• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium LiFePo4 dött

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.847
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har haft bilen på service. Tog längre tid än beräknat och när jag hämtade den efter drygt 3 veckor var Litiumbatteriet och därmed 12 volt systemet helt dött. Har nu stått på laddning i 48 timmar i bilen utan resultat. Jag når inte ens BMS via bluetooth. Har ett standard Dometic SMP 429 e-block. Batteriet är knappt 2 år gammalt. Vad göra?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kikade på SmarTEC-BMS appar i Googleversion, (Android) de har inte speciellt många nerladdningar, samt riktigt dåligt betyg av användarna.
Appleversionen kan dock vara bättre, men jag får inte den känslan.

En hel del BMS är låsta till en specifik app.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hei igen Tor och stort tack för dina värdefulla kunskaper.

Nu har jag laddat ur och laddat om batteriet till full SOC i 2 cykler. Värdena för spänning, ner på cellnivå, ström ut och in samt temp verkar vara rätt. Har jämfört med extern multimeter. Däremot återställs inte BMS gällande SOC och övrig data. De är fortfarande helt fel.

Batteriet verkar vara fullvärdigt men det känns inte bra med ett felaktigt BMS. Tror du att man kan lita på att mitt BMS ändå skyddar batteriet på rätt sätt?

Dette høres greit ut og er du sikker på at cellespenning har hvert 3,6V + på alle cellene? Ditt batteri har oppgitt til ladespenning 14,6V +-0,1V og det er cellespenning på 3,65V mange/de fleste LFP batterier oppgis til ladespenning 14,4V som er cellespenning på 3,6V.

Nå vil alltid cellespenningen variere mest på topp eller bunn nivå det er ved et av de nivåene produsenten balanserer cellene og det spørs hvor nøye de er da. :) på SOC 10-90% burde det ikke skille så mange 100mV. Har også fått forståelse at disse innebygdde BMS kan ha en "liten" finger med i spillet og balansere cellene til en hvis grad i topp og bunnleie og det er jo egentlig i et område ikke LFP batteriene trives.

Så igjen er du sikker på tilstrekkelig cellespenning og enda ikke får rett verdier på SOC i Appen? Vil jeg prøvd "svenskeknappen" som mange her i Norge kaller den :)

Nå med all electronic og elektroniske duppeditter som lager krøll kan ting 0 stilles ved å slå det av på igjen, gjøre det strømløst, o.s.v. ved problematiske dataprogram og Apper får man ofte beskjed om og avinstallere og legge inn igjen på nytt.

Så var jeg deg ville jeg avinstallert App og lagt den inn på nytt og blir det ingen endring da ville jeg tatt kontakt med selger og hørt om de kunne gjøre noe? De har kanskje tilganger via App eller andre program for å 0 stille. Batteriet virker jo tydligvis innenfor kravene og så er det om en har behov for SOC avlesning?

Mange har jo andre/egne batterimonitorer som gir den verdien og du har panelet som gjør det. Så er det ingen enkel fix å få det i Appen og du ikke har behov for det, tror jeg nok trygt du kan la det være, men hør hva selger sier.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.847
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Dette høres greit ut og er du sikker på at cellespenning har hvert 3,6V + på alle cellene? Ditt batteri har oppgitt til ladespenning 14,6V +-0,1V og det er cellespenning på 3,65V mange/de fleste LFP batterier oppgis til ladespenning 14,4V som er cellespenning på 3,6V.

Nå vil alltid cellespenningen variere mest på topp eller bunn nivå det er ved et av de nivåene produsenten balanserer cellene og det spørs hvor nøye de er da. :) på SOC 10-90% burde det ikke skille så mange 100mV. Har også fått forståelse at disse innebygdde BMS kan ha en "liten" finger med i spillet og balansere cellene til en hvis grad i topp og bunnleie og det er jo egentlig i et område ikke LFP batteriene trives.

Så igjen er du sikker på tilstrekkelig cellespenning og enda ikke får rett verdier på SOC i Appen? Vil jeg prøvd "svenskeknappen" som mange her i Norge kaller den :)

Nå med all electronic og elektroniske duppeditter som lager krøll kan ting 0 stilles ved å slå det av på igjen, gjøre det strømløst, o.s.v. ved problematiske dataprogram og Apper får man ofte beskjed om og avinstallere og legge inn igjen på nytt.

Så var jeg deg ville jeg avinstallert App og lagt den inn på nytt og blir det ingen endring da ville jeg tatt kontakt med selger og hørt om de kunne gjøre noe? De har kanskje tilganger via App eller andre program for å 0 stille. Batteriet virker jo tydligvis innenfor kravene og så er det om en har behov for SOC avlesning?

