• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Lufttryck

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej. Jag har en TEC 700 G HUSBIL Fiat Maxi Chassit 4 ton totalvikt. Ej boggie axlar eller dubbelmontage.

Den ska ha enligt tillverkaren 5,5 bar runt om. Blir otroligt stötig med det trycket.

Mina CP däck står det max tryck 5,25 bar på så 5,5 är övertryck ju.

Har nu 5,0 bak. 4,8 fram

Är det vettigt?

Vad har ni för tryck?

Hoppas på kunniga svar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Titta på MB inga klisterlappar eller andra otydliga rekomendationer på ett högt lufttryck för alla HB modeller, där finns utförliga tabeller för olika axeltryck och däck. Varför skulle man ha ett mycket högre lufttryck på Fiat en MB med samma vikt och däck!
Merceders instruktionsbok är mycket bra!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det går att köra med lägre lufttryck än man tror! Och då menar jag inte på enduro där jag först märkte att trycket var lite lågt när fälgbandet började åka runt utanför. Utan menar på min plåtis som alltid väger "runt" 3500kg. Rekommenderat enligt tabell är 3,5 kg. Men upptäckte i somras att min däcktrycksmätare visade för lite, istället för 3,5kg så hade det varit 3,2kg de senaste 5000milen. Inget ökad slitage eller snedslitning kan ses, däcken går nog totalt 8000mil innan de behöver bytas.
 
Senast ändrad:

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag har 5,5 kilo runt om och bilen känns stötig men den går riktningsstabilt, kör jag på 4,5 fram blir den "svajig" och vindkänslig.
Jag har 3.0 liters motorn och den väger lite mer. Vi valde vid köpet att regga den på 4250kg.
Bilen är 7,5m lång med ganska stort överhäng där bak så jag får hålla mig på 5,5 förmodligen.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
... och så här säger Continental.

The tyre pressure must be as indicated in the operating instructions for your vehicle or as marked on the vehicle itself. The pressure applies to cold tyres;
it must not be any lower. Tyres that have become warm, e. g. through driving,
will increase in pressure. Never release air from warm tyres, or the pressure could fall below the minimum.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Ni som laborerar med däcktrycket vad har ni för källa till era påståenden?
Jag hittar inget annat än att jag skall ha 5,5 runt om för att få ut max av däcken som det var
tänkt från tillverkaren. Att sänka från 5,5 till 4,5 för att det är bekvämare?? är inte detta väldigt farligt
för hur däcken presterar vid tvärnit och undanmanövrar? Har någon testat detta i verkligheten på
en testbana? skulle vara väldigt intressant att få fakta innan jag vågar lätta på trycket...

Denna eviga fråga, som kommenteras med så mycket känslor snarare än vad fabrikant och däckstillverkare rekommenderar. Ja, det blir lägre komfort i en bil som går på "rätt" tryck. Så har man det sagt. Men i övriga termer som du beskriver, har du helt rätt. Däckens livslängd, styvhet i däcksidor vid undanmanöver, bromsning, bränsleförbrukning allt detta ska chassileverantören speca för sitt typgodkännande av fordonet. Däcken har ju naturligtvis stor inverkan. Lägre tryck än rekommenderat ger högre däcktemp, lägre livslängd/ojämnt slitage, mer avgaser, sämre köregenskaper; styrbarhet, broms. Det är ju inga gokarts vi kör ens med rätt tryck, men jag vill nog helst inte jag får pendelkast om jag måste vrida hårt i ratten, på grund av att fälgen kan röra sig för mycket inuti däcken vid lägre tryck.

Jag håller helt med din skepsis. Jag kör med rek. tryck.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
@The_Bürstners
Kanske kan du förklara varför det helt plötsligt ska vara flera bar högre tryck i däcken när ett chassi plötsligt blir en husbil istället för en lastbil?

2014 reggade jag om vår Hymer från tung lastbil till PB2, jag ökade inte däcktrycken då, tycker du jag borde gjort det?

Och visst är det väl konstigt att just husbilar skall gå på samma lufttryck oberoende om den väger 3 ton eller 5 ton?
Man får nog acceptera att Fiat inte har en aning om vad som kommer att byggas på chassiet när dom levererar det,
och därför klistrar i en dekal för absolut max belastning, så har dom ryggen fri.
Samma problematik finns ju på sätt och vis när det gäller belastningen på framaxeln, vissa bilar står väldigt lågt fram,
tack vare att husbilstillverkaren inte bryr sig om att anpassa framfjädrarnas hårdhet till det dom bygger på bilen, och
därför åker de stackars köparna omkring med en bil som är stenhård fram, och den enda fjädring som finns är det
lilla som genomslagsgummina tillåter, vilket i sammanhanget är ett par cm.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och visst är det väl konstigt att just husbilar skall gå på samma lufttryck oberoende om den väger 3 ton eller 5 ton?
Man får nog acceptera att Fiat inte har en aning om vad som kommer att byggas på chassiet när dom levererar det,
och därför klistrar i en dekal för absolut max belastning, så har dom ryggen fri.
Samma problematik finns ju på sätt och vis när det gäller belastningen på framaxeln, vissa bilar står väldigt lågt fram,
tack vare att husbilstillverkaren inte bryr sig om att anpassa framfjädrarnas hårdhet till det dom bygger på bilen, och
därför åker de stackars köparna omkring med en bil som är stenhård fram, och den enda fjädring som finns är det
lilla som genomslagsgummina tillåter, vilket i sammanhanget är ett par cm.

Jag tycker verkligen synd om de husbilsåkare som tack vare påståenden från vissa om att man måste köra omkring med max lufttryck
på de "järnhjul" som blir följden av detta. Följden blir sämre väghållning, sämre komfort och en inredning som nästan ramlar sönder så fort vägbanan inte är perfekt. Ett däck som är pumpat till max har inte alls det bästa fästet, det är därför däckstillverkarna gör omfattande tester och ger ut tabeller efter belastning.
Om det är någon som fortfarande lever i villfarelsen att husbilstillverkarna gör omfattande körprover med olika husbilar för att alltid komma fram till att max däcktryck alltid är rätt, oberoende av bilens vikt och viktfördelning bör nog försöka komma ut ur dimman.
Husbilar är utpräglade lågserieprodukter, där t.ex. 100st per år är en ganska stor serie och där färgen på belysningen i vitrinskåpet eller textilierna
är mycket större säljargument än väghållning. Men, ni som låter er vilseföras av en dekal som Fiat klistrar i tankluckan, pröva en gång att pumpa däcken i närheten av det som däckstillverkaren rekommenderar till era axelvikter och kör så ett tag, jag slår vad om att ni aldrig vill återvända till tidigare rekommendationer. Har ni sedan en bil som är väldigt låg fram, byt till rätt fjädrar för belastningen, och ni kommer att tro att ni har fått en bil med luftfjädring! :)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Lite intressant att även AL-KO skriver ut vilket tryck dom tycker det skall vara trots att dom inte har den minsta susning om vilken belastning det kommer att bli på den färdiga bilen när husbilsbyggaren väl är klar med påbyggnaden. Även framaxeln tycker dom till om även fast den överhuvudtaget inte har med AL-KO's komponenter att göra.
Det talar för att även dom vanemässigt bara rekommenderar det tryck som det bör vara i däcken när komponenterna/axlarna belastas till max vad dom rent tekniskt klarar av och inte efter vad den färdiga enskilda bilen är byggd eller typad för.
Det är därför vi behöver väga våra bilar själva...

Lite som att säga att alla 4-dörrars personbilar skall ha 2,8 bar i oavsett storlek eller vikt på bilen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag körde med 5,5 bak och 5,0 fram, allt enligt angivna värden. Dock så slets framdäcken mer i ytterkanterna och i samband med att de byttes så kontaktade jag Michelin och de menade då att med den tyngre 3,0 l motorn så bör jag ha 5,5 även fram.
Nu har jag kört tre säsonger med 5,5 runt om och nu slits däcken jämt, jag upplever heller ingen extra stötighet vilket kanske delvis beror på att jag har andra fjädrar och stötdämpare.
Däcktrycket beror helt på vilka däck man har och vikter som de ska bära, en mycket grov tumregel är att om de slits mer ytterkanterna är trycket för lågt och om de slits mer i mitten är det för högt.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag tycker verkligen synd om de husbilsåkare som tack vare påståenden från vissa om att man måste köra omkring med max lufttryck
på de "järnhjul" som blir följden av detta. Följden blir sämre väghållning, sämre komfort och en inredning som nästan ramlar sönder så fort vägbanan inte är perfekt. Ett däck som är pumpat till max har inte alls det bästa fästet, det är därför däckstillverkarna gör omfattande tester och ger ut tabeller efter belastning.
Om det är någon som fortfarande lever i villfarelsen att husbilstillverkarna gör omfattande körprover med olika husbilar för att alltid komma fram till att max däcktryck alltid är rätt, oberoende av bilens vikt och viktfördelning bör nog försöka komma ut ur dimman.
Husbilar är utpräglade lågserieprodukter, där t.ex. 100st per år är en ganska stor serie och där färgen på belysningen i vitrinskåpet eller textilierna
är mycket större säljargument än väghållning. Men, ni som låter er vilseföras av en dekal som Fiat klistrar i tankluckan, pröva en gång att pumpa däcken i närheten av det som däckstillverkaren rekommenderar till era axelvikter och kör så ett tag, jag slår vad om att ni aldrig vill återvända till tidigare rekommendationer. Har ni sedan en bil som är väldigt låg fram, byt till rätt fjädrar för belastningen, och ni kommer att tro att ni har fått en bil med luftfjädring! :)
Det jag läst i massvis av trådar så är det många med överlast, i stort sett alla med maxlast, kakan tycka att då ska man väl ha maxtryck
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Jag körde med 5,5 bak och 5,0 fram, allt enligt angivna värden. Dock så slets framdäcken mer i ytterkanterna och i samband med att de byttes så kontaktade jag Michelin och de menade då att med den tyngre 3,0 l motorn så bör jag ha 5,5 även fram.
Nu har jag kört tre säsonger med 5,5 runt om och nu slits däcken jämt, jag upplever heller ingen extra stötighet vilket kanske delvis beror på att jag har andra fjädrar och stötdämpare.
Däcktrycket beror helt på vilka däck man har och vikter som de ska bära, en mycket grov tumregel är att om de slits mer ytterkanterna är trycket för lågt och om de slits mer i mitten är det för högt.
Gällde de gamla diagonaldäcken, men knappast moderna bältdäck, och i varje fall inte om man har lufttryck i närheten av det som motsvarar däcket belastning.
 
Toppen