• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Hej. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av BSR motoroptimering? Är det värt pengarna? Bilen ska tydligen bli lite mer lättkörd./ Christer
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det klart man kan jämföra olika fordon, t.ex husbilar.
rimligt eller ej, (?)
vi diskuterade "segdra", vilket då oftast kräver en manuell växellåda.
Man kan misstänka att en del med manuell vx-låda kör sin husbil som sin personbil, denna kombo med högt vridmoment tungt fordon samt för hög växel frestar på transmissionen onödigt hårt.
Japp, där håller jag med dig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Rätt varvtal löser det mesta, men det blir ändå en KCR idag.
Varför? Svar: Måste testa.
Återkommer med åsikt om resultatet senare.
Men jag förväntar mig en piggare motor upp till 2500 varv, det är där behovet ligger.
Varvar idag aldrig över 3000 varv och marchar mellan 2000- 2200. Segdrar aldrig, finns ingen anledning då ovan körstil ger bäst ekonomi och trevnad i mitt fall.

Sorry, såg sen att tråden rör sig om BSR.
Om vi återgår till optimering, ifall du vill ha en speciell karaktär <2500v/m så skulle jag istället anlita en verkstad som är duktiga på att optimera, de kan ju (inom rimliga gränser) programmera in den karaktär du önska förstärka, tror inte KCR klarar det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man kan misstänka att en del med manuell vx-låda kör sin husbil som sin personbil, denna kombo med högt vridmoment tungt fordon samt för hög växel frestar på transmissionen onödigt hårt.
Exakt!
Om man redan nu inte kör med pelle i bott för att skona bilen, då kommer ett ökat vridmoment genom tuning/box inte att göra något annat än att ytterligare öka belastningen på drivlinan, om man vågar gasa.

Belastningen på drivlinan har inget med gaspedalens läge att göra, det är det utveklade vridmomentet på vevaxeln som räknas.
Exempel: Med trim har man xx Nm vrid med låt säga 60% gaspådrag, med original har man xx Nm vrid vid 85% gaspådrag.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Om vi återgår till optimering, ifall du vill ha en speciell karaktär <2500v/m så skulle jag istället anlita en verkstad som är duktiga på att optimera, de kan ju (inom rimliga gränser) programmera in den karaktär du önska förstärka, tror inte KCR klarar det.
Jo så är det nog. Men bilen står på service nu så jag tänkte prova KCR. De har ju kampanj och 30 dagar prova på.
Som sagt finns det inget egentligt behov. Det rullar på bra och det går att växla ner.
Men det kan ju va kul att testa och se om det är värt pengarna. Så jag återkommer med en rapport så småningom.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jo så är det nog. Men bilen står på service nu så jag tänkte prova KCR. De har ju kampanj och 30 dagar prova på.
Som sagt finns det inget egentligt behov. Det rullar på bra och det går att växla ner.
Men det kan ju va kul att testa och se om det är värt pengarna. Så jag återkommer med en rapport så småningom.
Då har jag varit ute och kört en sväng i helgen. Vad tycker jag då?
Jo den boxen kommer jag inte att lämna tillbaka.
Det blev en helt annan gång i motorn och ska man vara ärlig så borde det vara så original.
Någon racer blev det inte men motorn blev mer harmoniskt om kan utrycker det så. Piggare och bredare register.
I det stora hela precis vad jag förväntade mig.
Och det skulle förvåna mig om förbrukningen inte minskar med ca: 1 dl / milen. Vi får se vid säsongens slut.
Är det värt pengarna? Jag tycker det, och med tanke på vad bilen den sitter i kostar så är det en piss i Missi,,, hur många s är det nu?
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Nu har vi anlänt till vår slutdestination på Krk i Kroatien. För ett år sedan gjorde vi samma resa utan optimering. Då låg bränsleförbrukningen på 11,1l/100km. Medelhastigheten var något lägre pga köer. I år hade vi inte en enda kö på vägen. Jag är positivt överraskad av vad BSR-optimeringen utöver att bilen blev mer lättkörd. Så nöjd
 

