• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt en ny plåtis med solceller (120W). Jag har läst igen många trådar här avseende litiumbatterier men tyvärr så är det svårt att som novis bilda sig en uppfattning om vilket batteri som man skall köpa, det blir alltid så komplicerat i dessa trådar och många olika åsikter så att jag tappar bort mig.
Mitt behov är inte så stort, lampor , laddare och en espressomaskin. (220 med inverter) Använder väldigt sällan el utifrån. Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?
Peter
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har ikke sett noen ISO for dette, men de fleste som oppgir noe om dette setter for Lithium ladbare 10% til 90% SOC. Noen få oppgir for LFP et alternativt tall for 10 til 100% - dette er normalt 2000 til 3000 cyckler.
Ofta läser man om dessa 10-90% men det är nog inte realistiskt illafall har jag inte läst om att man kan köra så hårt, mer normalt är att hålla sig mellan 15-85% skulle jag vilja påstå iallafall i industriella sammanhang.

Om man använder aktiv balansering så kanske man kan sträcka sig lite mer, men det är en mycket mer komplicerad och dyr lösning.

Bifogar en enkel bild över vart Li och bly batterier trivs bäst, det finns såklart mindre variationer åt båda hållen allt beroende på exakt vilket batteri man pratar om men generellt så gäller nog detta skulle jag tro.

Skall nämna att detta inte kommer från en säljbroschyr varken av en batteri tillverkare, komponent tillverkare eller glad amatör dvs den kan nog anses som rätt korrekt om man nu litar på ingenjörer dvs:)
 

Bilagor

  • Anteckning_2019-12-07_145829.png
    Anteckning_2019-12-07_145829.png
    102,3 KB · Visningar: 84
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hittade följande definition på ett Teslaforum

”Antalet laddcykler för ett batteri är hur många 0-100-0% laddningar och urladdningar batteriet tål innan dess kapacitet har minskat till 80% av sin ursprungskapacitet.”

Kjell
Det som gör en bil lite lurigare är att man har "reservkapacitet" i syfte att klara kraven på att bilen inte ska gå sämre efter 1-2 år, dvs den mängd A som finns totalt i bilen är ej den mängd man kan nyttja när man åker, tex man kanske säger att man har 100A men i verkligenheten har man 120A så när batterieceller blir dåliga så kan man nyttja dessa 20A som ersättare.

En cell(inte batteri) i en vanlig Tesla är nere på ca 70% kapacitet efter ca 3-400 cykler om man snabbladdar, dvs jämförbart med en iPhone som alltid snabbladdas, därav att man behöver reservkapacitet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En cykel som jag tolkar det är från stoppad urladdning, tillbaka till stoppad laddning, en cykel kan vara väldigt olik en annan cykel
Jag har en xls mall där jag kan beräkna antal cykler på de celler jag beställt.
Drar jag ur batteriet helt innan uppladdning 100% DoD ska de hålla 3000 cykler vid ett uttag på 4kwh
Drar jag ur batteriet till 80% DoD ska de klara 5000 cykler, vid ett uttag på 4kwh.

Laddas de optimalt (?) ska de klara 8000 cykler.

Jag tror den uppgiften kommer från en VW Golf mk3 Citystromer (elbil) som ägaren 2008 uppgraderade från original gel-batterier till Winston LFP, den bilen rullar fortarande med samma batterier 11år senare :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
en liten beskrivning på en av alla dessa förbenade förkortningar :)

What is depth of discharge (DOD)?
DOD, short for the Depth of Discharge, is used to describe how deeply the battery is discharged. If we say a battery is 100% fully charged, it means the DOD of this battery is 0%, If we say the battery have delivered 30% of its energy, here are 70% energy reserved, we say the DOD of this battery is 30%. And if a battery is 100% empty, the DOD of this battery is 100%. DOD always can be treated as how much energy that the battery delivered. For lithium batteries we do not suggest fully discharge them to 100% DOD, it would shorten the cycle life of batteries.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det som gör en bil lite lurigare är att man har "reservkapacitet" i syfte att klara kraven på att bilen inte ska gå sämre efter 1-2 år, dvs den mängd A som finns totalt i bilen är ej den mängd man kan nyttja när man åker, tex man kanske säger att man har 100A men i verkligenheten har man 120A så när batterieceller blir dåliga så kan man nyttja dessa 20A som ersättare.

En cell(inte batteri) i en vanlig Tesla är nere på ca 70% kapacitet efter ca 3-400 cykler om man snabbladdar, dvs jämförbart med en iPhone som alltid snabbladdas, därav att man behöver reservkapacitet.

Det är därför du bör ha bms123 där ställer man själv in det du kallar reservkapacitet....
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Vad är en tillräckligt bra BMS för en användare utan hårtorkar eller andra stora effektuttag, och vad är otillräckligt? Vi kan ju ta ett datablad från Makspower som exempel, innehåller det de data som behövs för en bedömning, och ser värdena bra ut?

När jag läser databladet från Makspower kan jag inte se att deras BMS bryter laddning vid för låg temperatur. Det är ju en viktig parameter för oss som kör i kallt klimat.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Tjabba, jag ser att du fått många svar.
Jag har tre års erfarenhet av Claytons Lps och har inget att klaga på. Priset? Ja kanske, men man får väldigt mycket för pengarna. Plus att den följer med till följande husbilar så länge den lever.
Jag ser den som ett självklart val för dom som bygger en plåtis. Allt i ett och lättare än andra alternativ.

Detta är iallafall en egen erfarenhet jag delar med mig av, inte bara vad jag hört eller tror.
 
Senast ändrad:
Toppen