• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt en ny plåtis med solceller (120W). Jag har läst igen många trådar här avseende litiumbatterier men tyvärr så är det svårt att som novis bilda sig en uppfattning om vilket batteri som man skall köpa, det blir alltid så komplicerat i dessa trådar och många olika åsikter så att jag tappar bort mig.
Mitt behov är inte så stort, lampor , laddare och en espressomaskin. (220 med inverter) Använder väldigt sällan el utifrån. Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?
Peter
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Hei!
Jeg har nå 3,5 års erfaring med Makspower 100Ah Lithium. Det er det beste som
har skjedd av nyheter. Tiden heter før og etter. Aldri mer utkobling av varmeren
grunnet lav spenning. Om sommeren er det nesten aldri nødvendig å koble til 230v.
Har Truma D6 og kompressor kjøleskap. 100w solceller gir det jeg trenger i sommerhalvåret.
Løp å kjøp:)
Beste hilsen Regent.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Ja en sak är säker i alla fall mitt lifepo4 har till dags datum levt 11 månader längre än Biltema agm så jag är jäkligt nöjd sen är det väl upp till var och en att släpa runt på blyskrotet och så har några nick på detta forum försökt Proppsa på att lifepo4 är så fruktansvärt dyra och det är ju lite kvalificerat skitsnack mitt kostade 6900 för 3 år sedan tillkom då en soppa kostnad på 1000 kr då jag åkte och plockade upp det själv i Norge så det blev 7900

//Micke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Jag har inte sett någon kasta skit, däremot så har jag sett de som predikar för Li och sitt eget sätt att köpa och koppla in dom och alla har inte varit speciellt ödmjuka.

Svar på sakliga frågor och ifrågasättande av konstruktioner och kalkyler, livslängd har ibland eller ofta bemöts med rena personangreppm hota med att stänga trådar och annat tjafs som egentligen borde resultera i gult kort eller rött.

Sakliga frågor etc, skojar du? Rena trollfasoner tycker jag och borde egentligen bannlysas från klubben, om det vore möjligt. Väntar fortfarande på besked om vilka "experter" som frångått Lithium, som du påstod så självsäkert.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Exakt, till batterikostnaden kommer ny laddare, ny solregulator, BMS, reläer osv.

Allt beroende på vilken tro man har, från stoppa i ett lithiumbatteri utan BMS till "all bells and whistles".

Jag anser att "all bells and whistles" är den väg som troligen är den mest ekonomiska.
Den är dock för dyr för min del, jag når målet med bodelsbatterier billigare med annan teknologi än lithium.
 
F

F.d. 1470

Guest
Exakt, till batterikostnaden kommer ny laddare, ny solregulator, BMS, reläer osv.

Allt beroende på vilken tro man har, från stoppa i ett lithiumbatteri utan BMS till "all bells and whistles".

Jag anser att "all bells and whistles" är den väg som troligen är den mest ekonomiska.
Den är dock för dyr för min del, jag når målet med bodelsbatterier billigare med annan teknologi än lithium.

Tror nog du förstod vad jag menade. Inga problem med att räkna hem en lithiuminstallation. Blir betydligt billigare OCH mer komfortabel än snabbt sulfaterade bly/syrabatterier om man fricampar, förutom i extremfallen med de överprissatta.
 
F

F.d. 1470

Guest
Hur tycker du att dina bly/kol batterier har fungerat.
Arne.
Som jag skrev innan, har jag så mycket solpaneler på segelbåten så jag har aldrig varit under 85% SOC så ganska svårt att uttala mig. Gjorde ett test när jag installerade en 130A generator till batteribooster från Sterling och då gav båtmotorns 115A generator 70A in i batterierna (4st) trots att de låg på ca 85% SOC så det lilla testet var ju positivt. I övrigt får vi se nästa år.
 
F

F.d. 1470

Guest
Finns empiri i båtvärlden i USA, jag har ju länkat till det innan. Så man kan räkna hem det med bra marginal även med väldigt pessimistiska antagande.
 
F

F.d. 1470

Guest
Jag kan konstatera att Michael S och JandersB har var sin syn på detta med lithium, därom kan ingen vara oense. Skönt att vara överens om något :)

Får se hur det utvecklar sig med mina surt förvärvade Sunlux, den som lever får se.

Trevlig fredag!

Och jag är dessutom helt överens med Michael S om det förträffliga med inlägg 10 i tråden han länkar till :) Men observera att där är det ju inte vanliga AGM-batterier som är på tapeten. De har jag förbrukat alldeles för många av alldeles för tidigt så vääldigt dyrt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som sagt Lithium är inget för mig, och tydligen inte för JAndersB heller i samma användningscenario.

Som jag skrivit tidigare, och länkat till en leverantör som skickar till Sverige, blir mina batterier pure lead carbon vid byte.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Varför lyssnar ni inte på dom som har litiumbatteri och är helnöjda, själv fricampar vi alltid och har gjort så sedan 2003. Frihetskänslan med litium är total, nu behöver vi aldrig vara oroliga för att elen skall ta slut. Dom laddas extremt snabbt räcker otroligt länge och väger 1/3 del av blybatterier. Jag körde runt med 100 kg bly, nu bara 24kg som extrabonus. Upplevd erfarenhet verkar inte betyda någonting i dessa diskussioner om litium, en del bara fnyser och slår akademisk teori i huvudet på dessa obildade människor som påstår att det är bästa batteriet de upplevt. Vi som aldrig står inkopplade på elstolpe fattar att detta är det bästa som hänt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tydligen är det olika bud från dom som HAR lithium.
Som vanligt, vilket kan vara svårt att förstå för en del, är dessa beslut individuella.

I mitt och vad det verkar minst en annan forummedlem ( JAndersB ) passar inte lithium in i kalkylen om man använder husbilen/båten på ett viss sätt.

Om jag skulle ta till samma argumentation som alla? lithium användare använder, kunde det se ut såhär:
Varför kör ni omkring med undermåliga husbilar som inte lastar något, har pyttesmå tankar, inget inyggt elverk.
Litet utrymme, luftburen värme, ingen gasoltank på 92kg.

Jag tar inte till dessa argument för jag FÖRSTÅR att våra behov och önskemål är olika.
Kanske lithium förespråkarna (fanbois) skulle ta till sig samma insikt? OK?
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag berättar vad jag upplevt med litium inte teoretiskt.
Jag säger att det förbättrar fricampingen vad gäller eltillgången, jag säger inte att det är snyggare batterier eller att jag är fräckare eller att min husbil är bättre än någon annans och det är en jäkla skillnad, det är du som försöker trycka ner alla ”idioter” som inte förstår att det inte fungerar med litium att det är kasst på alla vis. Jag berättar om min praktiska erfarenhet utan att skriva folk på näsan. Men du verkar inte vilja förstå för det passar inte dina teorier. Köp vad fasen ni vill.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag som trodde att oljetrådar var unika, men att läsa om alla amatörer som idiotförklarar andra här är helt otroligt.

Är det så här BHK ska vara, vissa tex JAndersB som inte diskuterar utan tom hotar och idiotförklarar folk då vetetusan om detta är platsen för mig, sorligt.
 
Toppen