• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Roat mig med att kolla vad fordonsskatten innebär per liter bränsle jag förbrukar på husbilen och bilen.
Bilen: skatt 1742 kr ca 2000mil förbrukning 0,65 per mil. Detta ger 1,35 kr prr mil
Husbilen. Skatt 7002 ca 1500 mil förbrukning 0,9 per mil Detta ger 5,2 kr per mil

Detta är ju helt orimligt. Om målet är minskat CO2 förefaller fordonskatten för PB2 orimligt hög jämfört med personbilen. Inte sliter väl husbilen så mycket mer på våra vägar
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Här finns det ursprungliga beslutet: Uppgift om koldioxidutsläpp saknas - transportstyrelsen.se

Kort sammanfattning: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund

Denna skrivning innebar att den som importerade en gammal husbil efter 31/12 2010 fick betala utsläppsbaserad skatt. Reglerna ändrdes därför efter några år, så att även bilar som varit registrerade i annat EU-land före nämnda datum fick viktbaserad skatt.

Eftersom jag arbetet på Riksdagens Revisorer borde jag förstå kanslisvenska.
Men man bleknar med åren (det var i slutet av 60-talet då jag bodde på S:t Olofsgatan!).
Har ändå försökt förstå - Din första länk säger ...

För lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II
Alla lätta lastbilar, lätta bussar och personbil klass II som är tagna i trafik i Sverige första gången i januari 2011 eller senare, ska beskattas utifrån koldioxidutsläpp.

Det framtagna koldioxidvärdet tas fram genom någon av följande modeller:

Redovisat koldioxidvärde – vanligaste modellen för fordon som importerats från annat EU-land


Vid registreringsbesiktningen har fordonets typgodkännandenummer kontrollerats mot det nordiska registret (NorType) över typgodkännanden.
Kontrollen kan resultera i att ett eller flera värden för koldioxidutsläpp redovisas för aktuellt typgodkännandenummer.
Om fler än ett värde redovisas, används det lägsta värdet för att beräkna skatten efter skälig grund.

Beräknat koldioxidvärde – för fordon med typgodkännandenummer som inte är upptagna i NorType

För personbilar
Koldioxidutsläpp från ett fordon beror på ett antal faktorer. De viktigaste faktorerna är tjänstevikt, motoreffekt, motortyp (bensin eller diesel) samt växellåda (automat eller manuell).
Beräkningsmodellen är baserad på en analys av de uppgifter som tillverkaren lämnat för de bilmodeller som fanns tillgängliga på den svenska marknaden 2006.

För lätta lastbilar, lätta bussar samt personbil klass II

De viktigaste faktorerna för att beräkna koldioxidutsläppet är totalvikt, motortyp (bensin, diesel eller gas) eventuell fyrhjulsdrift, samt växellåda (automat eller manuell).
Totalvikten kan maximalt uppgå till 3 500 kg.
Det beräknade värdet för koldioxidutsläpp, som man får fram genom modellen används som underlag vid uträkning av skatten efter skälig grund.


------------------------------

Här sägs det att man utgår från redovisat CO2-värde. Är NorType samma som registrerade CoC-dokument? Vet inte vad NorType innebär.
Eller också pratar vi om det som står i andra fetstilsmarkerade stycket, enligt "modellen".

Din andra länk är från en artikel 2010, kan vi kanske glömma? Pratar t ex om faktor 2.55 i st f 2.37.

Dvs., om man utgår från att NorType inte är detsamma som registrerade CoC-dokument, och om man är välvillig i tolkningen av kanslisvenskan kan man säga att koldioxidutsläppet ska beräknas från "modellen", förhoppningsvis den vi har pratat om i den här tråden.
Och att det bara gäller husbilar from 2011.
Är det så du har tolkat det?

Enda osäkerheten är väl vad NorType innebär.
Bortser man från det har jag fått svaret.

Men, man kan fortfarande undra:
Är reglerna för registrerade husbilar före 2011 oförändrade?
Är Nortype samma som registrerade CoC-dokument?
Är artikeln rykande aktuell, dvs. gäller för det senaste förslaget?
(man blir lite tveksam när man skriver "... tillgängliga på den svenska marknaden 2006").

Edit: Som någon sa i ett tidigare inlägg. Spekulerar vi? Ja.
Vad jag tror jag? Den artikeln är inaktuell för 2016!
Se bara på rubriken:
När uppgift om fastställt koldioxidutsläpp saknas i vägtrafikregistret.
Så skriver väl inte en statstjänsteman?
Men jag tror fortfarande att modellen gäller för husbilar från 2011, och då utgående från artiklarna i HRF/CC.
Plus 2,37 faktor och 250 kr miljöavgift.

Nog med spekulationer! Du har nog rätt, men på andra grunder.
Nu väntar vi in rejäla fakta.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Ingen som visat prov på någon upprördhet över att vi som håller oss med inkopplingsbar fyrhjulsdrift beskattas som om vi ständigt körde med denna inkopplad? Det gör vi naturligtvis inte, den används endast vid extrem halka, i djupsnö eller när man riskerar att fastna. I somras i praktiken endast när jag drog upp båten vid ett par tillfällen. Jag tycker det vore mer rimligt med straffbeskattning for att jag kör med vinterhjul under flera månader, något som helt klart ökar drivmedelsförbrukningen.

aake
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Ingen som visat prov på någon upprördhet över att vi som håller oss med inkopplingsbar fyrhjulsdrift beskattas som om vi ständigt körde med denna inkopplad? Det gör vi naturligtvis inte, den används endast vid extrem halka, i djupsnö eller när man riskerar att fastna. I somras i praktiken endast när jag drog upp båten vid ett par tillfällen. Jag tycker det vore mer rimligt med straffbeskattning for att jag kör med vinterhjul under flera månader, något som helt klart ökar drivmedelsförbrukningen.

aake

En bil med AWD rullar alltid tyngre än en bil utan.
Gissar att din är normalt bakhjulsdriven och inkopplingsbar framhjulsdrift.
Har du frihjulsnav fram? Annars måste både drivknutar o drivaxlar samt yttre delen av diffen drivas runt. Om du har frihjulsnav så blir det mindre "förlust" men ändock förlust.

Om det sedan motsvarar siffrorna i uträkningen, ja det kan ju diskuteras...
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Här finns det ursprungliga beslutet: Uppgift om koldioxidutsläpp saknas - transportstyrelsen.se

Kort sammanfattning: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund

Denna skrivning innebar att den som importerade en gammal husbil efter 31/12 2010 fick betala utsläppsbaserad skatt. Reglerna ändrdes därför efter några år, så att även bilar som varit registrerade i annat EU-land före nämnda datum fick viktbaserad skatt.
t


Detta är ju 5 år gammal information
Finns inget annat?
/Thomas
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Ingen som visat prov på någon upprördhet över att vi som håller oss med inkopplingsbar fyrhjulsdrift beskattas som om vi ständigt körde med denna inkopplad? Det gör vi naturligtvis inte, den används endast vid extrem halka, i djupsnö eller när man riskerar att fastna. I somras i praktiken endast när jag drog upp båten vid ett par tillfällen. Jag tycker det vore mer rimligt med straffbeskattning for att jag kör med vinterhjul under flera månader, något som helt klart ökar drivmedelsförbrukningen.

aake

Nej jag är inte det minsta upprörd över detta,av dina inlägg i annan tråd i detta ämne har jag förstått att du inte heller är upprörd över de orättvisor som finns i skattesatsen vad gäller pb2 bilar,men det kanske har ändrat sig nu.

lars
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

t


Detta är ju 5 år gammal information
Finns inget annat?
/Thomas

Det är ju fem år sedan som den koldioxidbaserade skatten för husbilar infördes. Sedan dess har inget nytt hänt beträffande beskattningsreglerna.

