• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer rättvisa regler vid överlast av fordon

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
vi har också blivit invinkade där och kontrollerade av en polis, men när han kollat på bakaxeln och såg att den inte var nedlastad, bedömde han att vi kunde åka vidare utan att behöva vägas. Tyvärr såg vi några som lossat lasten( alkohol) och lämnat platsen, inget önskescenario

Det är nog en fara om vissa blir vägda efter ett tysklandsbesök, såg vid Bordershop hur man körde fram en pall?! med varor till en husbil, och allt lastades in i garaget, undra hur axellasterna på den bilen var under hemfärden. Vore nog inte så kul att bli vägd då?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
vi har också blivit invinkade där och kontrollerade av en polis, men när han kollat på bakaxeln och såg att den inte var nedlastad, bedömde han att vi kunde åka vidare utan att behöva vägas. Tyvärr såg vi några som lossat lasten( alkohol) och lämnat platsen, inget önskescenario
Då är det bra med luftfjädring, samma nivå på husbilen oavsett last, (inom rimliga gränser förstås).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är nog en fara om vissa blir vägda efter ett tysklandsbesök, såg vid Bordershop hur man körde fram en pall?! med varor till en husbil, och allt lastades in i garaget, undra hur axellasterna på den bilen var under hemfärden. Vore nog inte så kul att bli vägd då?

Samt att vissa garage tål bara att fyllas upp helt med typ bomull o_O,
undrar hur många som har koll på sin max. tillåtna garage-belastning, försvinnande få tror jag.
Vissa husbilar har skylt i garaget med max. belastning har jag sett.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Samt att vissa garage tål bara att fyllas upp helt med typ bomull o_O,
undrar hur många som har koll på sin max. tillåtna garage-belastning, försvinnande få tror jag.
Vissa husbilar har skylt i garaget med max. belastning har jag sett.

Stämmer, det brukar väl vara mellan 150-350Kg ungefär, och det finns ju oftast redan en del saker i garaget..?
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Har aldrig förstått problemet med reglerna,köper man en h-bil med 200-300kg lastförmåga får man stå sitt kast.Sist jag bytade h-bil vägde jag inbytet helt tom max 10 lit i tanken och för övrigt helt tom på utrustning.Då visade det sig att med 2 pers fulla tankar o kylskåp + övrig campingutrustning,elcyklar med mera lastade jag på ca 700kg. Jag har alltid kört med 4000-4200kg totalvikter med ca 800-1000kg lastförmåga,men som vanligt i detta landet är det vi som sköter oss som förlorar.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
L-G Hellsten skrev
Jag har alltid kört med 4000-4200kg totalvikter med ca 800-1000kg lastförmåga, men som vanligt i detta landet är det vi som sköter oss som förlorar.
På vilket vis förlorar den som kör lagligt efter dom gamla reglerna? Själv tycker jag att dom nya reglerna är bra fast det inte direkt gynnar mej själv då jag har tillräcklig lastförmåga redan.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
för att nu finns ju ingen anledning att köpa en bil på 3,7-3,8ton totalvikt då du kan överlasta en 3,5 tonnare till 3850kg utan risk
Jo för en med totalvikt 3850kg så kan du ju överlasta den till 4235kg utan "risk".
På en bil med normalt drygt 800kg lastvikt kan du nu lasta nästan 1200kg, blir mycket öl det....
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jo för en med totalvikt 3850kg så kan du ju överlasta den till 4235kg utan "risk".
På en bil med normalt drygt 800kg lastvikt kan du nu lasta nästan 1200kg, blir mycket öl det....

Men det är fortfarande olagligt att ha överlast, vad konsekvenserna blir är väl fortfarande oklart, dock bra att eventuell överlast beräknas på samma sätt som i de flesta andra länder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo för en med totalvikt 3850kg så kan du ju överlasta den till 4235kg utan "risk".
På en bil med normalt drygt 800kg lastvikt kan du nu lasta nästan 1200kg, blir mycket öl det....
för att nu finns ju ingen anledning att köpa en bil på 3,7-3,8ton totalvikt då du kan överlasta en 3,5 tonnare till 3850kg utan risk
Utan risk är väl en lite förhastad slutsats, du riskerar inte körkortet vid lika lite överlast som tidigare, i vårt fall drygt 200Kg, men böterna blir säkert kännbara?
 
F

F.d. 22252

Guest
En sak jag undrat när det gäller överlast och då särskilt när man lastat mycket bak. Hur blir det med vägegenskaperna?
Min bil blir besvärlig att styra när det blir bakvikt nu är det stort överhäng men det är många som har.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En sak jag undrat när det gäller överlast och då särskilt när man lastat mycket bak. Hur blir det med vägegenskaperna?
Min bil blir besvärlig att styra när det blir bakvikt nu är det stort överhäng men det är många som har.
Min gamla (bakhjulsdrivna) fick bättre fäste bak men kanade lätt med framhjulen när man lastade tungt bak.
Mina tidigare transportrar och boxrar fick både sämre fäste och kasade med framhjulen så jag föredrar egentligen bakhjulsdrift när man lastar tungt.
I en framhjulsdriven är det betydligt svårare att få vikten på rätt ställe.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min gamla (bakhjulsdrivna) fick bättre fäste bak men kanade lätt med framhjulen när man lastade tungt bak.
Mina tidigare transportrar och boxrar fick både sämre fäste och kasade med framhjulen så jag föredrar egentligen bakhjulsdrift när man lastar tungt.
I en framhjulsdriven är det betydligt svårare att få vikten på rätt ställe.

Det är för långa överhäng och för stora garage på många/de flesta nya bilarna, men det blir ju så när man skall ha plats med allt, långbäddar, stort bad, vinkelkök och senast längssittgrupp. Utav någon anledning bygger man inte heller på de längsta hjulbaserna trots att bilar är kanske 7,5m.
 

Bjornomatic

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
30748
Medlemskap
2022
Intressant tråd det här för en nybörjare som jag, kom hem med min första husbil för bara någon vecka sedan.

Jag läser mellan raderna att det borde vara en bra idé att väga sin bil när man lastat i det man anser sig behöva för ett behagligt liv, det känns ju hopplöst att försöka uppskatta och lite väl äventyrligt (för mig i alla fall) att vänta på polisens vägning.

Hur går man tillväga då? Det pratas om vågstationer i tråden, men hur hittar man en sådan?
 
Toppen