• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium LiFePo4 dött

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.843
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Peter!
Först och främst skärpning! Hur fasen ska en hyggligt normalbegåvad pensionär bära sig åt för att lägga ut skärmdumpar från en iPhone! :cool:

Sen liknar min app inte alls det du visar. Min app heter SmarTec-BMS, och känns väldigt yxig!

Den första sidan visar aktuellt strömuttag och aktuell spänning. Nu utan laddning. I mitt fall f n 9,2 A strömuttag och 12,8 V spänning. Har kört den belastningen i ca 6 timmar nu, det verkar stabilt och det ser faktiskt ut som om det är ca 40% kvar i batteriet. Värdena stämmer också bra med Hobby panelen. Sedan visar appen SOC: 6 %, vilket är åt helvete men begripligt med Tor:s förklaring. (Den visar SOC av ett FCC som är 6 Ah och varit så i ett dygn..., suck!)

På sida 2 visar appen rätt temp men ett RMC på 32 mAh! Vidare visar den helt riktigt DCAP 10 000Mah men ett FCC på 600mAh, vilket också är åt helvete! På sida 2 visar den dessutom "Average Time to Empty: 2 min", samt "Average Time to Full: 65535 min", vilket givetvis är jättefel!

Den tredje och sista sidan visar cellernas spänning. De ligger ofta ganska lika och nära 3,2 volt. Skillnader typ 3180 mV till 3184 mV. Det här är viktig information och den tror jag på!

Sedan finns det flera sidor med reklam på kinesiska men dom ska ni slippa! :D

Så appen har troligen viss relevant data men också data som är åt helvete! SOC grundar sig på ett kraftigt felaktigt FCC och "Average-tiderna" blir därefter. Så jag litar inte på appen, det innebär att jag inte heller litar på BMS! Då litar jag inte heller på att mitt batteri har det skydd det ska ha. Men jag håller på att försöka kalibrera BMS enligt Tor:s anvisningar, återkommer med det!
Kan det vara att DCAP för ditt batteri är felinställd. 100A är 100.000mA. Jag tror att du har 10.000 inställt i ditt batteri. Om skalningen är felinställd då blir även mätningen fel.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.843
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan det vara att DCAP för ditt batteri är felinställd. 100A är 100.000mA. Jag tror att du har 10.000 inställt i ditt batteri. Om skalningen är felinställd då blir även mätningen fel.
Absolut! Förhållandet 600 till 10 000 är 6% av designad kapacitet, så där visar appen, eller BMS, ändå en viss konsekvens. Men visst är det många felaktiga värden som gjort mig väldigt konfunderad. Få hoppas att kalibrering nu återställer BMS. I annat fall vågar jag inte lita på funktionen!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har en CBE 16A laddare blev rekommenderad att ställa den i blyläge,vad menar du är problemet med dessa laddare?
Det är ett känt problem att det kan vara svårt att få till en bra laddning av lithiumbatterier med laddare från CBE. Är själv inte expert på CBE men problemet skall tydligen vara att laddaren slår ifrån efter ”x” antal timmar och startar inte laddningen igen förrän spänningen sjunkit under 13V. För ett lithiumbatteri ligger ju spänningen över 13V tills SOC ligger på en nivå på ca 25-30%. Men det finns säkert olika laddare från CBE, där vissa av dem fungerar även för lithiumbatterier. Många med laddare från CBE brukar byta dem mot/eller parallellkoppla dem med en laddare avsedd för lithiumbatterier.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag har en CBE 16A laddare blev rekommenderad att ställa den i blyläge,vad menar du är problemet med dessa laddare?
Den laderen som dessverre mange andre CBE ladere har et desulfateringsprogram i ladesyklusen som gir 15,2V og en oppfriskningsfase (med peak spenninger) på opptil 1 time med max V. Ingen av disse 2 ladefasene er LFP batteriet "bygget" for og vil skade batteriet. Hvor mye er det store spørsmålet og det anbefales ikke og bruke ladere med 1 eller begge de ladefasene på LFP batteri. Toppspenningen i blyprogrammet er det også et ? ved.
 

Bilagor

  • CB510-3.png
    CB510-3.png
    82 KB · Visningar: 15

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Den tredje och sista sidan visar cellernas spänning. De ligger ofta ganska lika och nära 3,2 volt. Skillnader typ 3180 mV till 3184 mV. Det här är viktig information och den tror jag på!

Dette var skummel lesning Krinil. for cellespenning på 3184mV vil gi en batterispenning på 12,73V og ser du i tabellene jeg la ved er det under 10% SOC så da kan godt dine 6Ah i Appen stemme?

Så her kan det virke som det er noe galt, enten med LFP batteri eller lader.

Se på Appen om det kommer noe inn på batteriet når laderen er på. Gjør det ikke det, vil feilen ligge i lader, kabler (forbindelser) eller batteri.

Kan jo være så enkelt som at det er en sikring som er gått, for når du kjørte hjem fra verkstedet og generatoren på bobilen ladet ville batteriet tatt imot så mye strøm at en sikring i ladekretsen røk.

Det er mange rare måter LFP batterier er montert inn, så feilkildene kan være mange og strømmen går mange veier. Derfor får du kanskje litt ladning selv om det er en feil et sted.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det går att mäta strömmen med en tångampermeter för att jämföra hur mycket mjukvaran mäter.
 

