• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium batterier igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Skall du ha dom som bodelsbatterier?
I så fall, har du inverter eller stödben?

Som startbatteri kommer dom inte att funka även med två stycken.

Edit, fråga leverantören om det går att parallellkoppla dessa batterier, det är inte alla som det går med.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Dessa verkar ju gå att parallellkoppla. Men det jag är skeptiskt till huruvida den inbyggda BMS'en verkligen klarar av en parallellkoppling. En parallellkoppling av två batterier ger ju 200A vilket är tillräckligt för att driva en inverter. Men priset är ju osannolikt lågt för att vara LiFePo 100Ah. Det står ju heller inget om vilka som tillverkar batteriet. Skumt...
Ifall du köper dessa så kan du ju meddela i forumet hur det gick med inkopplingen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det om parallellkoppling nämndes på norska på generalagentens hemsida. Det kan ju betyda något annat. Det står inget om möjligheten att koppla ihop flera batterier i den testspecifikationen du refererar till. Det stå också att batteriet inte ska laddas kontinuerligt mer än 12 timmar. Märkligt krav då en solcellsanläggning ligger ju på kontinuerligt och BMSen ska ju hantera laddcykeln. Hela testspecifikationen är typiskt kinesisk och beskriver ingenting om hantering för konsumenter.
Jag skulle inte satsa på detta.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ser ut att vara 4 prismatiska celler och ett Xiaoxiang BM‪S i lådan. Jag har det i mitt hembyggda LiFePO4 som funkar förträffligt. Det går att justera inställningar av alla batteriparametrar i appen och den har också fungerande ”Low temp cut off”. Det finns appar för både IOS och Android. Xiaoxiang BM‪S används flitigt av byggare av egna solpanelsystem. Många köper detta BMS från Kina.. säljs också av Overkill Solar i USA. Det finns mycket info om BMS här: Finally found a LiFePO4 BMS with Low-temp Charging Protection
Jag tycker nog det där batterialternativet verkar rätt ok.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Helt otroligt att ingen kan lämna ett vettigt svar till grundfrågan.
Direkt när frågan om hjälp om litiumbatterier kommer upp, så landar vi på expert/nörd nivå.
Tacksam om någon expert tar ner nivån så vi andra förstår, prismatiska celler är det inte många fattar vad detta är.
I dom flesta andra trådar så kommer oftast faktasvar som jag tror dom flesta läsare hänger med på, men när det gäller trådar med batterier så drar det iväg till atomnivåer
Kan inte ni experter förklara om vi kan byta till litiumbatterier utan att hamna i dvs tekniska termer som vi inte förstår
Tack på förhand :)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Helt otroligt att ingen kan lämna ett vettigt svar till grundfrågan.
Direkt när frågan om hjälp om litiumbatterier kommer upp, så landar vi på expert/nörd nivå.
Tacksam om någon expert tar ner nivån så vi andra förstår, prismatiska celler är det inte många fattar vad detta är.
I dom flesta andra trådar så kommer oftast faktasvar som jag tror dom flesta läsare hänger med på, men när det gäller trådar med batterier så drar det iväg till atomnivåer
Kan inte ni experter förklara om vi kan byta till litiumbatterier utan att hamna i dvs tekniska termer som vi inte förstår
Tack på förhand :)
Men frågan i första inlägget löd ju: "Vad säger vår expertis...."
Inlägg 10 ger både tekniska detaljer och en summering för den mindre tekniska, på sista raden.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Tjivas inte grabbar, vi som inte fattar allt kan ställa en eller två frågor till eller hur?
Till saken igen
Kan man byta dessa direkt av in i husbiles EBL?
dvs koppla de befintliga kablarna och därmed klart?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tjivas inte grabbar, vi som inte fattar allt kan ställa en eller två frågor till eller hur?
Till saken igen
Kan man byta dessa direkt av in i husbiles EBL?
dvs koppla de befintliga kablarna och därmed klart?
Det blir inget enkelt svar på den frågan heller, men många byter rakt av utan problem, andra gör betydligt mer avancerade lösningar, så svaret blir Ja eller Nej.
Ställ frågan till den leverantör av batteri som du tänkt använda.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Köpte ett billigt 100 Ah från Kina för 3 500 med frakt och laddare hösten 2019.
Min regulator gav 17V ut obelastad och då bröt BMSn i batteriet. Drog man på vattenpumpen så det blev en last så sjönk spänningen och BMSn kopplade in batteriet.
Hade jag inte laddat batteriet fullt innan jag monterade hade det nog fungerat.
Köpte en ny MPPT regulator Votronic och sedan har allt fungerat ok.
Ställde batteriladdaren i läge GEL.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Det blir inget enkelt svar på den frågan heller, men många byter rakt av utan problem, andra gör betydligt mer avancerade lösningar, så svaret blir Ja eller Nej.
Ställ frågan till den leverantör av batteri som du tänkt använda.
Ställde följande frågor till leverantören och fick dessa svar, svaren står efter varje fråga

1. Är dessa båda batterier lämpliga för montering i Husbil? Ja
2. Är dessa båda batterier lämpliga för parallel koppling? Ja
3. Är dessa båda batterier lämpliga för att ligga på laddning "hela tiden"? Ja
4. Vilka språk kan man välja i appen för mobil uppföljning? Engelsk
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ställde följande frågor till leverantören och fick dessa svar, svaren står efter varje fråga

1. Är dessa båda batterier lämpliga för montering i Husbil? Ja
2. Är dessa båda batterier lämpliga för parallel koppling? Ja
3. Är dessa båda batterier lämpliga för att ligga på laddning "hela tiden"? Ja
4. Vilka språk kan man välja i appen för mobil uppföljning? Engelsk
Alla litium är lämpliga mer eller mindre men din fråga gällde "rakt av" utan någon modifiering på laddningsidan tex.,fick du svar på det?
Vilket batteri hade du tänkt dig?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ställde följande frågor till leverantören och fick dessa svar, svaren står efter varje fråga

1. Är dessa båda batterier lämpliga för montering i Husbil? Ja
2. Är dessa båda batterier lämpliga för parallel koppling? Ja
3. Är dessa båda batterier lämpliga för att ligga på laddning "hela tiden"? Ja
4. Vilka språk kan man välja i appen för mobil uppföljning? Engelsk

Jag skulle nog vilja att säljaren utvecklar mer hur han tänker här.... Vist kan alla lithium batterier ligga på laddning hela tiden..... Bara bms:en avbryter och inte underhållsladdar lithium batteriet, så kan laddningen vara på.
Jag har en 230v lifepo4 laddare och så fort jag står på "stolpe" så ligger den på laddning även om lithium batterier är full.... Men bms:en släpper inte fram laddningen förrän lithium batteriet har sjunkit ner under 90%... även om laddningen ligger på hela tiden :rolleyes::bye:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen