Christer61
HBK Medlem
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Exakt. Ihop med det varvtalet.Orsaken är att växel 8 har sämre verkningsgrad vs växel 7
Exakt, min nuvarande Daily driver, en Vito cdi119 2,2-motor 4x4 2015.Exakt. Ihop med det varvtalet.
Det jag ville peka på att en högre växel betyder inte alltid att verkningsgraden förbättras.
Nej.Bäckis 1843, om jag fattade rätt så har du inte optimerat din husbil än?
Nej.
Men eftersom jag har två bsr-programmeringsenheter liggande efter tidigare bilar lutar det nog åt att beställa en sådan.
Har dock funderat lite på behovet.
Trots "bara" 130hk så är det lätt att ligga å finåka i 120 på motorvägen och det är sällan man behöver växla ner.
Omkörning är lite segare dock är det knappast något som nyttjas på den bilen....
Ja i normalfallet när jag åker någonstans med tjänstebilen (mycket pigg) så börjar resan att man ligger minus 5km/h sedan tycker man det går för sakta och man ökar till plus 5 sedan vaknar övrig trafik och man blir omkörd av nästan alla.Det kan vara rätt avstressande att bara ta det lugnt med husbilen, är man van att köra pigga fordon, är det lätt att ramla in i samma beteende
med husbilen, men eftersom det inte känns särskilt givande att hetsa med den, är det bara att koppla av och glida med!![]()
Ja i normalfallet när jag åker någonstans med tjänstebilen (mycket pigg) så börjar resan att man ligger minus 5km/h sedan tycker man det går för sakta och man ökar till plus 5 sedan vaknar övrig trafik och man blir omkörd av nästan alla.
Efter en stund ligger man själv på +30km/h.
I husbilen tar den fartökningen bara längre tid.....
Det är inte farten jag vill åt. Det är det ökade vridmomentet när det bär av på småvägar genom Österrike och Slovenien. Tung husbil får ju bara köra 70-80 km/tim i dom länderna.Den reflexen har jag i stort sett lyckats vänja mej av med när jag kör husbil. Husbilar är ändå, hur trimmade de än är,
ganska patetiskt tröga, så det är ingen ide' att lägga ansträngning på att försöka köra undan.
Sedan försöker vi av princip att undvika motorvägar och större vägar och då blir det ju ännu mindre intressant att köra
fort med husbil.
Det är inte farten jag vill åt. Det är det ökade vridmomentet när det bär av på småvägar genom Österrike och Slovenien. Tung husbil får ju bara köra 70-80 km/tim i dom länderna.
Ja vi undviker också motorvägar i möjligaste mån.Den reflexen har jag i stort sett lyckats vänja mej av med när jag kör husbil. Husbilar är ändå, hur trimmade de än är,
ganska patetiskt tröga, så det är ingen ide' att lägga ansträngning på att försöka köra undan.
Sedan försöker vi av princip att undvika motorvägar och större vägar och då blir det ju ännu mindre intressant att köra
fort med husbil.
Att ligga på 2000-2200v/m med max last kallar iallafall jag för att "segdra", fordonets vikt spelar så klart även en roll.Rätt varvtal löser det mesta, men det blir ändå en KCR idag.
Varför? Svar: Måste testa.
Återkommer med åsikt om resultatet senare.
Men jag förväntar mig en piggare motor upp till 2500 varv, det är där behovet ligger.
Varvar idag aldrig över 3000 varv och marchar mellan 2000- 2200. Segdrar aldrig, finns ingen anledning då ovan körstil ger bäst ekonomi och trevnad i mitt fall.
Sorry, såg sen att tråden rör sig om BSR.
Med risk för att ge mig in i diskussion måste jag ändå ställa frågan. Kan du utveckla ditt påstående?Att ligga på 2000-2200v/m med max last kallar iallafall jag för att "segdra", fordonets vikt spelar så klart även en roll.
"Segdra" är för mej att accelerera eller försöka bibehålla en fart I uppförslut eller ev. kraftig motvind, på för hög växel.Med risk för att ge mig in i diskussion måste jag ändå ställa frågan. Kan du utveckla ditt påstående?
Du kan ju ha en vikt på 4,5 ton och ligga på 2000 varv på plan mark eller utförsbacke. Kallar du fortfarande det för segdra?
Varvtal måste ju ställas i relation till faktiskt förhållande.
I mitt fall fungerar det för det mesta alldeles utmärkt med de varvtal jag uppgett. Vridmoment börjar ju vid 1800 så det stämmer rätt bra. Om jag nu inte skall söderut på Hallandsåsen. Uppför![]()
Exakt, jag måste ha fullgas i uppförsbackar ifall jag vill bibehålla farten 80-90km/h, då växlar den ner en växel till 4'an och jag ligger då på typ max.varv 3800v/m.Max vridmoment får man bara vid "fullgas" på respektive varvtal.
Om man är rädd för fullgas runt max vridmoment, varför då ha en trimmad motor*? (Box/tuning)
Ok, så vi ska jämföra 3,5 ton 130hk med 6 ton 157 hk. Låter det rimligt?Exakt, jag måste ha fullgas i uppförsbackar ifall jag vill bibehålla farten 80-90km/h, då växlar den ner en växel till 4'an och jag ligger då på typ max.varv 3800v/m.
Otrimmad 157hk/6ton.
För att man kan.Max vridmoment får man bara vid "fullgas" på respektive varvtal.
Om man är rädd för fullgas runt max vridmoment, varför då ha en trimmad motor*? (Box/tuning)
Jag läste ditt inlägg som att du inte var rädd att använda ditt vridmoment, sorry för att jag missolkade dig.För att jag kan.
Det klart man kan jämföra olika fordon, t.ex husbilar.Ok, så vi ska jämföra 3,5 ton 130hk med 6 ton 157 hk. Låter det rimligt?