• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium LiFePo4 dött

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej
Det fungerar,jag har testat på mitt batteri med gott resultat.
Nu har jag en 2,5 kvadrat kabel som passar i 12V uttaget på blidelen och är försedd med krokodilklämmor i andra ändan.
Den ska jag pröva om det händer igen.
Mvh. Klas Nilsson
Hej Klas och tack för svar!
Det där verkar riktigt smart! Nu har jag flera alternativ att testa i morgon!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för alla svar och tips. Husbilsklubben är suveränt! En fantastisk kompetens- och lösningsdatabas! :)
Polspänningen var mycket riktigt under 10 volt. Parallellkopplade ett starthjälpsbatteri och så småningom drog bilens Dometicladdare igång. När det väl kommit så långt blev Litiumbatteriet snabbt fulladdat! Jag är så glad att jag tror det blir en pilsner och en single malt, till allas ära! :msn_beer: :bock:
Its Friday GIF by Ministry of Sound
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om du har möjlighet att ställa frånslagsspänningen på BMS så ställ den på 0,1-0,5V över den spänning laddaren behöver för att starta så slipper du krångla om det händer igen. Det finns inte någon nåmnvärd kapacitet ändå så långt ner i spänning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för alla svar och tips. Husbilsklubben är suveränt! En fantastisk kompetens- och lösningsdatabas! :)
Polspänningen var mycket riktigt under 10 volt. Parallellkopplade ett starthjälpsbatteri och så småningom drog bilens Dometicladdare igång. När det väl kommit så långt blev Litiumbatteriet snabbt fulladdat! Jag är så glad att jag tror det blir en pilsner och en single malt, till allas ära! :msn_beer: :bock:
Its Friday GIF by Ministry of Sound
Häftigt att du fick igång laddningen. :spinny:..
Det skulle vara intressant och se om där är någon ström kvar i batteriet...
När mitt första lifepo4 batteri la av, så var det inga problem att ladda det... Och laddningen gick väldigt fort.. :spinny:
Allt såg perfekt ut när jag mätte spänningen, men så fort jag tog ut mer än ett par Amp... Så störtdök volten och invertern stängde av efter 5-10 sekunder..
För att kolla om batteriet är ok, är det mig veterligen ända sättet att belastning testa batteriet....
ladda till 100% SoC och sen tömma batteriet.
Belastningen skall inte vara låg utan mellan 50-100A
Här man inget bluetooth app där man kan se alla värden....
Då tar man tiden.... Tex 50 A i två tim är 100A...
Lycka till..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Häftigt att du fick igång laddningen. :spinny:..
Det skulle vara intressant och se om där är någon ström kvar i batteriet...
När mitt första lifepo4 batteri la av, så var det inga problem att ladda det... Och laddningen gick väldigt fort.. :spinny:
Allt såg perfekt ut när jag mätte spänningen, men så fort jag tog ut mer än ett par Amp... Så störtdök volten och invertern stängde av efter 5-10 sekunder..
För att kolla om batteriet är ok, är det mig veterligen ända sättet att belastning testa batteriet....
ladda till 100% SoC och sen tömma batteriet.
Belastningen skall inte vara låg utan mellan 50-100A
Här man inget bluetooth app där man kan se alla värden....
Då tar man tiden.... Tex 50 A i två tim är 100A...
Lycka till..
Tack för svar muskatten!
Jo, när du säger det tog batteriet ovanligt snabbt laddning och visade perfekt spänning. Men när jag nu läser appen ordentligt, står DCAP, dvs designad kapacitet, på 10 000 mAH vilket är rätt, men FCC, dvs faktisk kapacitet, står bara på 600 mAh. Dvs om appen stämmer har jag inte 100 AH utan 6! Det skulle kunna förklara varför det blev så urladdat vid ett stillastående på drygt 3 veckor, med batterifrånskiljaren öppen! Bevakar över helgen och hoppas att det är BMS som inte hunnit stabilisera sig ännu. Suck, känner ännu mer att jag behöver den där pilsnern och whiskyn! Jag har iofs garanti både på bilen och batteriet, men fy fasen vad jag ogillar strulet!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om du har möjlighet att ställa frånslagsspänningen på BMS så ställ den på 0,1-0,5V över den spänning laddaren behöver för att starta så slipper du krångla om det händer igen. Det finns inte någon nåmnvärd kapacitet ändå så långt ner i spänning.
Hej Håkan!
Jag får data i appen, men ser inga inställningsmöjligheter, annars hade det ju varit suveränt! Kan tycka att appen "SmarTec-BMS" är väldigt yxig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för svar muskatten!
Jo, när du säger det tog batteriet ovanligt snabbt laddning och visade perfekt spänning. Men när jag nu läser appen ordentligt, står DCAP, dvs designad kapacitet, på 10 000 mAH vilket är rätt, men FCC, dvs faktisk kapacitet, står bara på 600 mAh. Dvs om appen stämmer har jag inte 100 AH utan 6! Det skulle kunna förklara varför det blev så urladdat vid ett stillastående på drygt 3 veckor, med batterifrånskiljaren öppen! Bevakar över helgen och hoppas att det är BMS som inte hunnit stabilisera sig ännu. Suck, känner ännu mer att jag behöver den där pilsnern och whiskyn! Jag har iofs garanti både på bilen och batteriet, men fy fasen vad jag ogillar strulet!
Kan du i din app se de 4 cell-spänningarna?
Du kan ev. ha fått en kraftig obalans mellan dem.