Bilagor

  • B3B9C8A8-F66B-47AC-A0BC-25A2A3C07816.jpeg
    B3B9C8A8-F66B-47AC-A0BC-25A2A3C07816.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 162
  • 6B670455-6131-48FF-912F-6516E51B7328.jpeg
    6B670455-6131-48FF-912F-6516E51B7328.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 161
  • 71ED6D58-1577-4C89-8167-4F49F456087C.jpeg
    71ED6D58-1577-4C89-8167-4F49F456087C.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 161

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Hemma igen då efter en underbar 3-veckors semester i Kroatien☀️☀️☀️ Satt precis o kollade Diesel notorna. Stannade på 8399 skr. Milkostnaden då blev 19,15 kr/ mil. Och vi har inte förbrukat en enda liter svensk blaskdiesel. Som sagt, BSR-optimeringen har gjort nytta.
 

Bilagor

  • 910FD24D-0007-4E4B-B8DC-062AA368ECCE.jpeg
    910FD24D-0007-4E4B-B8DC-062AA368ECCE.jpeg
    987 KB · Visningar: 23
  • 2B647DE8-DEC6-41F4-9596-602FADE01721.jpeg
    2B647DE8-DEC6-41F4-9596-602FADE01721.jpeg
    1.003,1 KB · Visningar: 23
  • 12FD4D62-8B0B-4475-BF73-C2C4013B7819.jpeg
    12FD4D62-8B0B-4475-BF73-C2C4013B7819.jpeg
    1.015,5 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Samma erfarenhet som jag skrivit om tidigare. Håller man sig under 85-90km/h så går det att köra under 1 l/mil gick aldrig innan. Därefter ingen skillnad om man ökar hastigheten dock ökar nog medelhastigheten något eftersom det är bra vrid. Kört ned mot 0,8 med tysk diesel på småvägar men då går det i 60-80km/h
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Jag har en Frankia som är byggd på ett Mercedes chassi med en V6 diesel på 184 hk.
Var och besökte Thomas o Jessika och deras företag TM Chiptuning på Tjörn för någon vecka sedan.

Vilken otroligt fin verkstad dom hade. Efter lite uppkoppling och kontroll av motorn var det dags att ladda in ny programvara i databoxen.
Därefter en ny kontroll och borttagning av felkoder som dyker upp när man gör detta. Detta tog inte mer än ca 30 minuter.

Hur blev då resultatet?
184 hk till 224 hk och 400 nm till 480 nm

Det blev en helt ny bil att köra vilket var det viktigaste. Automatlådan växlar på ett helt annat sätt och mycket lugnare och trevligare sätt än tidigare.
Man märker att det finns en hel del mer kraft än tidigare. Nu är det ännu roligare att köra husbil.
Nu återstår bara att se hur det påverkat bränsleförbrukningen, men det är lite tidigt att säga än. Men känslan är att den minskat.

Jag är i alla fall supernöjd. Skulle ha gjort detta för många år sedan. :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Nu har vi anlänt till vår slutdestination på Krk i Kroatien. För ett år sedan gjorde vi samma resa utan optimering. Då låg bränsleförbrukningen på 11,1l/100km. Medelhastigheten var något lägre pga köer. I år hade vi inte en enda kö på vägen. Jag är positivt överraskad av vad BSR-optimeringen utöver att bilen blev mer lättkörd. Så nöjd
Det var kul att läsa har själv nyligen optimerat bilen men ännu ej provat. Ska ner i Europa framöver ska verkligen bli intressant att se om man märker någon skillnad.
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Hej

Jag har en Frankia som är byggd på ett Mercedes chassi med en V6 diesel på 184 hk.
Var och besökte Thomas o Jessika och deras företag TM Chiptuning på Tjörn för någon vecka sedan.

Vilken otroligt fin verkstad dom hade. Efter lite uppkoppling och kontroll av motorn var det dags att ladda in ny programvara i databoxen.
Därefter en ny kontroll och borttagning av felkoder som dyker upp när man gör detta. Detta tog inte mer än ca 30 minuter.

Hur blev då resultatet?
184 hk till 224 hk och 400 nm till 480 nm

Det blev en helt ny bil att köra vilket var det viktigaste. Automatlådan växlar på ett helt annat sätt och mycket lugnare och trevligare sätt än tidigare.
Man märker att det finns en hel del mer kraft än tidigare. Nu är det ännu roligare att köra husbil.
Nu återstår bara att se hur det påverkat bränsleförbrukningen, men det är lite tidigt att säga än. Men känslan är att den minskat.

