• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.926
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag skulle nog beteckna det som en stel 4/5-länkad axel, med differentialen separat monterad, men någon De Dion är det inte. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag hade en Alfa 75 en gång i världen, den hade de dion eller kanske de dion-liknande bakvagn. Trevlig bil som man kunde åka på riktigt långa uppställ väldigt väldigt länge med. Det var kul på den tiden.:cool:

Skulle jag få en sån där livskris igen så kanske det blir att leta upp en fräsch 75:a och gulla lite med, eller varför inte bygga en kopia av en Lotus Seven, Det vore kul. Eller bejaka mina franska böjelser och leta fram en Citroen BX Gti, de är ganska coola fast de är fula, men det blir nog inte helt lätt att hitta en i bra skick.

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.926
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Alfa 75 och en lång rad andra alfor från den tiden har en riktig De Dionbakaxel, och som du skriver är dom riktigt kul att köra, inte minst den i min avatar! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.926
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jo den kopierades nog till viss del från Alfetta som var den första i raden med De Dion från Alfa Romeo. Det ryktas att prototyperna kördes med transaxeln från dessa bilar, sedan blev det ju Rem-Johan av dom. Kanske någon som var med på Volvo på den tiden som vet mera? :)
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Fast DeDionbakvagnen kom ju redan i Daf 66 som släpptes samma år som Alfettan om jag inte minns fel, så frågan är ju om holländarna hade nåt ihop med Alfa...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag var nära att elda upp en 343:a med B19 motor en gång för 20 år sen, jag skulle lossa oljefiltret och hade en sån där oljefilteravdragare med tre klor som nyper åt när man vrider på dem.
Glad i hågen vred jag loss filtret men en av klorna gick rätt in i mutter på generatorns pluspol... den fastnade mot muttern och det dumma med en sån filteravdragare är att när man vrider dem åt andra hållet så öppnar de sig bara och jag fick inte loss den.

Jag är inte helt säker men jag skulle tro att jag har världsrekord på sträckan smörjgrop till verktygsskåp och tillbaka till bilen för att lossa batterikabeln!

Hela verkstaden var rökfylld innan jag fått bort batteripolen och det blev en del extrajobb.
Jag har aldrig någonsin använt en sådan avdragare igen! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.926
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Fast DeDionbakvagnen kom ju redan i Daf 66 som släpptes samma år som Alfettan om jag inte minns fel, så frågan är ju om holländarna hade nåt ihop med Alfa...

Det tror jag inte är någon risk, Alfas bakvagn med transaxel kostade väl lika mycket som en hel Daf att tillverka, sedan är det mest principen som är lika, i övrigt finns det inga likheter. Bland annat hade Daf bladfjädrar och Alfan spiralfjädrar. Jag misstänker att Daf använde De Dionbakaxeln för att den kunde lämna plats för den ganska utrymmeskrävande remtransmissionen, inte för att ge en slö shoppingbil suveräna köregenskaper? :wink:
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nu förstår jag inte riktigt skillnaden?

Tittar på bilder på Alfa bakaxlar som tex denna.

Alfa6rear.jpg

Enda principiella skillnaden är att denna har enkla snett framåtriktade stag medan Hondan har dubbla, det undre rakt fram och det övre lite snett inåt.

De Dion-axel - Wikipedia

Nu vill jag inte på något sätt jämföra Honda med Alfa. Det är väl som att jämföra Äpplen med morot. Men det är en utmärkt bil för frugan att ta sig till jobbet i på vår tidvis oplogade skogsväg. Hittills 20 000 helt bekymmersfria mil. Inte ett verkstadsbesök förutom service då något kränghämmarstag bytts och bromsrör bak. Original batteri och original avgassystem.
Visst nu börjar det krypa lite rost. Kombon kladdig grusväg och saltade Sthlm motorvägar och automattvätt är väl inte optimal.

