• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ointresserade myndigheter!

F

F.d. 53086

Guest
En tid före valet förra året tillskrev jag Transportstyrelsen, Polisen och samtliga politiker i trafikutskottet beträffande den i mitt tycke helt felaktiga grund på hur man beräknar eventuell övervikt.
Ingen politiker har trots att ett år snart förflutit orkat med att ens bekräfta mottagandet! Så är det med våra "folkvalda" representanter.
Transportstyrelsen hänvisade till att det är polisen som har hand om detta för att bli av med ärendet och slippa ta ställning.
Polisen svarade för en tid sen och mina frågor samt polisens svar har jag kopierat in nedan.

Kopia mitt mail till respektive myndighet:

Ämne :Fordon - Tekniska frågor (fordonsteknik)
Fordon

Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)

Fråga: Varför inte beräkna övervikt på totalvikten?

Fordonsvågar.

Polisen utför vägning utav husvagnar med totalvikter omkring 1-1,5 ton och
husbilar med totalvikter runt 3,5 ton på vågar som är kalibrerade för tågvikter upp till
70-100 ton!

Enligt av Swedac ackrediterad expertis så är felmarginalen på en fordonsvåg som är
kalibrerad för tunga fordon ca: 100 kg. Detta spelar ingen roll vid vägning utav
lastbilar etc., men när det utan rimlig tanke bakom omsätts till husvagnar och
husbilar så kan följden bli förödande för rättssäkerheten och den enskilde fordonsägaren.

På en husvagn med 100 kg lastförmåga motsvarar felmarginalen 100% överlast och
ärendet går då till åklagare med dagsböter och körkortsindragning som följd!

På Husbil med lastförmåga på 400 kg motsvarar felmarginalen 25% överlast! Detta
blir då 2500 kr i böter!

Dessutom har SP Statens Provningsanstalt mätt upp viktskillnader på upp till 250
kg mellan normalvind och vindstilla på denna typ utav vågar för en lastbil och släp.
För en husvagn eller husbil torde då skillnande motsvara ca. 100 kg!
Därför bör det vid vägning vara vindstilla eller att vågen står skyddat för väder
och vind.
Vid vägning där så låg vikt som några kilon kan bli avgörande för om det
skall bli stora böter eller körkortsindragning så måste givetvis också hänsyn tagas
till om det är regn eller snö på vågen som ofta har en stor yta.

Notera att chefen för Malmö trafikpolis bekräftar att ingen viktrabatt tillämpas,
utan nedanstående böter gäller från första kilot!

Bötesbelopp vid överskriden maxlast (procent av maxlasten)

1-20 % 2000 kronor
21-30 % 2500 kronor
31-40 % 3000 kronor
41-50 % 4000 kronor
51- > % allmänt åtal, dagsböter, ev.körkortsindragning


Varför behandla likadana fordon ofantligt olika!

Exempel 1, vi tar den absolut vanligaste husbilen Fiat Ducato som registrerats
för 3500 kg totalvikt. Denna totalvikt inkluderar då en lastvikt på 400 kg.

Exempel 2, en likadan Fiat Ducato med 3500 kg totalvikt, men med skillnaden att
den ej har last med inredning/kök utan avsedd för transport av gods. Dess totalvikt
inkluderar då i exemplet en lastvikt på 1350 kg.

Vid Polisens vägning visar det sig att exempel 1 och 2 väger 3750 kg, alltså 250
kg över respektive totalvikt. Nu har någon som haft otur i tänkandet kommit fram till
att överlasten skall beräknas på vad fordonet lastar, inte i förhållande till
totalvikten som borde vara det självklara eftersom båda exemplen har samma styrning och
bromsar så det kan rimligtvis inte vara trafikfarligare att husbilen har samma
överlast som transportbilen.

Exempel 1 har 63% övervikt enligt Polisen vilket leder till allmänt åtal med
dagsböter och körkortsindragning som följd!
Exempel 2 har 19% övervikt enligt Polisen vilket motsvarar 2000 kr i böter.

Exempel 3, en husvagn som har en totalvikt på 1500 kg inkluderat 100 kg lastvikt.
Exempel 4, en släpkärra med likadan axel som husvagnen med en totalvikt på 1500 kg
inkluderat 1100 kg lastvikt.

Vid Polisens vägning av exempel 3 och 4 så är respektive totalvikt 1600 kg, alltså
är den överskriden med 100 kg (inom felmarginalen).

Exempel 3 har 100% övervikt enligt Polisen vilket leder till allmänt åtal med
dagsböter och körkortsindragning som följd!
Exempel 4 har 9% övervikt som hamnar inom samma marginal som 1 kg vilket blir 2000
kr i böter.

Slutsatsen är att givetvis bör alla övervikter beräknas från överskriden totalvikt
och eller axeltrycksbegränsningar samt att en rimlig felmarginal tas bort vid
vägningen på minst 100 kg (ej godtyckligt) vid fint väder utan vind.

Från Polis och andra inblandade som jobbar med detta ser jag fram emot
kommentarer, men gärna bättre och rättvisare förslag.

Vänliga hälsningar

Jan Svensson


Kopia från Transportstyrelsen:

Hej trafikregistret@transportstyrelsen.se!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2010/1732.

