• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer rättvisa regler vid överlast av fordon

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Ingrid o Pålle skriver......
Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna.

Tolkar jag denna skrivning rätt med nedanstående exempel?

Enligt transportstyrelsen uppgifter för vår HB står det våra papper Totalvikt=3500 kg .... just "Totalvikt" och inget annat
skulle då innebära att 10% blir 350 kg som gräns för att hindra fortsatt färd enligt ny regel.

Enligt gamla regeln med vår lastvikt på 420 kg och 20% = 84 kg som övervikt för att hindra fortsatt färd.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Men om man nu överlastar en 3,5 ton till 3,8 som många gör för att bilen de köpt har alldeles för dålig lastvikt,och kör på ett nyare b-behörighet blir det då olovlig körning istället.
Nu hr ju alla 3,7-3,8 tons bilarna sjunkit i värde då det är riskfritt att köra med överlast,och det verkar det vara många som tydligen gör.
Och som vanligt förlorar vi på det som investerat i tunga bilar för att köra lagligt !

Nu är det ju inte så att alla med lättviktare kör olagligt. Vi är väldigt många som har marginal till den tillåtna totalvikten. Ändringen i beräkningssätt gäller ju alla klass ll-bilar vilket ju också skulle kunna innebära att ägare med tyngre bil tar en större risk.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bedringen av traffiksikkerhet går mer på lastbilene så nå kan stoppes om de overskrider 10% grensen mot tidligere 20%. Med en totalvikt på 26 tonn er det stor forskjell - 2600 kg nå mot 5200 kg før endringen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Så i praktiken skulle det kunna bli så att konsekvenserna av överlast faktiskt kan bli större för väldigt många jämfört med idag men mer rättvist uträknad totalt sett.
Vi får hoppas att inte bötesintäkterna totalt är med som en allt för avgörande parameter när det börjar filas på en ny böteskala. Det är ju ett perfekt tillfälle att kunna "smyghöja" intäkterna lite...

Märks det att jag ibland riskerar att köra med lite överlast? :oops:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag läste en intressant artikel i tidningen Proffs. Trafikpolisen i Helsingborg stoppade en 3,5 tons "lättlastare" som visade sig ha nära 700% överlast. Bakgrunden var att bilen, en Iveco på 7,2 ton, hade vägts ner till 3,5 ton av anledning att man då slipper följa kör och vilotider m.m.

Bilen hade en lastvikt på 350kg. Bilen vägdes på vågen i Långberget och när allt gods var utplockat fanns det ingen lastvikt kvar. Ekipaget var polskregistrerat och föraren fick lämna ifrån sig körkortet.

Bilen vägdes in på 5.9 ton men hade ju rent tekniskt klarat 7,2 ton.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så i praktiken skulle det kunna bli så att konsekvenserna av överlast faktiskt kan bli större för väldigt många jämfört med idag men mer rättvist uträknad totalt sett.
Vi får hoppas att inte bötesintäkterna totalt är med som en allt för avgörande parameter när det börjar filas på en ny böteskala. Det är ju ett perfekt tillfälle att kunna "smyghöja" intäkterna lite...

Märks det att jag ibland riskerar att köra med lite överlast? :oops:
Böter räknas aldrig som "intäkter". Hade det varit en överviktsskatt är det en annan sak, men det är det ju inte. :)

MVH
hans
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Risken att åka fast för överlast i en husbil är nog väldigt liten. Efter elva års husbilsliv har ja mött en som har åkt dit. Men har man osis så.......
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Risken att åka fast för överlast i en husbil är nog väldigt liten. Efter elva års husbilsliv har ja mött en som har åkt dit. Men har man osis så.......

Det stämmer säkert, vi har inte blivit vägda sedan vi skaffade husbil 2007, drygt 18.000mil. Vi är också som tyngst när vi åker till fjällen på vintern, och jag betvivlar att polisen tar fram sina vågar särskilt frekvent när det är snö och minusgrader? Men det vore ju väldigt retligt att bli av med kortet p.g.a. konstiga överviktsregler, men det är ju förhoppningsvis snart historia! :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Prova att söka på Youtube efter "Reisemobil Kontrolle, "Reisemobil Waage", "Reisemobil überladen" och liknande kombinationer, så får du några timmars underhållning.

Således: Även om risken för vägning är liten i Sverige, så är den desto större när vi beger oss söderut.

Pålle
 
Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag har heller aldrig varit i närheten av en vägning men skulle det hända och jag skulle få böter för en eventuell överlast så skulle jag ta min bot och betala utan att knota. Men det är ju som sagt den där bestraffningen med att kunna bli av med lappen för småkilon som är så orimlig.
Vi har kört HB i 16 år , många mil och aldrig hört talas om någon som råkat ut för vägning i Sverige ej heller nere i Europa med ett undantag.
En HB fastnade i tullen i Helsingborg och kunde "snacka bort" sin spritlast i garaget med blev vägd och fick lasta ur och böta den vägen.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
I Österrike har vi blivit vägda några ggr men alltid haft bra marginal trots att vi har en lättviktare och med packning för 5-6 veckor nere i HR. Risken för att bli vägd här hemma är nog mindre än nere på kontinenten. Oavsett vilket regelsystem som gäller så skulle det ju kännas onödigt och snopet att bli bötfälld för några extrakilon.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Som vanligt, det var bättre förr? när de hade brunnar för vågarna på kontrollplatserna. När det inte var kontroll brukade tradarchaffissarna stanna och pinka på brunnarna så skruvarna rostade fast och det luktade f-n. Inspektörerna fick använda skärbrännare för att öppna locken till brunnarna.
:)
En liten utveckling av ämnet bara.;)
 
Toppen