Bilagor

  • 9177E21C-B147-432E-BCF6-B92EB0D08F71.png
    9177E21C-B147-432E-BCF6-B92EB0D08F71.png
    1,6 MB · Visningar: 6

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den laderen som dessverre mange andre CBE ladere har et desulfateringsprogram i ladesyklusen som gir 15,2V og en oppfriskningsfase (med peak spenninger) på opptil 1 time med max V. Ingen av disse 2 ladefasene er LFP batteriet "bygget" for og vil skade batteriet. Hvor mye er det store spørsmålet og det anbefales ikke og bruke ladere med 1 eller begge de ladefasene på LFP batteri. Toppspenningen i blyprogrammet er det også et ? ved.
Det är inte den typ av CBEladdare jag har.BBD2ACF8-FE63-445A-8B52-94F892D5AE65.png696A481D-CF97-43EC-AD54-EF15F79DD1A5.png
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Ingen nyere ladere fra CBE er anbefalt for LFP, de har som regel begge de ugunstige ladefasene. Nye CBE ladere
På CBE lader før 2010-2005 kan man finne ladere uten de programmene. Spenningen i toppladefasen 14,1V i blyprogrammet som vel er litt lavt for LFP? Så jeg mener de som sier en bør være ekstra kritiske til LFP batterier og CBE ladere har dekning for sine meninger og svartmaler det ikke.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.843
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Dette var skummel lesning Krinil. for cellespenning på 3184mV vil gi en batterispenning på 12,73V og ser du i tabellene jeg la ved er det under 10% SOC så da kan godt dine 6Ah i Appen stemme?

Så her kan det virke som det er noe galt, enten med LFP batteri eller lader.

Se på Appen om det kommer noe inn på batteriet når laderen er på. Gjør det ikke det, vil feilen ligge i lader, kabler (forbindelser) eller batteri.

Kan jo være så enkelt som at det er en sikring som er gått, for når du kjørte hjem fra verkstedet og generatoren på bobilen ladet ville batteriet tatt imot så mye strøm at en sikring i ladekretsen røk.

Det er mange rare måter LFP batterier er montert inn, så feilkildene kan være mange og strømmen går mange veier. Derfor får du kanskje litt ladning selv om det er en feil et sted.
Hej igen Tor.

Jag blev förnöjd med de 3,2 volt per cell appen redovisade när jag läste av den. Framförallt att de var så lika. Detta var när jag försökt dra ner batteriet under 20% av bedömt SOC, efter att ha belastat batteriet med 10 A i drygt 8 timmar, med gott resultat. Batteriet har levererat jättebra! (Greit!) Det var jag kanske inte så tydlig med.

Nu har jag startat laddning av batteriet. Då redovisar varje cell 3,458-3,463 volt. Ska jag fortsätta att vara orolig? Sen vet jag inte vilken tabell du hänvisar till. Den vill jag gärna se men kan inte hitta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter!
Först och främst skärpning! Hur fasen ska en hyggligt normalbegåvad pensionär bära sig åt för att lägga ut skärmdumpar från en iPhone!

Krinil, du behöver inte känna dej utanför, jag har inte en aning om hur man ens får igång en iphone :eek:

Jag är en inbiten Google-gubbe :bye:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hej igen Tor.

Jag blev förnöjd med de 3,2 volt per cell appen redovisade när jag läste av den. Framförallt att de var så lika. Detta var när jag försökt dra ner batteriet under 20% av bedömt SOC, efter att ha belastat batteriet med 10 A i drygt 8 timmar, med gott resultat. Batteriet har levererat jättebra! (Greit!) Det var jag kanske inte så tydlig med.

Nu har jag startat laddning av batteriet. Då redovisar varje cell 3,458-3,463 volt. Ska jag fortsätta att vara orolig? Sen vet jag inte vilken tabell du hänvisar till. Den vill jag gärna se men kan inte hitta.

Nei, da har jeg bare misforstått, fortsett å lade til du har cellespenning ved lading på ca. 3,6V da burde batteriet vise 100% SOC. Ved cellespenning på 3,45V ved lading er SOC 90% +-. Dette ser bra ut, så får vi håpe Appen din 0 stiller seg og viser rett SOC. Temp, cellespenning, strøm ut/inn, temp, o.l. blir ikke påvirket, det er bare SOC verdien, brukt og restverdi av Ah som 0 stilles.

Tabellen jeg henviste til er i innlegg 50 i denne tråden.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.843
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nei, da har jeg bare misforstått, fortsett å lade til du har cellespenning ved lading på ca. 3,6V da burde batteriet vise 100% SOC. Ved cellespenning på 3,45V ved lading er SOC 90% +-. Dette ser bra ut, så får vi håpe Appen din 0 stiller seg og viser rett SOC. Temp, cellespenning, strøm ut/inn, temp, o.l. blir ikke påvirket, det er bare SOC verdien, brukt og restverdi av Ah som 0 stilles.

Tabellen jeg henviste til er i innlegg 50 i denne tråden.
Hej igen Tor och stort tack för dina värdefulla kunskaper.

Nu har jag laddat ur och laddat om batteriet till full SOC i 2 cykler. Värdena för spänning, ner på cellnivå, ström ut och in samt temp verkar vara rätt. Har jämfört med extern multimeter. Däremot återställs inte BMS gällande SOC och övrig data. De är fortfarande helt fel.

Batteriet verkar vara fullvärdigt men det känns inte bra med ett felaktigt BMS. Tror du att man kan lita på att mitt BMS ändå skyddar batteriet på rätt sätt?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ursäkta att jag "hoppar in"... Jag tror att din bms är ok.
Men i din app har det blivit fel när någon synkroniserade SoC från bms till appen...
Jag har själv en av mina två Daly Bms:ar som jag omöjligt får rätt SoC på i appen.. Men Bms'en gör ändå sitt jobb.. :spinny:
 
Toppen