Och det kan ju göra det samma vad bakaxeln kallas. Nu har vi kommit lite i från ämnet känner jag.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Äh, det gör inte så mycket om vi svävar ut med lite tjöt nån gång ibland.
Det enda sätt som jag ser det att få tråden på banan igen är att jag tar tag i nåt och gör nåt vettigt! :D:D:D
Men det blir ingen Dedion på min sprinter....

Trevlig helg// Jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det blir inte mycket gjort nuförtiden, men det är kul att åka husbil! :)
Nånstans runt 30 nätter har vi varit ute och till helgen bär det av igen, sen får vi se hur det blir men utan värme i bilen så beror det lite på väder & vind.

HA! jag hittade bromsklossarna som hade gått upp i rök innan besiktningen, "Någon" hade gömt dem på en hylla i ett skåp bredvid min arbetsbänk på jobbet och bredvid dem låg spännarmen till drivremmen som jag hade tänkt ha med mig på semestern. :oops:

IMG_3496.JPG

Nu har jag tröttnat helt på mina extra svängbara gångjärn till bakdörrarna, de till högerdörren har trilskats sen jag satte dit dem och de var inte alls så bra som jag hade hoppats på.
Planen är att antingen byta ut allihopa till normala gångjärn, eller att flytta de vänstra gångjärnen (fungerar bra) till högerdörren och sätta vanliga gångjärn på vänsterdörren då drömmen om en utfällbar grill monterad på insidan av högerdörren lever kvar... ett tag till i varje fall! :D

Vägde bilen i Kristinehamn i söndags, 2840 vägde den den här gången mot 3000 Kg när jag vägde den sist. Den här vågen litar jag inte hundra på för den visade 100 kg innan vi körde upp på den och 120 kg efter vi kört av den. Men men,, siffrorna ser bra ut och jag ser ingen risk i att åka dit för överlast fast det kommer att komma till lite prylar under vintern. (hoppas jag) :cool:

mvh jocke

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vad har jag lyckats producera sen.... i början av Juli?
Inte mycket är nog svaret som passar in bäst här!

Jag lyckades ordna fram ett annat torkarställ eftersom torkarna gick lite sakta på min bil, men det var så tråkigt att plocka bort det från skrotbilen så jag har inte haft orken att ta tag i att slutföra jobbet.
En månad har det här legat på bänken...

DSC_2952.JPG

Med det här tempot kommer det att bli mycket att göra mot slutet, som vanligt!

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nej, det har inte hänt nåt egentligen men jag råkade köpa två solpaneler under kvällen och genast satte jag igång att fundera på en del saker.
Jag ska hämta dem i början av veckan och jag hoppas att dessa paneler kan bli nån slags "Launcher" så att jag kommer igång och sätter fart innan jag slår rot i soffan för gott. :sleep:
Två paneler blev det på 100 watt styck, två regulatorer skulle jag få också men jag har ju redan en mppt i min Dual så jag tänkte koppla in panelerna i den, enkelt och bra.

Så här tänker jag mig det hela:

Kopplingsschema dual+solpanelmm.jpg

Jag tror att jag ritat rätt men ser ni nåt konstigt så säg gärna till, det är bara en princip-skiss så jag har utelämnat en eller ett par säkringar.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jocke
Mycket trevligt och korrekt diagram - lätt att följa. :)

Jag undrar när det kommer att finnas några faktiska mätningar.
Då kan vi göra en C-tek Dual 250S VS total AGM.
Som rättvis sportsmän.
Teori eller säljarnas argument är dåliga och billiga rekommendationer för vad en enskild är bäst lämpad.

Solceller är klart optimalt på sommaren och motorn inte köras minst var fjärde dag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

I gamle dager med husvogner ble det brukt endel boosterladere for lading av vognens batteri fra bilen. Hovedsaklig ble dette brukt for å fjerne spenningsfallet i de for tynne ledningene som gikk via henger-kontakten.
Første utgave av Ctek 250 var en mdernisering av boosteren, men når en først hadde MPPT teknologi med løft av spenning og flersteg ladning inne så er det enkelt å legge på solar inngang også. Men omvendt en MPPT solarlader kan og benyttes via et rele som booster - nema problema.

