Litiumbatteri

JAndersB

HBK Medlem
Inlägg
1,174
Kommun
Portugal
HBK-Nr
233
Jag fick några följdfrågor och reaktioner. Hur mitt system är uppbyggt finns beskrivet i flera tidigare trådar. Dock är de stängda p.g.a. - ja, gissa vem. Men i korthet baseras de på sedvanlig hyfs att separera laddning och uttag på + sidan i mitt fall. Jag kan slå på uttag och manuellt ha laddningssidan avslagen med en huvudbrytare tills husbilen är varm invändigt. Detta behöver jag ju bara göra vi akut kortkörning vintertid. Övrig bortkoppling sker via relä och Victron BMW-7xx batterimonitor. I övrigt, läs mina tidigare trådar.

Vad gäller installationer och försäkringar har vi diskuterat detta tidigare också. Säger som då, titta på lite Youtube-filmer från alla världsomseglare. Allt arbete på en båt görs själv, man måste ju, dåligt med professionella aktörer i Söderhavet :). Försäkringsbolag har inte synpunkter. Skulle gissa att 90% av alla el och andra båtinstallationer görs av ägarna själva. Så är det även även bland husbilar, stor andel och inget jag ens skulle reflektera över. Skulle man lägga ut alla el, vvs och anda jobb man behöver göra på en husbil eller båt skulle det ju bli helt orimligt.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,934
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Innlegg 111 er en rapport etter 6 år med kun utbytting av 2 stk 138 Ah Gel til 4 stk 400 Ah LFP celler. Ingen annen endring ble gjort med unntak av større sikring på kablingen fra bilbatteri til EBL. Ingen BMS eller batterikontroll er installert, ballansering kun kontrollert for hånd en gang i blandt.
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Vi har nyligen monterat 2st Sunlux Warm Up i våran Hymer, endast ändrat laddläget till bly/syra då detta ger laddning som mer överenstämmer med vad Li batterierna vill ha
 

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1,668
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Jag vet inte men i min värld är detta ett diskussionsforum, inte en renodlad frågespalt, dvs man tar upp något och så spinner man vidare och ingen vet vart man hamnar, dvs precis som man gör när man sitter vid ett fika bord.

Rappakalja är oförskämt att påstå, men det är kanske det mest vettiga den som skrev det har att bidra med.
 

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1,668
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
En dårlig BMS er mer problematisk enn ingen BMS i følge endel EV entusiaster i USA. Disse har opplevd at BMS faktisk har drept celler så mange velger å periodisk sjekke over cellene manuelt i stedet for å benytte en BMS.
Korrekt i bemärkelsen att frågan är inte bara om det finns BMS utan vad den gör och hur, som sagt BMS skall inkludera allt för att vara ett BMS.

Har någon berättat på vilket sätt dessa BMS har förstört batterierna?

En viktig sak som det verkar mycket magert med kunskap om hos de som säljer Li batterier är hur man vet att BMS har börjat balansera och när denna balansering är klar.

Min uppfattning är att dom säljer och räknar iskallt med att grejerna lever så länge att garantin går ut och eller att dom kan skylla på något annat ifall det fallerar, ingen lämnar någon garanti såklart på hur länge batteriet skall hålla tex, det är såklart relativt okey för ett batteri som kostar 1500 kronor men inte 10000 kronor eller än värre 30000 kronor anser jag.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,934
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Det som oftest går galt er balanseringen, noen bms fortsetter balanseringen ned til under laveste cellespenning. Har selv funnet dette i enkelte sykkelbatterier hvor "balanseringen" fortsetter til cellene er døde.

Eneste fornuftige balansering er på topp, eneten over en spenningsgrense eller kun under ladning.
 

GTV6

HBK Medlem
Inlägg
1,668
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Det som oftest går galt er balanseringen, noen bms fortsetter balanseringen ned til under laveste cellespenning. Har selv funnet dette i enkelte sykkelbatterier hvor "balanseringen" fortsetter til cellene er døde.

Eneste fornuftige balansering er på topp, eneten over en spenningsgrense eller kun under ladning.
Självklart ska man bara balansera när man laddar, att balansera i andra fall då pratar vi aktiv balansering men det är för dyrt för sådana här lösningar

Är det verkligen balansering du pratar om och inte någon form av cykling(dvs ladda ur, ladda upp) av batteriet??
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,934
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Ja, det er en feilaktig implementering av "aktiv balansering", jeg ville kalle det parasittisk balansering. Balanseringen i BMS modulen belaster hele tiden cellen med høyest spenning! Veldig enkelt å implementere, men veldig farlig for batteriet, selv om det er kun en veldig liten ekstra belastning for denne ene. La et sykkel batteri stå noen mnd og mål spenningen ukentlig så vil du lett se at den synker jevnt hele tiden. Om pakken er åpnet så en kan måle de enkelte celler så vil en se at det veksler hele tiden hvilken som har høyest spenning. Kobler en fra BMS modulen så endres ikke spenningene. Noe av spenningsfallet kommer fra bms modulens forbruk generelt og noe fra balanseringen.

Samme "løsning" finnes i mange av de ferdige BMS modulene en kan kjøpe. Alle BMS bruker litt strøm, men de beste balanserer kun ved sluttladning over en fastsatt cellespenning. Andre balanserer over en slik grense hele tiden - mindre bra. Skurkene er de som ikke har spenningsgrense. Det finnes avanserte BMS som ikke tapper høyeste celle, men som aktiv lader opp laveste. Ser egentlig ingen stor fordel ved dette kontra de noe enklere som kun balanserer ved slutt ladningen og bypasser en mindre del av strømmen for høyeste celle.
 
Toppen