Christer61
HBK Medlem
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Är det samma låda i alla effektklasser på den motorn?Notera att växellådan är konstruerad för max 400Nm vridmoment, och att det har förekommit en del problem med den i samband med 3,0L motorn i originalskick!
Jag har Fiat multijet 3.0 på 177 hk och upplever att den är råstark och inget behov av trim. T.ex backen över hallandsåsen kör den på 5:an i 100 utan problem och det finns mer att ge...Jag har samma erfarenhet med 3,0 Fiat MultiJet 4,2 ton
Märks någon bränslebesparing?Jag har BSR fungerar utmärkt,bilen blir piggare framförallt bättre vridmoment, men räkna inte med någon jättestor skillnad.
Nej, det krävs fortfarande lika många hästkrafter för att driva bilen, har aldrig märkt någon skillnad på mina bilar när det gäller förbrukning.Märks någon bränslebesparing?
Ja precis. Men läser man reklamen så säger man höjd effekt och moment samtidigt med minskad förbrukning, har svårt att få ihop det jag...Högre effekt fås till största delen av mer insprutat bränsle i cylindrarna på en dieselmotor.
Hur en effekt höjning skulle ge en sänkning av förbrukningen säger ju emot sig själv....
I praktiken lär det bli försvinnande kort stäcka per säsong där motorn inte orkar före trimning, men orkar efter.Deb minskning av bränsleförbrukning man kan få är att genom höjning av effekt och vridmoment ges möjlighet att köra på högre växel
Högre växel ger bättre verkningsgrad
Bäckis 1843, om jag fattade rätt så har du inte optimerat din husbil än?Högre växel ger inte alltid bättre verkningsgrad.
På mina senaste bilar har automatlådan även gått att växla manuellt.
Eftersom jag kör så mycket, över 5 000mil per år, så blir det mycket experimenterande om man kan slå automatens växlingar kontra förbrukning.
Nuvarande bil har 8-växlad automat (inte dsg) och jag kan tycka att det ibland är onödigt att den ligger kvar på 7:an på landsväg och då lägger jag i 8:an manuellt.
Då borde förbrukningen minska, eller??
Nej, den ökar.
Jag har inte lyckats slå automatens förbrukning....
Orsaken är att växel 8 har sämre verkningsgrad vs växel 7Högre växel ger inte alltid bättre verkningsgrad.
På mina senaste bilar har automatlådan även gått att växla manuellt.
Eftersom jag kör så mycket, över 5 000mil per år, så blir det mycket experimenterande om man kan slå automatens växlingar kontra förbrukning.
Nuvarande bil har 8-växlad automat (inte dsg) och jag kan tycka att det ibland är onödigt att den ligger kvar på 7:an på landsväg och då lägger jag i 8:an manuellt.
Då borde förbrukningen minska, eller??
Nej, den ökar.
Jag har inte lyckats slå automatens förbrukning....