• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer rättvisa regler vid överlast av fordon

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hittat på Regeringskansliets hemsida:

Rättvisa regler ska gälla för fordon i trafiken. Därför ändrar regeringen idag bestämmelserna för beräkningen av överlast. Idag missgynnas ägare av vissa fordon, exempelvis husbilar, av nuvarande regelverk. Anledningen är att reglerna för vad som är överlast bedöms på ett sätt som påverkar fordon olika. Nu blir reglerna mer rättvisa och trafiksäkra.

- Regelverket har varit otydligt och till viss del även orättvist. Nu rättar vi till det och gör samtidigt bestämmelserna mer trafiksäkra, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Dagens regler för överlast har gett effekten att ägare av exempelvis husbilar och husvagnar straffas hårdare vid regelöverträdelser. Anledningen är att ett fordons överlast beräknas utifrån maximilast (den högsta last ett fordon är konstruerat för), trots att det främst är överlast av totalvikten som kan vara en trafikfara. Konsekvensen av dagens regler är att en förare av husbil som har en låg maximilast får betala högre böter än den som har en släpkärra med en hög maximilast, även om de överlastar lika mycket.

Regeringen ändrar därför i reglerna för att få till ett mer rättvist system. Med de nya reglerna ska överlast beräknas utifrån ett fordons totalvikt, dvs fordonet, föraren och lasten istället för maximivikten.

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna.

Förändringarna av reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.

Pålle
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hittat på Regeringskansliets hemsida:

Rättvisa regler ska gälla för fordon i trafiken. Därför ändrar regeringen idag bestämmelserna för beräkningen av överlast. Idag missgynnas ägare av vissa fordon, exempelvis husbilar, av nuvarande regelverk. Anledningen är att reglerna för vad som är överlast bedöms på ett sätt som påverkar fordon olika. Nu blir reglerna mer rättvisa och trafiksäkra.

- Regelverket har varit otydligt och till viss del även orättvist. Nu rättar vi till det och gör samtidigt bestämmelserna mer trafiksäkra, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Dagens regler för överlast har gett effekten att ägare av exempelvis husbilar och husvagnar straffas hårdare vid regelöverträdelser. Anledningen är att ett fordons överlast beräknas utifrån maximilast (den högsta last ett fordon är konstruerat för), trots att det främst är överlast av totalvikten som kan vara en trafikfara. Konsekvensen av dagens regler är att en förare av husbil som har en låg maximilast får betala högre böter än den som har en släpkärra med en hög maximilast, även om de överlastar lika mycket.

Regeringen ändrar därför i reglerna för att få till ett mer rättvist system. Med de nya reglerna ska överlast beräknas utifrån ett fordons totalvikt, dvs fordonet, föraren och lasten istället för maximivikten.

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna.

Förändringarna av reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.

Pålle

Äntligen, då behöver man inte vara rädd att bli av med körkortet för en relativt liten överlast! :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Om rättvisa regler ska gälla borde de väl sänka skatten i första hand..pajasregering:mad:

Den här ändringen har vi ju kämpat för under flera år så det är väl positivt att vi fick gehör för det till slut. Nu får vi hoppas att regeringen/myndigheter lyssnar på oss även när det gäller skatteorättvisorna. Det finns ju iaf ett visst hopp.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den här ändringen har vi ju kämpat för under flera år

Har letat i min almanacka och konstaterat att om en dryg vecka är det 16 år sedan som jag hade min första kontakt med Riksdagens Trafikutskott i denna fråga. Ibland maler kvarnarna långsamt...

För övrigt ber jag er att begränsa er till viktfrågan i denna tråd. Skatten diskuteras ju i så många andra tråder.

Pålle
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja nu blir väl bilar med relativt liten lastvikt plötsligt lite mer intressanta när konsekvenserna av lite övervikt (förhoppningsvis) blir lite mildare.
Men vi får nog vänta med att ropa hej tills vi vet att dom inte passar på att justera bötesskalan också.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Nu verkar det inte finnas någon förslagen lagtext att förhålla sig till. När så Trafikförordningen väl har ändrats så kommer Riksåklagaren att titta över om bötesskalan kommer att behöva ändras. Och precis som skalman enligt ovan anger så är jag också övertygad om att bötesskalan kommer justeras för att motsvara dagens straffsatser. Dock kommer det att ta lite tid. Först ska lagen börja gälla, sedan ska den tillämpas, det vill säga att några kommer att bli rapporterade för brottet och ärendet kan tas upp i tingsrätt och hovrätt. Samtidigt kan Riksåklagaren börja arbetet med att värdera vad som kan vara rimliga bötesbelopp med det nya beräkningssättet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag tycker inte det är trafiksäkert att köra med överlast
Givetsvis skall man försöka köra utan överlast, Många 3500kg bilar kan utan tekniska förändringar registreras för högre totalvikt, men på grund av körkortsbehörighet är man begränsad till 3500 kg. Med nuvarande regler krävs det i en del fall obetydlig överlast för höga böter eller indraget körkort.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Men om man nu överlastar en 3,5 ton till 3,8 som många gör för att bilen de köpt har alldeles för dålig lastvikt,och kör på ett nyare b-behörighet blir det då olovlig körning istället.
Nu hr ju alla 3,7-3,8 tons bilarna sjunkit i värde då det är riskfritt att köra med överlast,och det verkar det vara många som tydligen gör.
Och som vanligt förlorar vi på det som investerat i tunga bilar för att köra lagligt !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men om man nu överlastar en 3,5 ton till 3,8 som många gör för att bilen de köpt har alldeles för dålig lastvikt,och kör på ett nyare b-behörighet blir det då olovlig körning istället.
Nu hr ju alla 3,7-3,8 tons bilarna sjunkit i värde då det är riskfritt att köra med överlast,och det verkar det vara många som tydligen gör.
Och som vanligt förlorar vi på det som investerat i tunga bilar för att köra lagligt !

Det blir inte olovlig körning, det blir körning med överlast.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Pålle, har för mig att det även fanns ett förslag på hur stora böterna vid överlast skulle bli, eller.....
 
Toppen