Däremot har, som så riktigt påpekats i inlägg # 54, siffervärdena ("frigräns", kr/g m.m.) ändrats, men detta påverkar inte principen med koldioxidbaserad skatt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Nej jag är inte det minsta upprörd över detta,av dina inlägg i annan tråd i detta ämne har jag förstått att du inte heller är upprörd över de orättvisor som finns i skattesatsen vad gäller pb2 bilar,men det kanske har ändrat sig nu.

lars

Nej, jag har inte tagit del av de eventuella förändringar som införts, men jag har svårt att tro att det är något värt att hetsa upp sig över.

aake
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Alla måste betala vad som står på inbetalningskortet. Inget hetsa upp sig för.
Antingen betalar man och har det trevligt med husbilen, eller så säljer man den.

Sen kan man ju tycka det är dyrt men det är en annan sak där vi med husbilar inte kan göra något. Någon annan bestämmer.

Hur svårt kan det va
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Blir det för dyrt får man väl skaffa camper igen ;) då räknas ju bodelen bara som last. Man kan ju fundera på varför just fast bostadsinredning ska bli så mycket dyrare i skatt än motsvarande bil med lika tung last.

Den här körde jag runt med på varenda kostig på Algarve för 25 år sedan :D

image.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Pratar jag med personal som jobbar på skatteverket och kronofogden så hänvisar man oftast till rättvisan. Lika för alla principen. Man kan undra om dom har otur när dom tänker, men det har dom nog inte. Att det spretar är snarare att där är politik inblandat. Bilen i min avatar är mer än sju meter lång och väger som max 3850kg och för den betalar jag 2420:- i skatt. Det tycker jag är rättvist men att båtägarna inte betalar för sig kan inte vara rättvist.
Majzzans alternativ med camper är inte dumt alls, har slitet upp tre stycken under åren där den första finns på bild här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/504347
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Tänk om skatteverket och våra folkvalda fick ett julfnatt och tänkte efter med hjärta.

Vi befriar husbilarna från skatt. Ett litet bidrag för pensionärerna som byggt upp Sveriges välfärd. Det är dyrt ändå att ha husbil, och vi skall unna pensionärerna en riktigt god och innehålsrik tillvaro. Jag skulle tycka att den motivationen skulle sitta fint.

Från maktens sida pratar man att man skall öppna sitt hjärta, så jag tycker för trovärdighetens skull att kommunikationen borde vara dubbelriktad.
Nu lär det aldrig att ske, så vi får nöja oss med smulorna, så även en liten sänkning av skatten för många av oss är väl unnat.

( Och ni som tycker att utsläppen skall minska och att höga skatter är bra, kan ju alltid frivilligt och anonymt ge pengar till staten utan pukor och trumpeter)
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Pratar jag med personal som jobbar på skatteverket och kronofogden så hänvisar man oftast till rättvisan. Lika för alla principen. Man kan undra om dom har otur när dom tänker, men det har dom nog inte. Att det spretar är snarare att där är politik inblandat. Bilen i min avatar är mer än sju meter lång och väger som max 3850kg och för den betalar jag 2420:- i skatt. Det tycker jag är rättvist men att båtägarna inte betalar för sig kan inte vara rättvist.

En undran från en inte helt insatt:
Hur går vikt, längd och skatt ihop i detta fall?.?
Finns det ett äkta intyg?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Snart är klockan slagen & sanningens minut kommen. De nya skattereglerna med sin nya beräkning har då trätt i kraft. Skulle inte vi som varit livaktiga i tråden & gärna andra redovisa hur det gick?

God Jul på er alla

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

En sak är i alla fall jag säker på, det sitter en hel del sysslolösa akademiker på både transportstyrelsen och skatteverket som roar sig med (på betald tid) att utveckla det ena mer eller mindre komplicerade beräkningssätt för att motivera sitt eget existensberättigande för arbetsgivaren.
Varför göra saker enkelt när man kan krångla till det.

Hur enkelt som helst att utgå från antingen vikt eller motoreffekt för ett skatteuttag. Men då finns väl risken att även icke akademiker kan få in en fot på myndigheten. :)
 
Toppen