Ifall du kan se cell-spänningarna, bevaka då dessa vid laddning, om du då ser att en cell snabbt ökar i spänning jämfört med de andra, ja då har du obalans, och den cellen är nära 100% laddad och de övriga cellerna kommer inte att bli fulladdade innan laddningen bryts, och du tror att du har fulladdat batteri, för att appen säger 100%.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan du i din app se de 4 cell-spänningarna?
Du kan ev. ha fått en kraftig obalans mellan dem.

Ifall du kan se cell-spänningarna, bevaka då dessa vid laddning, om du då ser att en cell snabbt ökar i spänning jämfört med de andra, ja då har du obalans, och den cellen är nära 100% laddad och de övriga cellerna kommer inte att bli fulladdade innan laddningen bryts, och du tror att du har fulladdat batteri, för att appen säger 100%.
Hej Peter!
Jo, jag kan se cellernas spänning. De diffar mellan 3,453 till 3,459 volt. De ändrar sig hela tiden men ligger inom det spannet.
 

Nooz

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Trosa
Hej! Jag jobbar på en batterifabrik i södertälje. Lihtium tål ej djupurladdningar så som AGM batterierna. I ett Lithiumbatteri finns det nästan alltid ett BMS eller skyddskrets som bryter när det blir obalans eller när batteriet blir för djupt urladdat.
Ett batteri som djup urladdas kan man prova ladda med annat batteri + en vanlig laddare. Parallellkopplat.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
CTEK kan inte skrämma liv i ett helt dött batteri, jag har provat. Däremot har jag en gammal (tung) transformatorladdare som klarar det.
Har du inget cigaretttändaruttag e d som är direktkopplat till batteriet som du kan använda?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skulle det gå att dra igång ett relativt nytt, (mindre än 2 år) LiFePo4, från 6Ah tillbaks till 100 Ah?
Förstår dej inte riktigt, men får du bara ut 6Ah ur ett 100Ah LFP batteri så misstänker jag att det är något knas med bms'et.
Man bör göra ett övervakat kapacitetstest och sen en övervakad laddning för att se var bms'et bryter laddning/urladdning.
Är det bara 2år skulle jag kontakta säljaren.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Förstår dej inte riktigt, men får du bara ut 6Ah ur ett 100Ah LFP batteri så misstänker jag att det är något knas med bms'et.
Man bör göra ett övervakat kapacitetstest och sen en övervakad laddning för att se var bms'et bryter laddning/urladdning.
Är det bara 2år skulle jag kontakta säljaren.
Hej Peter.
Har tidigare sett via appen ”SmartTec-BMS” att Litiumbatteriet haft stor skillnad på DCAP, designad kapacitet, i förhållande till FCC som är verklig kapacitet. Förhållandet var 10 000 mAH mot 600 mAH. Hade dock inte riktigt förstått och värderat de uppgifterna tidigare. När jag nu åter fick igång appen visade den ungefär samma värden. Det kan förklara varför batteriet dog efter 3 veckor, trots öppen batterifrånskiljare. Det hade aldrig hänt med ett friskt batteri. Det kan också förklara andra problem med överladdning vi fått för några veckor sedan. Vi har bara haft bilen i 2 månader och jag har mycket att lära om Litiumvärlden. Jag har helt klart kontaktat säljaren, Forsbergs Fritidscenter. Batteriet är enligt BMS tillverkat 2020-12-30 och full garanti gäller i 2 år och upp till 2200 laddcykler. Det här batteriet har enbart genomlevt 39 cykler!! Som jag ser det var antingen batteriet kasst redan från början, eller har det haft ett riktigt taskigt liv, eller som du säger ett kasst BMS. Men oavsett så har jag köpt bilen av Forsberg, med batteriet installerat av dem och kräver nu ett nytt batteri. Så jag är försiktigt positiv. Men den kompetens och erfarenhet kring Litium som finns här på Husbilsklubben, som med så mycket annat, finns inte hos handlarna! Den kompetensen och erfarenheten gör mig till en så mycket bättre kravställare! Fan vad ni (vi) är bra! :)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag hade precis samma problem med mitt VE LiFePo batteri för ett par år sedan. Dvs. stendött. Jag fick låna en laddare för denna typen av batterier som hade en sk. recond funktion. Den genererar en svag ström som kan (förhoppningsvis) väcka batteriet till liv igen. Det fungerade. Därefter köpte jag en VE LiFePo laddare som jag alltid har med mig. Den fungerar även för AGM...
Jag försökte få fram vad det var som hade dragit ur batteriet under vintern men jag lyckades aldrig komma fram till vad som var orsaken till detta. BMS har en on/off knapp och var frånkopplad.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur mycket ström drar en ”standardBMS” på ett dropin batteri, min tillverkare rekommenderar 50-80% innan man långtidsförvarar det, tittar jag i appen så visar det samma procental hela tiden,klara nog inte att räkna milliampere.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hade precis samma problem med mitt VE LiFePo batteri för ett par år sedan. Dvs. stendött. Jag fick låna en laddare för denna typen av batterier som hade en sk. recond funktion. Den genererar en svag ström som kan (förhoppningsvis) väcka batteriet till liv igen. Det fungerade. Därefter köpte jag en VE LiFePo laddare som jag alltid har med mig. Den fungerar även för AGM...
Jag försökte få fram vad det var som hade dragit ur batteriet under vintern men jag lyckades aldrig komma fram till vad som var orsaken till detta. BMS har en on/off knapp och var frånkopplad.

VE?
 
Toppen