• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium LiFePo4 dött

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
Har du använt bilens laddare, eller någon annan?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om batteriet är helt dött, och du får inget om du mätter direkt på batteriet, då är det tyvärr inte mycket du kan göra.
Däremot kan man ju fundera över varför det dog. :rolleyes:...
Normalt skall Bms'en stänga helt av vid inställda värden.... Men vi skall veta att många bms:ar sen fortsätter att dra ut ström... Typ 20-50 mA/tim
Man kan ju räkna ut vad detta blir på 1 eller flera veckor om man nu vill..

Men vi får hoppas på att det är ett handhavande fel och att du hittar problemet och får igång ditt lifepo4 batteri..... Lycka till..
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
Har batterit laddats i minusgrader,undras?

Dom tål inte laddning i minusgrader om det inte finns en värmefolie inbyggt i batteriet.
Om du klargör fabrikat och modell kommer du sannoligt att få fler funderingar.

Hejs
Claes 105
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Så här skriver batteripole:

Vad gör jag om litiumbatteriet inte fungerar efter vintern?​

Efter en lång och kall vinter kan det hända att batteriet inte kommer igång som det ska. Detta beror på att spänningen i batteriet har blivit för låg och BMS-systemet har slutat fungera.

Turligt nog är det enkelt ordnat genom att koppla på en batteriladdare som klarar att ladda ett helt urladdat batteri och låta den ladda upp till över 10 V. Därefter kommer batteriet att fungera som vanligt igen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vad är det för fabrikat och modell på batteriet?
Är det köpt i Sverige?
Har du kontaktat säljaren?
Hej Peter och tack för svar!
Det är ett Sunwind Heat Caravan 100 Ah. Jag har köpt bilen av Forsbergs, med batteriet monterat och varit i kontakt med dem. Hade hoppats på en lösning där jag slipper skruva loss passagerarstolen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om batteriet är helt dött, och du får inget om du mätter direkt på batteriet, då är det tyvärr inte mycket du kan göra.
Däremot kan man ju fundera över varför det dog. :rolleyes:...
Normalt skall Bms'en stänga helt av vid inställda värden.... Men vi skall veta att många bms:ar sen fortsätter att dra ut ström... Typ 20-50 mA/tim
Man kan ju räkna ut vad detta blir på 1 eller flera veckor om man nu vill..

Men vi får hoppas på att det är ett handhavande fel och att du hittar problemet och får igång ditt lifepo4 batteri..... Lycka till..
Hej muskatten och tack för svar!
Jag har inte mätt vid polerna ännu. Hade hoppats att slippa skruva ner passagerarstolen, men ska absolut göra det i morgon. Förhoppningsvis har BMS stängt av men att bilens laddare inte klarar av att ladda från 10 volt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har batterit laddats i minusgrader,undras?

Dom tål inte laddning i minusgrader om det inte finns en värmefolie inbyggt i batteriet.
Om du klargör fabrikat och modell kommer du sannoligt att få fler funderingar.

Hejs
Claes 105
Hej Claes och tack för svar!
Bor längts ner i skåne och har sluppit minusgrader hittills. Sedan har batteriet värmefolie.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
Hej Peter och tack för svar!
Det är ett Sunwind Heat Caravan 100 Ah. Jag har köpt bilen av Forsbergs, med batteriet monterat och varit i kontakt med dem. Hade hoppats på en lösning där jag slipper skruva loss passagerarstolen.
Hej, Jag tror starkt på Michael S förslag att försöka ansluta en laddare och ett annat bilbatteri samtidigt, det bör väcka upp ditt BMS, kom ihåg att inte försöka detta ifall batteriet står i minusgrader.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så här skriver batteripole:

Vad gör jag om litiumbatteriet inte fungerar efter vintern?​

Efter en lång och kall vinter kan det hända att batteriet inte kommer igång som det ska. Detta beror på att spänningen i batteriet har blivit för låg och BMS-systemet har slutat fungera.

Turligt nog är det enkelt ordnat genom att koppla på en batteriladdare som klarar att ladda ett helt urladdat batteri och låta den ladda upp till över 10 V. Därefter kommer batteriet att fungera som vanligt igen.
Hej sacce och tack för svar.
Bra tips. Jag hade iofs hoppats slippa skruva ner passagerarstolen med i takt med alla goda tips inser jag att jag måste komma åt batteriet. Jag har en bra Ctekladdare som jag skrämt liv i döda bly7syra batterier med tidigare. Tror den även klarar helt döda batterier. Som du skriver stänger ju BMS ner helt vid 10 volt och det fixar nog inte bilens inbyggda laddare/e-block. Bra länk!!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
Hej Michael och tack för svar.
Bra tips. Det stöder många av de svar jag redan fått! HBK är ett fantastiskt forum!! Återkommer i morgon! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Montreal och tack för svar!
Hittills enbart använt bilens laddare.

Om du har en gammal laddare utan elektronik, prova med den, de flesta moderna laddare börjar inte ladda när det är under ca 10V på batteriet.
Det uppfattar dom som att det inte finns något batteri anslutet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för många bra svar. Förhoppningsvis är det BMS som gör batteriet "strömlöst" utåt vid 10 volt. Då kan jag rädda det. Men jag funderar över varför jag då inte får kontakt med BMS via Bluetooth. Det känns lite oroande. BMS borde väl kunna kommunicera med mobilen även vid 10 volt?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack för många bra svar. Förhoppningsvis är det BMS som gör batteriet "strömlöst" utåt vid 10 volt. Då kan jag rädda det. Men jag funderar över varför jag då inte får kontakt med BMS via Bluetooth. Det känns lite oroande. BMS borde väl kunna kommunicera med mobilen även vid 10 volt?
Ser nu att många BMS-system slutar att fungera när spänningen understiger 10 volt, så jag hoppas på det. "Spännande" fortsättning i morgon!:) Puh!!
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Se till att ha en laddare som ger spänning även om motspänningen är noll.
En del laddare ger ingen spänning om det inte redan finns en spänning i batteriet.
Ett enkelt sätt att om så är fallet är att "sparka igång" laddningen genom att parallellkoppla ett annat batteri och se om laddningen kommer igång.
Hej
Det fungerar,jag har testat på mitt batteri med gott resultat.
Nu har jag en 2,5 kvadrat kabel som passar i 12V uttaget på blidelen och är försedd med krokodilklämmor i andra ändan.
Den ska jag pröva om det händer igen.
Mvh. Klas Nilsson
 
Toppen