• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Så här skrev vi i inlägg # 50: "Utsläppsvärden används som grund för beskattning endast för fordon tagna i bruk från 1/1 2011."

Samma information finns i flera andra inlägg i denna tråd, och vi har även lagt in den som fotnot i vår "lathund".
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya skatteregler för husbil...

När tillverkaren av basfordonet (t.ex. Fiat) levererar fordonet till husbilsbyggaren står det i CoC-dokumentet "icke komplett fordon", eftersom varje tillverkare/påbyggare i kedjan skall utfärda ett nytt CoC-dokument. Att då "flytta över" CO2-värdet från det ursprungliga intyget, ligger i gränszonen mellan "osant intygande" och "urkundsförfalskning".

Efter ombyggnation till husbil förvandlas fordonet från "lastbil" till "Personbil klass 2", och då förändras även regelverket.

När damma basfordonstillverkare levererar ett färdigt skåp (t.ex. för leverans till en hantverkare), förblir fordonet en "lastbil", och då gäller det ursprungliga CoC-dokumentet - och regelverket för lastbilar gäller fortfarande.

Varför inte hålla med om att regler alltid slår åt olika håll? I mitt fall med en plåtis så får jag samma skatt som en 4 tons bil med mycket större luftmotstånd, högre och bredare. På vilket sätt inredningen påverkar utsläppen förstår jag inte. OK takluckorna påverkar säkert men inte mer än fönsterputsarbilens stegar och takbox. Jag vill inte heller som plåtisägare bli kallad urkundsförfalskare.
Sen kan man fråga sig om högre motorstyrka automatiskt ger högre bränsleförbrukning. Men som sagt det rör sig om regler och inte om rättvisa.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Ingrid o Pålle: Jag såg det, men undrar bara: Var kan man läsa om just det i artiklarna?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Självklart håller vi med om att regler slår olika - så är det alltid, i alla sammanhang där det finns gränsdragningar.

Vidare vill vi påpeka att vi inte kallat dig för "urkundsförfalskare", den som stått för det är den som utfärdat det felaktiga CoC-dokumentet.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Den som utfärdat det tveksamma COC dokumentet är Fiat som verifierat förbrukningen utan last, med tejpade skarvar nästan tom tank, elsystemet bortkopplat och i största tillåtna medvind. Alla bilar vill jag påstå har "glädjevärden" vad gäller förbrukning. Som sagt rättvisa finns inte men vad som är rimligt kan diskuteras.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Vill tacka Ingrid o Pålle för att ni orkar ge oss lata fakta att läsa här, tack.
Ni som hela tiden försöker skjuta budbäraren kanske borde inse att det inte är Pålle som skriver dessa regler,förövrigt tycker jag personligen att det börjar bli lite mer rättvisa i det nya systemet.
om man vill tala om miljö så bör det vara så att en nyare renare bil bör vara billigare i skatt än motsvarande gammal och "smutsig".

lars
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det ligger ju lite i vår natur att aldrig bli nöjda. Annars hade vi väl fortfarande bott i grottor..:D

Dom som troligen är minst nöjda just nu är dom som, vetandes eller ovetandes, tidigare har fått betala en ”orättvist” för låg skatt jämfört med dom flesta andra.
Istället för att gnälla kan man försöka glädja sig åt att man fram tills nu har kommit billigare undan än de flesta andra. Är man riktig generös kan man även försöka glädjas med den majoritet som nu förmodligen får en sänkning framöver.

Sen är väl inte nya modellen helt perfekt. Jag tycker som sagt att man borde använda tjänstevikten istället för totalvikten när man räknar fram Co2 underlaget. Den har en mer logisk koppling till bränsleförbrukning och miljöpåverkan.
Det skulle också göra så att min lilla plåtis får en lägre skatt:D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

O.T

Regler är inte sällan svåra att förstå.

När vi förra året typade om vår husbil från tung lastbil till PB2, fick vi mer än fördubblad skatt!!

Jag kan inte se rättvisan i det, den släpper ut lika mycket efter pappirena var utfärdade.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Den som utfärdat det tveksamma COC dokumentet är Fiat som verifierat förbrukningen utan last, med tejpade skarvar nästan tom tank, elsystemet bortkopplat och i största tillåtna medvind. Alla bilar vill jag påstå har "glädjevärden" vad gäller förbrukning. Som sagt rättvisa finns inte men vad som är rimligt kan diskuteras.


Fiat (och förhoppningsvis alla andra tillverkare) genomför testen i enlighet med gällande direktiv.

Felet uppstår när husbilsbyggaren använder samma utsläppsvärde, utan att med test fastställt det verkliga utsläppet.

Att sedan körcykeln enligt direktivet inte överensstämmer med förhållandena vid "verklig körning", är en helt annan sak...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Felet uppstår när husbilsbyggaren använder samma utsläppsvärde, utan att med test fastställt det verkliga utsläppet.
Vi brukar aldrig komma överens så varför den här gången. Nu är det så att jag inte förstår vilken skillnaden är mellan att husbilstillverkaren sätter in säng, toa osv i en skåpbil, eller om en hantverkare låter sätta in en verkstadsinredning i sin skåpbil.

Det rimliga i att jag med en plåtis (Tjänstevikt kg: 2917) skall ha högre skatt för CO2 utsläpp än 5 tons bil. Jag har inget extra lull inte ens markis.

Jag avslutar med detta, utan tro att du kan se rimligheten i mina synpunkter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Förstår (som vanligt) inte varför du angriper oss personligen.

Som Lars och Annica skriver här ovan, är det inte vi som skriver reglerna.

Vi försöker bara att förklara, för dem som vill begripa, hur reglerna är utformade och vad de innebär. Några personliga åsikter framför vi inte...
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Denna tråd som många andra i samma ämne visar att hela sytemet med fordonskatt aldrig blir rättvist. Enda rimliga är att ta bort skatten och istället öka bränsleskatten så var och en får betala för den co2 man släpper ut beroende av hur mycket du kör och fordonets verkliga förbrukning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.621
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Kilometerskatt för bl.a. dieseldrivna personbilar infördes redan i januari 1974.

Lite googlande avslöjar, varför systemet avskaffades...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Om vi ser förbi våra egna behov som husbilsåkare, skulle det ge väldigt negativa effekter för människor i glesbygd som är tvungna att använda bil mycket, eftersom inga andra möjligheter finns!
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Inte km-skatt. Jag vill ha skatt på bränslet. Inget administrativt krångel. Du betalar skatten när du tankar

Ja bränsleskatten är ju redan för hög så verkar inte så smart.
Glöm inte momsen på skatten också :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Om vi ser förbi våra egna behov som husbilsåkare, skulle det ge väldigt negativa effekter för människor i glesbygd som är tvungna att använda bil mycket, eftersom inga andra möjligheter finns!

Regionala skattesatser kunde avhjälpa glesbygden
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Så här skrev vi i inlägg # 50: "Utsläppsvärden används som grund för beskattning endast för fordon tagna i bruk från 1/1 2011."

Samma information finns i flera andra inlägg i denna tråd, och vi har även lagt in den som fotnot i vår "lathund".

Fortfarande hänger frågan i luften: Var har du hittat den citerade texten?
Dvs., "Utsläppsvärden .. etc".
Notera, inget personligt angrepp, jag vill bara hitta utdraget och läsa själv!
 
Toppen