• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt en ny plåtis med solceller (120W). Jag har läst igen många trådar här avseende litiumbatterier men tyvärr så är det svårt att som novis bilda sig en uppfattning om vilket batteri som man skall köpa, det blir alltid så komplicerat i dessa trådar och många olika åsikter så att jag tappar bort mig.
Mitt behov är inte så stort, lampor , laddare och en espressomaskin. (220 med inverter) Använder väldigt sällan el utifrån. Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?
Peter
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Prisvärda å erfarenhet där är svårt att sia om. Eftersom det knappt inte nån som har slitit ut ett lifpo4 batteri än och bytt till ett nytt. Så du kommer garanterat att få mängder mer förslag att detta är bäst. Så jag kan väl börja Köpte ett Skanbatt 97Ah men bara använt det en säsong. Har märkt att jag har för lite solceller 200W kommer att utöka detta. Än är jag hel nöjd
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Såklart fick jag batteri med på köpet, men jag vill ha ett litiumbatteri i stället för två vanliga men vet inte vilket litiumbatteri som handlarn bör sätta in därav denna fråga.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja Visionbatteriet såg intressant ut och alltid ett plus om tillverkarens namn från Kina står på.
Tyvärr saknas igen info om hur BMSen fungerar och 70A max uttag och laddning är inte mycket för ett så stort batteri.
Jag undrar varför alla tillverkare/säljare av "Drop-in" batterier är så otroligt hemlighetsfulla med den tekniska infon om den inbyggda BMSen?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Troligen för att det inte är ett försäljningsargument om det kom ut hur bristfällig den är.
Det finns nog flera skäl, de som direktimporterar och sätter på en egen dekal är säkerligen bristfällig kunskap i att upphandla och verkligen förstå medans tex Vision ovan och andra tex Incell som jag länkade handlar det mycket om att man inte vill visa vilka funktioner man har i syfte att minska risken att konkurrenter knycker ideer och säljer system som kan integreras utan godkännande.

Oftast måste man när man vill koppla in sig på större grejer som detta skriva ett avtal(NDA) där man förbinder sig att inte berätta för något utomstående hur saker fungerar.

Vi har ett exempel i bilar OBD som användes för att kunna med en dator se vad som är fel i bilen, alla tillverkare i USA hade olika system men det förbjöd myndigheterna och så skapades OBD2 där alla grundfunktioner är kända och kan avläsas av vem som helst, däremot finns det funktioner som ligger utanför dessa grundfunktioner och dom är hemliga och kan bara nås mha att skriva en NDA.

Vi skulle behöva samma sak med BMS kommunikation och det kommer säkert, antingen via myndigheter eller att marknaden kräver det.

Vad vi bl.a måste veta för att kunna ladda Li är hur mycket ström som batteriet accepterar när BMS börjar arbeta vid fulladdat batteri, överskrider man denna ström överhettar man batteriet och det går sönder på sikt.

Ytterst få kan presentera denna siffra, en enda har jag lyckats få den från men tyvärr glömt vem.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det finns nog flera skäl, de som direktimporterar och sätter på en egen dekal är säkerligen bristfällig kunskap i att upphandla och verkligen förstå medans tex Vision ovan och andra tex Incell som jag länkade handlar det mycket om att man inte vill visa vilka funktioner man har i syfte att minska risken att konkurrenter knycker ideer och säljer system som kan integreras utan godkännande....

Det är ju inte konstruktionsritningar och källkoder som saknas utan mer en spec eller beskrivning av hur bmsen gör sitt jobb att skydda batteriet.
Rimligen är ju just dom funktionerna något man vill skylta ordentligt med om man nu har en bra lösning som löser allt. Förutom priset är det ju oron för hur man skall sköta det dyra batteriet för att det skall fungera bra som bromsar massförsäljningen.

Finns det cellbalansering i BMSen? Vad händer t.ex om man överladdar batteriet när det sitter i bilen? Orkar verkligen balanseringen bränna bort allt överflöd eller kan man "råka" ladda sönder en cell ändå? Vid vilken spänning bryter (eventuellt) det (eventuellt) inbyggda skyddet kontakten med batteripolerna?
Samma funktionsbeskrivning som finns till externa BMSer borde finnas till batterierna med de inbyggda BMSerna.