Mange har jo andre/egne batterimonitorer som gir den verdien og du har panelet som gjør det. Så er det ingen enkel fix å få det i Appen og du ikke har behov for det, tror jeg nok trygt du kan la det være, men hør hva selger sier.
Dina tabeller är väldigt användbara Tor. Är väl egentligen vad man behöver veta. Det är lätt att vilja suboptimera och mäta till förbannelse! Särskilt när man som jag är nybörjare och osäker. Tabellerna beskriver ett batteri i vila och då kan jag konstatera att jag troligen har ett väldigt friskt batteri, men fortfarande en missvisande app, pga att jag inte förmår kalibrera BMS. (Jo, jag har kört "svenskeknappen", :D men efter ominstallation blir resultatet detsamma.) Men hur kan man generellt översätta siffrorna till ett belastat batteri? Hur mycket kan spänningen anses sjunka i ett belastat batteri, för att man ändå ska få samma uppfattning om batteriets tillstånd? Finns det någon sådan tabell?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dina tabeller är väldigt användbara Tor. Är väl egentligen vad man behöver veta. Det är lätt att vilja suboptimera och mäta till förbannelse! Särskilt när man som jag är nybörjare och osäker. Tabellerna beskriver ett batteri i vila och då kan jag konstatera att jag troligen har ett väldigt friskt batteri, men fortfarande en missvisande app, pga att jag inte förmår kalibrera BMS. (Jo, jag har kört "svenskeknappen", :D men efter ominstallation blir resultatet detsamma.) Men hur kan man generellt översätta siffrorna till ett belastat batteri? Hur mycket kan spänningen anses sjunka i ett belastat batteri, för att man ändå ska få samma uppfattning om batteriets tillstånd? Finns det någon sådan tabell?
Men gör det enkelt.... Ladda det till 100%... Sen balastar du det med XX A
Räkna ut när du når typ 90%... 80%...70%.... Osv... Glöm inte att skriva ner volten när du mäter..
Då får du aktuella värden för ditt batteri... Lycka till
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Dina tabeller är väldigt användbara Tor. Är väl egentligen vad man behöver veta. Det är lätt att vilja suboptimera och mäta till förbannelse! Särskilt när man som jag är nybörjare och osäker. Tabellerna beskriver ett batteri i vila och då kan jag konstatera att jag troligen har ett väldigt friskt batteri, men fortfarande en missvisande app, pga att jag inte förmår kalibrera BMS. (Jo, jag har kört "svenskeknappen", :D men efter ominstallation blir resultatet detsamma.) Men hur kan man generellt översätta siffrorna till ett belastat batteri? Hur mycket kan spänningen anses sjunka i ett belastat batteri, för att man ändå ska få samma uppfattning om batteriets tillstånd? Finns det någon sådan tabell?
Hei igjen Krinil

Det finnes flere tabeller som antyder spenningen ved belastning og lading og gjøre som muskatten nevner har jeg gjort for lenge siden.

Legger ved en tabell som viser cellespenning ved forskjellige utlade og lade strøm, x 4 gir batterispenning
En tabell som viser hvilespennen og spenning ved 25% utladestrøm
Har også testet eget batteri for lenge siden og legger ved den også :cool:
Dette er jo ca. verdier og som jeg skrev i et innlegg tidligere, om man + eller - ca. 0,1V på hvilespenningen er det omtrent riktig.

Har ment at spenningen er en grei måte å ha kontroll på SOC og når jeg har lest på annet forum at flere batterimonitorer med shunt til flere 1000kr. også må lades til 100% for 0 stilling. Er jeg enda mer overbevist at en batterimonitor til en drøy 100 lapp, er jo da nesten like god og ikke minst mye lettere å kople.

Trist at du ikke har riktig SOC i Appen din, selv ville tatt kontakt med selger eller Apputvikler. Hadde selv noe tull med en App jeg hadde for en tid tilbake og sendte epost til Apputvikler og fikk god hjelp og problemet ble løst. Det var flere typer "svenskeknapper" Jeg måtte også kople fra komponenten og kople den inn igjen på korrekt måte. Så det kan være en mulighet, er jo greit ting virker sånn ca. når man har det. :)
 

Bilagor

  • LFP.png
    LFP.png
    286,5 KB · Visningar: 36
  • lifepo4v.png
    lifepo4v.png
    39,6 KB · Visningar: 40
  • LFP spenning.png
    LFP spenning.png
    38,2 KB · Visningar: 35

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.847
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kanske byta till AGM om man ska köra vintertid, då slipper man problemet
Nejdå, Det visade sig att Fiat Professional firman slagit till batterifrånskiljaren för att få ut insteget till bodelen och sedan glömt öppna batterifrånskiljaren igen. Så det hade nog tömt vilket batteri som hels i 3 veckor. Men LiFePo4 har inge problem att utnyttjas under minusgrader. Tvärtom tappar de betydligt mindre laddning är andra batterier. Mitt har dessutom värmefolie som värmer upp batteriet om du vill ladda i minusgrader. Effekten tas då från laddaren, inte batteriet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Kanske byta till AGM om man ska köra vintertid, då slipper man problemet
Det er jo nettopp på vintertid LFP batteriene sin største styrke. Man kan f.eks. bruke dobbelt så mye strøm fra et 100Ah LFP som fra et 100Ah AGM/blybatteri.
Var selv i tenkeboksen veldig lenge før jeg byttet fra bly til LFP og har ikke angret. Strømsystemet bør jo tilpasses etter batterikjemien og da er det forhold som må tas både til AGM og LFP som begge skiller seg litt fra vanlige blybatterier.
 
Toppen