• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Lufttryck

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej. Jag har en TEC 700 G HUSBIL Fiat Maxi Chassit 4 ton totalvikt. Ej boggie axlar eller dubbelmontage.

Den ska ha enligt tillverkaren 5,5 bar runt om. Blir otroligt stötig med det trycket.

Mina CP däck står det max tryck 5,25 bar på så 5,5 är övertryck ju.

Har nu 5,0 bak. 4,8 fram

Är det vettigt?

Vad har ni för tryck?

Hoppas på kunniga svar.
 
F

Fd.16159

Guest
Trycket blir beroende på vilken last det ligger framaxel resp bakaxel. Dimension på däcket och även fabrikat spelar in.

Antar att du har 225/75 R 16 C så bifogar en skärmdump från Michelinkatalogen. Förvisso från 2015 men bör ge uppfattning om var trycket bör ligga

michelin.jpg
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Våran 6,40 plåtis med maxi chassi kräver 5,5 bar annars larmar tps,en...
Går det inte att ställa in olika varningsnivåer på TPMS?

Jag har ingen TPMS på husbilen men på min personbil kan jag välja ECON (högt tryck), NORMAL (normalt tryck) och COMFORT (lågt tryck). På en kompis bil vet jag att han pumpar "manuellt" och sen blir detta kalibreringsvärdet, dvs om trycket sjunker för mycket under det så blir det en varning.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Har inte forskat så mycket i det, när jag köpte bilen så klarade inte firman av att få bort tpms larmet när dom hade fyllt i 5,0 bar. då kollade jag lappen i dörrkarmen , 5,5 skulle det va , fyllde upp och sen har det varit frid och fröjd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har inte forskat så mycket i det, när jag köpte bilen så klarade inte firman av att få bort tpms larmet när dom hade fyllt i 5,0 bar. då kollade jag lappen i dörrkarmen , 5,5 skulle det va , fyllde upp och sen har det varit frid och fröjd.
Måsta gå att nolla TMPS ,5,5 runt om är för högt använd tabellen ovan.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Trycket som står på däcket är maxtryck inget som du behöver bry dig om! Och det som står i dörren är Fiats allmäna rekommendation som är alldeles för högt enligt alla experter inklusive Michelin! Detta är en ständig diskussion om fiats lufttryck men bilen går garanterat bättre med rätt tryck, se lufttryckstabellen som ett minimivärde, lägg på lite så blir det marginaler, man hamnar ju ändå långt under 5,5Kg!
Har man TPMS kontroll så är det självklart att man ska kunna ändra inställda värden, hur gör man annars om man tex vill lägga på vinterdäck med ett annat lufttryck?
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Köpte blåtand lufttrycks mätare.
Pumpade i 5.0 i fram och 5.5 i bak.
Mätaren slog på någon tiondel, men vet ju inte vilken som var rätt ioförsig.

Satt varning om de går under 4.0 och över 6.0

Men det som slår mig att det blir så stor skillnad med temperaturen.
Vid nollgradigt minskar det ca 0.5.
Men när jag kört en stund är de uppe igen .
 

Bilagor

  • IMG_20211018_095239.jpg
    IMG_20211018_095239.jpg
    1,5 MB · Visningar: 51
  • IMG_20211018_095901.jpg
    IMG_20211018_095901.jpg
    961,3 KB · Visningar: 51

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Trycket som står på däcket är maxtryck inget som du behöver bry dig om! Och det som står i dörren är Fiats allmäna rekommendation som är alldeles för högt enligt alla experter inklusive Michelin! Detta är en ständig diskussion om fiats lufttryck men bilen går garanterat bättre med rätt tryck, se lufttryckstabellen som ett minimivärde, lägg på lite så blir det marginaler, man hamnar ju ändå långt under 5,5Kg!
Har man TPMS kontroll så är det självklart att man ska kunna ändra inställda värden, hur gör man annars om man tex vill lägga på vinterdäck med ett annat lufttryck?
Det är tyvärr inte självklart. Jag har TPMS och skulle själv gärna kunna ställa in ett lägre värde när systemet ska larma. Jag har inte lyckats, men tar gärna emot tips på hur man gör.
Kaktus
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hej. Jag har en TEC 700 G HUSBIL Fiat Maxi Chassit 4 ton totalvikt. Ej boggie axlar eller dubbelmontage.

Den ska ha enligt tillverkaren 5,5 bar runt om. Blir otroligt stötig med det trycket.

Mina CP däck står det max tryck 5,25 bar på så 5,5 är övertryck ju.

Har nu 5,0 bak. 4,8 fram

Är det vettigt?

Vad har ni för tryck?

Hoppas på kunniga svar.
Har 5,0 nu annars 4,5 utan semesterpackning.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har inte forskat så mycket i det, när jag köpte bilen så klarade inte firman av att få bort tpms larmet när dom hade fyllt i 5,0 bar. då kollade jag lappen i dörrkarmen , 5,5 skulle det va , fyllde upp och sen har det varit frid och fröjd.

På husbilen har jag ingen TPMS men på personbilen finns någo åt det hållet. Den hojtar till om trycket ändrar sig från det inställda och inställning sker genom att i "färddatorn" gå till menyn SEt tP och därefter hålla väljarknappen intryckt tills datorn signalerar klart. Kanske så på andra bilar också?

Jag antar att systemet helt enkelt larmar om det värde som rådde vid ovanstående inställning ändrar sig.

//Michael, medlem
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På husbilen har jag ingen TPMS men på personbilen finns någo åt det hållet. Den hojtar till om trycket ändrar sig från det inställda och inställning sker genom att i "färddatorn" gå till menyn SEt tP och därefter hålla väljarknappen intryckt tills datorn signalerar klart. Kanske så på andra bilar också?

Jag antar att systemet helt enkelt larmar om det värde som rådde vid ovanstående inställning ändrar sig.

//Michael, medlem
Du har nog indirekt TMPS på personbilen,den mäter inte trycket utan rullomkretsen på hjulet med hjälp av ABS-systemet,denna typ av system är betydligt billigare för bilägaren, slipper byta sensorer i hjulen,dubbel uppsättning med vinterdäck.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du har nog indirekt TMPS på personbilen,den mäter inte trycket utan rullomkretsen på hjulet med hjälp av ABS-systemet,denna typ av system är betydligt billigare för bilägaren, slipper byta sensorer i hjulen,dubbel uppsättning med vinterdäck.
Varför tror du att han har sådant system? Olika tillverkare har valt olika system. Jag har TPMS som mäter trycket i min personbil.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varför tror du att han har sådant system? Olika tillverkare har valt olika system. Jag har TPMS som mäter trycket i min personbil.
Jag har system som mäter rullomkretsen på min nya bil,ser följaktligen inte trycket,därför tror jag att han har ett sådant system.
Som sagt ett betydligt billigare system för bilägaren.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är säkert som Olof G skriver, jag vet inte och bryr mig inte heller, så länge det visar om jag fått en pyspunka. Det är en lågbudgetbil jag har så det är troligast billigaste varianten på den.

//Michael, medlem
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Köpte blåtand lufttrycks mätare.
Pumpade i 5.0 i fram och 5.5 i bak.
Mätaren slog på någon tiondel, men vet ju inte vilken som var rätt ioförsig.

Satt varning om de går under 4.0 och över 6.0

Men det som slår mig att det blir så stor skillnad med temperaturen.
Vid nollgradigt minskar det ca 0.5.
Men när jag kört en stund är de uppe igen .
Hej Rickard!
Var köpte du denna?
Mvh
Anders
 
Toppen