Jag tycker verkligen synd om de husbilsåkare som tack vare påståenden från vissa om att man måste köra omkring med max lufttryck
på de "järnhjul" som blir följden av detta. Följden blir sämre väghållning, sämre komfort och en inredning som nästan ramlar sönder så fort vägbanan inte är perfekt. Ett däck som är pumpat till max har inte alls det bästa fästet, det är därför däckstillverkarna gör omfattande tester och ger ut tabeller efter belastning.
Om det är någon som fortfarande lever i villfarelsen att husbilstillverkarna gör omfattande körprover med olika husbilar för att alltid komma fram till att max däcktryck alltid är rätt, oberoende av bilens vikt och viktfördelning bör nog försöka komma ut ur dimman.
Husbilar är utpräglade lågserieprodukter, där t.ex. 100st per år är en ganska stor serie och där färgen på belysningen i vitrinskåpet eller textilierna
är mycket större säljargument än väghållning. Men, ni som låter er vilseföras av en dekal som Fiat klistrar i tankluckan, pröva en gång att pumpa däcken i närheten av det som däckstillverkaren rekommenderar till era axelvikter och kör så ett tag, jag slår vad om att ni aldrig vill återvända till tidigare rekommendationer. Har ni sedan en bil som är väldigt låg fram, byt till rätt fjädrar för belastningen, och ni kommer att tro att ni har fått en bil med luftfjädring!