Fråga: Ä20100819-02303

Svar:Det är polisen som utövar tillsyn på fordon som är i trafik.
Jag antar att polisen följer sin våg instruktioner.

För vidare kontakt i ärendet använd länken:


Med vänliga hälsningar
Palesjö Göran

Supportenheten
Transportstyrelsen


Kopia av svar från Polisen:

Visa bilaga img-803141033-0001.pdf

(hoppas att jag lyckats få med filen)
Mvh/Janne
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

de här e inte klokt,,när ja köpte nya lastbilar va de generellt 8ton last enkelaxlad,,boggie 12ton last ,,om man då lastar 400kg så ligger man risigt till med 100 upp,,de innebär ju att kylskåp-dusch-soffa-bord etc, inte ingår i lastvikten utan i bruttovikt,,summan blir ju att ju mindre lastförmåga ju lättare att få böter,,man kan undra varför de finns säkerhetsbälten till 4 personer,,
tack janne för att du e på bettet,,detta har ja själv frågat mynd,,för länge sedan,,snacka om en statlig kassakossa,,teddi,,
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Spännande tråd men hur får man rätsida på denna soppa??????

Mvh Torbjörn :confused: :confused: :confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Spännande tråd men hur får man rätsida på denna soppa??????

Mvh Torbjörn :confused: :confused: :confused:

Kan ej tekniken men vet att tidningar har "massmail" som bara man klistrar in och skickar till ex. transportstyrelsen eller riksdagsledamöter. Kanske en framkommlig väg att ta efter?
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Torbjörn,

Syftet med informationen är bl.a. att så många som möjligt bombarderar Transportstyrelsen via markerad länk i mitt brev.
Det är ju Transportstyrelsen som tar fram nya regler och krav inom detta område så långt jag förstår. Polisen utför bara det som regering och riksdag sen har beslutat på underlag och förslag från Transportstyrelsen.
Så alla som har intresse att försöka få förändring till stånd, maila era synpunkter till markerad adress på Transportstyrelsen och helst också till de politiker som sitter i Trafikutskottet så att någon där förhoppningsvis vaknar upp och i vart fall på något möte ifrågasätter det tokiga tankesättet bakom denna lag/regel polis/åklagare har att följa.

Lycka till med mailandet hälsar Janne!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Tack Janne!
Detta visste jag inte. Eller kanske rättare sagt; tanken har inte ens slagit mig att det fungerar så.

Det verkar vara ok om vi använder dina siffror och uträkningar, så jag vet några som kommer att få svara för sig.

//Lg
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Bra initiativ.. Självklart har jag skickat!

Hoppas fler gör så, så att vi kan påvisa att tillsammans är man stark.
Och förhoppningsvis skapar dessa påtryckningar förändringar till det bättre.

/Freddy
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Bra att så många sänder mail till Transportstyrelsen, men Ni glömmer väl inte att det även finns politiker i Trafikutskottet på följande adress där Ni kan välja ut en eller flera deltagare som gärna kommer från Er region.

Trafikutskottet - Riksdagen

Mvh/Janne
 
Senast redigerad av en moderator:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Svaret:

Hej Fredrik!

Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2011/9887.

Fråga: VB: Fråga gällande felberäkningar

Svar: Polisen har till uppgift att övervaka trafiken efter vägen. Kontakta polisen för mer om proceduren kring vägning av fordon efter vägen.



Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo

Supportenheten
Transportstyrelsen
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej,
Transportstyrelsen svarar ungefär "goddag yxskaft" för det handlar ju i grunden om att överlast bör beräknas på överskriden totalvikt och inget annat.
För att slippa ta tag i problemet hänvisar man bara till hur polisen hanterar vägning på plats. Polis har ju som bekant att rätta sig efter regelverket som skapats och kan förändras utav Transportstyrelsen/riksdag/regering.
Jag har nu förtydligat frågan ytterligare till Transportstyrelsen och avvaktar svar.
Mvh/janne
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ointresserade myndigheter!

Samma yxskaft här, har skickat igen till Casse Pierre.

Har fått samma svar igen se kopierat från Cassepierre.

Svar: I och med att vi fått ganska många identiska e-brev med denna fråga så innebär det också att vi har läst varje frågan ett flertal gånger, och vidhåller det svar du fått. Redan under 2010 ställdes samma fråga, och samma svar gavs även vid det tillfället på just den här frågan.

Som du säkert känner till så är det polisens tolkning av hur lagar, förordningar och föreskrifter ska tillämpas som gäller när polisen utför sitt arbete. Vilket innebär att vi inte talar om för polisen hur de ska göra sitt jobb, och vilka tolkningar de ska göra.


Med vänliga hälsningar

Cassepierre Hans TRrfo

Supportenheten

Transportstyrelsen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Har också sänt ditt underlag,dock lite modifierat till Transportstyrelsen med en kopia till mitt läns riksdagsman i Justitieutskottet med rubriken "Likhet inför lagen?"
Detta utskott handlägger ju frågor gällande rättsväsendet och det är ju där eventuella överträdelser i denna fråga hamnar.

Roadglider
 
Toppen