryr de sig inte i. Det innebär exempelvis att Du fyller vattentanken när Du står still och tömmer den och gråvattentanken innan Du åker, töm även toaletten innan Du ger Dig ut på vägen. Ligger Du på marginalen så se till att Du aldrig har mer än halvfull bränsletank. Visst, Du får stanna och tanka oftare men det besväret är det värt för att slippa överlastböter".



Detta inlägg har jag postat tidigare under "Besvikelse på vågen". Jag tror det ger Dig svaret på Din fråga.



Mvh / Roland
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Ja det är precis det jag menar:) Håller vi oss till totalvikten så inte tusan torskar vi för överlast!

Jag har under 31 år kört tunga fordon yrkesmässigt. De gånger jag blivit vägd( ett fåtal gånger i Sverige ) men massor av gånger i Norge) då är det rätt fördelat axeltryck som gällt, och att inte tillåten Totalvikt överksridits. Inget annat.

Klart som korvspad att det hela handlar om den faktiska Totalvikten vid vägningstillfället.

Själklart kör man inte omkring med 100L vatten om inte Totalvikten på fordonet tillåter det, det är ju last.

Jag tycker att många gör detta mer komplicerat är vad det är.

Saken är ganska enkel, håller man sig till bilens Totalvikt och rätt Axeltryck på fram och bakaxel så klarar man också en vägning vid Poliskontroll.

Att det sedan finns en formel för att beräkna vad man skall få i böter när det visat sig att man kört med överlast det är en annan fråga.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Vingen!

Det är just formeln för uträkning av överlast som är huvudsyftet med denna tråd som framgår om Du läser första inlägget på densamma!

Jag tror inte någon avviker från Din mening att om man ligger inom marginalen för axeltryck och totalvikt så är det inget problem.

De flesta av oss anser det däremot inte rimligt att två tekniskt identiska fordon skall bedömas så totalt olika beroende på om det råkar stå en spis inne i lastutrymmet istället för några kartonger.

Hoppas Du håller med....

Med vänlig hälsning,
Janne
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Helt klart att jag håller med om det du beskriver, särbehandling är alltid av ondo.
 
Toppen