• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Nya skatteregler för husbil..

Vi befriar husbilarna från skatt. Ett litet bidrag för pensionärerna som byggt upp Sveriges välfärd. Det är dyrt ändå att ha husbil, och vi skall unna pensionärerna en riktigt god och innehålsrik tillvaro. Jag skulle tycka att den motivationen skulle sitta fint.

Och här har vi lite av hela husbilsrörelsens problem.

Man får ingen husbil när man fyller 65, man köper den själv (oftast).

Om forumet hela tiden pratar utifrån ett 65-års perspektiv, så förstår jag varför inte fler medlemmar är aktiva här

Att ge ett bidrag till alla som har husbil och åker runt och är en köpstark turistgrupp, det hade vart trevligt.

(Bigspender, jag förstår precis hur du menar, var bara tvungen att kommentera lite)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Varför skulle det vara fel att minska utsläppen?

Jag skrev inte att det skulle vara fel att minska utsläppen, däremot är jag inte hundra att skattehöjningar är den rätta vägen att komma dit. Faktum är att när pengarna dräneras från sammhället till det svarta hålet, så blir vi alla fattigare och har svårare ex. uppdatera tekniken med mindre utsläpp som resultat.
Och om satens verkliga avsikt vore att minska utsläppen, så skulle de göra systemet självreglerad så att miljön verkligen gynnas. Ex. ju mindre utsläpp (de faktiska, hela kedjan) ju mindre skatt. Men staten talar med kluven tunga och skriver lagar från maktposition i syfte att brandskatta folk. Detta underkräver tilltron för systemet och gynnar inte miljöarbetet. Det finns skattemachoister som hurrar av illvilja för varje ny påslag som staten tillför, men det finns också en medelväg att gå....
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Jag skrev inte att det skulle vara fel att minska utsläppen, däremot är jag inte hundra att skattehöjningar är den rätta vägen att komma dit. Faktum är att när pengarna dräneras från sammhället till det svarta hålet, så blir vi alla fattigare och har svårare ex. uppdatera tekniken med mindre utsläpp som resultat.
Och om satens verkliga avsikt vore att minska utsläppen, så skulle de göra systemet självreglerad så att miljön verkligen gynnas. Ex. ju mindre utsläpp (de faktiska, hela kedjan) ju mindre skatt. Men staten talar med kluven tunga och skriver lagar från maktposition i syfte att brandskatta folk. Detta underkräver tilltron för systemet och gynnar inte miljöarbetet. Det finns skattemachoister som hurrar av illvilja för varje ny påslag som staten tillför, men det finns också en medelväg att gå....

Men är det inte så att "miljöbilar" är skattebefriade, det måste väl ändå vara en morot. I dag är det väl så att miljöskatterna är för låga för att det skall reglera sig på ett tillräckligt sätt. Men det är vi ju glada för som använder bilen mycket, och kanske framförallt landsbygdsfolket som drabbas hårt. Alla kan ju inte åka kollektivt. Om inte vi som ett välmående land skall visa vägen, vem skall då göra det? U-länderna kanske, som knappast har något tillskott av koldioxid?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Pratar jag med personal som jobbar på skatteverket och kronofogden så hänvisar man oftast till rättvisan. Lika för alla principen. Man kan undra om dom har otur när dom tänker, men det har dom nog inte. Att det spretar är snarare att där är politik inblandat. Bilen i min avatar är mer än sju meter lång och väger som max 3850kg och för den betalar jag 2420:- i skatt. Det tycker jag är rättvist men att båtägarna inte betalar för sig kan inte vara rättvist.

En undran från en inte helt insatt:
Hur går vikt, längd och skatt ihop i detta fall?.?
Finns det ett äkta intyg?


Osant intygande? Skulle jag skriva här på forumet om det då, hur tänkte du nu? Bilen är köpt 2004 och registrerad som tung lastbil med EURO 3 motor.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Det vill de ju gärna framstå som vid klimatmöten när det skall förhandlas om kostnader för co2 minskningar.

