• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

J

Jarn

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Som jag läser det har man ju "bara" ändrat hur man kommer fram till CO2 värdet.
I stället för att alla utom automat o fyrhjulsdrift hade t.x 252 g, så har man nu även tagit hänsyn till om bilen väger under 3500 kg samt att man också lagt in en åldersparameter och hästkraftsantal, samt som tidigare fyrhjulsdrift o automat.
Sedan kan man ju då lägga in denna lägre (?) parameter i samma kalkyl som gjorts innan där man tar hänsyn till grundbelopp, bränslefaktor m.m.

Se denna länk på Transportstyrelsen.
Sen är ju frågan om man ändrar de viktbaserade skatterna som gällde innan 2011?
Skattens storlek - transportstyrelsen.se
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Gjorde en ny beräkning; är det så här det ska vara?

Skatt 2016 alternativt.jpg

I så fall får jag en höjning med drygt 1500 kr.
I "artikelalternativet" fick jag en sänkning på cirkus 100 kr.
Hoppas det klarnar inom några dagar.

PS/Edit: Så här hårt måste det ju slå för väldigt många. Stämmer inte med vad Transportstyrelsen säger, att de flesta ska få lägre fordonsskatt! DS.

PS 2. I artikeln sägs också:
"Transportstyrelsen har därför, i samråd med Skatteverket, beslutat att inte registerföra ett eventuellt koldioxidvärde som finns angivet i typintyget/CoC-dokumentet.
Detta innebär att ett administrativt utsläppsvärde beräknas och beskattningen sker efter skälig grund.”
Verkar nog tyvärr som om du har rätt Roland?. DS2.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Ja så tolkar jag det.
Idag har jag 9.184:- (automat) i skatt och enligt detta nya räknesättet så bör jag få en minskning med runt 1.600:- med 130 kW och årsmodell -14.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Skall man skratta eller gråta?

Enl. mina beräkningar får jag mer än 100% skattehöjning, från ca 5000kr till drygt 12.000kr.

Förutsättningarna. Husbil Arca, totalvikt 3100kg, fordonsår 1989, 70KW.
Fordonsåret ger enorm utslag i denna modell och speglar knappast verkligheten. Inte den första logiska kullerbyttan våra makthavare gör, liksom att grodorna hoppar bock ur munnen så fort de öppnar den, men det här är något magstarkt för oss alla med en äldre husbil, om det nu stämmer....
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Fantastisk Julkapp, äntligen rättvisa!!!!!!

Det är klart att detta inte är rättvisa. Rättvisa i objektiv mening existerar inte.
Rättvisan är alltid personlig. Det du tycker är rättvist tycker någon annan är djupt orättvist, te.x de med äldre bilar. Jag får en i stort sätt oförändrad skatt som det ser ut när jag lägger in mina värden i Excel arket. Ser dock att åldern kommer att spela stor roll framöver, rättvist eller orättvist det beror på betraktaren.
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Då blir det så här för mig, stämmer det så är jag nöjd :)
Bara vänta o se.....
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    42,3 KB · Visningar: 1.156
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Jag får ca 1500 kr mindre i skatt,
Enl. den nya beräkningen drar min bil 0,9 liter/mil.
Det blir tufft att uppnå, idag drar den ca 1,1 liter/mil.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Jag tycker det verkar vara ett steg i rätt riktning.
Framför allt bort från en modell där skatten för en del beräknades på felaktiga CoC-intyg.

Tyvärr har man valt att använda totalvikten istället för tjänstevikten i beräkningsmodellen för Co2 värdet vilket jag tycker är lite olyckligt och ologiskt. Co2 värdet hänger som bekant direkt ihop med bränsleförbrukningen och den mäter man normalt vid bilens tjänstevikt och inte vid bilens totalvikt.

Konsekvensen här blir att en liten nätt slimmad plåtis med låg tjänstevikt och lägre förbrukning ändå får exakt samma skatt som en mycket tyngre och törstigare helintegrerad bil.
Förutom att det kanske väcker en del ny avundsjuka så försvinner skatten som verktyg att få oss att välja snålare och miljövänligare bilar.
Ologiskt!
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Skall man skratta eller gråta?

Enl. mina beräkningar får jag mer än 100% skattehöjning, från ca 5000kr till drygt 12.000kr.

Förutsättningarna. Husbil Arca, totalvikt 3100kg, fordonsår 1989, 70KW.
Fordonsåret ger enorm utslag i denna modell och speglar knappast verkligheten. Inte den första logiska kullerbyttan våra makthavare gör, liksom att grodorna hoppar bock ur munnen så fort de öppnar den, men det här är något magstarkt för oss alla med en äldre husbil, om det nu stämmer....

Detta gäller ju bara de som har fordonsår 2011 och senare tror du kan vara helt lugn
image.jpg
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Om vi på våran 2010 får en ändring blir det ökning med 2469:-
Från 5482:- till 7951:- kan det stämma?

Och vem sade något om rättvisa :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Nej, Excel-modellen gäller bara för husbilar tagna i trafik from 1/1 2011.
Dvs, för de årsmodeller man räknar koldioxidutsläpp för. Se getingens inlägg ovan!
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Är det någon som kan berätta om var på transportstyrelsens hemsida det står om skattehöjning på person bil klass 2. När jag går in på mitt regnr finner jag ej någon förändring till 2016. Ej heller på deras hemsida om förändringar transportstyrelsen.se
Lennart
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Bosse!

Ser att det inte stämmer på våran gamla trotjänare. :)
Stämmer inte ens från början.
Nuvarande skatt: 3713:-

C251990arcabensin.JPG
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Skall man skratta eller gråta?

Enl. mina beräkningar får jag mer än 100% skattehöjning, från ca 5000kr till drygt 12.000kr.

Förutsättningarna. Husbil Arca, totalvikt 3100kg, fordonsår 1989, 70KW.
Fordonsåret ger enorm utslag i denna modell och speglar knappast verkligheten. Inte den första logiska kullerbyttan våra makthavare gör, liksom att grodorna hoppar bock ur munnen så fort de öppnar den, men det här är något magstarkt för oss alla med en äldre husbil, om det nu stämmer....

Jag hoppas verkligen att du räknat fel för vi sitter ju liksom på samma gren & skiter med våra gamla bilar. :D

Så här har jag räknat med mina förutsättningar totalvikt 3100kg, årsmodell 1991, 70KW. Jag fick skatten till 6983:-, för mej en höjning med 1341:- om jag nu har räknat rätt.

Fordonsskatt 2016

Koefficient Konstant Värde Summa
Konstant 10523,452 1 10523,452
Viktkoefficient 0,063 3100 195,3
4-hjulsdriven 23,569 0 0
Årsmodell -5,234 1993 -10431,362
Automatlåda 7,127 0 0
Motoreffekt kW 0,195 70 13,65
Summa g/km 301 g/km

Grundbelopp Kr per g/km Skatt
Skattebelopp 360 kr 22 kr 6983 kr


Det där med skattesänkningar som staten utlovar skall man nog ta med en nypa salt. Några får säkert detta men den stora massan får höjningar. Aldrig förut har staten givit med ena handen utan att ta tillbaka mångdubbelt med den andra.:D

Bennie
 
Senast ändrad:
Toppen