• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri i Italien

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har nu begärt av LF utlandsjour att få tillgång till/kopia av den itelienska verkstadens utlåtande/resultat av felletning/motoranalys - felet, följdfel, och kanske diagnos på varför kamremmen brustit (efter knappt ett år (byte 22 okt 2018, crash 11 okt 2019). Återkommer ...
 
F

F.d. 22252

Guest
Det kan handla om en felaktig montering av remmen, alla remmar slits och det är därför spännrullen/rullarna finns som ska fungera så att det blir rätt anliggning mot kuggarna. Det finns verktyg för denna inställning som ska justeras till fabrikantens rekommendation, är detta felaktigt utfört eller remspänningen inte fungerar, man inte bytt spännrullar av någon orsak kan förslitningen av kamremmen gå fort. Underligt nog är det ofta den går sönder vid start eller lågfart förmodligen är belastningen störst då.
 
F

F.d. 22252

Guest
Absolut kan det röra sej om materialfel, rullarna måste ju tåla en del tryck och snurra med höga varv eftersom det blir en utväxling, det sitter ju kullager och knappast SKF.
På volvo blev man tvugna att byta ett lager i växellådan som var av dålig kvalitet och ersätta med skf s.k. seriefel men det är många år sedan men sånt händer hela tiden. När man beställer delar från Autodoc i tyskland så kan man välja mellan många olika märken och prislägen, själv försöker jag att ta ett känt märke vilket jag gjort de gånger jag köpt kamrem men inte säkert verkstaden gör det. Man kan välja att köpa endast kamrem och byta den eller att köpa ett set där även de andra slitagedelarna ingår, enbart remmen är relativt billig nästan all kostnad är arbete och arbetet blir ju väsentligt mindre om man bara ska kränga på en rem. Man kan inte lita på att en märkesverkstad sätter dit originaldelar eller att det är en rutinerad mekaniker som gör jobbet, har varit med om att en elev på en gymnasieskola som inte var färdigutbildad fick hålla på med min bil det var en märkesverkstad och de nekade mej att få gå in i hallen och se på, eleven gick på samma skola som jag för länge sedan jobbat på.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
.....eller att det är en rutinerad mekaniker som gör jobbet, har varit med om att en elev på en gymnasieskola som inte var färdigutbildad fick hålla på med min bil det var en märkesverkstad och de nekade mej att få gå in i hallen och se på, eleven gick på samma skola som jag för länge sedan jobbat på.

Precis så är det! Jag bävar alltid när jag ska lämna in bilen eller husbilen på service, önskar att man alltid hade samma mekaniker som man litade på, funkar tyvärr inte så på större märkesverkstäder.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är så det ser ut inte bara när man lämnar bilen även när man går till läkare ny varje gång har man tur slipper man elev ? så är det med det mesta idag titta på äldrevården ? aldrig samma mekaniker ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Märkesverkstäder har säkert remspänningsinstrument, men inte säkert de använder det tar ju tid. Det är en av orsakerna att man byter vattenpumpen eftersom en ny rem frestar på lagren och inte helt ovanligt att den går sönder kort efter byte av rem.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Jag har funderat lite på att det inte var någon olja på stickan i omedelbart samband med haveriet, min uppfattning är att stickan alltid är nedsänkt i oljan, kan det vara så att det finns något annat skäl till remhaveriet ? är det någon som provat att vrida runt motorn för hand ? En liten fundering bara.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Märkesverkstäder har säkert remspänningsinstrument, men inte säkert de använder det tar ju tid. Det är en av orsakerna att man byter vattenpumpen eftersom en ny rem frestar på lagren och inte helt ovanligt att den går sönder kort efter byte av rem.

Nu blandar du väl ihop kamremmen med aggregatremmen, på de flesta motorer drivs ju inte vattenpumpen av kamremmen?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har funderat lite på att det inte var någon olja på stickan i omedelbart samband med haveriet, min uppfattning är att stickan alltid är nedsänkt i oljan, kan det vara så att det finns något annat skäl till remhaveriet ? är det någon som provat att vrida runt motorn för hand ? En liten fundering bara.
Jag vet bara att motorn varit nedplockad och som jag fattade det flyttad till ett lab för test/motoranalys som skulle ta 6 tim, kanske i testbänk? Jag har även bilder uppifrån där man plockat av topplocket, man ser kamaxel, ventil- och cylinderhål. Jag tycker också att det ser ut som märken på kolven, ventiler i ogynnsamt läge vid brottet?

Jag vet även att reparationen går lös på närmare 80 tkr (7000 €, enligt verkstadsofferten).
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är alltid ogynnsamt läge vid kamremsbrott på en dieselmotor bästa vore nog ett motorbyte det kan ju bli dolda fel som dyker upp efter reparationen, och som det verkar skulle väl det knappast bli dyrare?
Det är inte ens säkert att det är ett brott räcker att remmen kuggat över pga felaktig remspänning. Jo ventilerna kröks ju och hamnar mellan topplocket och kolvarna kan skada kolvar och lagringar, ventilstyrningarna i topplocket är säkert också skadade på de ventiler som är inblandade. Om det inte varit tillräckligt med olja skulle man se skärskador i cylindrarna eller nedgågna ramlager vid undersökningen. Och knappast de ventilskador som beskrivs.
Tror man bytt topplock komplett och satt ihop den och provkör i bänk innan återmontering.
En motorförsäkring har man just för att komma skadelös från en sådan händelse.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om jag inte minns fel var det någon mekaniker här på forumet som gått "kursen" som visade hur Fiat löst problemet med timingfel och krökta ventiler i nyare motorer. Kamaxlarna ligger inte direkt över ventilerna utan det är en vipparm emellan som har brottsanvisning inbakat. Alltså är det tänkt att vipparmarna bryts istället för ventiler och kolvskador. Sen om det funkar i verkligheten vet jag inget om!
 
Toppen