Bredo sin løsning med AGM over det hele og tilstrekkelige kabler er klart en god løsning om en også får optimalisert bilens generator til rett spenning. Selv med litt for klen kabel mellom motor og bodel vil fungere, det vil gi prioritet til bilens batteri - men endespenningen avgjør etter en tid. Når bobatteri kommer opp i spenning så går strømmen ned og spenningsfallet reduseres. Ved 0 A strøm er og spenningsfallet over en motstand 0 V.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Ser bara en panel, hur skall dom kopplas,i serie el parallellt ?
Vad har du för program för att göra så fina illustrationer ?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jocke
Du kan testa om du behöver en brytare genom att mäta ström mellen de två nedersta anslutningar på D250S, när spänningsskillnaden är mer än ca. ½ -1½ volt precis efter att motorn har startat och bodelsbatterierne har urladdats mycket.
Om mer än 10 ampere, kan det vara fördelaktigt med brytar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

:) Bredo, vi får se om det kommer några mätdata i framtiden, jag har inte köpt någon tångampere-mätare ännu så jag har inga siffror att visa. Jag skulle gärna montera en Nasa-mätare också för att kunna övervaka batterierna på ett enkelt sätt.
Som det är nu så har jag bara mina praktiska erfarenheter och de visar mig att under sommarsemestern mestadels i Danmark så fungerade systemet utan bekymmer, vi hade alltid ström och de mil vi körde räckte för att ladda upp det vi tog ur batterierna.
Det jag senare har konstaterat efter en mindre resa i närområdet är att vi kör för lite för att hålla igång batterierna, vi tar av kapitalet men fyller på för lite ström. Jag har försökt räkna ut vår förbrukning och den ligger ungefär på ca 20-25 ampere per dygn, kylboxen tar den stora delen och resten är belysning och laddare till spel, pc, telefon.

Med andra ord så måste vi köra nästan 1,5 timme varje dag för att försöka fylla på det vi tar av batterierna och jag kan plocka ut 70 ampere (av totalt 140 ampere bodelsbatteri) och det fungerar under semestern men inte när vi gör mindre resor på en 4-5 dagar med minimala avstånd. Helgresor är inga problem om jag bara ser till att batterierna är laddade innan vi åker.

Jag skrev "råkade köpa solpanel" jo, det är så jag fungerar.. tillfället dök upp och priset passade och då är det bara att slå till! :D
Precis samma sak som när jag köpte min Dual, samma sak när jag köpte min 220-laddare... det var nog samma sak när jag köpte bilen också när jag tänker efter, när priset passar slår jag till. Ibland blir det bra och ibland blir det inte bra.

Jag skulle gärna köpa 3-4-5 Ultima yellow top och koppla som du har gjort Bredo, men jag vet inte om jag har plats för dem på ett bra sätt och jag vet säkert att jag inte har pengarna till dem och nu måste man ju kolla på hur det går för Knut och Lasse också. :)

Knut, jo jag har inte glömt den varianten från australien, en fråga jag ställt mig några gånger är om det inte skulle vara lika bra (eller bättre? billigare?) att istället för att köpa en Dual och ett smartpass helt enkelt köpa en Mppt som klarar 50 ampere och ett rejält relä och koppla ihop det.

Det finns många vägar att gå och jag känner att jag måste mäta mer för att ta reda på en mer exakt siffra på vår förbrukning för att slutgiltigt kunna bestämma åt vilket håll man ska gå, konvertera fullt ut med ctek, en flock AGM utan en massa extrasaker eller Lithium...

Affe, Jag kommer att koppla in panelerna paralellt. Det är det enda sättet med en Dual som regulator, för den tål inte att seriekoppla två 12 voltspaneler. Jag har för mig att den max får ta emot 22 volt.

