Christer61
HBK Medlem
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Japp, där håller jag med dig.Det klart man kan jämföra olika fordon, t.ex husbilar.
rimligt eller ej, (?)
vi diskuterade "segdra", vilket då oftast kräver en manuell växellåda.
Man kan misstänka att en del med manuell vx-låda kör sin husbil som sin personbil, denna kombo med högt vridmoment tungt fordon samt för hög växel frestar på transmissionen onödigt hårt.
Om vi återgår till optimering, ifall du vill ha en speciell karaktär <2500v/m så skulle jag istället anlita en verkstad som är duktiga på att optimera, de kan ju (inom rimliga gränser) programmera in den karaktär du önska förstärka, tror inte KCR klarar det.Rätt varvtal löser det mesta, men det blir ändå en KCR idag.
Varför? Svar: Måste testa.
Återkommer med åsikt om resultatet senare.
Men jag förväntar mig en piggare motor upp till 2500 varv, det är där behovet ligger.
Varvar idag aldrig över 3000 varv och marchar mellan 2000- 2200. Segdrar aldrig, finns ingen anledning då ovan körstil ger bäst ekonomi och trevnad i mitt fall.
Sorry, såg sen att tråden rör sig om BSR.
Exakt!Man kan misstänka att en del med manuell vx-låda kör sin husbil som sin personbil, denna kombo med högt vridmoment tungt fordon samt för hög växel frestar på transmissionen onödigt hårt.
Jo så är det nog. Men bilen står på service nu så jag tänkte prova KCR. De har ju kampanj och 30 dagar prova på.Om vi återgår till optimering, ifall du vill ha en speciell karaktär <2500v/m så skulle jag istället anlita en verkstad som är duktiga på att optimera, de kan ju (inom rimliga gränser) programmera in den karaktär du önska förstärka, tror inte KCR klarar det.
Då har jag varit ute och kört en sväng i helgen. Vad tycker jag då?Jo så är det nog. Men bilen står på service nu så jag tänkte prova KCR. De har ju kampanj och 30 dagar prova på.
Som sagt finns det inget egentligt behov. Det rullar på bra och det går att växla ner.
Men det kan ju va kul att testa och se om det är värt pengarna. Så jag återkommer med en rapport så småningom.
Det vet du inte om du inte loggat/antecknat tankad volym och jämfört med körda kilometer, samt dessförinnan kontrollerat att km mätaren visar korrekt.Som sagt, BSR-optimeringen har gjort nytta.
Samma resa förra året, samma vägar utan optimering. Då låg förbrukningen på 11.1l/100 km.Det vet du inte om du inte loggat/antecknat tankad volym och jämfört med körda kilometer, samt dessförinnan kontrollerat att km mätaren visar korrekt.
Det var kul att läsa har själv nyligen optimerat bilen men ännu ej provat. Ska ner i Europa framöver ska verkligen bli intressant att se om man märker någon skillnad.Nu har vi anlänt till vår slutdestination på Krk i Kroatien. För ett år sedan gjorde vi samma resa utan optimering. Då låg bränsleförbrukningen på 11,1l/100km. Medelhastigheten var något lägre pga köer. I år hade vi inte en enda kö på vägen. Jag är positivt överraskad av vad BSR-optimeringen utöver att bilen blev mer lättkörd. Så nöjd
Där var jag förra året och fick ett väldigt bra bemötande.Hej
Jag har en Frankia som är byggd på ett Mercedes chassi med en V6 diesel på 184 hk.
Var och besökte Thomas o Jessika och deras företag TM Chiptuning på Tjörn för någon vecka sedan.
Vilken otroligt fin verkstad dom hade. Efter lite uppkoppling och kontroll av motorn var det dags att ladda in ny programvara i databoxen.
Därefter en ny kontroll och borttagning av felkoder som dyker upp när man gör detta. Detta tog inte mer än ca 30 minuter.
Hur blev då resultatet?
184 hk till 224 hk och 400 nm till 480 nm
Det blev en helt ny bil att köra vilket var det viktigaste. Automatlådan växlar på ett helt annat sätt och mycket lugnare och trevligare sätt än tidigare.
Man märker att det finns en hel del mer kraft än tidigare. Nu är det ännu roligare att köra husbil.
Nu återstår bara att se hur det påverkat bränsleförbrukningen, men det är lite tidigt att säga än. Men känslan är att den minskat.
Jag är i alla fall supernöjd. Skulle ha gjort detta för många år sedan.![]()
![]()
![]()
![]()
HejHej
Jag har en Frankia som är byggd på ett Mercedes chassi med en V6 diesel på 184 hk.
Var och besökte Thomas o Jessika och deras företag TM Chiptuning på Tjörn för någon vecka sedan.
Vilken otroligt fin verkstad dom hade. Efter lite uppkoppling och kontroll av motorn var det dags att ladda in ny programvara i databoxen.
Därefter en ny kontroll och borttagning av felkoder som dyker upp när man gör detta. Detta tog inte mer än ca 30 minuter.
Hur blev då resultatet?
184 hk till 224 hk och 400 nm till 480 nm
Det blev en helt ny bil att köra vilket var det viktigaste. Automatlådan växlar på ett helt annat sätt och mycket lugnare och trevligare sätt än tidigare.
Man märker att det finns en hel del mer kraft än tidigare. Nu är det ännu roligare att köra husbil.
Nu återstår bara att se hur det påverkat bränsleförbrukningen, men det är lite tidigt att säga än. Men känslan är att den minskat.
Jag är i alla fall supernöjd. Skulle ha gjort detta för många år sedan.![]()
![]()
![]()
![]()