Jag är i alla fall supernöjd. Skulle ha gjort detta för många år sedan. :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
Där var jag förra året och fick ett väldigt bra bemötande.
Blev tillfrågad vad jag förväntade mig av besöket (relevant) och jag önskade mer kraft för att förhoppningsvis få en trevligare körning.
Hade inga förhoppningar om att detta skulle leda till minskad bränsleförbrukning dock som jag sa till Thomas.
Nu drygt 1000 mil senare med kortare och längre resor kan jag konstatera att jag är grymt nöjd med känslan, som sagt ovan: lugnt och trevligt.
Alla diskussioner om sänkt förbrukning med optimering och boxar kan fortgå i oändlighet men jag ser att mitt körsätt påverkar mer än vad jag kan ge optimeringen cred för. Upplever man en sänkt förbrukning så är det bara att gratulera :)

Må gött
Jan-Åke
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag har visserligen en VW Transporter, alltså en lättare bil, men har motoroptimerat med BSR. Funkar utmärkt. Hänger med i trafikrytmen som en vanlig personbil och en hel del extra kraft när jag önskar det. Jag noterar körsträcka per tankning och kan konstatera att bränsleförbrukningen har minskat. Känns bra nu när dieseln blivit dyrare även om det i sig inte känns bra att dieseln blivit dyrare. Jag ska även kunna lita på förbrukningen enligt mätaren i bilen, eftersom mjukvarutrim (som BSR) till skillnad från hårdvarutrim (en fast box) inte påverkar bilens mätare. Även bilen säger lägre förbrukning.

För att tanka över de nya BSR-styrparametrarna till bilens huvuddator krävs en dosa som man antingen köper eller hyr från BSR. Steg 1 är att tanka över befintliga data från bilen, så att man vid behov kan återställa. I steg 2 tankar man över de nya inställningarna till bilen. Det går inte blixtsnabbt men funkar i övrigt bra. All data i dosan förs över till datorn när jag kopplar ihop dem, vill jag minnas. Installerade för 1,5 år sedan och har inte behövt göra något mer sedan dess. Det märks inget på kontrollbesiktningen eller på service hos VW.

Om bilen/motorn är ny kan det komma uppdateringar av programvaran i bilens dator från tillverkaren. I så fall behöver man tillgång till en dosa så att man kan tanka över (de nya) BSR-inställningarna till den nya programvaran i bilen. Och för detta behöver man ett abonnemang för en viss kostnad per år. Min bil är från 2010 så efter det första året har jag inte förlängt abonnemanget. Det kommer troligtvis inte längre några nya uppdateringar av programvaran från VW eller från BSR. Efter några år har abonnemangskostnaden dessutom ätit upp priset av en helt ny BSR-trim.
 

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
Hej

Jag har en Frankia som är byggd på ett Mercedes chassi med en V6 diesel på 184 hk.
Var och besökte Thomas o Jessika och deras företag TM Chiptuning på Tjörn för någon vecka sedan.

Vilken otroligt fin verkstad dom hade. Efter lite uppkoppling och kontroll av motorn var det dags att ladda in ny programvara i databoxen.
Därefter en ny kontroll och borttagning av felkoder som dyker upp när man gör detta. Detta tog inte mer än ca 30 minuter.

Hur blev då resultatet?
184 hk till 224 hk och 400 nm till 480 nm

Det blev en helt ny bil att köra vilket var det viktigaste. Automatlådan växlar på ett helt annat sätt och mycket lugnare och trevligare sätt än tidigare.
Man märker att det finns en hel del mer kraft än tidigare. Nu är det ännu roligare att köra husbil.
Nu återstår bara att se hur det påverkat bränsleförbrukningen, men det är lite tidigt att säga än. Men känslan är att den minskat.

Jag är i alla fall supernöjd. Skulle ha gjort detta för många år sedan. :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
Hej
Hur har installationen påverkats bränsleförbrukningen ? Är väldigt nyfiken !!
 
Toppen