• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ett och annat projekt

Lev i nute Jocke, det går fort*... Hoppas vi hinner träffa dig innan du är "klar" med alla dina projekt : )

*enligt egen erfarenhet...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ett och annat projekt

Here we go again, en krånglande växellåda byts ut mot en annan som krånglat tidigare... Smart va? :D
Njae kanske inte men i vintras slutade växellådan att lägga i trean, den har alltid växlat hårt när trean ska i och det skulle inte förvåna mig om den helt enkelt fått en sväng av nån slags tekniskt funktionsfel som gått sönder och jag orkar inte bry mig om den just nu.

lådor.jpg

Min andra växellåda, som vid tidigare provkörning inte ville lägga i alla växlar har fått sig en ordentlig översyn av kabelhärva och hydraulik, solenoiderna har testkörts och jag monterade en splitter ny hydraulpump.
Oljetråget till sprintshiften plockades ner och rengjordes, det fanns även en sil man kunde göra rent. Även om jag inte hittat något uppenbart fel någonstans så fungerar den nu och det räcker för mig, den här växellådan stod oanvänd i tre-fyra år så det kan ju varit så att något bara kärvat ihop lite och helt enkelt behövde motioneras! :)

IMG_20160417_161904.jpg

Jag börjar kunna det här nu, att ta ner lådan går relativt fort och med en gammal dyna från en utemöbel på magen är själva "nerlyftet" en snabb procedur som varken gör ont eller upplevs som speciellt tungt.
Att lyfta dit den kräver lite mer precision och en domkraft gör underverk, för femton-tjugo år sen hade jag lyft upp den med vänstern och skruvat dit skruvarna med högern... :twitcy:

Så här ser det ut inne i oljetråget till hydrauliken, inte speciellt spännande.
sumpen.jpg
silen.jpg

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ett och annat projekt

Denna helg har jag fler projekt att ta tag i än vad jag har lust med, projekt "Nya ventiler" i fälgarna avancerade denna morgon och nådde allra högst upp i toppen på min priolista...

IMG_20160429_111442.jpg

Vissa dagar känner man att man borde gå in igen och lägga sig.
Det lustiga är att jag bytte ventiler för nåt år sedan och jag blev förvånad när jag såg den vara av, men allt har sin förklaring, den här tiden förra året fick jag tag på ett set hjul som var bättre än de jag hade... Så det var mitt gamla set som fick nya ventiler.

Som projekt är inte detta så krångligt, jag har tillgång till däckmaskin, 2 av 5 kanske.
Tråkighetsgrad: 5 Latrintömningar av 5 möjliga!

Nya ventiler fixade, skillnaden mellan en vanlig (till höger) och en typ av förstärkt med genomgående rör och fläns i sig. (till vänster)

IMG_20160429_140519.jpg


trevlig Valborg. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ett och annat projekt

Sent ska syndaren vakna, Den late får bråttom när helgen kommer, Skomakarns barn.... etc etc.

Tja, semestern närmar sig och jag har inte hunnit med i princip något av alla saker jag vill förbättra, det finns för dåligt med tid och inspiration helt enkelt.

Men lite hände i går kväll och jag funderar på att offra den här lunchen för husbilsförbättreingar. :D

Nya stötdämpare monterade i bakvagnen, en förstärkt typ för husbilar.
Förra sommaren monterade jag förstärkta dämpare fram för att försöka få bukt med vår bil som beter sig som en brunstig grävling vid minsta grop eller gupp, (Balder, släng dig i väggen..)
Jag blev inte superimponerad över förbättringen när jag bytte fram och jag har väl inte direkt skruvat upp förväntningarna nu när det är utbytta där bak, men jag har bara kört ett par kilometer ännu och avvaktar med mitt omdöme.

studsare.jpg


Opinionen i vår husbil menar att bordet vi har är för litet, så har det varit en tid och för att försöka tjäna in något pluspoäng så åkte det gamla klaffbordet från en Marieholm S20 ut och en gammal dörr till ett lastbilsskåp får nu agera prototyp, ett par kilo lättare och 10 cm längre på ena hållet och 5 cm på det andra. Det blir nog rätt bra men min oro kvarstår när det gäller detta med belastningen på bordsstativet, jag tror jag sträckt mig en bit över vad det är meningen att tåla redan tidigare och läget blev inte bättre nu. Om någon sätter sig på det har vi nog inget bord längre.

bordet.jpg

Återstår nåt usb-uttag att montera och eventuellt en rullgardin i sidodörren så kommer nog mina opinionssiffror att stiga. :)


Apropå rullgardin, är det möjligen någon som vet var man kan köpa en rullgardin som är en meter lång?
Helst svart och diametern ihoprullad bör nog inte överstiga 4cm.

mvh jocke
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Ett och annat projekt

Kan denna fungera som rullgardin?
I och för sig längre än 1m på höjden men troligen inte över 4cm på rullen, går att kapa på bredden.

TUPPLUR Mörkläggande rullgardin - 100x195 cm - IKEA

tupplur-morklaggande-rullgardin-svart__0153466_PE311900_S4.JPG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ett och annat projekt

Tuppluren är införskaffad och passar relativt hyggligt i sidodörrens fönster, enligt prognosen så kommer det att fungera, det är lite tajt när dörren ska öppnas men det ser ut som det inte kommer att bli några större bekymmer.
Egna fästen är under tillverkning. :)

mvh jocke
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ett och annat projekt

När jag ser din bild på högerstolen. Vet du om att det finns ett verktygsfack under golvmattan framför stolen. Jag visste det inte men fick tips om detta av gamla ägaren till bilen. Men det visste du väl :)
Ha en trevlig semester.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ett och annat projekt

Jodå, där hittar man domktaften, ett tips är att lägga dit ett rejält dragskaft med hylsa, då slipper man använda dinkeytoysgrejer vid punktering. ☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen