• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Lufttryck

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej. Jag har en TEC 700 G HUSBIL Fiat Maxi Chassit 4 ton totalvikt. Ej boggie axlar eller dubbelmontage.

Den ska ha enligt tillverkaren 5,5 bar runt om. Blir otroligt stötig med det trycket.

Mina CP däck står det max tryck 5,25 bar på så 5,5 är övertryck ju.

Har nu 5,0 bak. 4,8 fram

Är det vettigt?

Vad har ni för tryck?

Hoppas på kunniga svar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Kolla anmärkning 2 på cp däcken. ( under tabellen)
Där står 5.5 bar på bakaxel på husbilar och framaxel enligt tabellen
Anmärkningen för fram togs bort för flera år sedan och nu även på bakaxeln, jag vet att dom gamla tabellerna dyker lätt upp! Så lufttrycket för fram hamnar nu ofta under 4kg men se det som ett minimum tryck lägg på lite, 4-4,5 kg brukar bilen gå mycket bra! Bak blir inte lika stötigt med för mycket luft 5kg skulle jag säga!
 

Bernt

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
23445
Medlemskap
2024
Anmärkningen för fram togs bort för flera år sedan och nu även på bakaxeln, jag vet att dom gamla tabellerna dyker lätt upp! Så lufttrycket för fram hamnar nu ofta under 4kg men se det som ett minimum tryck lägg på lite, 4-4,5 kg brukar bilen gå mycket bra! Bak blir inte lika stötigt med för mycket luft 5kg skulle jag säga!
Anmärkningen för fram togs bort för flera år sedan och nu även på bakaxeln, jag vet att dom gamla tabellerna dyker lätt upp! Så lufttrycket för fram hamnar nu ofta under 4kg men se det som ett minimum tryck lägg på lite, 4-4,5 kg brukar bilen gå mycket bra! Bak blir inte lika stötigt med för mycket luft 5kg skulle jag säga!
som jag tolkar anm 2 är att med tryck 5,5 det erfordras metallventil. och framaxel enligt tabell . Hur tolkar det det? Enligt tabell med axeltryck 3,5
Inte vet jag hu man skall tolka det .
som jag tolkar anm 2 är att med tryck 5,5 det erfordras metallventil. och framaxel enligt tabell . Hur tolkar det det? Enligt tabell med axeltryck 3,5
Inte vet jag hu man skall tolka det .
Tack Lasse tror du har koll på läget, jag tycker att enl tabell 3,5 lät alldeles för lågt på framdäcken.
 

Bernt

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
23445
Medlemskap
2024
Anmärkningen för fram togs bort för flera år sedan och nu även på bakaxeln, jag vet att dom gamla tabellerna dyker lätt upp! Så lufttrycket för fram hamnar nu ofta under 4kg men se det som ett minimum tryck lägg på lite, 4-4,5 kg brukar bilen gå mycket bra! Bak blir inte lika stötigt med för mycket luft 5kg skulle jag säga!
Tack för svaret Lasse tror du har koll på det. tycket 3,5 fram lät så lågt att jag började fundera.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Skall försöka kortfattat förklara vad rätt däcktryck skall vara! Undertecknad har 40 års erfarenhet från däckbranchen, bland annat jobbbat för Michelin i 10 år med speciliatet däcktryck för fordon. Förtst blandas här personbilar och deras däcktryck, när det gäller p-lar skall man alltid följa biltillverkarens rekomdation ! När det gäller husbilar är det ända rätta att taga reda på axeltryck fram och bak. Sedan kollar man med däcktillverkarens lufttryckstabel ! Om tabellen ger 4 bar fram så är det rätt tryck för att bilen skall fungera bäst vad gäller komfort, milresultat, broms och mindre risk för skador. Med för högt tryck förlorar man milresultat när anläggningsytan blir mindre. Bak kan man ha lite högre tryck än enligt tabellen för att få en stabilare gång vid hård sidvind. Framme finns ingen risk för överlast, för när man lastar i garaget så blir framaxeltrycket mindre. Fiat rekom. På 5,5 bar är antagligen någon transport lufttryck.
 

Bernt

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
23445
Medlemskap
2024
Skall försöka kortfattat förklara vad rätt däcktryck skall vara! Undertecknad har 40 års erfarenhet från däckbranchen, bland annat jobbbat för Michelin i 10 år med speciliatet däcktryck för fordon. Förtst blandas här personbilar och deras däcktryck, när det gäller p-lar skall man alltid följa biltillverkarens rekomdation ! När det gäller husbilar är det ända rätta att taga reda på axeltryck fram och bak. Sedan kollar man med däcktillverkarens lufttryckstabel ! Om tabellen ger 4 bar fram så är det rätt tryck för att bilen skall fungera bäst vad gäller komfort, milresultat, broms och mindre risk för skador. Med för högt tryck förlorar man milresultat när anläggningsytan blir mindre. Bak kan man ha lite högre tryck än enligt tabellen för att få en stabilare gång vid hård sidvind. Framme finns ingen risk för överlast, för när man lastar i garaget så blir framaxeltrycket mindre. Fiat rekom. På 5,5 bar är antagligen någon transport lufttryck.
Tack Göran. Har vägt bilen några ggr när jag varit ute med den last vi normalt har. dvs ca 1900 kg fram 2100 bak . det var därför jag började fundera över "rätt" däcktryck.Har inte hittat någon tabell förutom den som dök upp på forumet nyligen. Conti har ett 100 sidigt dokument men kan inta hitta vägledning i det.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Jag håller helt med Göran-43.
Strunta i vad det står i instruktionsboken eller andra ställen.
Kolla max belastning på respektive axel och jämför vad din däckstillverkare rekommenderar för lufttryck med den belastningen.
Du kommer då att hamna långt under 5.5kg och får mycket bättre komfort.
Jag har själv kört flera tusen mil med den rekommendationen utan problem.
Du får söka på nätet för att hitta belastningstabell för ditt däckfabrikat.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Fiats angivna höga däcktryck är mycket märkliga och har diskuterats i många år nu, undrar varför dom inte ändrar uppfattning. Sen är man trött på alla HB åkare som är övertygade på att det ska vara 5,5 kg runt om även på tre axlat, för det står ju i instruktionsboken och i dörrarna!? Sen läser man i MB instruktionsbok, där finns utförliga tabeller på olika axeltryck och däck! Då ser man att det skiljer 1,5 kg i tryck mellan Fiat och MB på samma axeltryck och däck.
Dom som kör med 5,5 får ju en väldig stötig upplevelse men faktum är att däcken går ofta 8000 mil. Själv har jag kört nu i tio år med det rätta trycket på olika däck och fordon ca 4,3 kg!
 

Bernt

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
23445
Medlemskap
2024
Fiats angivna höga däcktryck är mycket märkliga och har diskuterats i många år nu, undrar varför dom inte ändrar uppfattning. Sen är man trött på alla HB åkare som är övertygade på att det ska vara 5,5 kg runt om även på tre axlat, för det står ju i instruktionsboken och i dörrarna!? Sen läser man i MB instruktionsbok, där finns utförliga tabeller på olika axeltryck och däck! Då ser man att det skiljer 1,5 kg i tryck mellan Fiat och MB på samma axeltryck och däck.
Dom som kör med 5,5 får ju en väldig stötig upplevelse men faktum är att däcken går ofta 8000 mil. Själv har jag kört nu i tio år med det rätta trycket på olika däck och fordon ca 4,3 kg
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Vår bil är en Rapido 986 Mercedes från 2003.
3500 kg uppvägd till 3800 kg.
Enligt Rapidos instruktionsbok skall det vara 3,5 bar fram och 4,5 bar bak.
Vi kör med ca 3,7 fram och 4,5 bak. Bilen vägd till ca 3700 kg.
Bytte däck, Continental, för 3 år sedan. Gått ca 8000mil och var inte nerslitna
utan byttes av åldersskäl, normalt och jämt slitna. Kör nu med Michelin och med
samma tryck som tidigare.
Förvånad över Fiats rekommendationer, det gäller även kamremsbyten.
Har även funderat över att nästan alla Fiat är så låga i nosen. Kan någon förklara?
 

calle63

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30452
Medlemskap
2024
Jag har funderat kring lufttrycket och upptäckte att mitt däckhotell lagt in 4,5bar runtom istället för 5,5 enligt bilens info.

Läst lite ovan och gick in på michelins hemsida där de ger råd och tips kring däck för husbil och hittade denna info:
Jag har Michelin CP däck på min.
Med 4,5bar upplever jag bilen svaiig. (Plåtis på Fiat ducato chassi 3,5ton)
Enligt anvisningen i bilen skall det vara 5,5 runt om vilket enligt nedan skulle stämma.
Har tänkt testa att öka till 5,5 för att testa om den blir väldigt stötig eller om det funkar. Hittade inte någon tabell som visar trycket utifrån vikten
(skall leta vidare....)


Från: Vilka husbilsdäck ska jag använda? | MICHELIN

Husbilsdäck med CP-märkning har utformats för att köras med ett högre tryck än skåpbilsdäcken (med C-märkning), vilket ger bättre väghållning och ett högre motstånd mot de lastegenskaper som stora husbilar har.

För CP-däck som monteras på husbilar ger ETRTO följande råd:
● På bakaxeln: däcktryck för husbilar ska vara 5,5 bar (80 psi). Däckets högsta lastkapacitet måste respekteras.
(Observera att en metallklämma i valvet eller en särskilt gummiventil för högt tryck krävs över 4,5 bar (65 psi)).
● På framaxeln: se tillverkarens rekommendationer på fordonet och/eller i handboken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har funderat kring lufttrycket och upptäckte att mitt däckhotell lagt in 4,5bar runtom istället för 5,5 enligt bilens info.

Läst lite ovan och gick in på michelins hemsida där de ger råd och tips kring däck för husbil och hittade denna info:
Jag har Michelin CP däck på min.
Med 4,5bar upplever jag bilen svaiig. (Plåtis på Fiat ducato chassi 3,5ton)
Enligt anvisningen i bilen skall det vara 5,5 runt om vilket enligt nedan skulle stämma.
Har tänkt testa att öka till 5,5 för att testa om den blir väldigt stötig eller om det funkar. Hittade inte någon tabell som visar trycket utifrån vikten
(skall leta vidare....)


Från: Vilka husbilsdäck ska jag använda? | MICHELIN

Husbilsdäck med CP-märkning har utformats för att köras med ett högre tryck än skåpbilsdäcken (med C-märkning), vilket ger bättre väghållning och ett högre motstånd mot de lastegenskaper som stora husbilar har.

För CP-däck som monteras på husbilar ger ETRTO följande råd:
● På bakaxeln: däcktryck för husbilar ska vara 5,5 bar (80 psi). Däckets högsta lastkapacitet måste respekteras.
(Observera att en metallklämma i valvet eller en särskilt gummiventil för högt tryck krävs över 4,5 bar (65 psi)).
● På framaxeln: se tillverkarens rekommendationer på fordonet och/eller i handboken.
5.5 bar är alldeles för högt tryck på din 3.5tons bil,använd Michelins tabell för axeltryck både bak och fram,du kommer hamna väl under 4bar.
Att bilen är svajig beror på fjädringen, light chassi med en bladfjäder bak, samt relativt tung och hög bil ger detta,man skall inte jämför med en personbil detta är ett transportbilschassi.
 

calle63

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30452
Medlemskap
2024
5.5 bar är alldeles för högt tryck på din 3.5tons bil,använd Michelins tabell för axeltryck både bak och fram,du kommer hamna väl under 4bar.
Att bilen är svajig beror på fjädringen, light chassi med en bladfjäder bak, samt relativt tung och hög bil ger detta,man skall inte jämför med en personbil detta är ett transportbilschassi.
ok, har inte hittat michelinstabell än men skall leta upp den. vill inte gå lägre än jag har,(4,5).
Jag har monterat in luftkuddar bak
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
ok, har inte hittat michelinstabell än men skall leta upp den. vill inte gå lägre än jag har,(4,5).
Jag har monterat in luftkuddar bak
Tabellen finns i inlägg #28, i tabellen står 5.5bar bak men den rekommendationen gäller inte längre ,om du går på axellast hamnar du runt 3-3.5bar.
Jag kör med 3.5/4.5bar på min 4.5tons bil.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
ok, har inte hittat michelinstabell än men skall leta upp den. vill inte gå lägre än jag har,(4,5).
Jag har monterat in luftkuddar bak
Här är ytterligare en tabell (med lägsta tryck). För Michelin o Continental.
Man bör köra upp bilen på en våg för att veta de verkliga axeltrycken så som bilen är lastad när man är "på tur"
 

Bilagor

  • FB_IMG_1653575524820.jpg
    FB_IMG_1653575524820.jpg
    121,6 KB · Visningar: 162
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
...den rekommendationen gäller inte längre ,om du går på axellast hamnar du runt 3-3.5bar.
Om jag läser rätt i tabellen #28, så ska vi ha 4.5 bar i framaxeln (2300kg) och 2.75 bar i aktern (1600kg) i vår Dethleffs XLi (5400kg).
Det är betydligt lägre än vad vi kör med idag (5.0 fram, 3,8 mellan och 4.2 bak).
225/75-16 CP är den skodd med.

EDIT: Och 4.5 fram resp 3.0 bak, i bonustabellen #77...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag läser rätt i tabellen #28, så ska vi ha 4.5 bar i framaxeln (2300kg) och 2.75 bar i aktern (1600kg) i vår Dethleffs XLi (5400kg).
Det är betydligt lägre än vad vi kör med idag (5.0 fram, 3,8 mellan och 4.2 bak).
225/75-16 CP är den skodd med.

EDIT: Och 4.5 fram resp 3.0 bak, i bonustabellen #77...
Det är aktuella vikter som gäller,du har nog inte 2300kg fram!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det är aktuella vikter som gäller,du har nog inte 2300kg fram!
Sant, framaxeln brukar ligga mellan 2100-2200kg när jag kollat.
Senaste vägningen var framifrån 2100kg,1630kg (dvs övervikt),1460kg totalt 5200kg.

Men om jag ändrar oavsett verklig eller max axellast enligt tabellen ovan, så kommer det ändå närmre "tabellvärdena" - även om man inte justerar dem dag för dag.
 
Toppen