• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt en ny plåtis med solceller (120W). Jag har läst igen många trådar här avseende litiumbatterier men tyvärr så är det svårt att som novis bilda sig en uppfattning om vilket batteri som man skall köpa, det blir alltid så komplicerat i dessa trådar och många olika åsikter så att jag tappar bort mig.
Mitt behov är inte så stort, lampor , laddare och en espressomaskin. (220 med inverter) Använder väldigt sällan el utifrån. Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?
Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte Super B 2 st. 90A i våras och har 100A Solcell fungerar förträffligt. Har aldrig gått under 60 procent och då stod jag på Elmia mässan i 4 dagar och använde tom. dammsugaren samt kaffebryggare 2 ggr per dag och frugan körde hårfönen varje dag.

Trevligt, jag undrar ifall du sammankopplat dina super b med nätverkskabel?
Isåfall, vilka fördelar medför det?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Min bil har små marginaler både när det gäller batterikapacitet och lastvikt så därför är ett byte till LiFePO4 ett intressant alternativ. Det handlar ju om ganska mycket pengar och jag vill vara nöjd med batteriernas livslängd också om 10 år, och inte bara de första åren.

Det ser ut som en klok kommentar att kolla på vad BMS:en klarar av innan köpet. Men: vad skall man titta efter? Vad är en tillräckligt bra BMS för en användare utan hårtorkar eller andra stora effektuttag, och vad är otillräckligt? Vi kan ju ta ett datablad från Makspower som exempel, innehåller det de data som behövs för en bedömning, och ser värdena bra ut?
Iallafall jag förstår inte riktigt denna spec, tex dom nämner "single cell" vad betyder det, vet man hur många celler det är i batteriet?

Det som behövs tex är vid vilken spänning balansering aktiveras och vilken ström man då skall mata batteriet med samt under hur lång tid innan man stänger av laddningen.
Överskrider man denna ström eller tid då överhettar man batteriet och ev bränner sönder balanseringslogiken.

Laddning och balansering är det mest kritiska, urladdning kan man ha koll på själv men inte laddningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et 12V LFP batteri har alltid 4 celler på samme måte som blybatteri har 6 celler for 12V. Singel Cell spenning på LFP er nominellt 3,2V. Optimal ladespenning er 3,6 V eller 14,4V for hele batteriet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Et 12V LFP batteri har alltid 4 celler på samme måte som blybatteri har 6 celler for 12V. Singel Cell spenning på LFP er nominellt 3,2V. Optimal ladespenning er 3,6 V eller 14,4V for hele batteriet.
Ja jo, man har tex 4 celler i serie för att skapa 12V men i ett batteri så sitter det ofta en massa parallellt också, och det var det jag syftade på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes pakker bygget med sylindriske LFP celler, men jeg ville tro at just for LFP ligger volumet på prismatiske celler - med slike er det billigst å bruke 4 store celler. En liten hake med dette er at nesten alle prismatiske celler bygges i China og straffetolles til USA.

Selv kan jeg plukke opp på ebay 180 Ah prismatiske celler for rundt AUD 250 mens 18650 celler med 1,3 Ah koster i 24 pakk AUD 90. Prismatiske 12V pakker som startbatteri for motorsykler koster nå det samme som AGM batterier, men her er det snakk om pakker uten BMS med en CCA på opp til 200 A.

Det er kun for LMO og andre LiIon med 3,6V nominell cellespenning jeg vil bruker sylindriske celler da disse krever mer kjøling enn hva en lett kan gi prismatiske. LiPO celler for RC bruk er i et grenseland, prismatiske og utsettes for større uttak og ladning enn de prismatiske med samme kjemi i mobiltelefoner.

For forbruksbatterier er det for meg mest aktuellt med bruk av LFP, om jeg ikke går for en Tesla Powerwall med aktiv kjøling - disse er bygget med samme celler som benyttes i Tesla sine biler.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Visst men det kan bli rejält dyrt om det bara håller i 3 år och det är väl att kasta iväg så mycket pengar på något som inte fungerar bra som dom flesta vill undvika?

