Litiumbatteri

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4,180
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Behövs BMS över huvud taget?
Laddstationen till robotklipparen pajade, förmodligen åsknedslag i närheten.
Jag skrotade den i jakt på bra å ha-delar
Batterierna, 36 V Li ion var friska och höll spänningen trots avsaknad av BMS.
Klipparen var 5 år gammal och klippte 3 ggr i veckan i 8 timmar, 7 månader per år.
Den klippte ca en timme ock laddade lika länge ungefär.
Jag får det till att den gått igenom ca 3300 fulla laddningscykler och batterierna är OK utan BMS.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
1,993
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Är det samma kemi i klipparbatterier som vi diskuterar här för husbilsbruk? (LiFePO4)

Om inte, har klipparerfarenheten tveksamt värde för husbilsbruk.
 

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1,675
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Behövs BMS över huvud taget?
Laddstationen till robotklipparen pajade, förmodligen åsknedslag i närheten.
Jag skrotade den i jakt på bra å ha-delar
Batterierna, 36 V Li ion var friska och höll spänningen trots avsaknad av BMS.
Klipparen var 5 år gammal och klippte 3 ggr i veckan i 8 timmar, 7 månader per år.
Den klippte ca en timme ock laddade lika länge ungefär.
Jag får det till att den gått igenom ca 3300 fulla laddningscykler och batterierna är OK utan BMS.
Självklart behövs det, inte kan du väl tro att alla 1000-tals som sitter och utvecklar BMS jobbar i onödan:twitcy:

Men såklart allt beror på vad man vill få ut av grejerna, ett Li batteri kan man plocka ut ca 70% av strömmen ur dvs området som batteriet jobbar inom är från 15-85% i runda slängar.

Det betyder att 30% ej går att nyttja och det vill man råda bot på, tex kan man sträcka sig till 10-90% så ökar räckvidden tex på bilen 10%
.

Men dessa 15-85% beror väldigt mycket på hur man använder det, främst hur hårt man laddar upp det men också hur hårt man laddar ur det och där kommer BMS in verkligen.

Vill man att sakerna skall hålla länge så tar man till större marginaler tex i en bil eller kanske din gränslippare, en mobil däremot har man inte så stor möjlighet att pressa in batterier i så den får lida pin och därför åldras dess batteri så snabbt 5-700 cykler ungefär om man är en modern användare av mobiler.

Tar man det piano däremot och laddar lungt ej över kanske 75-80% och ej drar ur mer än kanske 50% samt sedan laddar upp lungt(ej som en mobil som laddas jättesnabbt) så håller det nog rätt bra även utan balansering via BMS.

Men här på forumet har vi de som tänker sig ladda så det ryker om generatorn och sedan ladda ur ännu snabbare med hårtorkar, kaffekokare mm så livet är allt annat än lungt för batteriet tror jag.
 

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1,675
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Är det samma kemi i klipparbatterier som vi diskuterar här för husbilsbruk? (LiFePO4)

Om inte, har klipparerfarenheten tveksamt värde för husbilsbruk.
Förklara hur du resonerar kring det, eller om du inte kan så mycket om batterier så kanske du skulle satt ett frågetecken istället för en punkt.
 

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1,675
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Det vore bra med en checklista för "allt" som en BMS skall inkludera. Tips på en sådan?
Dess funktioner är relativt lätta att nämna men sedan är det svårt att veta vilken specifik "BMS" som är bra även om alla funktioner finns med, det är som allt annat att det finns bra grejer och dåliga.

Men för att nämna funktioner:
- Så skall den sköta laddningen
- Den skall sköta strömuttaget
- Sköta underhåll av cellerna dvs balansering
- Hålla koll på temperaturen, varmt kallt, hur många cykler som batteriet laddats, laddningstillståndet
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,952
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
De to Lithium kjemiene med jern og titan har endel høyere toleranser ved marginalt bruk, men lavere energitetthet enn de andre. Jeg ville aldri benytte et stort Lithium Cobolt batteri uten BMS, mens jeg har benyttet LFP uten og ser LTO som også akseptabel uten BMS. Selv i en laptop er det bms for det LCO batteriet som sitter der med 3 til 6 celler. Et LCO uten BMS er en mulig brannbombe.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
1,993
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
De to Lithium kjemiene med jern og titan har endel høyere toleranser ved marginalt bruk, men lavere energitetthet enn de andre. Jeg ville aldri benytte et stort Lithium Cobolt batteri uten BMS, mens jeg har benyttet LFP uten og ser LTO som også akseptabel uten BMS. Selv i en laptop er det bms for det LCO batteriet som sitter der med 3 til 6 celler. Et LCO uten BMS er en mulig brannbombe.
@ gtv6, se ovan, detta visste inte du.
(om du visste utan att dela med dig säger det mer än att inte veta)
Inte jag heller, men det visade sig att mitt ifrågasättande om olika kemier beter sig olika var befogat.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,952
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Jeg var litt slapp i forrige innlegg og bare tok med LCO i gruppen med nominell cellespenning 3,6 til 3,7 volt. Men de oppfører seg nesten identisk med unntak av antall ladecyckler og ladestrøm forbruksstrøm. Lithium Cobolt er den mest brukte kjemi i denne gruppen, Lithium Mangan og Lithium Molybden brukes i sekundære batterier med litt lengre tid mellom fulle cyckler. Til sammenligning har LTO nominell spenning 2 volt, tåler vannvittig rask ladning og utladning med den største levetiden i cyckler av alle batterier, en god nummer 2 på levetid er LFP med sine 3,2 volt nominell cellespenning og normal levetid 5000 til 8000 cyckler under optimale forhold. LTO under samme forhold er spesifisert med 30 000 cyckler. Levetid oppgis med restkapasitet 80%
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Har nu kör5 en vecka med våra båda nya Sunlux 96 ah batteri .. stor skillnad mot tidigare. Verkar ladda upp mycket snabbare. I början var det lite skillnader när jag gick in o läste av värdena på batterierna. Men efter en dag så var återstående kapacitet o även urladdning samma på båda batteri. Och Ja. Jag hade laddat upp båda fullt innan installation. Spännande så länge jättenöjda
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Jag laddade ner manualen för elblocket i våran hymer och där stod då på bly/syra läget att det var kortare laddtid innan laddaren gick över till underhållsladdning, så oavsett vad det står på omkopplaren så är det tydligen detta läge man ska använda, enligt både Sunlux och Hymer
Nu är våran bil från 2014 så nyare har kanske inte bly/syra texten
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
489
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Jeg var litt slapp i forrige innlegg og bare tok med LCO i gruppen med nominell cellespenning 3,6 til 3,7 volt. Men de oppfører seg nesten identisk med unntak av antall ladecyckler og ladestrøm forbruksstrøm. Lithium Cobolt er den mest brukte kjemi i denne gruppen, Lithium Mangan og Lithium Molybden brukes i sekundære batterier med litt lengre tid mellom fulle cyckler. Til sammenligning har LTO nominell spenning 2 volt, tåler vannvittig rask ladning og utladning med den største levetiden i cyckler av alle batterier, en god nummer 2 på levetid er LFP med sine 3,2 volt nominell cellespenning og normal levetid 5000 til 8000 cyckler under optimale forhold. LTO under samme forhold er spesifisert med 30 000 cyckler. Levetid oppgis med restkapasitet 80%
Hur definieras antal laddcykler?, vilken ISO-std.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,952
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Har ikke sett noen ISO for dette, men de fleste som oppgir noe om dette setter for Lithium ladbare 10% til 90% SOC. Noen få oppgir for LFP et alternativt tall for 10 til 100% - dette er normalt 2000 til 3000 cyckler.
 
Toppen