Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2023 samt nu även 2024.
Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tittade på den länken och lät Google översätta sidan. Blev väl sådärKanske kan denna sidan vara till lite hjälp:
ITALIAN/ENGLISH DICTIONARY
....Jag har nu skickat in en kopia av fakturan på kamremsbyte (plus olja, oljefilter mm). På den står att man "inte bytt vattenpump på kundens begäran". Vilket även verkstaden rekommenderade eftersom bilen inte hade gått särskilt långt i mil räknat. Så jag hoppas att de inte griper det halmstrået också. Vad tror ni, skulle det kunna ha något samband, något de kan använda emot mej?....
Tisdag 22 oktober
De/LF har redan försökt "oaktsamhetsvarianten", att jag inte följt fabrikantens anvisningar ett byta kamrem i tid. Med beskedet att jag skulle behöva betala 20% av motorreparationen plus självrisken. Utan att ens höra med mej, eller kolla upp servicehäftet/-boken. Brevet jag fick igår på flygplatsen i Rom på väg att flygas hem:
Visa bilaga 181507
Jag skickade tre sura mail från flygplatsen där jag frågade hur i 17 de kan ta ett sådant beslut utan att kontakta mej eller verkstan (serviceboken). Och ringde direkt i morse till handläggaren. "Nej, jag har inte fått dina mail. Systemet ligger nere." Plus "Detta var generellt, dessa regler följer vi alltid i sådana här ärenden. Det är inget beslut. Så skicka in kopian på fakturan från verkstaden som fixade kamremsbytet, då gäller inte de 20%-en". Detta trots att det klart och tydligt står att man beslutat så. Tjosan. Jag betvivlar t o m att systemet låg nere, förtroende noll.
Jag har nu skickat in en kopia av fakturan på kamremsbyte (plus olja, oljefilter mm). På den står att man "inte bytt vattenpump på kundens begäran". Vilket även verkstaden rekommenderade eftersom bilen inte hade gått särskilt långt i mil räknat. Så jag hoppas att de inte griper det halmstrået också. Vad tror ni, skulle det kunna ha något samband, något de kan använda emot mej?
Hoppas verkstaden är korrekt och ärlig. Det har inte sagts något alls om skada på vattenpumpen. Men jag har tappat allt förtroende för LF:s skadekontor vid det här laget.
Det är inte bara skurna lager i vattenpumpen som kan orsaka kamremshaveri. Jag vet av egen erfarenhet att ett mindre läckage vid vattenpumpens axel kan göra att remmen blir sladdrig och kuggar över. Givetvis under förutsättning att glykolvattnet hamnar på remmen.Begär att verkstaden kontrollerar vattenpumpen på din bil. Snurrar remhjulet lätt är det inget fel på lagret i den. Således är det tekniskt omöjligt att vattenpumpen kan vara orsak till kammremshaveri (för det krävs skuret lager).
// Niklas
Det är inte bara skurna lager i vattenpumpen som kan orsaka kamremshaveri. Jag vet av egen erfarenhet att ett mindre läckage vid vattenpumpens axel kan göra att remmen blir sladdrig och kuggar över. Givetvis under förutsättning att glykolvattnet hamnar på remmen.
Men byteskravet omfattar väl bara remmen övriga delar är väl valfritt så det kan nog inte LF hänga upp sig på.
Tisdag 22 oktober
De/LF har redan försökt "oaktsamhetsvarianten", att jag inte följt fabrikantens anvisningar ett byta kamrem i tid. Med beskedet att jag skulle behöva betala 20% av motorreparationen plus självrisken. Utan att ens höra med mej, eller kolla upp servicehäftet/-boken. Brevet jag fick igår på flygplatsen i Rom på väg att flygas hem:
Visa bilaga 181507
Jag skickade tre sura mail från flygplatsen där jag frågade hur i 17 de kan ta ett sådant beslut utan att kontakta mej eller verkstan (serviceboken). Och ringde direkt i morse till handläggaren. "Nej, jag har inte fått dina mail. Systemet ligger nere." Plus "Detta var generellt, dessa regler följer vi alltid i sådana här ärenden. Det är inget beslut. Så skicka in kopian på fakturan från verkstaden som fixade kamremsbytet, då gäller inte de 20%-en". Detta trots att det klart och tydligt står att man beslutat så. Tjosan. Jag betvivlar t o m att systemet låg nere, förtroende noll.
Jag har nu skickat in en kopia av fakturan på kamremsbyte (plus olja, oljefilter mm). På den står att man "inte bytt vattenpump på kundens begäran". Vilket även verkstaden rekommenderade eftersom bilen inte hade gått särskilt långt i mil räknat. Så jag hoppas att de inte griper det halmstrået också. Vad tror ni, skulle det kunna ha något samband, något de kan använda emot mej?
Hoppas verkstaden är korrekt och ärlig. Det har inte sagts något alls om skada på vattenpumpen. Men jag har tappat allt förtroende för LF:s skadekontor vid det här laget.