Jag har haft ett batteri i 2 säsonger nu och det fungerar bra. Med bra menar jag att jag får ut den ström jag behöver och det tar laddning men jag har ingen aning om livslängden eller om kapaciteten har minskat.
Mitt batteri är ett "hembygge" med separat BMS och om man sätter ihop det själv måste man lära sig en del och får då rätt bra koll på hur en BMS fungerar och hur viktig den är för att batteriet skall må bra när batteriet sen sitter i en bil och används.
Jag är otroligt skeptisk till hur bra BMSerna är i många av dessa "drop-in" batterier.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Köp ett lifepo4 använd det och bidra med självuplevd erfarenhet det är bättre än gissningar

Eller rök John silver utan filter och bidra med självupplevd erfarenhet.
Att det finns dom som säger rökning är farligt, strunt i dom som gissar. Känn själv hur gott det är att röka.

Sanningen är att INGEN vet hur långlivat ett LFP batteri kan bli i en husbil, oavsett teknisk lösning.
Dom är helt enkelt för nya, och få till antalet.

Att några av oss söker vägledning i tekniska fakta som stöd för en stor investering kan bara ses som förståndigt.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Problemet är väl att många kastar skit på dom som är villiga att vara först med detta och kanske gå i brächen för andra som vill göra likadant. Det är ju alltid ett vågspel när man är först. Men samtidigt lämnar ju några leverantörer ok garantier. Själv valde jag att avakta med litiumbatteri och tog samma som jag hade innan då jag svårligen kunde motivera en ökad kostnad på 66% men jag är tacksam för dom som provar och delar med sig av sina erfarenheter.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men det är väl egentligen ingen som kastar skit på dom som "går först" och testar?

Det är väl mest att det ibland råder delade meningar om en del produkter. Tyvärr är det väl kanske några som tar det väldigt personligt om produkten man själv valt ifrågasätts.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är ju många som är väldigt misstänksamma mot ny teknik speciellt om det kostar lite, har man användning av det? Är det värt pengarna osv. Motreaktionen blir då ibland att den där produkten är kass, brandfarlig m.m. Men det som är nytt idag är kanske standard imorgon!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det finnes pakker bygget med sylindriske LFP celler, men jeg ville tro at just for LFP ligger volumet på prismatiske celler - med slike er det billigst å bruke 4 store celler. En liten hake med dette er at nesten alle prismatiske celler bygges i China og straffetolles til USA.

Selv kan jeg plukke opp på ebay 180 Ah prismatiske celler for rundt AUD 250 mens 18650 celler med 1,3 Ah koster i 24 pakk AUD 90. Prismatiske 12V pakker som startbatteri for motorsykler koster nå det samme som AGM batterier, men her er det snakk om pakker uten BMS med en CCA på opp til 200 A.

Det er kun for LMO og andre LiIon med 3,6V nominell cellespenning jeg vil bruker sylindriske celler da disse krever mer kjøling enn hva en lett kan gi prismatiske. LiPO celler for RC bruk er i et grenseland, prismatiske og utsettes for større uttak og ladning enn de prismatiske med samme kjemi i mobiltelefoner.

For forbruksbatterier er det for meg mest aktuellt med bruk av LFP, om jeg ikke går for en Tesla Powerwall med aktiv kjøling - disse er bygget med samme celler som benyttes i Tesla sine biler.
Jag skulle nog tro att de allra flesta är cylindriska celler, oavsett vart dom är producerade och det har ingenting alls med handelskrig och tullar.
De cylindriska är rätt bra bla för att man får in luft mellan cellerna vilket kyler tex sedan är det också effektivt att bara producera en typ av cell oavsett hur många A man vill ha.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Problemet är väl att många kastar skit på dom som är villiga att vara först med detta och kanske gå i brächen för andra som vill göra likadant. Det är ju alltid ett vågspel när man är först. Men samtidigt lämnar ju några leverantörer ok garantier. Själv valde jag att avakta med litiumbatteri och tog samma som jag hade innan då jag svårligen kunde motivera en ökad kostnad på 66% men jag är tacksam för dom som provar och delar med sig av sina erfarenheter.
Jag har inte sett någon kasta skit, däremot så har jag sett de som predikar för Li och sitt eget sätt att köpa och koppla in dom och alla har inte varit speciellt ödmjuka.

Svar på sakliga frågor och ifrågasättande av konstruktioner och kalkyler, livslängd har ibland eller ofta bemöts med rena personangreppm hota med att stänga trådar och annat tjafs som egentligen borde resultera i gult kort eller rött.
 
Toppen