• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium batterier igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.110
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Här kommer bra batterier, dom ger i alla fall rabatt på vissa delar i deras sortiment till husbilsklubbens medlemmar.

 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Ett LiFePO4-batteri ÄR ett Li-ion-batteri. Alla batterier med Litium som huvudbeståndsdel i anoden benämnes Li-ion, eftersom litiumjoner ingår i den elektrokemiska processen. Li-ion-batterierna som är brandfarliga är oftast Litium-Coboltoxid (mobiler, laptops).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser ut til at bolaget er konsekvent og benytter LiIon på alle ladbare batterier med Lithium. Men det err kun to av kjemiene i denne gruppen som egner seg for 12 volt batteri LFP og LTO med 3,2 og 2 volt cellespenning, de andre har cellespenning rundt 3,6 volt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.840
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett LiFePO4-batteri ÄR ett Li-ion-batteri. Alla batterier med Litium som huvudbeståndsdel i anoden benämnes Li-ion, eftersom litiumjoner ingår i den elektrokemiska processen. Li-ion-batterierna som är brandfarliga är oftast Litium-Coboltoxid (mobiler, laptops).

Jo men om man inte tar med hela beteckningen får man ju missförstånd som dessa, skriver man LiFePO4 eller LiFeYPO4 får man ju klart för sig vilken teknik det handlar om.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.946
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lithium batterier onödigt dyra. Har haft mitt AGM batteri till bodelen sedan jag köpte bilen ny 2008. Har solceller så batteriet är fulladdat i stort sett hela tiden. Vi ligger aldrig på el men använder bilen bara maj till oktober.
Anser du att LiFePO4 batterier är dyra, jämfört med bly-syra batterier har du nog gjort jämförelsen felaktigt.
100Ah bly-syra ska jämföras med 40Ah LiFePO4 vid normal användning i en husbil, har du tyngre förbrukare igång typ inverter, så får du jämföra med ett Lithiumbatteri på 30Ah då bly-syra batterier lever under Peukerts lag.
Samt livslängden på bly-syrabatterier är väldigt kort jämfört med Lithiumbatterier
Att just ditt batteri klarat sig sedan 2008 beror på få cykler samt att du troligen inte hamnar under 80% DoD

https://www.calctown.com/calculators/battery-life-calculator

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sant som PeterK skriver, men.......
Om LiFePO4 batterier är dyra beror på hur man använder sina batterier, och vad man har i stället för LiFePO4 batterier.
Vad många "glömmer" att nämna vid en kostnadsjämförelse är att det verkar som om även elsystemet i husbilen behöver byggas om, till stor kostnad.

Som synes i alla trådar här på forumet innebär det också att man skaffar en ny hobby = Batterier och laddsystem.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Ett antal solceller på taket som kan blåsa av, fler bly/syrabatterier, regulatorer och byta elkablar, eller ett litiumbatteri till lägre kostnad som man bara byter rakt av utan att blanda in en verkstad.

Själv kan jag inte förstå att folk fortfarande installerar solceller på husbilstaken när det är enklare/billigare med 1 litiumbatteri, det kan man dessutom ta med sig om man byter husbil.

Just nu står vi 4 meter ifrån havet som kyler så värmaren har fått jobba, tittade på en 3 timmar lång dokumentär i går kväll, vi kan stå såhär i 14 dygn till utan att starta bilen.

Skulle tro att solceller kommer gå liknande väg som parabolerna gjort, finns det 2 likvärdiga husbilar så väljer man helst den som inte ha en massa gammal teknik på taket.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.218
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
.

.... Själv kan jag inte förstå att folk fortfarande installerar solceller på husbilstaken när det är enklare/billigare med 1 litiumbatteri, det kan man dessutom ta med sig om man byter husbi.. ......
Själv kan jag inte förstå att folk fortfarande köpe husbilar som är så farliga vid en olycka.. :eek: Och gammal teknik som är farligt vid en olycka :rolleyes:

En sak kan jag i vart fall berätta för dig..
.. Utan mina 1000w solpaneler så hade mitt liv i husbilen inte varit lika bekvämt som det är nu... Hur ni andra som inte har tillräckligt med solpaneler klarar er förstår jag inte...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Själv kan jag inte förstå att folk fortfarande köpe husbilar som är så farliga vid en olycka.. :eek: Och gammal teknik som är farligt vid en olycka :rolleyes:

En sak kan jag i vart fall berätta för dig..
.. Utan mina 1000w solpaneler så hade mitt liv i husbilen inte varit lika bekvämt som det är nu... Hur ni andra som inte har tillräckligt med solpaneler klarar er förstår jag inte...
Vi andra står inte lika länge på samma plats som du, det längsta vi har stått på samma plats är 11 dagar och det var på en camping i Kroatien och då ingick starkström i priset, det räknas nog som ett snabbstopp för dig. Bor man heltid i husbilen och långligger där det inte finns 230V så bör man nog skaffa solceller men det är under 1% av klubbens medlemmar som gör det.

Tror ändå inte att vanligt husbilsfolk vill ha solceller framöver då det räcker med ett litiumbatteri.

Ett par solceller och dubbla bly/syrabatterier som fulladdade går att plocka ut 100Ah hamnar nog ganska snabbt över 70kg eller så satsar man på 150Ah litiumbatteri på ca 20kg och inga sönderborrade tak.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Så lättskrämda är dom nog inte, det är läskigare att visstas i trafiken än att diskutera solceller i ett forum.

Vill snarare informera och sen får folk göra som dom vill. ;)

Jag tror dock att solceller, elverk och efoy-bränslecell är passe för husbilsfolket, sen finns det givetvis någon procent som kommer hävda motsatsen.




.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.946
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Chippen... du är faktiskt den första jag hört att inte förespråka solpaneler på husbil/husvagn.
Tyvärr så löser inte ett Lithiumbatteriet behovet av laddning, samt solenergi är nog här för att stanna, vad är alternativet att starta en motor, bilens eller elverkets.
Vi är redan idag helt omgärdade av elektronikprylar som ska ha sin del av kakan, och det kommer troligen att behövas ännu mer el i en husbil i framtiden.
Solpaneler är räddningen ifall man vill koppla loss sig från campingar/ställplatser.
Jag har bara 3x120Watt på taket, men en stor bobatteribank 400Ah, ändå kommer man till slut till så låg nivå i batteriet att jag kanske inte klarar natten med min cpap, typ dåligt väder, då blir jag tvungen att trycka igång elverket eller starta motorn och ladda en stund.
Jag instämmer med Muskatten, man kan inte ha för många solpaneler på husbilen,
däremot kan man ha för många förbrukare :msn_embarrassed:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen