• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler för husbil...

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hmm, du har ju en 4 hjulsdriven vilket tydligen är inte bra, annars ligger vi lika ungefär. Men jag satsar på förnuftslinjen och tror att den här höjningen gäller bilar från 2011 och nyare som någon skrev på sidan 2...
Alltså fortsätter vi och lämnar spår på asfalten....;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hmm, du har ju en 4 hjulsdriven vilket tydligen är inte bra, annars ligger vi lika ungefär. Men jag satsar på förnuftslinjen och tror att den här höjningen gäller bilar från 2011 och nyare som någon skrev på sidan 2...
Alltså fortsätter vi och lämnar spår på asfalten....;)

Nej, jag har ingen 4-hjulsdriven därav en nolla i uträkningen. Samma här, får hoppas att det gäller nyare bilar & det lär vi snart bli varse.

Bennie
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Re: Nya skatteregler för husbil...

Hej Bosse!

Ser att det inte stämmer på våran gamla trotjänare. :)
Stämmer inte ens från början.
Nuvarande skatt: 3713:-

Visa bilaga 106900

Hej tony o nette (och andra som missuppfattat Excelmodellen),

Problem 1: Modellen gäller bara för de bilar som får skatten beräknad utgående från koldioxidutsläpp, dvs husbilar from 2011 och yngre.
För äldre beräknas skatten på ett helt annat sätt (utgående från vikt), som jag förstått det - Oförändrat? Är oklart för åtminstone mej!
Problem 2: Tidigare skatt får man ange själv, den som står i modellen är nuvarande skatt för min husbil!

Verkar som om flera har missat att modellen är gjord bara för husbilar från 2011, lade därför till en kommentar i mitt inlägg med Excel-filen ovan!
Det är nämligen åtminstone för dessa som sättet att beräkna skatten har ändrats:
En schablonberäkning av koldioxidutsläpp - I stället för som idag det angivna i registreringsbeviset (CoC-dok), gäller ju enbart för hytt, chassi och drivlina.
Se även getingens inlägg ovan/tidigare!

Sorry för min otydlighet! Har försökt förtydliga Excel-filen ett ytterligare steg, här kommer en reviderad variant:

Visa bilaga Fordonsskatt.xlsx

Edit - Ytterligare klargörande: Jag vill slutligen betona att modellen är konstruerad utifrån informationen i en artikel på Caravan Club's hemsida.
"Som jag uppfattat den". Är det korrekta uppgifter? Klarnar så småningom.

Det mest förvirrande i artikeln är texten:
Från årsskiftet kommer, beskattningsprinciperna för husbilar att förändras. Den nya principen kommer att omfatta alla husbilar – alltså även de som tidiga fått skatten baserad på ett angivet CO2-utsläpp.
”För husbilar saknas krav enligt EU-regelverket för att uppmäta koldioxidutsläpp”, konstaterar Transportstyrelsen.


Alltså: Gäller det alla husbilar eller bara de from 2011?
Som nån skrev i tidigare inlägg: Spekulerar vi bara? Läs själva:

Caravan Club of Sweden - Förändrad husbilsskatt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Jag hittar ingen lagändring utan bara att det är ändrade föreskrifter och då kan det inte gälla 2010 eller tidigare enligt nedan utdrag ur Vägrtafikskattelagen:

Lagbevakning med Notisum och Rättsnätet

7 § Fordonsskatten tas ut med ett grundbelopp och i förekommande fall ett koldioxidbelopp för
.......
3. personbilar klass II, lätta bussar och lätta lastbilar som blivit skattepliktiga för första gången efter utgången av år 2010.
För bilar som kan drivas med dieselolja ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor och ett miljötilllägg tas ut.]

Läs här vad håkan skriver.
Arne.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Den del som är med svart ram räknar fel på 9:-. 123*22=2 706:-

Ser inga fel i formlerna, men trots det blir det fel. Någon som mer som märkt det?

Skatt.jpg
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Hej.

Det beror på att talet i ruta D10 (g/km) är avrundad och programmet räknar med värdet på talet innan det avrundades.

Mvh / Roland
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Rubriken ovanför HRF:s tabell (som CC citerat) är: "Så beräknas nya utsläppsvärdena".

Utsläppsvärden används som grund för beskattning endast för fordon tagna i bruk från 1/1 2011.

Under tabellen står det: "Precis som tidigare, finns ett ”tak” för totalvikten på 3 500 kg. (Husbilar tyngre än 3,5 ton beskattas således som 3,5-tonsbilar.)"

En 2-hjulsdriven husbil från 2011, med automatlåda och effekten 130 kW (Ducato 180) får då ett utsläppsvärde på 251 g/km och en skatt på 8.395 kr.

En 2-hjulsdriven husbil från 2015, med manuell låda och effekten 95,5 kW (Ducato 130) får då ett utsläppsvärde på 216 g/km och en skatt på 6.581 kr.

De allra flesta husbilsägare får således en skattesänkning. De som drabbas av en skattehöjning är framför allt de som (ofta med hjälp av "tvivelaktiga" intyg) fått skatten baserad på ett alltför lågt utsläppsvärde - t.ex. 195 g/km.
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Nej, Excel-modellen gäller bara för husbilar tagna i trafik from 1/1 2011.
Dvs, för de årsmodeller man räknar koldioxidutsläpp för. Se getingens inlägg ovan!

"Den nya principen kommer att omfatta alla husbilar– alltså även de som tidiga fått skatten baserad på ett angivet CO2-utsläpp."
Så står det ju på Husvagnsbranchens hemsida, det tolkar jag som att det gäller alla husbilar. Förklara vad det är som jag inte fattar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

"Den nya principen kommer att omfatta alla husbilar– alltså även de som tidiga fått skatten baserad på ett angivet CO2-utsläpp."
Så står det ju på Husvagnsbranchens hemsida, det tolkar jag som att det gäller alla husbilar. Förklara vad det är som jag inte fattar.

Olycklig formulering men med största sannolikhet vill man bara poängtera att den nya principen kommer att gälla även för dem som idag har ett eget Co2 värde angivet i fordonsregistret.
Dvs den nya principen kommer att gälla alla husbilar som redan idag beskattas efter Co2 oavsett vad det råkar stå i fordonsregistret eller på diverse CoC dokument.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Om ett par veckor så får vi klarhet i frågan. Man kan hoppas på en skattesänkning för oss alla men så blir det säkert inte, sådana "dåliga affärer" har staten hitintills inte gjort. En del får säkert lägre skatt & resten högre. Kontentan av detta är nog att staten får in mer pengar än innan regeländringen.
För egen del skiter jag i vilket även om det skulle innebära att jag fick höjd skatt men tycker att skatten skall beräknas på ett logiskt & rättvist sätt samt att den kom trafikfrämjande åtgärder tillgodo.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Bilagor

  • Skatteberäkning.xlsx
    10,6 KB · Visningar: 119
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Stort Tack till er (Sacce mfl) som lyckades få Trafikverket att förstå hur dumt och felaktigt det gamla systemet med chablonberäkning var!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya skatteregler för husbil...

De allra flesta husbilsägare får således en skattesänkning. De som drabbas av en skattehöjning är framför allt de som (ofta med hjälp av "tvivelaktiga" intyg) fått skatten baserad på ett lågt utsläppsvärde - t.ex. 195 g/km.

Och vi med plåtisar då? Lika skatt som alkover, helintegrerade och "fullbreddsbilar".
Mitt intyg är inte mer "tvivelaktigt" än hantvekarens skåpbils intyg.
Men som sagt, det finns ingen rättvisa bara olika regelsystem som slår åt olika håll.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

När tillverkaren av basfordonet (t.ex. Fiat) levererar fordonet till husbilsbyggaren står det i CoC-dokumentet "icke komplett fordon", eftersom varje tillverkare/påbyggare i kedjan skall utfärda ett nytt CoC-dokument. Att då "flytta över" CO2-värdet från det ursprungliga intyget, ligger i gränszonen mellan "osant intygande" och "urkundsförfalskning".

Efter ombyggnation till husbil förvandlas fordonet från "lastbil" till "Personbil klass 2", och då förändras även regelverket.

När samma basfordonstillverkare levererar ett färdigt skåp (t.ex. för leverans till en hantverkare), förblir fordonet en "lastbil", och då gäller det ursprungliga CoC-dokumentet - och regelverket för lastbilar gäller fortfarande.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Utan att förhäva oss, vill vi påstå att sanningen finns i inlägg # 50.

Bifogar en "lathund" för beräkning av utsläpp och skatt.

Lite om bakgrunden finns att läsa här: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund

Exakt samma beräkningsmodell fanns redan i inlägg 44 och i ännu tidigare inlägg (bara annan layout/uppställning).

Men gäller den bara bilar registrerade from 2011?
 
Toppen