Programmet jag ritar scheman i heter PicPick, det är ett gratis ritprogram och jag brukar "låna" en del bilder på internet som jag kopierar och klistrar in i picpick och när jag placerat ut bilderna och justerat storleken på dem så ritar jag in ledningarna. Det är en del jobb med det och inget går av sig själv men det blir ganska bra när man tränat ett par gånger.

Skulle du göra ett försök med Picpick så var noga med att läsa vad som står i rutorna under nedladdning och installation, jag lyckades få med en toolbar och en sökmotor första gången jag tog hem programmet och det var inte helt lyckat och skapade en del extrajobb. Det här är bra att läsa.

Tidigare hittade jag ett program som heter Smartdraw och det är ett underbart program att jobba med, det finns fina symboler och ledningarna dras automatiskt och det går som en dans att jobba med det.
Det finns gratis som trial och programmet fungerar i 4-5 dagar, sen måste man betala om man vill fortsätta och jag har inte kunnat motivera mig att lägga 197 dollar på det.

mvh jocke

edit, länken till picpick är borttagen efter att Alve fått problem.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jeg har finlest spec på endel MPPT regulatorer, og mange har ikke booster logikken - de løfter ikke spenningen og er dermed ubrukelige som erstatning for 250S. En må tydligvis krysssjekke data og spec flere ganger - av 10 regulatorer jeg sjekket data på i dag var det 8 som bare optimaliserte lasten på solpanelet og ingen ladning når innspenning er lavere enn batterispenningen. Fant dette mens jeg lette etter en regulator som jeg kunne bruke mot LiFePO batterier som har høy spenning til de er nesten tomme.

De BMPPT regulatorer jeg fant var alle maks 30A, men jeg har god tid skal ikke gjøre noe med bilen før i mai. Beste boks hittil er GSL Electronics : Battery Chargers - Battery Chargers 12V to 12V.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

:) Bredo, ........ Jag har försökt räkna ut vår förbrukning och den ligger ungefär på ca 20-25 ampere per dygn, kylboxen tar den stora delen och resten är belysning och laddare till spel, pc, telefon.
Med andra ord så måste vi köra nästan 1,5 timme varje dag för att försöka fylla på det vi tar av batterierna..........
mvh jocke
Ja Jocke impulsköp, jag har också en svaghet för - men jag har en kreativ gen :) - så nästan allt finner sin rätta och god användning.;)

Ja kanske skapar solceller up på din brist på ström i sommaren.

Men bara för att dra några jämförelser - och bara det.
Du har förmodligen ca. 220 Ah batterier totalt startbatteri och jag har 30% mer - 280 Ah AGM totalt*.

20 till 25 Ah eller 240-300 watt/h värje dag, i min skala en liten mängd - mina batterier kommer att hålla i ca. 10 dagar utan solceller.
laddningstid av 250 watt/h ca. 45 minuter
laddningstid för 1000 watt/h ca. 115 minuter
- Endast AGM med 72 A generator.

Nu kan alla sedan bedöma vad totala AGM kan göra skillnaden från dina beskrivningar av ström och laddning.

Om du Jocke, eller andra kommer att försöka AGM samtidigt som dina gamla batterier,
tror jag att med stor fördel kan placeras för Dual 250S och efter skiljareläet, så att de får maximal laddning och kopplas endast genom reläet när D + faller ut eller som batteribanken 1-2-1+2 med manuell brytar.
Låt inte de gamla batterierna förlänga AGM batteri laddning.
Da går det ochså mer fort för Duallen'.
Varför bry Dual 250S med AGM-batterier - de kan även själv, utan hjälp och inte ta ut stegen.

* Att sätta ihop alla batterier får inte vara för familjer, du tror.
Min erfarenhet är dock enkel start med > 200 Ah 10,5 - 11volt like bra som 80 Ah 12 volt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen