Sv: Nya skatteregler för husbil...
Här finns det ursprungliga beslutet:
Uppgift om koldioxidutsläpp saknas - transportstyrelsen.se
Kort sammanfattning:
Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund
Denna skrivning innebar att den som importerade en gammal husbil efter 31/12 2010 fick betala utsläppsbaserad skatt. Reglerna ändrdes därför efter några år, så att även bilar som varit registrerade i annat EU-land före nämnda datum fick viktbaserad skatt.
Eftersom jag arbetet på Riksdagens Revisorer borde jag förstå kanslisvenska.
Men man bleknar med åren (det var i slutet av 60-talet då jag bodde på S:t Olofsgatan!).
Har ändå försökt förstå - Din första länk säger ...
För lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II
Alla lätta lastbilar, lätta bussar och personbil klass II som är tagna i trafik i Sverige första gången i januari 2011 eller senare, ska beskattas utifrån koldioxidutsläpp.
Det framtagna koldioxidvärdet tas fram genom någon av följande modeller:
Redovisat koldioxidvärde – vanligaste modellen för fordon som importerats från annat EU-land
Vid registreringsbesiktningen har fordonets typgodkännandenummer kontrollerats mot det nordiska registret (NorType) över typgodkännanden.
Kontrollen kan resultera i att ett eller flera värden för koldioxidutsläpp redovisas för aktuellt typgodkännandenummer.
Om fler än ett värde redovisas, används det lägsta värdet för att beräkna skatten efter skälig grund.
Beräknat koldioxidvärde – för fordon med typgodkännandenummer som inte är upptagna i NorType
För personbilar
Koldioxidutsläpp från ett fordon beror på ett antal faktorer. De viktigaste faktorerna är tjänstevikt, motoreffekt, motortyp (bensin eller diesel) samt växellåda (automat eller manuell).
Beräkningsmodellen är baserad på en analys av de uppgifter som tillverkaren lämnat för de bilmodeller som fanns tillgängliga på den svenska marknaden 2006.
För lätta lastbilar, lätta bussar samt personbil klass II
De viktigaste faktorerna för att beräkna koldioxidutsläppet är totalvikt, motortyp (bensin, diesel eller gas) eventuell fyrhjulsdrift, samt växellåda (automat eller manuell).
Totalvikten kan maximalt uppgå till 3 500 kg.
Det beräknade värdet för koldioxidutsläpp, som man får fram genom modellen används som underlag vid uträkning av skatten efter skälig grund.
------------------------------
Här sägs det att man utgår från redovisat CO2-värde. Är NorType samma som registrerade CoC-dokument? Vet inte vad NorType innebär.
Eller också pratar vi om det som står i andra fetstilsmarkerade stycket, enligt "modellen".
Din andra länk är från en artikel 2010, kan vi kanske glömma? Pratar t ex om faktor 2.55 i st f 2.37.
Dvs., om man utgår från att NorType inte är detsamma som registrerade CoC-dokument, och om man är välvillig i tolkningen av kanslisvenskan kan man säga att koldioxidutsläppet ska beräknas från "modellen", förhoppningsvis den vi har pratat om i den här tråden.
Och att det bara gäller husbilar from 2011.
Är det så du har tolkat det?
Enda osäkerheten är väl vad NorType innebär.
Bortser man från det har jag fått svaret.
Men, man kan fortfarande undra:
Är reglerna för registrerade husbilar före 2011 oförändrade?
Är Nortype samma som registrerade CoC-dokument?
Är artikeln rykande aktuell, dvs. gäller för det senaste förslaget?
(man blir lite tveksam när man skriver "... tillgängliga på den svenska marknaden 2006").
Edit: Som någon sa i ett tidigare inlägg. Spekulerar vi? Ja.
Vad jag tror jag? Den artikeln är inaktuell för 2016!
Se bara på rubriken:
När uppgift om fastställt koldioxidutsläpp saknas i vägtrafikregistret.
Så skriver väl inte en statstjänsteman?
Men jag tror fortfarande att modellen gäller för husbilar från 2011, och då utgående från artiklarna i HRF/CC.
Plus 2,37 faktor och 250 kr miljöavgift.
Nog med spekulationer! Du har nog rätt, men på andra grunder.
Nu väntar vi in rejäla fakta.