• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Lufttryck

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej. Jag har en TEC 700 G HUSBIL Fiat Maxi Chassit 4 ton totalvikt. Ej boggie axlar eller dubbelmontage.

Den ska ha enligt tillverkaren 5,5 bar runt om. Blir otroligt stötig med det trycket.

Mina CP däck står det max tryck 5,25 bar på så 5,5 är övertryck ju.

Har nu 5,0 bak. 4,8 fram

Är det vettigt?

Vad har ni för tryck?

Hoppas på kunniga svar.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Jag kör med 4,3 bar fram och 3,5 resp 3,8 bar bak (3 axlar) varje gång bilen varit på service så har de pumpat upp till 5,5 bar i alla hjulen, Bilen blir så bullrig (fast jag har hel luft fjädring på alla 6 hjulen) att man inte kan köra med den längre än till första luft stället där man kan tappa ur luften. För att "lura" den gula lampan som är inställd på 5,5 bar och enligt Fiat service inte går att ändra så stannar man bilen och tappar bort luften i samtliga däck till önskad nivå, sen startar man och lampan lyser inte. Om lampan börjar lysa ex om man kör i en stor grop i asfalten och det smäller rejält i däcket så kan givare börja ge signal fast trycket inte ändrat. Men då är man tvungen att pumpa åtminstone båda framhjulen till 5,5 bar för att få bort lampan.
 
Toppen