Chippen
HBK Medlem
Jag tror i alla fall inte att den här tråden kommer sluta bra. Men vad jag hoppas att jag får fel.
Jag håller tummarna för BoEr.
Jag hade fel.
Skönt att det viktigaste är löst.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag tror i alla fall inte att den här tråden kommer sluta bra. Men vad jag hoppas att jag får fel.
Jag håller tummarna för BoEr.
.....eller att det är en rutinerad mekaniker som gör jobbet, har varit med om att en elev på en gymnasieskola som inte var färdigutbildad fick hålla på med min bil det var en märkesverkstad och de nekade mej att få gå in i hallen och se på, eleven gick på samma skola som jag för länge sedan jobbat på.
Hör ni, håll er till trådens ämne, please
Märkesverkstäder har säkert remspänningsinstrument, men inte säkert de använder det tar ju tid. Det är en av orsakerna att man byter vattenpumpen eftersom en ny rem frestar på lagren och inte helt ovanligt att den går sönder kort efter byte av rem.
Hör ni, håll er till trådens ämne, please
Jag vet bara att motorn varit nedplockad och som jag fattade det flyttad till ett lab för test/motoranalys som skulle ta 6 tim, kanske i testbänk? Jag har även bilder uppifrån där man plockat av topplocket, man ser kamaxel, ventil- och cylinderhål. Jag tycker också att det ser ut som märken på kolven, ventiler i ogynnsamt läge vid brottet?Jag har funderat lite på att det inte var någon olja på stickan i omedelbart samband med haveriet, min uppfattning är att stickan alltid är nedsänkt i oljan, kan det vara så att det finns något annat skäl till remhaveriet ? är det någon som provat att vrida runt motorn för hand ? En liten fundering bara.