• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer rättvisa regler vid överlast av fordon

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Intressant tråd det här för en nybörjare som jag, kom hem med min första husbil för bara någon vecka sedan.

Jag läser mellan raderna att det borde vara en bra idé att väga sin bil när man lastat i det man anser sig behöva för ett behagligt liv, det känns ju hopplöst att försöka uppskatta och lite väl äventyrligt (för mig i alla fall) att vänta på polisens vägning.

Hur går man tillväga då? Det pratas om vågstationer i tråden, men hur hittar man en sådan?

i Helsingborg finns fordonsvåg i bägge körriktningarna mellan norra och södra avfarten( i höjd med ICAs stora lager)
 

Bjornomatic

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
30748
Medlemskap
2022
i Helsingborg finns fordonsvåg i bägge körriktningarna mellan norra och södra avfarten( i höjd med ICAs stora lager)

Tittade lite på just den vågen under Väga Husbil avdelningen, det var lite gamla trådar men vill minnas att jag sett den för inte så länge sedan. Får bli en tur på det hållet framåt vårkanten, nu lyckades jag precis baxa in bilen på tomten för vintervilan.

Det blir till att lusläsa forumen här under vintern, mycket att lära sig. Nu vill man ju bara att det blir vår med en gång.
 

Bjornomatic

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
30748
Medlemskap
2022
vågarna efter vägarna är inte så mycket att lita på det kan skilja 2-300 kilo mellan dom, så det är bättre att åka till soptippen där finns det troligen en våg som man få väga på.

Återvinningsstationer? Ja, det låter ju rimligt att dom kan väga fordon, och dom tar säkert betalt per vikt för sopor, så det borde vara relativt noga, kan man tänka.

Kan man göra det även som privatperson? Ska höra med den lokala nästa gång jag är där, helt klart.

Hoppas inte TS tycker jag kapade tråden här, det föll sig så naturligt att fråga eftersom det pratades om vägning...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Återvinningsstationer? Ja, det låter ju rimligt att dom kan väga fordon, och dom tar säkert betalt per vikt för sopor, så det borde vara relativt noga, kan man tänka.

Kan man göra det även som privatperson? Ska höra med den lokala nästa gång jag är där, helt klart.

Hoppas inte TS tycker jag kapade tråden här, det föll sig så naturligt att fråga eftersom det pratades om vägning...
Åk till återvinningen och prata snällt med dom någon gång när de inte har så mycket att göra och säg t.ex. att du inte behöver några papper utan bara vill se vikten på deras display.

En del bilbesiktningsstationer har vågar också och de brukar heller inte vara omöjliga om man inte tar upp deras tid utan gör vägningen själv. Var på ett ställe i Stockholm som har en våg utomhus med indikatorn på väggen. Frågade om jag fick använda den. "Jovisst!", Körde succesivt på vågen och fick axelvikter och bruttovikt på indikatorn.

MVH
Hans
 

Bjornomatic

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
30748
Medlemskap
2022
Åk till återvinningen och prata snällt med dom någon gång när de inte har så mycket att göra och säg t.ex. att du inte behöver några papper utan bara vill se vikten på deras display.

En del bilbesiktningsstationer har vågar också och de brukar heller inte vara omöjliga om man inte tar upp deras tid utan gör vägningen själv. Var på ett ställe i Stockholm som har en våg utomhus med indikatorn på väggen. Frågade om jag fick använda den. "Jovisst!", Körde succesivt på vågen och fick axelvikter och bruttovikt på indikatorn.

MVH
Hans

Värt ett försök :)!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag brukar väga i Helsingborg och aldrig märkt att dem har någon större onoggrannhet. dessa vågar kalibreras ju av ett ackrediterat organ med jämna mellanrum och därimellan görs egenkontroller av polisen. Även på återvinningsstationerna görs ju kalibreringar men misstänker att det kan vara sämre med egenkontrollen. Man får även ta i beaktning att det på alla kalibrerade vågar finns en beräknad mätosäkerhet som kan vara mellan +-20-50 kg. Mätosäkerheten finns dokumenterad på kalibreringsprotokollet.
En annan intressant poäng kan ju vara att man begär att få se mätosäkerheten på vågen om man blir bötfälld innan man godkänner vägningen.
 
Senast ändrad:

leifn

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Betr.vågar
När besiktningsmannen kör upp bilen i bromsprovaren blinkar axelvikten en liten stund inne provet startar.Då får man en uppskattning om hur man ligger till.(I allaf.stationen i Borlänge).
 

Benke_bus

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
31043
Medlemskap
2024
Hej.
Tack för alla intressanta inlägg, här finns massor att lära för en nybörjare :).
Har sökt svaret på min fråga här, men inte hittat det någonstans. Admin får korrigera mig om jag har fel.

Som nybliven ägare till min första husbil (en Hymer med, i mitt tycke, hyfsad lastvikt på 580kg) undrar jag hur det går med körkortet om man blir stoppad med "överlast". Då har jag ju automatiskt överskridit gränsen för vad jag får köra med mitt körkort (3500 kg). Är det någon som har koll på de rättsliga följderna?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej.
Tack för alla intressanta inlägg, här finns massor att lära för en nybörjare :).
Har sökt svaret på min fråga här, men inte hittat det någonstans. Admin får korrigera mig om jag har fel.

Som nybliven ägare till min första husbil (en Hymer med, i mitt tycke, hyfsad lastvikt på 580kg) undrar jag hur det går med körkortet om man blir stoppad med "överlast". Då har jag ju automatiskt överskridit gränsen för vad jag får köra med mitt körkort (3500 kg). Är det någon som har koll på de rättsliga följderna?
Körkortet påverkas inte,men det blir böter,har du mycket överlast kan det bli aktuellt att lasta av för att köra vidare.
Väg bilen så du vet hur stor marginal du har, håll dig sedan på rätt sida,lastvikt på papperet är en sak men i verkligheten ofta en helt annan.
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Hej, är det någon här som sitter på kunskap om bötesnivåerna för överlast? Det jag hittills hittat är att den börjar vid 1%.
Är det då så att man skulle kunna åka med total vikt på 3534kg (precis under 1% överlast) utan att man får böter/någon påföljd om man blir vägd i en kontroll?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag brukar försöka ha koll på regelverken i allmänhet och när det gäller husbilar i synnerhet, men har inte tänkt på att det ju är helt riktigt att bötesbeloppen, enligt bilaga 1 för brott mot trafikförordningen för överlast alltid börjar med från 1%, vilket skulle kunna tolkas som att den första procenten är straffri. Dock har jag inte läst någonstans att polisen bjuder på den första procenten, men någon stans måste ju gränsen dras. Det vore ju småaktigt och befängt att bötfälla väldigt små överträdelser av maxvikten. Polisen kan alltså inte bötfälla med ordningsbot överlaster under 1 % det är ju där gränsen är satt i bötestabellen, och jag tror absolut inte att de skulle rapportera en sådan övervikt med en primärrapport, då grundparagrafen i Trafikförordningen bara talar om överskridande av totalvikt.
 
Toppen