Jag tror som Michael var inne på att dom flesta inbyggda BMSerna i dessa batterier är så enkla så specen och funktionerna är nog inget man vill skryta med.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är ju inte konstruktionsritningar och källkoder som saknas utan mer en spec eller beskrivning av hur bmsen gör sitt jobb att skydda batteriet.
Rimligen är ju just dom funktionerna något man vill skylta ordentligt med om man nu har en bra lösning som löser allt. Förutom priset är det ju oron för hur man skall sköta det dyra batteriet för att det skall fungera bra som bromsar massförsäljningen.

Finns det cellbalansering i BMSen? Vad händer t.ex om man överladdar batteriet när det sitter i bilen? Orkar verkligen balanseringen bränna bort allt överflöd eller kan man "råka" ladda sönder en cell ändå? Vid vilken spänning bryter (eventuellt) det (eventuellt) inbyggda skyddet kontakten med batteripolerna?
Samma funktionsbeskrivning som finns till externa BMSer borde finnas till batterierna med de inbyggda BMSerna.

Jag tror som Michael var inne på att dom flesta inbyggda BMSerna i dessa batterier är så enkla så specen och funktionerna är nog inget man vill skryta med.
Protokollen för att prata med BMS avslöjar vad den kan, både de bra och de dåliga och ingen vill visa sådant idag, kanske om det blir en "open source" press eller legala krav.

De som är duktiga vill inte att man ansluter ej godkända kontroll och övervakningssystem, de dåliga precis som du skriver, vill inte blir avslöjade utan dom vill kunna säga "Vi har BMS" och med det få alla att tro att det bara finns två alternativ, med BMS eller utan, och har man BMS så är allt bra vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Men det tar kanske 3-4 år/5-600 cykler att upptäcka att batteriet inte var så bra, ska bli intressant att se om det blir samma skrik som det varit om Feltemas AGM batterier, dock misstänker jag att Li är så prestigeladdat att det blir knäpp tyst från alla "early adopters" om batteriet inte visat sig så bra som man trodde.

Vi behöver ett komplett BMS, dvs laddning förbrukning allt integrerat typ som Incell eller även Vision har efter vad jag förstått.

F-n det är nästa så att man är lite sugen att göra ett "Crowd founded" projekt och fixa det :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Okunnighet gör att vem som helst kan köpa LiFePo4, bara det har BMS. Man måste dock se vad BMS klarar av. Jag menar 70A BMS, då kan man utesluta inverter.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Otroligt vilka problem man skapar specielt förståsigpåarna som ännu inte använder lifepo4 själv har jag använt lifepo4 i bra precis 3 år nu batteriet är fortfarande lika bra som när det var nytt har inte varit utan el en enda gång sen det batteriet sattes in i bilen 100 ampere lifepo4 istället för två 95 ampere biltema agm som krackelerade efter två år man väljer själv jag köpte mitt batteri från en firma i Norge Makspower hette batteriet har jag för mig och skulle mitt lifepo4 braka ihop i närtid så skulle jag köpa ett nytt för skillnaden är så stor så det blir aldrig ett blysyra batteri nå mer.
/Micke
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Okunnighet gör att vem som helst kan köpa LiFePo4, bara det har BMS. Man måste dock se vad BMS klarar av. Jag menar 70A BMS, då kan man utesluta inverter.

Min bil har små marginaler både när det gäller batterikapacitet och lastvikt så därför är ett byte till LiFePO4 ett intressant alternativ. Det handlar ju om ganska mycket pengar och jag vill vara nöjd med batteriernas livslängd också om 10 år, och inte bara de första åren.

Det ser ut som en klok kommentar att kolla på vad BMS:en klarar av innan köpet. Men: vad skall man titta efter? Vad är en tillräckligt bra BMS för en användare utan hårtorkar eller andra stora effektuttag, och vad är otillräckligt? Vi kan ju ta ett datablad från Makspower som exempel, innehåller det de data som behövs för en bedömning, och ser värdena bra ut?
 
Toppen