Dessa 2 länder är ju världsledande när det gäller massproduktion & Kina är så välmående så att dom har kunnat låna ut stora belopp till USA's regering. Härom dagen visade dom på nyheterna att dom hade så dålig luft i några städer så att myndigheterna rådde folk att hålla sig inomhus. I dessa länder finns nog pengarna men vilan saknas. Att Kina skulle vara ett u-land stämmer nog inte annat än deras sätt att behandla befolkningen & synen på djur.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Problemet i Kina, Indien, Ryssland, Brasilien, etc,etc...Länder är att 80% av befolkningen är fattigare än kyrkrottor och 5 - 10 är rika, rikare än vi kan föreställa oss. Jag har vid flera tillfällen häpnat över vår hemmablindhet om demokrati och jämlikhet. Vi kan tydligen inte få in i skallen vilken råkapitalism som dominerar i världen. Vi kommer aldrig någonstans som världsfrälsare varken på miljö eller humanitets området om vi inte förstår omvärlden. Vi kan inte kommunisera med dem.
De rika i dessa länder avstår aldrig en krona till en fattig, hur mycket vi än predikar om jämlikhet. Där kan det aldrig bli tal om miljöskatter heller, då skulle de ersätta en sådan premiärminister med en gång. Enda sättet att miljön där blir bättre är "ekonomiska incitament" som Obama uttrycker det.

För övriga världen ligger räddningen däri om att miljövänlig ny teknik gör saker billigare. I Sverige försöker vi göra tvärtom genom att göra saker dyrare. Möjligt att det fungerar på den svenska mentaliteten, men ingen annan, värt att tala om, köper den iden. ( bara att upplysa om detta förhållande anses som provocerande)

Charmen med Sverige är en tillvaro som Alice in Wonderland, men det skadar inte att titta ut från garderopen ibland vad som pågår där ute....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Du har helt rätt, vi är vilse. Men diskussionen spårade ur på ett givande sätt då frågor som skattemoral och rättvisor började ventileras med CO2 som ledtråd....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Har ni inte kommit lite väl långt ifrån ämnet, som ju ursprungligen handlade om den skatteförändring som gäller för de husbilar i Sverige som en en fordonsskatt baserad på CO2-utsläpp?

Håller med, men så fort ordet CO2-utsläpp nämns så blir det en miljöfråga. Inte hjälper det miljön att beskatta utsläppen på husbilar eftersom merparten husbilsägare (de flesta pensionärer) inte har råd att köpa splitter nya bilar utan använder sina gamla som vid byte oftast byts mot en begagnad dito. Jag tycker fordon skulle beskattas efter vikt eftersom tyngre fordon sliter mer på vårt vägnät.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Men är det inte så att "miljöbilar" är skattebefriade, det måste väl ändå vara en morot. I dag är det väl så att miljöskatterna är för låga för att det skall reglera sig på ett tillräckligt sätt. Men det är vi ju glada för som använder bilen mycket, och kanske framförallt landsbygdsfolket som drabbas hårt. Alla kan ju inte åka kollektivt. Om inte vi som ett välmående land skall visa vägen, vem skall då göra det? U-länderna kanske, som knappast har något tillskott av koldioxid?

Eftersom tråden heter Nya skatteregler för husbil så kan väl ni upplysa alla oss andra som inte vet om vilka husbilar som är skattebefriade.

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Eftersom tråden heter Nya skatteregler för husbil så kan väl ni upplysa alla oss andra som inte vet om vilka husbilar som är skattebefriade.

Bennie

Dessa exempelvis. Mitt första hembygge från -79 på en då 5 år gammal MB 206D:
Nordtröndelag ca -91.jpg


och mitt andra på en MB 508 från -74:
img621 (Large).jpg

aake
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Eftersom tråden heter Nya skatteregler för husbil så kan väl ni upplysa alla oss andra som inte vet om vilka husbilar som är skattebefriade.

Bennie

Denna lilla pensionärscontainer är skattebefriad till 2018-07-31.:confused:
Uppgift från Transportstyrelsen

Syftet med skattebefrielsen är att uppmuntra fler att köpa fordon som är bränsleeffektiva eller som drivs med förnybara bränslen
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Jag kan förstå din ironi :) men nu var det inte det det handlade om utan skattebefrielse av NYA fordon.

Bennie
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Eftersom tråden heter Nya skatteregler för husbil så kan väl ni upplysa alla oss andra som inte vet om vilka husbilar som är skattebefriade.

Bennie

Tycker du att den "lyxkonsumtion" som vi har lyckats att spara till skall skattebefrias? Ja det skulle ju kännas skönt, då skulle vi kunna åka på en extravecka i Europa. Men svara mig hur det skulle bidra till att vi måste minska CO2-utsläppen från ca 5-10 ton per år och capita till ca 1ton per år (gäller de rika länderna) för att nå en balans som är hållbar. Jag kan inte se mina barnbarn i ögonen och säga att ni får fixa till den oreda vi har ställt till med. Jag försöker åtminstone att dra mitt strå till stacken på olika sätt.

Om du tar dig lite tid och läser tidigare inlägg så är gäller mitt svar på en fråga ang verkan av beskattning med morot eller piska och inte beskattning av enbart husbilar. Förhoppningsvis så kan vi inom en relativt snar framtid köra husbil som inte drivs av fossila bränslen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Förhoppningsvis så kan vi inom en relativt snar framtid köra husbil som inte drivs av fossila bränslen.

Ju förr desto bättre!
Preemraff ligger i startgroparna och bygger om för 1.600.000.000 kr.
Skogsindustrin gnuggar händerna nu när skogen skall omvandlas till diesel i stället för papperstidningar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Tycker du att den "lyxkonsumtion" som vi har lyckats att spara till skall skattebefrias? Ja det skulle ju kännas skönt, då skulle vi kunna åka på en extravecka i Europa. Men svara mig hur det skulle bidra till att vi måste minska CO2-utsläppen från ca 5-10 ton per år och capita till ca 1ton per år (gäller de rika länderna) för att nå en balans som är hållbar. Jag kan inte se mina barnbarn i ögonen och säga att ni får fixa till den oreda vi har ställt till med. Jag försöker åtminstone att dra mitt strå till stacken på olika sätt.

Om du tar dig lite tid och läser tidigare inlägg så är gäller mitt svar på en fråga ang verkan av beskattning med morot eller piska och inte beskattning av enbart husbilar. Förhoppningsvis så kan vi inom en relativt snar framtid köra husbil som inte drivs av fossila bränslen.

Om du inte förstod vad jag skrev så kan jag förklara. Du började dra in skattebefrielse på bilar vilket inte har med skatten på HUSBILAR att göra.

Jag skrev också i ett tidigare inlägg " Inte hjälper det miljön att beskatta utsläppen på husbilar eftersom merparten husbilsägare (de flesta pensionärer) inte har råd att köpa splitter nya bilar utan använder sina gamla som vid byte oftast byts mot en begagnad dito." vilket jag är övertygad om att så är fallet. De flesta har inte lyckats SPARA ihop till en ny husbil som kostar minst 500000:-, det är ju en omöjlighet för dom flesta eftersom alla inte är vid så stadd kassa. Men nog om det, att hårt beskatta husbilar leder inte till en bättre miljö, folk kör ju med vad dom har råd till så situationen kommer inte att förändras.

Bennie
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Om du inte förstod vad jag skrev så kan jag förklara. Du började dra in skattebefrielse på bilar vilket inte har med skatten på HUSBILAR att göra.

Jag skrev också i ett tidigare inlägg " Inte hjälper det miljön att beskatta utsläppen på husbilar eftersom merparten husbilsägare (de flesta pensionärer) inte har råd att köpa splitter nya bilar utan använder sina gamla som vid byte oftast byts mot en begagnad dito." vilket jag är övertygad om att så är fallet. De flesta har inte lyckats SPARA ihop till en ny husbil som kostar minst 500000:-, det är ju en omöjlighet för dom flesta eftersom alla inte är vid så stadd kassa. Men nog om det, att hårt beskatta husbilar leder inte till en bättre miljö, folk kör ju med vad dom har råd till så situationen kommer inte att förändras.

Bennie

Ja för att inte sprida missförstånd så tar jag tillbaka allt som jag skrev om skattebefrielse av miljöbilar som exempel på vilka morötter som ges av staten.
 
Toppen